Miksi naiset kilpailevat sillä, kuka synnyttää ''luomuiten''?
Ihan typerää touhua tuo joidenkin naisten pakottava tarve elvistellä sillä, kuinka synnytti ilman kivinlievityksiä ja kuinka pahoja repeymiä tuli. Lääketiede on mahdollistanut synnytyksestä mukavemman ja helpomman, joten miksi siihen ei sitten tartuta? Muista vaivoista kyllä valitetaan ja vaaditaan hyvät kipu yms. lääkkeet ja sairauslomat. Ja tuo sektiovastaisuus on myös ihan naurettavaa. Jos ei halua synnyttää alakautta, vaan haluaa mieluummin sektion, niin mikäs siinä. Oma valinta, eikä kukaan saa siihen puuttua tai taivutella muuhun. Jopa jotkut lääketieteen ammattilaisetkin koittavat saada naista tuntemaan itsensä huonommaksi äidiksi, jos valitsee itselleen mukavimman tavan, epiduraaliakin saatetaan pantata.
Joten tarttukaa hyvät naiset siihen kivunlievitykseen! Ja sektionkin saaminen pitäisi tehdä helpommaksi, kukaan ei sitä turhaan halua. Tämä ei nyt ole se oikea paikka ajatella vauvan parasta. Taino, eihän nyt pahoista repeämistä kärsivä tai traumaattisen pakotetun kivuliaan alatiesynnytyksen kokenut nainen pysty välttämättä tarjoamaan lapselle sitä parasta hoitoa. Keskittykää sen lapsen hyvinvointiin sitten sen loppuelämän aikana, se on paljon tärkeämpää! Synnytyksessä kuitenkin pitäisi keskittyä sen synnytyksen tekemiseksi mahdollisimman mukavaksi äidille.
Synnytystapa ja synnytyksen kulku ei kerro mitään äidin paremmuudesta. Vasta se lapsen kasvattaminen ja hyvän elinympäristön tarjoaminen määrittelee sen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska luomusti synnyttämällä voisi lähteä vaikka heti kotiin synnäriltä. Toki oletuksena että kaikki on normaalia, muuten toki tarvitaan lääketiedettä avuksi.
Ihmisen kuuluu kyetä olemaan sairaalassakin. Mitä kilpailemista siinä on, ettei kykene?
Mä oon nyt vähän ulalla. Onko polikliininen synnytyskin nyt jonkun mielestä kilpailua?
Vierailija kirjoitti:
Kivunlievityksiä ottakoon kaikki niin paljon kun haluavat. Itse käytin ilokaasua, toimi.
Mutta mä en ymmärrä niitä sektioita, jotka tehdään, ettei pillu vaan muuttas muotoaan. Jos on noin pinnallinen ajattelutapa, niin sit ei kannata lapsia hankkia.
Pelkona ei ole se pillun muodon menetys, vaan repeämisestä johtuvat mahdolliset pidätysongelmat. Siksi haluan sektion, äidilläni tuli pahat repeämät ja pelkään perineeni hänen kohtunsa yms.
Reiät hampaissa on luonnollista. Joskus hammas pääsee niin huonoon kuntoon, että se täytyy poistaa. Luonnollista. Eikö senkin voisi vetäistä irti ihan luomusti? Miksi pumpata täyteen keho kaikenlaita? Luomusti vain, antakaa luomusynnyttäjät mennä!
Vierailija kirjoitti:
Kivunlievityksiä ottakoon kaikki niin paljon kun haluavat. Itse käytin ilokaasua, toimi.
Mutta mä en ymmärrä niitä sektioita, jotka tehdään, ettei pillu vaan muuttas muotoaan. Jos on noin pinnallinen ajattelutapa, niin sit ei kannata lapsia hankkia.
Jos on niin pinnallinen? Ai kun joiden p....u on ihan päreinä ja avanne mahassa? Tai kun joidenkim miehet sanoo vuosienkin päästä että on niinkuin ämpäriä panis niin nainen on vain pinnallinen kun haluaisi säilyttää alapäänsä sellaisena kuin se on?
Olisi moni perhe koossa vielä mutta ei kai se haittaa kunhan nainen ei vain pääse toteuttamaan pinnallusuuttaan.
Mitä muuten mies pilaa vartalossaan kun hänelle syntyy lapsi?
Ei se ole kilpailu. Mä ainakin kerron kokemuksestani (sellaiselle jota asia kiinnostaa), eli että olisin ottanut kaikki maailman kivunlievitykset, mutta mitään ei ehditty antaa, koska ensin tulin sairaalaan liian aikaisin (lähetettiin takas kotiin) ja sit liian myöhään (kesken ponnistusvaiheen). Ihan vaan muistutuksena kaikille, että aina asiat ei mene niin kuin suunnittelee.
Taas tämä sama jankkaus..onneksi asun läntisessä Euroopassa jossa sektion saa ilman sen kummenpia selvityksiä. Suomi on kyllä niin yhden totuuden maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mä en ymmärrä niitä sektioita, jotka tehdään, ettei pillu vaan muuttas muotoaan. Jos on noin pinnallinen ajattelutapa, niin sit ei kannata lapsia hankkia.Jos on niin pinnallinen? Ai kun joiden p....u on ihan päreinä ja avanne mahassa? Tai kun joidenkim miehet sanoo vuosienkin päästä että on niinkuin ämpäriä panis niin nainen on vain pinnallinen kun haluaisi säilyttää alapäänsä sellaisena kuin se on?
Olisi moni perhe koossa vielä mutta ei kai se haittaa kunhan nainen ei vain pääse toteuttamaan pinnallusuuttaan.
Miten muuten on mahdollista säilyttää alapää sellaisena kuin se on, jos on nainen ja haluaa biologisia lapsia? Suuri osa muutoksista tulee jo raskausaikana.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä sama jankkaus..onneksi asun läntisessä Euroopassa jossa sektion saa ilman sen kummenpia selvityksiä. Suomi on kyllä niin yhden totuuden maa.
No, tilastotasolla se suuri sektioiden määrä lisää äitikuolleisuutta. Ja sektiossa on tutkitusti enemmän komplikaatioita kuin alatiesynnytyksissä. Siksi vapaa valinta ei ole kauhean kannatatettava asia, koska se tehdään mielikuvien, ei tiedon valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mä en ymmärrä niitä sektioita, jotka tehdään, ettei pillu vaan muuttas muotoaan. Jos on noin pinnallinen ajattelutapa, niin sit ei kannata lapsia hankkia.Jos on niin pinnallinen? Ai kun joiden p....u on ihan päreinä ja avanne mahassa? Tai kun joidenkim miehet sanoo vuosienkin päästä että on niinkuin ämpäriä panis niin nainen on vain pinnallinen kun haluaisi säilyttää alapäänsä sellaisena kuin se on?
Olet tyhmä. Älä vaan tee lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mä en ymmärrä niitä sektioita, jotka tehdään, ettei pillu vaan muuttas muotoaan. Jos on noin pinnallinen ajattelutapa, niin sit ei kannata lapsia hankkia.Pelkona ei ole se pillun muodon menetys, vaan repeämisestä johtuvat mahdolliset pidätysongelmat. Siksi haluan sektion, äidilläni tuli pahat repeämät ja pelkään perineeni hänen kohtunsa yms.
No repeämiä saakin pelätä :)
25 :D ei vittu oikeesti... Jos mies lähtis kun oon synnyttänyt hänelle pojan koska pillu ois kun ämpäri, niin antas mennä vaan:D antasin mieluusti vauhtia ja kamat lähtis äkäseen perässä...
En mä ole kilpaillut, ihan vaan synnyttänyt niin kuin turvallista on ollut ja hyvältä tuntunut. Mutta jonkun ego ilmeisesti kokee senkin häviämisenä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tilastotasolla se suuri sektioiden määrä lisää äitikuolleisuutta. Ja sektiossa on tutkitusti enemmän komplikaatioita kuin alatiesynnytyksissä. Siksi vapaa valinta ei ole kauhean kannatatettava asia, koska se tehdään mielikuvien, ei tiedon valossa.
Tässä taas yksi oivallinen kommentti miten yksinkertaisia näiden sektiovastustajien ajatusmaailmat ovat. Onneksi Suomessa laki potilaan asemasta ja oikeuksista turvaa sen, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan eikä lääkäri voi vain yksipuoleisesti sanella hoitotapaa. Ei se lääkärin subjektiivinen mielipide synnytystavasta ole mikään pyhä totuus. Monikohan lapsi vaan Suomessakin on kuollut lääkäreiden virhearvioiden vuoksi. Kyllä esim. syöpäpotilaatkin saavat päättää omista hoitotavoistaan. On kauheaa ja surullista että niin monet naiset haluavat elää maassa, jossa lääkärillä olisi valta pakottaa oman subjektiivisen mielipiteensä mukaan yksilön hoitotapa. Miksi näin vähän annetaan arvoa yksilönvapaudelle valita oma hoitonsa?
Mennäänpä sitten vielä hetkeksi tänne sinun tilastotasolle ja avataan sinulle faktoja, äitikuolleisuus Suomessa on 1/17 000, äitikuolleisuus suunnitellussa sektiossa 1/17 000. Jos Suomessa jokaikinen äiti sektioitaisiin rutiininomaisesti niin äitikuolleisuus ei nousisi.
Ei siinä mitään kilpailua ole.Jos saan luomuna synnytettyä, hyvä niin. Kolme synnytystä takana ja ei epiduraaleja kertaakaan. Kuumia hauteita ja sellaista on ollut.