Osittain työttömänä ansiopäivärahalla oleminen on ihan mahtavaa!
Täysaikaisena työntekijänä sain nettona noin 2000 e/kk, nykyään teen muutaman työpäivän kuukaudessa ja viime kuussa sain yhteensä tukia + palkkaa 1870 e...
Tää on ihanaa :)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs ole, vaan liiton kassasta ne rahat tulee :) Niin ja jos on vaan lyhyitä työkeikkoja ei työttömyyttä katkaista vaan saat sekä palkan että sovitellun päivärahan niiltä päiviltä jolloin ei ole töitä. :)
Onko työpäivien määrä rajoitettu kuukaudessa? Entä onko väliä tekeekö pari päivää tällä viikolla ja viisi päivää seuraavalla?
Osaatko AP kertoa lisää?Ei ole rajoituksia kun se on ansiosidonnainen päiväraha, eli henkilö kuuluu jonkun liiton työttömyyskassaan tai siihen "Loimaan kassaan". Toki jos teet paljon töitä, saat paljon liksaa= ei tietenkään tule paivärahaa.
Mä teen vuokrafirman kautta töitä, joskus paljon joskus vähemmän. jos työaika ei tule täyteen, saan loput liiton työttömyyskassasta. Ja se on aina kuitenkin pienempi kuin se oikea palkka!
Ap ajttelee nyt että jee, rahaa tulee, mutta se raha alenee portaittain ja ikäviä yllätyksiä on tulossa. Alussa se toki on isohko raha kun se lasketaan liksasta. Työttömyyden jatkuessa se lasketaan niistä koko ajan pienenevistä tuloista.
Kaikki vain firmaa perustamaan (vaikka ei olisi mitään ideaa tai bisnesälyä).
Mä maksan työttömyyskasssan jäsenmaksua n. 15-20e/kk. Tuo Loimaan kassa on paljon halvempi. Se vähennetään verotuksessa vielä, mutta hallitus poistanee senkin.
Miten on mahdollista että soviteltu pv raha pienenee?
Mun kaveri on tehnyt osa-aika töitä 3v 4h/pv/5pv/vko ei viikonloppuja, eikä hällä ainakaan ole pienentynyt. Tärkeintä on se että palkka+pvraha EI ole isompi kuin pvrahan perusteena oleva liksa, siis se palkka mistä ennen osa-aikaista on laskettu pvraha.
Ja toki täytyy muistaa että työtön saa tienata sen 300e/278e/ kk ILMAN että sitä lasketaan mukaan...
Joku luulee siellä lukevansa Minun ajatukseni, mutta yllätyksiä tuskin on tiedossa, eikä se alene portaittain vaan saan sen 500 päivää ansiosidonnaista ( joka tietenkin kestää pidempään, koska olen välillä töissä) jonka jäljeen tippuisi sinne normaali työttömyys korvaukseen. Tosin sitä ennen tietenkin teen sen reilut puolisen vuotta täyttä työaikaa ja kerrytän ansiosidonnaisen rahat uudelleen alkavaksi. :)
95 % ansiosidonnaisesta päivärahasta maksetaan verovaroista. Miettikää nyt jotkut vähän, miten muutaman satasen jäsenmaksuilla ylläpidettäisiin liiton toimintoja ja maksetatisiin vielä päivärahoja päälle. Ei mitenkään. Liitolla on kuitenkin palkat, kaikennäköistä toimintaa, mökkejä, toimitiloja jne. Eli ansiosidonnaisesta vain 5 % katetaan jäsenmaksutuloilla, loput veroilla. Toimii siten, että liitot/kassat saavat toimintaansa valtiolta avustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs ole, vaan liiton kassasta ne rahat tulee :) Niin ja jos on vaan lyhyitä työkeikkoja ei työttömyyttä katkaista vaan saat sekä palkan että sovitellun päivärahan niiltä päiviltä jolloin ei ole töitä. :)
Onko työpäivien määrä rajoitettu kuukaudessa? Entä onko väliä tekeekö pari päivää tällä viikolla ja viisi päivää seuraavalla?
Osaatko AP kertoa lisää?Ei ole rajoituksia kun se on ansiosidonnainen päiväraha, eli henkilö kuuluu jonkun liiton työttömyyskassaan tai siihen "Loimaan kassaan". Toki jos teet paljon töitä, saat paljon liksaa= ei tietenkään tule paivärahaa.
Mä teen vuokrafirman kautta töitä, joskus paljon joskus vähemmän. jos työaika ei tule täyteen, saan loput liiton työttömyyskassasta. Ja se on aina kuitenkin pienempi kuin se oikea palkka!
Ap ajttelee nyt että jee, rahaa tulee, mutta se raha alenee portaittain ja ikäviä yllätyksiä on tulossa. Alussa se toki on isohko raha kun se lasketaan liksasta. Työttömyyden jatkuessa se lasketaan niistä koko ajan pienenevistä tuloista.
Mä maksan työttömyyskasssan jäsenmaksua n. 15-20e/kk. Tuo Loimaan kassa on paljon halvempi. Se vähennetään verotuksessa vielä, mutta hallitus poistanee senkin.
Mun kaveri on tehnyt osa-aika töitä 3v 4h/pv/5pv/vko ei viikonloppuja, eikä hällä ainakaan ole pienentynyt. Tärkeintä on se että palkka+pvraha EI ole isompi kuin pvrahan perusteena oleva liksa, siis se palkka mistä ennen osa-aikaista on laskettu pvraha.Ja toki täytyy muistaa että työtön saa tienata sen 300e/278e/ kk ILMAN että sitä lasketaan mukaan...
Joo olet oikeassa, ei se välttämättä pienene jos liksa koko ajan sama säännöllisesti. Mutta mulla pieneni jossain vaiheessa, olisko ollut 24vkoa osa-aikatyötä täynnä, se pieneni ihan radikaalisti. Näin SELry. voi olla että liitoissakin ois eroja? Mut hyvä kun korjasit:).
Tarkoitin kai siten että ap saa nyt vielä sitä päivärahaa mikä laskettiin koko liksasta, mutta kun työtulot vähenee(osa-aika), Myös päiväraha pienenee. Jos hän on siis vasta nyt saanut ekan liiton rahan.
Vierailija kirjoitti:
95 % ansiosidonnaisesta päivärahasta maksetaan verovaroista. Miettikää nyt jotkut vähän, miten muutaman satasen jäsenmaksuilla ylläpidettäisiin liiton toimintoja ja maksetatisiin vielä päivärahoja päälle. Ei mitenkään. Liitolla on kuitenkin palkat, kaikennäköistä toimintaa, mökkejä, toimitiloja jne. Eli ansiosidonnaisesta vain 5 % katetaan jäsenmaksutuloilla, loput veroilla. Toimii siten, että liitot/kassat saavat toimintaansa valtiolta avustusta.
Voi sinua, olit melkein oikeassa ekan lauseen verran! Jos verovaroiksi lasketaan siis työnantajien maksamat työttömyysvakuutusmaksut, joilla rahoitetaan ansiosidonnaista. Mutta se tärkein: Liitolla EI OLE mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa! Liitto ei sitä maksa, liitto ei saa siihen valtiolta rahaa, liiton toiminta ei ole siitä kiinni jne. Se on kassa, vain ja ainoastaan. Ja kassa rahoittaa 5% ansiosidonnaisesta omilla jäsenmaksuillaan, liiton jäsenmaksuja ei niihin käytetä.
Tyypillinen prosenttiperusteinen kassan jäsenmaksu on luokkaa puoli prosenttia bruttotuloista, europerusteiset on ihan naurettavan halpoja. Satanen tai kaksi vuodessa jäsenmaksua ei todellakaan kata niitä miljoonia, joita normikassa maksaa joka ikinen vuosi ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri on tehnyt osa-aika töitä 3v 4h/pv/5pv/vko ei viikonloppuja, eikä hällä ainakaan ole pienentynyt. Tärkeintä on se että palkka+pvraha EI ole isompi kuin pvrahan perusteena oleva liksa, siis se palkka mistä ennen osa-aikaista on laskettu pvraha.Ja toki täytyy muistaa että työtön saa tienata sen 300e/278e/ kk ILMAN että sitä lasketaan mukaan...
Joo olet oikeassa, ei se välttämättä pienene jos liksa koko ajan sama säännöllisesti. Mutta mulla pieneni jossain vaiheessa, olisko ollut 24vkoa osa-aikatyötä täynnä, se pieneni ihan radikaalisti. Näin SELry. voi olla että liitoissakin ois eroja? Mut hyvä kun korjasit:).
Tarkoitin kai siten että ap saa nyt vielä sitä päivärahaa mikä laskettiin koko liksasta, mutta kun työtulot vähenee(osa-aika), Myös päiväraha pienenee. Jos hän on siis vasta nyt saanut ekan liiton rahan.
Kaikissa kassoissa on täsmälleen samat laskennat, ei niin että esim Pamissa tai Metallilla saa eri suuruista pvrahaa vaikka palkka olisi ollut sama. Ihan dama rahamäärä sieltä tulee...
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta vastaan ohiksena. Olen tehnyt samoin kun ap nyt melkein 3v. Osa-aikaisesti duunia. Ihan se ensimmäinen päivärahahakemus kesti pidempään, mutta kyllä se tulee kok ajan ihan normaalisti. Korkeintaan parin päivän heittoja. En edes ymmärrä mitä tarkoitat jakson katkeamisella?
Mä laitan neljän viikon välein työttömyyskassaan hakemuksen palkkakuitteineen ja raha tulee n. viikossa tilille.
Lomat ja matkat voi tietenkin suunnitella ihan normaalisti, työtilanteen mukaan.
Itse kysyy ja itse vastaa: päivärahajakso tarkoittaa juuri sitä 4 viikon pätkää, jolta sinä päivärahahakemuksesi teet.
Mikä sitten on se ongelma? Tässä rautalangasta väännettynä:
Esimerkiksi sinun 4 viikkoasi täyttyi juuri viime sunnuntaina 17.4. Olit ekstraajana tai muussa tuntityössä sen sunnuntain ja saat palkan vasta työnantajan seuraavana palkanmaksupäivänä. Se voi olla kuukauden 10. päivä, kuten aloittajalla. Lähetät päivärahahakemuksesi maanantaina 18.4. tavalliseen tapaan, mutta saat palkkaerittelyn 8.5. kassalle lähettäväksi ja palkan siis 10.5. Vasta tämän jälkeen saa sovitellut päivarahan neljän viikon jaksolta 21.3. - 17.4. vasta ehkä 15.5. Tässä tapauksessa joudut olemaan ilman rahaa lähes kuukauden.
Ettekö te ole oikeasti olleet työttömiä ja hakeneet soviteltua päivärahaa epäsäännöllisten palkkojen jälkeen? Ei tätä ongelmaa silloin ole, kun työtunnit ja palkat tulevat säännölllisesti, mutta lisähaastetta voi tulla vaikka palkanmaksajan kesäloman vuoksi.
Miten työtön voi suunnitella omat lomat työtilanteen mukaan, kun ei ole työtä? Katsokaas kun työttömän pitää rientää töihin heti kun kutsu kuuluu. Siitä nimittäin tulee karenssia, jos lähteekin etukäteen suunnittelemalleen ja maksamalleen lomalle,kun juuri sillä viikolla olisi pitänytkin aloittaa pitkäaikainen kokoaikatyö. Aika epätodennäköistä kyllä, mutta ihmeitäkin tapahtuu.
Ansiosidonnaisen määrä lasketaan uudestaan vasta sitten, kun 500 päivää on käytetty. Kun työssäoloehto täyttyy taas uudestaan, voi osa-aikaisen työn perusteella laskettava olla pienempi kuin alkuperäinen. Ei se muuten mitenkään portaittain alene.
28, juuri noin. Soviteltu plus palkka on on hyvä tunteihin nähden mutta välillä joutuu odottamaan tolkuttoman kauan palkkakuittia vaikka olisi vaan muutama vuoro.
Ei kuitenkaan kannata tuudittautua ansiopäivärahan ihanuuteen, se kestää kuitenkin rajallisen aikaa. Eri asia on jos on jo iäkkäämpi ja jossain eläkeputkessa mutta nuorempana (alle 50-vuotiaana) kannattaa pyrkiä aina täyspäiväiseen työsuhteeseen jos perhetilanne (esim. lastenhoito) vain sallii sen. Tietysti jos on varallisuutta enemmän niin sitten toki voi ottaa rennommin.
Ei ole rajoituksia kun se on ansiosidonnainen päiväraha, eli henkilö kuuluu jonkun liiton työttömyyskassaan tai siihen "Loimaan kassaan". Toki jos teet paljon töitä, saat paljon liksaa= ei tietenkään tule paivärahaa.