Ateismi on teini-ikäisten kapinaa
Aika monella on teininä se vaihe kun uhmataan auktoriteettejä ja ollaan olevinaan niin valistuneita ja fiksuja. Kaikenlainen lapsellinen idealismi ja muu ääriajattelu kuuluu tuohon vaiheeseen. Kasvissyönti ja muu ekohippeily sekä ateismi. Monet ateistit on ihan älykkäitä, mutta samalla tavalla kuin ne peruskoulun luokan älyköt. Fiksuja mutta lapsellisia ja itsekeskeisiä, joilla ei ole vielä suurempien kokonaisuuksien hahmottamiseen tarvittavaa elämänkokemusta. Teinit usein luulee tietävänsä kaikesta kaiken ja ovat hemmetin ylimielisiä. Ateismi kuuluu tuohon elämänvaiheeseen. Useimmilla ateismi rapisee pois kun ikää tulee lisää. Joillain jää teiniuhma päälle aikuisenakin. Olen huomannut että internetissä on paljon näitä joilla on jäänyt tuo teiniuhma päälle. Tai sitten ovat oikeasti teinejä vieläkin, sillä mistäs sitä tietää?
Kommentit (115)
En ollut edes teini-ikäinen vielä kun tajusin ettei mitään jumalaa ole olemassakaan. Että kaikki se mitä kirkossa ja koulussa minulle tuputettiin oli pelkkää satua.
Siitä on nyt about 30 vuotta ja samalla linjalla mennään, tietysti.
Voit nimittää sitä ihan miksi haluat, ei kiinnosta.
Itselläni ateismi tuli vasta päälle kolmekymppisenä. Olin helluntailaiskodista ja kyseenalaistamatta kasvanut uskoon. Kasteelle olin mennyt omasta tahdostani 13-vuotiaana. Uskoani pidin yllä kovasti lukemalla Raamattua, käymällä seurakunnassa kuuntelemassa samanhenkisten puheita jne.
Mutta tuli sitten elämänvaihe, jossa monen asian yhteisvaikutuksena uskonnollisuuden harrastaminen jäi taka-alalle. Tässä vaiheessa aloin pohtia, että näkyykö oikeasti maailman ja ihmisten elämässä vaikutusta, joka viittaisi siihen että on olemassa sellainen hyvä Jumala, johon olin uskonut. Nämä pohdinnat olivat todella ahdistavia, koska uskoin edelleen että jos en usko kuollessani, joudun Helvettiin ikuisiksi ajoiksi. Usein jouduin juomaan alkoholia että uskalsin ajatella näitä kyseenalaistuksiani, sillä selvinpäin vanhat defenssit ja pelko iskivät liian kovaa vastaan niin että peräännyin Raamatun lauseiden toisteluun pitääkseni uskoni.
Parin vuoden kipuilun lopputulos oli se, että ei, en usko Jumalan olemassaoloon, en varsinkaan sellaisen Jumalan kuin mitä kristinusko opettaa. Myöskin koko pelastusnäkemys alkoi tuntua aivan hullulta, siis tämä tarina jossa Isä-Jumala ensin rankaisee itse lankeavaisiksi luomiaan langenneita ikuisella rangaistuksella, mutta sitten päättääkin armahtaa näistä sen osan, joka sattuu kuulemaan ja pystyy uskomaan tarinan siitä miten Jumala uhrasi Poikansa syntiuhriksi ihmisten edestä. Nykyisin tuntuu ihan hullulta, että olen joskus pystynyt uskomaan kristinuskon pelastusnäkemyksen.
Jumala on massojen ohjailemiseen keksitty satuolento, ja on typerää rajoittaa omaa elämää jonkun kuvitteellisen satuolennon vuoksi. Siinä sinulle ateismia.
Olenpas minä sitten vanha teini-ikäinen, kun olen jo 50 vuotta täyttänyt. :D
Ihan oikeasti, ap, mene vaikka tonkimaan maata ja haravoimaan näin kevään kunniaksi. Ehkä sinun pääsi selviäisi siinä samalla - tosin epäilen vahvasti.
Ateistit ovat auktoriteettiuskoisia typeryksiä, joille Richard Dawkins on jumala. No, huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on massojen ohjailemiseen keksitty satuolento, ja on typerää rajoittaa omaa elämää jonkun kuvitteellisen satuolennon vuoksi. Siinä sinulle ateismia.
Tyypillinen teini-ikäisen salaliittoteoria. Illuminaatit ohjailee massoja jne. Kasva aikuiseksi.
Kyllä asia on ihan päinvastoin. Usko on sitä lapsuuteen takertumista; ulkoistetaan ajattelu ja vastuu satuhahmolle, kun ei uskalleta aikuistua ja ajatella ja vastata tekemisistään itse.
Tjaah. Ihan miten vaan haluat itsellesi kertoa.
Itse voisin ottaa esimerkiksi rehellistä, mutta mieluiten vain ajoittaista psykoosia sairastan kumppanin tai ystävän, sillä mulla ei ole kerrassaan mitään mt-ongelmaisia vastaan yleisesti ottaen, usein ovat ihan teräviäkin tyyppejä, mutta uskovaiset... he ovat siis omasta mielestään terveen kirjoissa, mutta jutussaan sekavia kuin Haminan kaupunki, joten mitä vittua. Niin siinä voi enää kysyä.
Eikös ääriajattelu ja idealismi kuulu nimenomaan uskovaisuuteen... jos nyt vaikka noita jihadisteja sun muitakin katsoo. Ei ole tietääkseni kukaan ateisti vielä uskonsa puolesta mennyt lentokoneita räjäyttelemään.
🇺🇦🇮🇱
Jos näin on, niin millä perusteella sinä olet valinnut uskontosi? Vertailitko eri uskontoja keskenään? Millä päädyit yksijumalaiseen uskontoon, etkä esim. antiikin roomalaiseen Olympos-uskontoon? Entä jos hindut ovat oikeassa? Tai helleenit?
Mihin todisteisiin sinä luotit, vai tuliko se kristittyjen jumala sinulle eritoten kertomaan, että tämä nyt on se juuri ainoa ja oikea uskonto?
Teisti kirjoitti:
Ateistit ovat auktoriteettiuskoisia typeryksiä, joille Richard Dawkins on jumala. No, huvinsa kullakin.
Tämä oli siis herttaisen uskovaisen lähimmäisenrakas mielipide kanssaihmisistään. Ihan tunnen kuinka minusta välitetään.
"Ateistit ovat auktoriteettiuskoisia typeryksiä, joille Richard Dawkins on jumala."
Uskovaiset noin yleensä kyseenalaistavat auktoriteetteja eivätkä usko jumaliin?
Teisti kirjoitti:
Kerropas tälle ateistille, että kuka ihme on Richard Dawkins! Minulla ei ole nimestä minkäänlaista muistikuvaa.
Kaffepulla kirjoitti:
Eikös ääriajattelu ja idealismi kuulu nimenomaan uskovaisuuteen... jos nyt vaikka noita jihadisteja sun muitakin katsoo. Ei ole tietääkseni kukaan ateisti vielä uskonsa puolesta mennyt lentokoneita räjäyttelemään.
Vähänpä sitten tiedät. Vai eikö esim. poliittinen terrorismi ole riittävän ääriajattelua sinulle?
Vierailija kirjoitti:
"Ateistit ovat auktoriteettiuskoisia typeryksiä, joille Richard Dawkins on jumala."
Uskovaiset noin yleensä kyseenalaistavat auktoriteetteja eivätkä usko jumaliin?
Jumala ei ole auktoriteetti vaan tie, totuus ja elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä sitten tiedät. Vai eikö esim. poliittinen terrorismi ole riittävän ääriajattelua sinulle?
Polittinen terrorismi on terrorismia siinä missä mikä tahansa muukin terrorismi. Siinä syyt ovat poliittiset, eikä uskonnolliset.
Yksikään terroristi ei ole kuitenkaan toiminut ateismin nimessä. Se on rauhanomaisin ideologia, eli vaitsisin sen, jos olisi pakko valita joku ideologia. Onneksi ei ole.
🇺🇦🇮🇱
Mikä uhma sulla on päällä? Mitä vikaa kasvissyönnissä ja ekohippeilyssä on? Etkö uskalla kiroilla, kun käytät sanaa "hemmetti"? Siitäkin saattaa joutua helvettiin.