16-vuotias tyttäreni on raskaana, tulen mummoksi 33-vuotiaana
Tilanne on siis se, että 16-vuotias tyttäreni ilmoitti olevansa raskaana. Raskaus on vielä tosin aika alussa. Itse sain tyttäreni 17-vuotiaana joten minusta tulee sitten todella nuori mummo. Tytär asuu vielä kotona ja sovimme että saa asua jatkossakin, mutta lapsi ei saa jäädä pelkästään minun hoidettavakseni. Toki voin olla apuna tarvittaessa mutta vastuun saa tyttö kantaa itse. Itselläni on 2 ja 4-vuotiaita nuorimmat lapset niin saa nähdä miten homma lähtee menemään kun vauva tulee taloon. Kyllähän tytön pärjääminen huolettaa mutta luotan siihen että oppii pärjäämään. Itsekin pärjäsin aikoinaan.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis se, että 16-vuotias tyttäreni ilmoitti olevansa raskaana. Raskaus on vielä tosin aika alussa. Itse sain tyttäreni 17-vuotiaana joten minusta tulee sitten todella nuori mummo. Tytär asuu vielä kotona ja sovimme että saa asua jatkossakin, mutta lapsi ei saa jäädä pelkästään minun hoidettavakseni. Toki voin olla apuna tarvittaessa mutta vastuun saa tyttö kantaa itse. Itselläni on 2 ja 4-vuotiaita nuorimmat lapset niin saa nähdä miten homma lähtee menemään kun vauva tulee taloon. Kyllähän tytön pärjääminen huolettaa mutta luotan siihen että oppii pärjäämään. Itsekin pärjäsin aikoinaan.
Tarkoitatko, että et ole koko elämäsi aikana tehnyt mitään muuta kun puskenut lapsia maailmaan? Miehesikö teidät elättää vai me onnelliset veronmaksajat? Meinaako tyttäresi jatkaa sinun jalanjäljilläsi ja tehdä "uran" synnytyskoneena?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä missä päin Suomea?
Paikkaa en sen tarkemmin kerro mutta Itä-Suomessa. Ja näille jotka provoksi väitätte niin ainahan täällä jokaiseen avaukseen vähintään yksi tulee pätemään kuinka on provo niin en jaksa alkaa sen enempää vakuuttelemaan kirjoitukseni aitoutta. Ja en minä tähän todellakaan huolettomasti ole suhtautunut. Tyttären uutisesta on jo jokunen tovi aikaa joten on ollut aikaa sulatella asiaa. Ja kuten sanoin, en voi oikein tyrmätäkkään asiaa koska olen itsekin ollut teiniäiti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että et ole koko elämäsi aikana tehnyt mitään muuta kun puskenut lapsia maailmaan? Miehesikö teidät elättää vai me onnelliset veronmaksajat? Meinaako tyttäresi jatkaa sinun jalanjäljilläsi ja tehdä "uran" synnytyskoneena?
Minulla on kolme lasta. 16v, 4v ja 2v että en nyt sanoisi että koko ikäni olen lapsia puskenut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta. 16v, 4v ja 2v että en nyt sanoisi että koko ikäni olen lapsia puskenut. Ap
Oletko käynyt siinä välissä töissä aivan normaalisti, onko tyttäresi koskaan nähnyt muuta naisen mallia kuin kotiäidin?
No totta kai olin töissä lasten välissä ja olen tälläkin hetkellä. Ei kai kukaan nyt 12 vuotta ole kotiäitinä yhden lapsen kanssa. Ap
Kulkee näköjään teillä sivussa tuo ehkäisyn unohtaminen, vai miten on mahdollista tulla raskaaksi vaikkei halua. Kun on tyhmä niin on tyhmä
Niin tyypillistä, että nuori isä pakenee armeijaan. Ihan kuin sinne olisi pakko mennä 18 vuotiaana! Aivan varmasti saa lykkäystä, kunnes lapsi yli vuoden.
"Epäilen tätä provoksi. AP suhtautuu asiaan niin huolettomasti. Kuka tahansa äiti olisi pahoillaan, kun tyttäreltä jää kokonaan pois moni nuoruuteen liittyvä asia. Yks on tietenkin kouluttautuminen johonkin ammattiin, toinen tärkeä asia on saada kokea asioita, jotka kuuluvat nuoruuteen. Se on ihmisen kasvulle tärkeä vaihe elämässä, vaihe jota useimmat muistelevat vanhetessaan kultaisena.
En voi ymmärtää, mitä positiivista on siinä, että 17 v. hoitelee vauvaa, kun ikätoverit viettävät huoletonta nuoruuttaan, opiskellen, matkustellen ja huvitellen. Tuona aikana tavataan myös vastakkaista sukupuolta ja ymmärretään, ettei se ensimmäinen Tsöde tai Tzygä, joka tielle osuu, ole ainut mies maailmassa."
Hmm. Kai Ap osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin jos tai kun hänellä on oma kohtaista kokemusta asiasta. - Ja mihin tämä syntynyt lapsi nyt sitten pitäsi laittaa? - Pakkaseen odottamaan, että äiti käy kouluja ensin ja vakiintuneen paikan työelämässä? - En minä tiedä ei ole kokemusta. Mutta pelkällä hätäiemällä ja voivottelemalla ei taida olla paljoa apuja. Paljossa on kiinni teinivanhempien jaksaminen, etten sanoisi menestyminen kiinni siitä, kuinka hyvä (tai huono) on oma tuki verkko. Tuomitseeko lähipiiri ja kääntää selkänsä vai tsemppaako ja jaksaako myötäelää rinnalla.
Itse olin juuri syömässä yhden entisen teini-isän nykyisen nuoren aikuisen miehen kanssa. Hänellä on vaimonsa kanssa useampi lapsi ja molemmat opiskelevat nykyisin yliopistolla. (Toinen vanhemmista myös osa-aika töissä). Jotenkin ihailen heidän luontevuuttaan toimia ja olla vanhempana ja ennen kaikkea uskoa heidän kohdallaan varmasti krisitilliseen maailman kuvaan, mutta hyvin vahvasti myös siihen, että elämä kantaa. He eivät käy - tai eivät todennäköisesti käy yhtä paljoa baareissa kuin muut ikäisensä tai koe kaikkia niitä seikkailuja, mitä moni ikäisensä, mutta eivät he toisaalta koe niitä kovin paljoa kaipaavankaan. - Jos ja kun tätä palstaa on lukenut ei ole voinut välttyä ajatukselta, että lapsia voi saada vain ja ainoastaan joko liian aikaisin tai liian myöhään. Se mikä on itselle paras ajankohta onkin parasta valita itse, sillä lopulta tätä ajankohtaa ei voi kukaan muu päättää. Eikä aina itsekään, sillä on myös monia jotka ovat olleet vuosia saamatta lasta kovasta ja lukuisista eri yrityksistä huolimatta, vaikka olisivat olleet valmiita itse lapsen tulemiseen. - - Toisaalta yhtälailla hyväksyttyä on olla haluamatta lapsia, tai ainoatakaan lasta.
"Suosittelen teidän suvullenne pakkosterilisaatiota. Yhteiskunta ei kestä köyhien lisääntymistä kanien tapaan." - Mistäs sinä heidän varallisuutensa tiedät? Toki on todennäköistä, että ao. eivät vanhemmat itse ole ehtineet kerätä merkittävää maallista omaisuutta, mutta saattavat vielä ehtiä hyvinkin. - Jos nyt maallisen mammonan haaliminen on kiistaton yköstavoite, tässä maailmassa.
- Niin ja tulee se yhteikunnalle kalliiksi kun uraa ja menestysta ja "varman päälle" laskeneet alkavat haluta lasta ensimmäisen kerran 40+ vuotiaina ensimmäisen kerran. - Voi onnistua hyvin, mutta voi olla, että luonto laittaa vähän hanttiin ja hedelmöitttyminen ei onnistu ihan niin helposti, kuin mitä oli paperilla asian suunnitellut.
Vierailija kirjoitti:
"Epäilen tätä provoksi. AP suhtautuu asiaan niin huolettomasti. Kuka tahansa äiti olisi pahoillaan, kun tyttäreltä jää kokonaan pois moni nuoruuteen liittyvä asia. Yks on tietenkin kouluttautuminen johonkin ammattiin, toinen tärkeä asia on saada kokea asioita, jotka kuuluvat nuoruuteen. Se on ihmisen kasvulle tärkeä vaihe elämässä, vaihe jota useimmat muistelevat vanhetessaan kultaisena.
En voi ymmärtää, mitä positiivista on siinä, että 17 v. hoitelee vauvaa, kun ikätoverit viettävät huoletonta nuoruuttaan, opiskellen, matkustellen ja huvitellen. Tuona aikana tavataan myös vastakkaista sukupuolta ja ymmärretään, ettei se ensimmäinen Tsöde tai Tzygä, joka tielle osuu, ole ainut mies maailmassa."
Hmm. Kai Ap osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin jos tai kun hänellä on oma kohtaista kokemusta asiasta. - Ja mihin tämä syntynyt lapsi nyt sitten pitäsi laittaa? - Pakkaseen odottamaan, että äiti käy kouluja ensin ja vakiintuneen paikan työelämässä? - En minä tiedä ei ole kokemusta. Mutta pelkällä hätäiemällä ja voivottelemalla ei taida olla paljoa apuja. Paljossa on kiinni teinivanhempien jaksaminen, etten sanoisi menestyminen kiinni siitä, kuinka hyvä (tai huono) on oma tuki verkko. Tuomitseeko lähipiiri ja kääntää selkänsä vai tsemppaako ja jaksaako myötäelää rinnalla.
Itse olin juuri syömässä yhden entisen teini-isän nykyisen nuoren aikuisen miehen kanssa. Hänellä on vaimonsa kanssa useampi lapsi ja molemmat opiskelevat nykyisin yliopistolla. (Toinen vanhemmista myös osa-aika töissä). Jotenkin ihailen heidän luontevuuttaan toimia ja olla vanhempana ja ennen kaikkea uskoa heidän kohdallaan varmasti krisitilliseen maailman kuvaan, mutta hyvin vahvasti myös siihen, että elämä kantaa. He eivät käy - tai eivät todennäköisesti käy yhtä paljoa baareissa kuin muut ikäisensä tai koe kaikkia niitä seikkailuja, mitä moni ikäisensä, mutta eivät he toisaalta koe niitä kovin paljoa kaipaavankaan. - Jos ja kun tätä palstaa on lukenut ei ole voinut välttyä ajatukselta, että lapsia voi saada vain ja ainoastaan joko liian aikaisin tai liian myöhään. Se mikä on itselle paras ajankohta onkin parasta valita itse, sillä lopulta tätä ajankohtaa ei voi kukaan muu päättää. Eikä aina itsekään, sillä on myös monia jotka ovat olleet vuosia saamatta lasta kovasta ja lukuisista eri yrityksistä huolimatta, vaikka olisivat olleet valmiita itse lapsen tulemiseen. - - Toisaalta yhtälailla hyväksyttyä on olla haluamatta lapsia, tai ainoatakaan lasta.
On siinä nuoruudessa nyt vähän muutakin mielenkiintoista kuin baareissa käynti. Melko yksioikoista ajatella, että on vaan vaihtoehdot a.)teet lapsia tai b.)käyt baareissa.
Lainaus: "He eivät käy - tai eivät todennäköisesti käy yhtä paljoa baareissa kuin muut ikäisensä tai koe kaikkia niitä seikkailuja, mitä moni ikäisensä, mutta eivät he toisaalta koe niitä kovin paljoa kaipaavankaan. "
Tässä nimenomaisessa tapauksessa näyttää siltä, että ne nuoruuden seikkailut on käyty 13-17 -vuotiaana. Jos nyt lapsen tekemistä haluaa seikkailuna pitää.
"On siinä nuoruudessa nyt vähän muutakin mielenkiintoista kuin baareissa käynti. Melko yksioikoista ajatella, että on vaan vaihtoehdot a.)teet lapsia tai b.)käyt baareissa."
- Totta, ja jos olisit jaksanut keskittyä vielä hetken niin olisit voinut lukea myös, että: he eivät koe kaikkia niitä seikkailuja, mitä moni ikäisensä, mutta eivät he toisaalta koe niitä kovin paljon kaipaavankaan.
-Yritin kai huonolla -menestyksellä myönnän - kuvata, että on olemassa elämäänsä tyytyväsiä "entisisiä teinivanhempia" (onko 27 vuotias teini?), jotka ovat tyytyväisä omaan elämäänsä, vaikka eivät puuhaa tai touhua kaikkia niitä samoja tai samankaltaisia asioita, joita oletettavasti moni muu saman ikäinen. Eivät he koe käsittääkseni, että heillä olisi elämä tai nuoruus jäänyt jotenkin elämättä, vaikka ovat saaneet ensimmäisen lapsensa jo alaikäisenä. Sittemmin lapsia on tullut lisää. Ja toisaalta vanhemmat tekevät vielä parhaillaan monia sellaisia asioita, mitä moni muukin saman ikäinen, kuten he opiskelevat yliopistolla ja toinen käy lisäksi osa-aikatyössä.
Mikä minusta on ollut myös hienoa on se, että he eivät juurikaan valita, kuinka pieni esimerkiksi opintotuki on, tai "voi, voi" kun ei riitä rahat siihen tai tähän, vaan enempi ovat tyytyväisiä siihen mitä on ja samalla pyrkivät kokoajan menemään myös eteenpäin. - Olisihan ollut periaatteessa mahdollista varmaankin se tavallisempi vaihtoehto "jämähtää" elämään vain lapsen kautta ja sivuuttaa kokonaan opinnot ja olettaa, että fatta maksaa. - Tällainen ei tietääkseni heillä ole koskaan käynyt mielessä. Vaikka varmasti mm. pienten lasten vanhempina ja yliopistolla opiskelu (- jo sinne pyrkiminen) on varmaan monesta tuntunut vähän typerältä. - ikäänkuin olisi ollut moraalisesti hyväksyttävämpää, että pysyisivätkin köyhinä ja omissa oloissaan koska ennen lapsien "tekemistä" kaiken pitäsi olla -niin- valmista.
En nyt tiedä onko maksimaalinen määrä tavaraa onnellisen elämän tae. Tai onko paras rooli malli lapsille töistään stressaantuneet vanhemmat. Tai vanhemmat, jotka ehtivät opiskella, mutta valmistuttuaan hyvistä yrityksistään huolimatta eivät ole löytäneet, ainakaan vakinaista työtä.
- Sen sijaan minusta on hienoa, että on ihmisiä, jotka osaavat rakentaa turvalliselta ja tasapainoiselta vaikuttavan elon todennäköisesti vähän pienemmistäkin eväistä. - Tai ainakin erilaisemmista lähtökohdista kuin millaiset lähtökohdat on "normaalimpaa putkea" kulkevat.
Kyllä nuorikin voi olla hyvä äiti!
Itsekkin 17-vuotiaana raskaaksi tulleena voin sanoa etten tunne menettäneeni mitään, päinvastoin sain ihanan lahjan josta olen huolehtinut yksin mieheni kanssa.
Sinuna ap kuitenkin puhuisin lapsellesi ja kehottaisin muuttamaan miehen kanssa omilleen! Tyttäresi täytyy ottaa lapsesta vastuu omassa kotonaan. Voit olla tukena ja apuna vaikka asutte eri osotteissa!
Se että annat lapselle alusta alkaen monta kertaa viikossa omaa aikaa, ei kuulosta mun korvaan hyvältä eikä fiksulta.
Tsemppiä teille.
Varmasti käy niin, että kun vauva syntyy niin vauvan äiti jättää sen heti sulle hoidettavaksi ja lähtee muitten teinien kanssa luhaamaan kylille. Että kannattaa tehdä tytölle selväksi se, että sinä et ole automaattisesti kokoajan vahtimassa vauvaa, jos teinisi haluaa lähtee jonnekki. Kaikista parasta olisi, jos raskaus keskeytettäisiin niin saisi teini viettää rauhasta omat nuoruusvuodet. Tottakai on poikkeuksia..hyviä teiniäitejä on myös. Mutta pääsääntöisesti ne haluu lähtee vaa tekemään omia juttujaan eikä jäädä vauvaa hoitamaan kotiin. Ajattele nyt myös itseäsi.. Haluatko hoitaa omien lasten lisäksi myös tyttösi lapsen?
Jos vauva tehdään niin se pitää itse hoitaa ja piste! Sitten kun vauva on vähä isompi niin sit voi mummolle jäädä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää ap vois olla isoisoäiti 50 vuotiaana ja isoisoisoäiti alle 70 vuotiaana. Isoisoisoisoäiteyskin on vielä ihan saavutettavissa ennen 90 vuoden ikää. Aika hurjaa kun näin ajattelee.
No en mä ny tiedä onko se niin hurjaa. Meillä oli näin: Isomummu,Pappa, Isäni, Minä ja lopulta tyttäreni.
Eli mun isomummulla ja mun tyttärellä oli 99 vuotta ikäeroo joten ihan mahdollista eikä mitään hurjaa.
16-vuotias on lapsi eikä sen ikäisen tarvitsa aikuistua eikä olla äiti