Kammottava "kummitusmetsä" Pohjanmaalla, missä?
Kuulemma jossain päin Pohjanmaalla on metsä jonne kukaan lähiseudun asukkaista ei mene koska siellä aistitaan jotain kauheaa. Nettikeskustelusta tästä luin. Metsän reunassa sijaitsevan entisen maatilan asukas kuvaili tunnelmiaan siitä kun oli mennyt metsään juuri tilalle muutettuaan.
Paikan maineesta hän ei ollut vielä ehtinyt kuulla. Jonkun matkaa käveltyään hän oli alkanut tuntea selittämätöntä, todella voimakasta pelkoa ja kauhua. Mikään ei ollut metsässä muuten muuttunut mutta tunnelma oli ollut äärimmäisen kammottava.
Hän oli kiirehtinyt takaisin kotiin ja saanut paikallisilta myöhemmin tietää että metsässä muutkin aistivat jotakin kammottavaa. Naapurin hirvenmetsästystä harrastava mies oli myös kertonut että metsässä ei ole hirviä ja vaikka olisikin niin sinne ei jahtiin mentäisi.
Tällä metsän laidalla asuvalla on myös hevosia joiden laitumen yksi sivu on ihan metsän reunassa. Hevoset eivät kuulemma ikinä laidunna sillä sivulla ja ne säikkyvät sitä. Monta kertaa ovat myös karanneet laitumelta pihalle, juosseet sähköaidoista läpi aivan paniikissa ilman mitään näkyvää syytä.
Kerran hän oli sukulaisensa kanssa ollut tekemässä iltatallia ja yhtäkkiä metsästä oli kuulunut jonkinlaista musiikkia ja kuin kirkonkellojen soittoa. Hevoset olivat menneet paniikkiin, pyörineet karsinoissaan aivan hiessä, ja hän ja tämä toinen ihminen olivat kokeneet suunnatonta kauhua ja hyvin syvää toivottomuuden tunnetta, jopa itsetuhoisia ajatuksia.
Metsään olisi myös kadonnut ihmisiä, tuon metsän reunassa olevan tilan entinen isäntä muutama sukupolvi sitten ja joku lapsi 60-luvulla. Joissakin paikallisissa vanhoissa kartoissa ja lehdissä metsää on kuulemma kuvailtu "paholaisen pesäksi".
Itse suhtaudun yliluonnollisiin epäilevästi ja tuo edellinen tarina on sen verran uskomaton että sitä helposti epäilisi taitavan tarinankertojan huvikseen keksimäksi. Tosin kirjoitustyyli oli sellainen että se ei vaikuttanut sepitteeltä. Sen verran mielenkiintoinen juttu on että kiinnostaisi tietää missä päin Pohjanmaalla moinen metsä sijaitsee jos jossain tosiaan on tuollaisen kauhumetsän maineessa oleva paikka. Tietääkö kukaan?
Kommentit (122)
Hah. Tuo riistakameran hahmohan on kuvamanipulaatio.
Nämä kummitustarinat voi olla vanhoja keksittyjä juttuja.
Mummon kertoman mukaan kun muuta viihdettä ei ennen ollut, kerrottiin kummitustarinoita iltasin joilla peloteltiin lapsia ja muita herkkäuskoisia.
Osa tarnoista voi elää vieläkin.
Seinäjoen Kela.
Sinne katoaa kulttuurivieraita harva se päivä.
Mulla Turun läheltä kun siellä asuin mielenkiintoinen kokemus. Kävelin usein koirieni kanssa yhden kallioisen paikan ohi metsässä. Koirani, luupäisiä terrierejä jotka ei yleensä pelkää mitään, jostain syystä yhdessä kohtaa aina alkoivat vahvasti esittää varuillaan olon, jopa pelon eleitä. Niskakarvat nousivat pystyyn, katselivat tavallista valppaampina ympärilleen, ja kerran siellä alueella meni orava - yleensä se olisi tarkoittanut että koirat vetävät sinne päin henkensä edestä, mutta nyt ei. Päätin oikein yrittää saada koirat tulemaan sinne tutkimaan, että ihan vaaraton paikka on, mutta ne alkoivat vikistä ja jarruttaa täysillä, joten en viitsinyt pakottaa. Olkoon sitten, ehkä siellä asuu kivenkoloissa joku villieläin jonka vieras haju pelottaa, ajattelin, eikä viitsi sitäkään häiritä, joten koirat saivat tahtonsa läpi.
Kuljin paikasta parin vuoden aikana lukemattomia kertoja, kunnes kerran sumuisella säällä koin itsekin jotain. Yhtäkkiä tuli vahva tunne, että joku on paikalla. Koirani alkoivat myös taas reagoida pelokkaasti ja vetää poispäin. Katselin ympärilleni, odotin että joku ihminen tai eläin olisi siellä - olen joskus aistinut esim. hirven läsnäolon samalla tavalla kihelmöintinä niskassa ja tunteena että joku tarkkailee. Sen sijaan näin kun ilmassa oleva sumu alkoi tietyn kallion päällä tiivistyä ihmisen hahmoon. Odotinkin ensin että sieltä oikeasti tulee joku, mutta vähitellen sumu vaan alkoi näyttää naiselta, joka osoittaa toisella kädellä maata siinä kohdassa missä seisoi. Ja sen sumuhahmon läpi näkyi puita. Skeptikkona en halunnut uskoa että mikään kummitus olisi kyseessä. Sumu nyt pyörteilee kaikenlaisilla tavoilla, ja siitä samoin kuin pilvistä voi luova mieli tulkita kaikenlaista, yritin vakuutta itselleni. Käännyin poispäin ja takaisin - nainen oli yhä siellä. Jos koirat ei olisi olleet paniikissa, olisin saattanut mennä katsomaan lähempää, mutta niiden yrittäessä henki koristen paeta hihnoissaan vetäen en voinut.
Myöhemmin kuulin että paikalla on muinaisaikojen uhrikallio. En vieläkään oikeastaan usko että kummituksia on olemassa, vaan että jostain kummallisesta syystä mielikuvitukseni teki tepposet. Mutta se että koiratkin reagoi, ja jo ennen kuin minä aistin mitään, on kyllä tehnyt sen etten ole enää ainakaan pilkallinen niitä kohtaan jotka uskovat näihin ilmiöihin ja kokevat niitä.
tässä joku video tuosta Isonkyrön paikasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://dominusfabula.blogspot.com/p/erasinnokas-luontoharrastaja-asensi…
Pelästyin paljon kun huomasin.
Tämä on provokommentti. Ei siellä mitään näy, siksi tämäkään provoilija ei pysty kertomaan mitään tarkempia tietoja missä kohdassa kuvaa jotain näkyy. Tuo koko blogiteksti ja siihen liitetty kyseinen kuva ovat trollailua.
Alareunassa näkyy aika 11:59. Katso siitä suoraan ylöspäin. Tyyppi näkyy siinä missä ruoho loppuu, vasemmalla puolella vaalea puu.
Etelä-pohjanmaallahan on aikojen saatossa puukkojunkkarit riehuneet paljonkin. Jos siellä metsässä on tapahtunut joku isompi veriteko tai haudattu vaikka morsian lapsineen ja ne siellä kummittelee. Tai "noita"
Maaseudulla on muuten tapahtunut aikoinaan paljonkin lasten katoamisia ja kuolemia. Jos perheessä on ollut jo 10 suuta ruokittavana ei sen yhden etsimiseen ole hukattu kamalasti aikaa ja energiaa. Ns. Luonnon lait päteneet jossain aika kauankin. Miettikää vaikka lapin aapasoita ja kuinka monta ruumista sieltä löytyisi jos alettaisiin kaivelemaan.
Vierailija kirjoitti:
tässä joku video tuosta Isonkyrön paikasta
Joo kyllä alkoi puntti tutista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provokommentti. Ei siellä mitään näy, siksi tämäkään provoilija ei pysty kertomaan mitään tarkempia tietoja missä kohdassa kuvaa jotain näkyy. Tuo koko blogiteksti ja siihen liitetty kyseinen kuva ovat trollailua.
Alareunassa näkyy aika 11:59. Katso siitä suoraan ylöspäin. Tyyppi näkyy siinä missä ruoho loppuu, vasemmalla puolella vaalea puu.
"Tyyppi" 😁 Tarkoitat varmaan kuvaan jälkeenpäin lisättyä hahmoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en mä muitakaan siellä näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en mä muitakaan siellä näe.
Hyvä. Pysy jatkossakin totuudessa.
Kummitusmetsä Pohjanmaalla on varmaankin Oulun Mielenterveystoimisto. Siellä on monenlaista mörköä ottamassa vastaan. Potilaita on sinne joskus kadonnut.
Isossakyrössä Orismalan kylässä on Leväluhta-niminen paikka, josta on löydetty kymmeniä naisten ja lasten luurankoja pienestä suosilmäkkeestä.
Kammottva paikka, koska historiaa ei varmuudella tiedetä. Miksi siellä on naisten luurankoja? Lasten? Muutama mies myös?
Vierailija kirjoitti:
Isossakyrössä Orismalan kylässä on Leväluhta-niminen paikka, josta on löydetty kymmeniä naisten ja lasten luurankoja pienestä suosilmäkkeestä.
Kammottva paikka, koska historiaa ei varmuudella tiedetä. Miksi siellä on naisten luurankoja? Lasten? Muutama mies myös?
Ei se paikka ole ollenkaan kammottava, olen käynyt siellä. Se on joko hautapaikka tai uhrilähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se paikka ole ollenkaan kammottava, olen käynyt siellä. Se on joko hautapaikka tai uhrilähde.
Millainen olo sinulle tuli siellä? Mietitkö historiaa? Miksi heidät oli uhrattu/haudattu sinne? Oliko iso suonsilmäke? Mitä ympärillä kasvoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen olo sinulle tuli siellä? Mietitkö historiaa? Miksi heidät oli uhrattu/haudattu sinne? Oliko iso suonsilmäke? Mitä ympärillä kasvoi?
Ei tullut minkäänlaista oloa. Mietin kyllä. Leväluhdan hautapaikasta on erilaisia teorioita, netistä löytyy kyllä tietoa. Se oli ennemmin lähde kuin suonsilmäke. Sinne käveltiin polkua pitkin metsän läpi ja itse paikka on pellon reunassa. Siinä lähteen vieressä kasvaa muistaakseni kuusi. Se paikka ei ole mitenkään erityisen näköinen tai oloinen. Paikka on aidattu ja tieltä on hyvät opasteet sinne, kannattaa käydä itse katsomassa, jos sattuu käymään lähistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut minkäänlaista oloa. Mietin kyllä. Leväluhdan hautapaikasta on erilaisia teorioita, netistä löytyy kyllä tietoa. Se oli ennemmin lähde kuin suonsilmäke. Sinne käveltiin polkua pitkin metsän läpi ja itse paikka on pellon reunassa. Siinä lähteen vieressä kasvaa muistaakseni kuusi. Se paikka ei ole mitenkään erityisen näköinen tai oloinen. Paikka on aidattu ja tieltä on hyvät opasteet sinne, kannattaa käydä itse katsomassa, jos sattuu käymään lähistöllä.
Se on joskus ollut todennäköisesti laajempi vesialue (suo?).
Etenkin suolle upottaminen on ollut yleistä muissakin Pohjois-Euroopan muinaiskulttuureissa; Googlatkaa vaikka termi "bog bodies". Syyhän ei ole selvinnyt, kuten ei Levänluhdankaan luurankojen tapauksessa. Ihmisuhraus on yksi teoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta kommentoin silti.
Asuin useamman vuoden n.kilometrin päässä tuosta paikasta ja kävin usein siellä koiran kanssa lenkillä. Ei siellä mitään kummallista tuntunut, voihan se olla karmiva, jos ei ole tottunut metsiin tai kuolleet puut näyttävät pelottavilta jne. Koira ei riehunut tai ollut hermostunut, enkä ollut minäkään.
Suurin osa näistä tarinoista syntyy siitä, että ihmiset kammoavat metsää, tai se näyttää pelottavalta ja ihmisen mieli hoitaa loput "aistimalla" asioita. Minä olen koko aikuisikäni asunut milloin millaisessakin metsässä, joten en pelkää niitä. Paitsi viime asunnossa, kun yöllä ulkona ollessani huomasin suden tuijottavan minua pihan viereiseltä kalliolta, silloin hiukan säikähdin enkä mennyt yksin huussiin.
Minä olen myös retkeillyt monenlaisissa metsissä, myös sellaisissa joita joku on kuvannut "karmivaksi". En ole itse kyllä mitään sellaista aistinut, liekö johtunut siitä että biologina ja luontoharrastajana olen vaan ollut kiinnostunut kummallisista tai kuolleista puista, louhikoista ja kallioista jne. Monelle oudolle/pahanenteiselle ilmiölle on kuitenkin ihan looginen syy, esim. alueen puut kuolleet tautiin, tulvaan tjsp. Lisäksi kannattaa muistaa, miten tärkeä näköaisti on ihmisille, ei siis ole mikään ihme jos monia pelottaa tiheä ja hämärä metsä, tai ylipäänsä pimeä kun ei näe kauas.
Metsässä voi olla myös turvassa pahoilta ihmisiltä. Mikä on pahempaa?
Toki kylmyys, ym pitää ottaa huomioon.
Myös omat resurssit, sillä erämaahan voi myös kadota. Mutta luonto on luonto. Loppuun vitsi: huonokuntoinen vanhus löytyi metsästä hyväkuntoisena.