Minut pakotettiin työpajalle väsäämään keramiikkaa ym.
Tai muuten tukea leikataan. Kyseessä on siis kuntouttava työtoiminta. En voi kun ihmetellä tätä holhousta. Ymmärrän että tuollaista toimintaa tarjottaisiin vapaaehtoisena, eli sinne saa mennä kuluttamaan aikaansa ja tekemään jotain jos tuntuu että elämä on tyhjää. Mutta pakotetaan uhkailemalla! Tuo pajatyö ei johda työllistymiseen, sillä otetaan viiminenkin itsekunnioitus pois. Kaipa työssäkäyvät nauttivat tästä, kun kerran olet työtön ja elät niiden verorahoilla, sinun pitää alistua ihan mihin vain.
Kommentit (177)
Mikä sulla on pohjakoulutus, työtausta ja paljonko on ikää? Ja kuinka kauan olet ollut työttömänä.
Vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä taustatekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin pakotettiin ja uhkailtiin?
Kuntouttava työtominta nimittäin ei ole pakollista, siihen ei saa edes painostaa ja siihen pitää olla muitakin edellytyksiä kui pitkittynyt työttömyys, päihdeongelmaa, elämän/taloudenhallinnan puutetta, mielenterveysongelmaa jne..
Jos sinut on uhkailtu siihen te-toimisto on toiminut laittomasti, tarkistapa Finlexista mitä siellä sanotaan.
Minulla on pitkittynyt työttömyys ja todettiin että minun on vain johonkin mentävä. Tänään oli tapaaminen ja tehtiin selväksi että jos en johonkin osallistu, toimeentulotukea aletaan leikkaamaan.
Ap
En nyt osaa varmaksi sanoa miten asia on mutta otapa tosiaan selvää miten asia on. Ei se keramiikan vääntäminen minulle mikään vastenmielinen tekeminen olisi mutta se kuntouttava työtoiminta ei tosiaan ole pakollinen, karenssia siitä kieltäytymisestä ei voi saada vaikka te muuta väittäisi mutta sossun rahoista en tosiaan tiedä.
Sosiaalitoimen alaista toimintaahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla on pohjakoulutus, työtausta ja paljonko on ikää? Ja kuinka kauan olet ollut työttömänä.
Olen kokki, työtausta on keittiöapulaisen hommat ja olen 33-vuotias. Työttömänä olen ollut 9-vuotta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En nyt osaa varmaksi sanoa miten asia on mutta otapa tosiaan selvää miten asia on. Ei se keramiikan vääntäminen minulle mikään vastenmielinen tekeminen olisi mutta se kuntouttava työtoiminta ei tosiaan ole pakollinen, karenssia siitä kieltäytymisestä ei voi saada vaikka te muuta väittäisi mutta sossun rahoista en tosiaan tiedä.
Voiko työkokeilusta kieltäytymisestä saada karenssia?
Vierailija kirjoitti:
Nuo nyt eivät lain mukaan ole syitä kuntouttavaan työtomintaan. Tosin monihan on siinä mukana vasten tahtoaan kun ei tiedä että te-tsto ja sosiaalipuoli rikkovat lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko työkokeilusta kieltäytymisestä saada karenssia?
Käsittääkseni voi mikäli ei ole kyllin hyvä syy. Ja sen määrittäminen riippuu te:n asiantuntijasta, mikä yhdelle on hyvä ei toiselle välttämättä ole.
Mutta jos jotain terveysjuttuja on ettei tarjottu työ sovi pitää olla lääkärintodistus ja siitä käydä selkeästi esille mikä vaivaa ja miksi ko työ ei käy, silloin ei te voi karenssia antaa.
Itse jouduin myös työpajalle aikoinaan (syynä pitkittynyt työttömyys) ja omalla kohdallani uhattiin myös karenssilla. Noh, en ole koskaan niin helpolla saanut noin 950 euroa kuukaudessa (työmarkkinatuki, lapsikorotus, se 9e/pvä). Siihen päälle vielä kahden lapsen päivähoito (meidän tuloilla maksettiin muutama hassu kymppi kuukaudessa).
Että oliskohan valtiolle kummiskin tullut halvemmaksi pitää minut ihan kotona? Mitään syrjäytymisriskiä ei kuitenkaan ollut ja aktiivisesti hain sekä töitä että koulutuspaikkaa (jonne onneksi myöhemmin pääsinkin).
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että siitä voi kieltäytyä, tänään tehtiin paperit ja maanantaina alkaa pajatyö.
Ap
Olisin maailman onnellisin ihminen jos pääsisin "väsäämään" keramiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä dreija?
En tiedä mikä tuo dreija on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokki, työtausta on keittiöapulaisen hommat ja olen 33-vuotias. Työttömänä olen ollut 9-vuotta.
Ap
Ei voi olla totta? Tarvitset varmasti apua työllistymisestä jos tuo on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just. Työt ei siis maistu. Tuollainen työttömyys tuolla koulutuksella on oma valinta tai sitten jätät jotain tosi oleellista kertomatta.
Tee savesta sellaisia kakkapökäleen näköisiä juttuja ja sano tosissas "eiks oo hieno". Ei tartte varmaan kauaa käydä siellä.
Millä tavoin pakotettiin ja uhkailtiin?
Kuntouttava työtominta nimittäin ei ole pakollista, siihen ei saa edes painostaa ja siihen pitää olla muitakin edellytyksiä kui pitkittynyt työttömyys, päihdeongelmaa, elämän/taloudenhallinnan puutetta, mielenterveysongelmaa jne..
Jos sinut on uhkailtu siihen te-toimisto on toiminut laittomasti, tarkistapa Finlexista mitä siellä sanotaan.