Osittain työttömänä ansiopäivärahalla oleminen on ihan mahtavaa!
Täysaikaisena työntekijänä sain nettona noin 2000 e/kk, nykyään teen muutaman työpäivän kuukaudessa ja viime kuussa sain yhteensä tukia + palkkaa 1870 e...
Tää on ihanaa :)
Kommentit (31)
Joo totta. Aivan luksusta. :) En jaksais edes tehdä 40h/vko töitä..
En minäkään enää kokopäivätyötä halua tehdä. Itse teen 15 tuntia viikossa.
Onneksi olkoon. Sinun ei tarvitse herätä aikaisin aamulla ja juosta bussille kylmässä viimassa, tuiskussa, tuulessa ja kaatosateessa. Minun täytyy, työt odottaa.
Niin joo soviteltuhan se on, mutta kuitenkin :) kaikkien pitäis koittaa tätä, elämä on tässä ja nyt :)
Miten ollaan "osittain työttömänä"?
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, kun olen ymmärtänyt että rahaa (palkkaa tai tukia) saa kun ollaan töissä TAI työttömänä samalla työtä hakien.
Tajuat kai, että se tukien osuus on veronmaksajan lompakosta pois?
Eipäs ole, vaan liiton kassasta ne rahat tulee :) Niin ja jos on vaan lyhyitä työkeikkoja ei työttömyyttä katkaista vaan saat sekä palkan että sovitellun päivärahan niiltä päiviltä jolloin ei ole töitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, kun olen ymmärtänyt että rahaa (palkkaa tai tukia) saa kun ollaan töissä TAI työttömänä samalla työtä hakien.
Minäpä kerron: esimerkiksi nollatuntisopimuksen takia olet oikeutettu hakemaan soveltuvaa päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs ole, vaan liiton kassasta ne rahat tulee :) Niin ja jos on vaan lyhyitä työkeikkoja ei työttömyyttä katkaista vaan saat sekä palkan että sovitellun päivärahan niiltä päiviltä jolloin ei ole töitä. :)
Onko työpäivien määrä rajoitettu kuukaudessa? Entä onko väliä tekeekö pari päivää tällä viikolla ja viisi päivää seuraavalla?
Osaatko AP kertoa lisää?
Vierailija kirjoitti:
Osittain työttömänä ollaan osittain töissä, eli osa-aikatyössä. Silloin voi saada ansiosidonnaista soviteltuna.
Siinä on ihanuuden lisäksi pari huonoakin puolta, jotka aloittaja kyllä tietää, jos tekee oikeasti epäsäännöllistä työtä.
Kerropa meille, milloin saat seuraavan päivärahan, jos jakso katkeaa huomenna ja olet töissä tänään.
Entä miten omat matka- ja lomasuunnitelmat? Voitko olla varma siitä, että olet edelleen työtön heinäkuussa ja voit heittäytyä lomailemaan etukäteissuunnitelman mukaan?
^ Ööö... ja mistähän ne rahat sinne "liiton kassaan" mahtaa mennä...?😏
Mulla on ainakin tilipäivä joka kuun 10. pvä. Liksanauha tulee verkkopankkiin paripäivää aikaisemmin. Sen laitan liittoon ja siitä menee n. 5.pvää, kun liitonrahat on tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työpäivien määrä rajoitettu kuukaudessa? Entä onko väliä tekeekö pari päivää tällä viikolla ja viisi päivää seuraavalla?
Osaatko AP kertoa lisää?
Työpäivien tai siis tuntien määrä riippuu kyseisen TES:n kokoaikatunneista, eli jos jää alle 80% (?) kokoaikatyöstä, on oikeus päivärahaan.
Palkka ratkaisee enemmän, eli jos on yli x% ansiosidonnaisen perusteena olevasta palkasta, ei ole oikeutta päivärahaan.
Jos työ kestää yhtäjaksoisesti yli 2 viikkoa (väh. 15 kalenteripäivää), palkka ei vähennä päivärahaa vaan työnhaku katkeaa siksi aikaa.
Liiton kassaan menee rahat meidän jäsenmaksuistamme, ja valtiolta loput. Kai se on sitä palkastamme pidätettyä työttömyysvakuutusmaksua. Verottajan kauttahan ne rahat kiertävät, totta.
Kyllä ne rahat ovat ihan.yhteisiä\julkisia rahoja eikä mitään liiton rahoja. Liitot eivät maksa tällaisia rahoja, luulisin.
Samanlainen suunnitelma itsellänikin. Tosin tulot tulee olemaan pienemmän (mutta silti paalon isommat kuin kotihoidontuki). Lapsi aloittaa reilu 2-vuotiaana osa-aikaisena päiväkodissa ja minä satunnaiset työt. Ihanaa kun ei tarvitse pitää lasta niin paljoa päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin tilipäivä joka kuun 10. pvä. Liksanauha tulee verkkopankkiin paripäivää aikaisemmin. Sen laitan liittoon ja siitä menee n. 5.pvää, kun liitonrahat on tilillä.
Silloin ongelmaa ei ole, jos työ ja palkanmaksu on säännöllistä. Se menee vaikeammaksi, jos tekee vaikka päivärahajakson viimeisenä päivänä sunnuntai-iltana työvuoron, ja se sattuu olemaan kuukauden 9. päivä eli ei ehdi seuraavan päivän tiliin. Palkka lisineen tulee vasta seuraavan kuukauden 10. päivä, minkä jälkeen voit vasta saada kassalta soviteltua päivärahaa. Pahimmassa tapauksessa olet koko kuukauden ilman rahaa.
Ymmärrättekö, että tämä voi olla yksi syy siihen, että työttömät eivät voi ottaa vastaan satunnaista muutaman tunnin työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko AP kertoa lisää?Työpäivien tai siis tuntien määrä riippuu kyseisen TES:n kokoaikatunneista, eli jos jää alle 80% (?) kokoaikatyöstä, on oikeus päivärahaan.
Palkka ratkaisee enemmän, eli jos on yli x% ansiosidonnaisen perusteena olevasta palkasta, ei ole oikeutta päivärahaan.
Jos työ kestää yhtäjaksoisesti yli 2 viikkoa (väh. 15 kalenteripäivää), palkka ei vähennä päivärahaa vaan työnhaku katkeaa siksi aikaa.
Liiton kassaan menee rahat meidän jäsenmaksuistamme, ja valtiolta loput. Kai se on sitä palkastamme pidätettyä työttömyysvakuutusmaksua. Verottajan kauttahan ne rahat kiertävät, totta.
Joku kerkes ensin, mutta tässä hyvin kiteytettynä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, kun olen ymmärtänyt että rahaa (palkkaa tai tukia) saa kun ollaan töissä TAI työttömänä samalla työtä hakien.Osittain työttömänä ollaan osittain töissä, eli osa-aikatyössä. Silloin voi saada ansiosidonnaista soviteltuna.
Siinä on ihanuuden lisäksi pari huonoakin puolta, jotka aloittaja kyllä tietää, jos tekee oikeasti epäsäännöllistä työtä.
Kerropa meille, milloin saat seuraavan päivärahan, jos jakso katkeaa huomenna ja olet töissä tänään.
Entä miten omat matka- ja lomasuunnitelmat? Voitko olla varma siitä, että olet edelleen työtön heinäkuussa ja voit heittäytyä lomailemaan etukäteissuunnitelman mukaan?
En ole ap, mutta vastaan ohiksena. Olen tehnyt samoin kun ap nyt melkein 3v. Osa-aikaisesti duunia. Ihan se ensimmäinen päivärahahakemus kesti pidempään, mutta kyllä se tulee kok ajan ihan normaalisti. Korkeintaan parin päivän heittoja. En edes ymmärrä mitä tarkoitat jakson katkeamisella?
Mä laitan neljän viikon välein työttömyyskassaan hakemuksen palkkakuitteineen ja raha tulee n. viikossa tilille.
Lomat ja matkat voi tietenkin suunnitella ihan normaalisti, työtilanteen mukaan.
Mä olen saanut soviteltua päivärhaa aiemmin, kun tei osa-aikaista työtä.. eli mulla oli joka päivä duunia viisi tuntia, ja jäljelle jääviltä tunneilta sain päivärahaa. Mun alalla päivän pituus on 7.39, joten päivärahan osuus oli siis 2.39e/päivä. ihan hienosti tulivat rahat kun homma oli säännöllistä. Nykyään teen ihan täysiä tunteja, Tykkäsin kovasti tehdä lyhyempää päivää, vaikka tulot jäikin vähän pienemmiksi. sitä paitsi eikö ole parempi, että tekee edes osa-aikasta duunia, kun että olisi koko ajan työttömänä esimerkiksi.
Ettei vaan soviteltupäiväraha. Mä teen myös osittain ja ihana kun on paljon vapaata.