16-vuotias tyttäreni on raskaana, tulen mummoksi 33-vuotiaana
Tilanne on siis se, että 16-vuotias tyttäreni ilmoitti olevansa raskaana. Raskaus on vielä tosin aika alussa. Itse sain tyttäreni 17-vuotiaana joten minusta tulee sitten todella nuori mummo. Tytär asuu vielä kotona ja sovimme että saa asua jatkossakin, mutta lapsi ei saa jäädä pelkästään minun hoidettavakseni. Toki voin olla apuna tarvittaessa mutta vastuun saa tyttö kantaa itse. Itselläni on 2 ja 4-vuotiaita nuorimmat lapset niin saa nähdä miten homma lähtee menemään kun vauva tulee taloon. Kyllähän tytön pärjääminen huolettaa mutta luotan siihen että oppii pärjäämään. Itsekin pärjäsin aikoinaan.
Kommentit (57)
Lisään vielä että tytöllä on kuitenkin jotain hajua millaista on olla vauvan kanssa kun on kuitenkin ollut jo 14-vuotias kun viimeisin sisarus on syntynyt joten on päässyt seuraamaan hommaa vierestä ja tietää kyllä että helppoa se ei ole. Ap
Mitä AP yrität todistella? Tyttäresi ei ole valmis äidiksi kun on lapsi kaikin puolin. Et ole ollut opettamassa tyttärellesi elämää, miten olisit voinut kun yhtä tomppeli olet vieläkin. Olet edes vastuuton äiti, ja nyt saat huolehtia uudesta täydellisestä vahingosta.
Oliko tämä lapsi saatettu alkuun ihan tarkoituksella?
Vierailija kirjoitti:
Mitä AP yrität todistella? Tyttäresi ei ole valmis äidiksi kun on lapsi kaikin puolin. Et ole ollut opettamassa tyttärellesi elämää, miten olisit voinut kun yhtä tomppeli olet vieläkin. Olet edes vastuuton äiti, ja nyt saat huolehtia uudesta täydellisestä vahingosta.
En minä tässä mitään yritä todistella. Kerroin vain mikä tilanne on ja tälle tilanteelle nyt ei voi mitään. Toki olisin toivonut että lapseni olisi aloittanut lastenteon myöhemmin mutta ei voi mitään. Itse olen ollut samassa tilanteessa ja kukaan ei ole koskaan äitiyttäni moittinut. Ihmiset vain ajattelevat että tuon ikäinen ei voi ikinä olla hyvä äiti. Ei se ole iästä kiinni onko hyvä äiti vai ei, ennemmin ehkä ihmisestä itsestään. Ap
Mikäs se isän osuus tässä on jos tyttäresi asuu kotona ja sinä hoidat vauvan viikonloppuisin että.pääsee hummaamaan ?
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä lapsi saatettu alkuun ihan tarkoituksella?
No minulle ainakin on kerrottu että vahinko oli. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se isän osuus tässä on jos tyttäresi asuu kotona ja sinä hoidat vauvan viikonloppuisin että.pääsee hummaamaan ?
Isä hoitaa lasta myös, tosin asuu erillään. Armeijakin hänellä on kohta edessä ja sitä kun ei voi väliin jättää. Ja tarkoitus ei ole että joka viikonlopun koko ajan hoitaisin vaan tarkoitin että viikonloppuisin voi hoitaa PIDEMPIÄ aikoja, tarkoittaa että semmoisen 3-4 tuntia. Tarkoitus on että autan tytärtäni pääsemään alkuun ja vähennämme minun lapsenvahti hommia kun homma lähtee rullaamaan. Ap
Jos ei ole ehkäisyä käytetty niin ei se ole mikään vahinko! Eli oliko ehkäisy kunnossa ja sitä käytettiin oikein?
Jos nuoripari on tarpeeksi kypsä panemaan ja lisääntymään niin miksi tyttö vauvoineen jää sinun nurkkiisi asumaan? Omaan kotiin vaan kun isäkin jo täysi-ikäinen...tuleva isäkin saa kantaa vastuunsa. Voit olla tukena ja turvana vaikka nuoripari asuu omillaan!
Veikkaan että sinä ap hoidat tämänkin vauvan omien pienten lisäksi ja ostat kaiken kun teini hummaa vähät rahansa itseensä.
Voi tyttö parkaa. Jos äiti ei osaa ehkäsyä käyttää, niin vaikee sitä on tyttärelle opettaa, niinkö?
Tosi kamalaa ajatella ja lukea täältä ettei kukaan auttaisi vaan siksi että nuorena päätti lapsen pitää. :( Ennen vanhaan koko kylä hoiti lapsia, ei kukaan yksin pärjää, eikä tarvitse pärjätäkkään.
Epäilen tätä provoksi. AP suhtautuu asiaan niin huolettomasti. Kuka tahansa äiti olisi pahoillaan, kun tyttäreltä jää kokonaan pois moni nuoruuteen liittyvä asia. Yks on tietenkin kouluttautuminen johonkin ammattiin, toinen tärkeä asia on saada kokea asioita, jotka kuuluvat nuoruuteen. Se on ihmisen kasvulle tärkeä vaihe elämässä, vaihe jota useimmat muistelevat vanhetessaan kultaisena.
En voi ymmärtää, mitä positiivista on siinä, että 17 v. hoitelee vauvaa, kun ikätoverit viettävät huoletonta nuoruuttaan, opiskellen, matkustellen ja huvitellen. Tuona aikana tavataan myös vastakkaista sukupuolta ja ymmärretään, ettei se ensimmäinen Tsöde tai Tzygä, joka tielle osuu, ole ainut mies maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tässä mitään yritä todistella. Kerroin vain mikä tilanne on ja tälle tilanteelle nyt ei voi mitään. Toki olisin toivonut että lapseni olisi aloittanut lastenteon myöhemmin mutta ei voi mitään. Itse olen ollut samassa tilanteessa ja kukaan ei ole koskaan äitiyttäni moittinut. Ihmiset vain ajattelevat että tuon ikäinen ei voi ikinä olla hyvä äiti. Ei se ole iästä kiinni onko hyvä äiti vai ei, ennemmin ehkä ihmisestä itsestään. Ap
Oma kritiikkini teiniäitiyttä kohtaan ei ainakaan lähde siitä että teini olisi huono äiti. Voi olla huono tai hyvä. Tuon ikäisen ei vaan pitäisi ylipäätään olla äiti, vaan saada elää vapaasti ilman aikuisten huolia ja murheita. On aina traagista kun noin nuori tulee äidiksi ja joutuu luopumaan omasta nuoruudestaan liian aikaisin. Ihminen on nuori vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen tätä provoksi. AP suhtautuu asiaan niin huolettomasti. Kuka tahansa äiti olisi pahoillaan, kun tyttäreltä jää kokonaan pois moni nuoruuteen liittyvä asia. Yks on tietenkin kouluttautuminen johonkin ammattiin, toinen tärkeä asia on saada kokea asioita, jotka kuuluvat nuoruuteen. Se on ihmisen kasvulle tärkeä vaihe elämässä, vaihe jota useimmat muistelevat vanhetessaan kultaisena.
En voi ymmärtää, mitä positiivista on siinä, että 17 v. hoitelee vauvaa, kun ikätoverit viettävät huoletonta nuoruuttaan, opiskellen, matkustellen ja huvitellen. Tuona aikana tavataan myös vastakkaista sukupuolta ja ymmärretään, ettei se ensimmäinen Tsöde tai Tzygä, joka tielle osuu, ole ainut mies maailmassa.
On noita kuule. Tietynlaiset ihmiset oikein kilpailee siitä miten nuorena tulevat mummoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kamalaa ajatella ja lukea täältä ettei kukaan auttaisi vaan siksi että nuorena päätti lapsen pitää. :( Ennen vanhaan koko kylä hoiti lapsia, ei kukaan yksin pärjää, eikä tarvitse pärjätäkkään.
Nykyään äitiys on yksinäistä. Koko kylää ei todellakaan kiinnosta hoitaa muiden mukuloita, ei nuorten eikä vanhojen äitien. Taas ehkä niitä asioita, joita ei vaan tajua kun liian nuorena tuohon alkaa, että itte se pitää hoitaa.
Miksi täällä onnitellaan? Surunvalittelujahan pitäisi esittää.
Suosittelen teidän suvullenne pakkosterilisaatiota. Yhteiskunta ei kestä köyhien lisääntymistä kanien tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Teiniäitiys periytyy, sitähän on tutkittukin ja näin havaittu.
En ole ap, mutta olin itse teiniäiti, oma äitini sai taas esikoisensa 28-vuotiaana 40 vuotta sitten. Omat lapseni ovat nyt parikymppisiä eivätkä halua lapsia ollenkaan.
Mitä äiti sitä tytär perässä, molemmat yhtä älykkäitä.