Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieniruokaisuus, onko normaalia?

Vierailija
21.04.2016 |

30v nainen, keskipituinen ja bmi n. 21, pieniluinen ja siro ollut aina. Istumatyö, mutta jonkin verran arkiliikuntaa ja pitkiä kävelylenkkejä ym. viikonloppuisin. Terve, ei syömishäiriöitä, energiaa piisaa. En laihduta.

Saan kuitenkin paljon kommentteja pieniruokaisuudestani. Mutta en vain jaksa, eikä tee mieli, ja tulen aina täyteen nopeasti! Tyypillinen päivä menee ehkä näin:

Aamulla iso maitokahvi (kevytmaito) ja joskus hedelmä (usein banaani)

Klo 14 aikoihin pieni lautasellinen tavallista lounasruokaa tai esim. kolmioleipä. Kahvia kevytmaidolla pitkin päivää.

Klo 16-17 aikoihin jokin hedelmä.

Illalla n. klo 19 aikoihin keskikokoinen annos kotiruokaa (usein kanaa, kasviksia ja riisiä), jälkkäriksi pari hedelmää tai välillä pari riviä suklaata.

Janojuomana aina vesi. Viikonloppuisin syön paremman aamiaisen, esim. munakasta ja appelsiinimehua, muuten sama linja.

Mutta kun olen laskenut kaloreita tavalliselle arkipäivälle niin alle 1200 kaloriin jää. Joinain päivinä jopa selkeästi alle 1000.

Mitä mieltä olette, onko tämä normaalia?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää kyllä yleiset ravintosuositukset. Moni näyttäisi pysyvän normaalipainoisena ja terveenä huomattavasti pienemmällä energiamäärällä, eikä edes kaipaa enempää? Tietysti osa napsii herkkuja tai  ylimääräisiä välipaloja, mutta ei kaikki.

Tuolla on sivulla 6 kuvaesimerkki 1800 kalorin päivästä, kyllä siihen mahtuu paljon sapuskaa. http://www.diabetes.fi/files/104/Diabeetikon_ruokavaliosuositus.pdf

Vierailija
42/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, menkää muualle riitelemään ja jankkaamaan, kiitos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, menkää muualle riitelemään ja jankkaamaan, kiitos. 

Älä puhu monikossa. Olisin tyytynyt jättämään ketjuun ainoastaan tuon yhden, ensimmäiseksi kirjoittamani, kommentin. Jostain syystä, oli aihe mikä vain, joku tulee AINA kyseenalaistamaan KAIKEN mitä kirjoitan.

Kuka nyt on kyseenalaistanut? Eikö sulle saa esittää enää kysymyksiäkään?

Vierailija
44/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää kyllä yleiset ravintosuositukset. Moni näyttäisi pysyvän normaalipainoisena ja terveenä huomattavasti pienemmällä energiamäärällä, eikä edes kaipaa enempää? Tietysti osa napsii herkkuja tai  ylimääräisiä välipaloja, mutta ei kaikki.

Tuolla on sivulla 6 kuvaesimerkki 1800 kalorin päivästä, kyllä siihen mahtuu paljon sapuskaa. http://www.diabetes.fi/files/104/Diabeetikon_ruokavaliosuositus.pdf

Ravitsemussuosituksista voi toki aika keskustella. Ihmisten yksilöllisyys on myös hyvä ottaa huomioon. Minusta nuo esimerkki-ateriat näyttivöt oikein hyviltä. Kaikki tosi riippuu niiden sisällöstä.

Vierailija
45/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 168cm,57kg. Olen nyt "hyvin painava", koska olen juonut paljon viiniä viimeisen puolen vuoden aikana sekä syönyt makeaa. Olen jättänyt niitä vähemmälle huhtikuun alusta ja painoni palaa normaaliin 55kg.

Olen aina ollut hyvin pieniruokainen, ja kutakuinkin samassa painossa myös.

Minulle ei todellakaan maistu mitään kiinteää ruokaa ennen lounasta. Aamupalaksi juon kupin teetä. Lounaaksi syön jotain suht pientä, esim pari desiä keittoa tai salaattia tms. Iltapäivällä otan teetä ja keksin tai pähkinöitä tms. Illalliseksi syön milloin mitäkin, mitä muukin perhe syö, meillä syödään aika kasvis ja kalapainotteisesti mutta ei ole sinänsä mitään ruokarajoituksia. Kaikki syödään "täysrasvaisena" eli ei mitään kevyt-tuotteita osteta erikseen. Paitsi maito on muuten aina rasvatonta. Illalla juon kupin teetä ja esim smoothien.

Minulle millä tahansa aterialla on jaksamisen äärirajoilla esim kokonainen kanan rintafile. En ikinä jaksa syödä loppuun esim ravintolan hampurilaista. Minusta melkein kaikki ravintolaruuat on aivan valtavia, jos ottaisin vaikka hampurilaisaterian niin niitä ranskiksia en syö kuin yhden tai kaksi, ja sitten esim puolet hampurilaisessta.

Minulla on pieni ruokahalu ja pieni kulutus, olen kuitenkin normaalipainoinen ja hyvinvoiva.

Minulla on kavereita, hyvin hoikkiakin, ja kaikki syövät enemmän kuin minä. Heillä on isompi peruskulutus ja ruokahalu.

Vierailija
46/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Syöt paljon. Bmi 21 ei ole siro tai pienikokoinen.

Ihan ilman sarvia ja hampaita: Anna esimerkki, mitä ap:n pitäisi sinun mielestäsi jättää ruokavaliostaan pois

Kaikki eläinperäinen pois sekä illallinen pienemmäksi. Aikuinen ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa.

Kertoisitko vielä, mikä olisi sinun mielestäsi maksiminikalorimäärä ap:n kokoiselle ihmiselle ja miksi? En myöskään ymmärrä, mitä väliä on sillä, ovatko ateriat kylmiä vai lämpimiä.

700kcal, jotta laihtuisi. Lämpimät ateriat ovat tyypillisesti runsaskalorisempia.

Ahaa. Ap ei ilmeisesti kylläkään halua laihtua. Tai ainakaan hänen viesteistään ei ole luettavissa mitään sellaista. Entä kauanko ap:n pitäisi syödä 700 kcal aterioita? Entä kun hän olisi laihtunut, minkä kalorimäärän edestä hän saisi sitten syödä.

Exactly . Miksi siis kyselet minulta miten apn tulisi syödä?

Vierailija kirjoitti:

Siron ja erityisen hoikan ihmisen bmi on alle 20, lähempänä 18 kuin 20.

Siron ja hoikan bmi on alle 18.

Miksi sinä Ssss oikein vastasit tähän ketjuun?

No miksi en olisi vastannut tähän ketjuun?! Kiinnostuin ketjusta aivan kuten sinäkin.

Vastasit kuitenkin aiheen vierestä...

Vierailija
47/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Ihan ilman sarvia ja hampaita: Anna esimerkki, mitä ap:n pitäisi sinun mielestäsi jättää ruokavaliostaan pois

Kaikki eläinperäinen pois sekä illallinen pienemmäksi. Aikuinen ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa.

Kertoisitko vielä, mikä olisi sinun mielestäsi maksiminikalorimäärä ap:n kokoiselle ihmiselle ja miksi? En myöskään ymmärrä, mitä väliä on sillä, ovatko ateriat kylmiä vai lämpimiä.

700kcal, jotta laihtuisi. Lämpimät ateriat ovat tyypillisesti runsaskalorisempia.

Miksi pitäisi laihtua? Terveen ihmisen ei tarvitse laihtua normaalimitoista, jos taas on henkinen ongelma ei siihen laihtuminen auta.

Vierailija
48/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Johan oli taas aivopieru, mutta en odotakaan tältä kommentoijalta sen enempää.

Vierailija
49/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, että toisten ruokailutavat saavat aina kommentointia aikaiseksi. Olen itsekin pieniruokainen ja voi elämä, että alkaa joskus ärsyttää kuittaillut pienistä annoksista tai siitä, jos en ota makeaa kahvin kanssa. Olen terve, hoikka ja hyvinvoiva, jaksan urheilla, mutta en kertakaikkiaan pysty syömään aamiaista, siedän hyvin vähän makeaa ja syön pieniä annoksia.

Pitää kai alkaa kuittailemaan takaisin, "että jestas sentään, syöt taas niinkuin hevonen viimeistä päivää!"

Minustakin on yleisesti ottaen todella moukkamaista kommentoida toisten syömisiä. Itselläni on tarkka, ravitsemusterapeutin laatima ruokavalio. Silti ihmiset huomauttelevat: Syöt liian usein (6 pientä ateriaa päivässä). Joisit aterioiden välillä vettä (suositeltiin välttämään tavallista vettä) jne.

Vierailija
50/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

jankkaavalla tyylillä esitetyt kysymykset eivät edes liittyneet aiheeseen.

Kelläköhän täällä yleensä on jankkaava tyyli ruoka-aiheisissa ketjuissa? Mietitään...

Vierailija
51/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Ahaa. Ap ei ilmeisesti kylläkään halua laihtua. Tai ainakaan hänen viesteistään ei ole luettavissa mitään sellaista. Entä kauanko ap:n pitäisi syödä 700 kcal aterioita? Entä kun hän olisi laihtunut, minkä kalorimäärän edestä hän saisi sitten syödä.

Exactly . Miksi siis kyselet minulta miten apn tulisi syödä?

Vierailija kirjoitti:

Siron ja erityisen hoikan ihmisen bmi on alle 20, lähempänä 18 kuin 20.

Siron ja hoikan bmi on alle 18.

Miksi sinä Ssss oikein vastasit tähän ketjuun?

No miksi en olisi vastannut tähän ketjuun?! Kiinnostuin ketjusta aivan kuten sinäkin.

Vastasit kuitenkin aiheen vierestä...

Vääristyneiden käsitysten korjaaminen ei ole aiheen vierestä vastaamista. Pieniruokainen EI ylläpidä bmitä 21, se on fakta. Ketju oli siis alusta lähtien, ennen minun saapumistani, täysin väärillä raiteilla. Sen, miten ap:n minun mielestäni tulisi syödä, inttäminen on aiheen vierestä kommentoimista.

Ehkä sinun mieluummin kannattaisi aloittaa oma ketju. Muuten, jos esität eriävän pieniruokaisuuden määritelmän, ihmiset todennäköisesti kysyvät mikä se on.

Vierailija
52/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi vittu, alottakaa nyt toki tässäkin keskustelussa meidän lihavien haukkuminen.

Vierailija
53/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin asiallisena alkanut ketju saatiin sitten pilalle. Case closed. Kiitos ssss ja kumppanit. 

Vierailija
54/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniruokaisuudesta puhuttaessa on oikeasti hyvä erottaa toisistaan syökö.paljon ruokaa vain syökö runsaskalorista ruokaa. Esimerkiksi minä syön vain yhden aterian päivässä. Se on vain mahdollisimman runsaskalorinen ateria. Ei ihanteellista, eikä pysyvä ratkaisu. Välttämätön minule tällä hetkellä.

Vierailija
55/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniruokaisuus on suhteellista.

Vierailija
56/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö tuon välipalahedelmän  ihan nälkään vai enemmän tottumuksesta? 

Yritän muokata omia ruokailujani terveellisempään suuntaan, koska ongelmana on, että syön 2 suurta annosta ruokaa päivässä ja en välissä muuta. Jotenkaan en edes mieti ruokaa kunnes yhtäkkiä nälkä on ihan hillitön. En tunnista ns. pikkunälkää, vaan joko ei ole nälkä lainkaan tai sitten pitäisi saada kerralla norsu ja mielellään vielä jälkkäriksi hevonen.  Sen takia kysyin kun mietin, että miten sinä tunnet nälän. :)

Vierailija
57/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole täysin terveellistä. Pitää syödä aamulla kotona. Välipala esim. hedelmä töissä. Lounas n.11-12. Välipala töissä. Kotona ruoka ja iltapala. Se vaikuttaa mitä syö ja kuinka paljon. Ei tarvitse syödä kuin possu.

Vierailija
58/58 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole täysin terveellistä. Pitää syödä aamulla kotona. Välipala esim. hedelmä töissä. Lounas n.11-12. Välipala töissä. Kotona ruoka ja iltapala. Se vaikuttaa mitä syö ja kuinka paljon. Ei tarvitse syödä kuin possu.

Ateriavälit ymmärrän, mutta kuka on päättänyt että aamupala klo 8, lounas klo 11-12 jne jne? Ihmisillä on ihan erilaiset elämänrytmit, eri maissakin syödään eri tavalla. Etelä-Euroopassa esimerkiksi ruokailut ovat huomattavasti iltapainotteisempia, ja tyypillinen aamupala makeampi.