Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset ja kosmetiikka

Vierailija
21.04.2016 |

Onpas tekstiä:

" Lapset ja kosmetiikka

Haluaisin jakaa oman kokemukseni markkinoijien luomista tarpeista. Olen kolmen lapsen (7 ja 4 vuotiaat ja vauva) äiti. Luonto ja ympäristö ovat olleet aina lähellä sydäntä. Esikoisen syntyessä tajusin miten vauvoillekin markkinoidaan vaikka mitä purnukkaa. Tuntui kuin esimerkiksi shampoon käyttäminen vauvalle (kaljulle) olisi itsestäänselvyys ja kyse on vain oikean tuotteen valitsemisesta. Samaa rataa tietenkin kylpyöljyt, rasvat jne. Tuotemäärä tuntui uskomattomalta varsinkin kun itse käytin samaan aikaan säännöllisesti vain saippuaa ja shampoota. Päätimmekin pysyä vesipesu riittää linjalla ja aloittaa shampoopesut vasta kun lapsen hiukset sitä näyttävät kaipaavan. Nyt esikoisemme täytti 7 vuotta ja hiukset puhdistuvat edelleen pelkällä vedellä. Ainoastaan täitä häädettäessä jouduimme turvautumaan shampooseen ja seurauksena oli hetkellisesti rasvoittuvat hiulset. Myös saippuaa lapsilla kuluu vain käsien pesuun. Lahjaksi saadut suihkusaippuat seisovat vain koristeina kylpyhuoneessa, sillä niitä käyttämällä lasten iho kuivui heti. Eli kaikki ne 'vauvantuoksuiset' tuotteet joita esim. ilmaispaketeissa odottaville äideille jaellaan ovat todennäköisesti täysin turhia ja johtavat vain turhaan kierteeseen kun saippuan kuivattamaa ihoa pitää rasvata ja shampoon rasvoittamia hiuksia pestä tiheämpään.

Harmi, että sosiaalinen paine ajaa ihmisiä käyttämään turhia aineita (ja totuttamaan myös lapsensa niiden käyttöön). Itsekin tunsin pitkään jopa syyllisyyttä siitä, etten käyttänyt dödöä, puhdistusmaitoa, kasvovettä yms. sellaista mitä 'kunnon hienon naisen' tulee käyttää. Edelleenkin luulen että suurin osa ihmisistä luulee minun vitsailevan kun sanon, että seksikkäin miehen partaveden tuoksu on metsätöistä kotiin tulleen miehen tuoksu.

Toivottavasti asenteet muuttuvat vähitellen.

Aidoin vauvantuoksuisin terveisin,
Tiina""

Lähde http://kemikaalikimara.blogspot.fi/search/label/kosmetiikka

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta.... ikinä en lapseni iholle mitään haisevaa prinsessan-kuva-saippuaa laittaisi.

Toisaalta meillä on aina, jo vauvalla, ollut käytössä LV:n herkän ihon pesuneste ja muuta vastaavaa. Samoin hajusteeton shampoo/oliivipalasaippua kun hiukset alkoivat kasvaa, samat joita itsekin käytän.

Vielä kun löytyisi sopiva hammastahna kohtuulliseen hintaan. "Lastentahnoista" tulee aftoja.

Vierailija
2/4 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiistä sitä, etteikö tuollaista markkinointia voisi olla, mutta vähän ihmettelen. Mun mielestä esim. neuvolasta tulee tosi selvästi se, että vauvaa ei tarvitse pestä millään aineella tai käyttää mitään muutakaan tuotetta, jos ei ole nimenomaista tarvetta. Esim. meillä on pitänyt molempia lapsia rasvata enemmän tai vähemmän jo vauvasta asti (ei koko vartaloa, mutta tiettyjä alueita). Mä en itsekään käytä kauheasti kosmetiikkaa, joten lapsillakin käytän sitä tosi vähän: saippuaa (Seba-med) on käytetty kakkapyllynpesuun siitä asti, kun vauva on alkanut syödä kiinteitä, sampoota käytetään tyyliin kerran kuukaudessa (molemmilla lapsilla on ollut jossain vaiheessa pitkät hiukset ja molemmilla on runsas tukka: hiuksiin tulee likaa, esim. ruokaa ja muutenkin tuntuu, että hiukset ovat joskus likaiset), käsipesuun Seba-mediä sekä ihonhoitoon erilaisia rasvoja tarpeen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikasta löydetään haitallisia aineita esim. parabeenit. Parabeeneja on käytetty vuosia tuotteissa ja siirtymäaika aineenkäytön lopettamiseen on pitkä.

Kosmetiikkayhtiöt muuttavat tuotteiden sisältöä ilmoittamatta kuluttajille. Muutoksen voi huomata esim. pullon muodon vaihtamisella tai tuotteen saatavuudessa on tauko. Parhaiten huomaa tuotteen toimivuus tai laatu ei ole enää sama.

Lasten kohdalla kosmetiikan välttäminen on hyvä asia. Liiallinen kemikaalikuorma voi aiheuttaa allergioita, hedelmättömyyttä.

Parhaimmat ihonhoitotuotteet olen löytänyt keittiöstä.

Öljyt, sokeri, kaurahiutaleet ja mausteet.

Vierailija
4/4 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ymmärrän hyvin että kritisoi sitä, että lapsille, jopa vauvoille markkinoidaan tarpeettomia kemikaaleja. Mutta tuo loppu menee jo vähän yli, kun esim. dödö listataan aikuisillekin turhaksi tuotteeksi. Itse olisin kyllä varsinainen hajuhaitta ympäristölleni jos en käyttäisi tehokkainta alumiinidödöä mitä kaupasta löytyy...