Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vanhemmat ei enää käy vanhempainilloissa

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun ope ja rehellisesti sanottuna nämä vanhempainillat ovat täysin turhia. Vuodesta toiseen samaa paasausta järjestyssäännöistä yms. jonka voisi lukea netistä. Sitten luokassa istuu muutama hyvän oppilaan vanhempi, joille on täysin turha paasata läksyjen teosta ja muusta. Vanhempainvartit ovat paljon järkevämpiä, niissä tulee puhuttua oikeasti oppilaan asioista. Olen yrittänyt ehdottaa vanhempainiltaa jonkun teeman ympärille, esim. poliisi puhumassa liikennesäännöistä tai somesta mutta vanhat jäärät ovat tätä vastaan.

Omat lapseni ovat jo aikuisia ja heillä on viiden vuoden ikäero. Kävivät aikoinaan samoja kouluja. Yhtenä vuonna joku keksi, että puhutaanpa vanhempainillassa huumeista. Ja sitten niistä puhuttiin. Ensin neljä vuotta esikoisen vanhempainilloissa ja sitten neljä vuotta kuopuksen vanhempainilloissa. Joskus kävi mielessä, että onkohan lapseni jotenkin kieroon kasvaneita, kun eivät ole kiinnostuneet huumeista, vaikka se on koko koulun keskeisin asia :D

Vierailija
82/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on aika turhaa, koska se ei opeta mitään oleellisia työelämän taitoja.

Ai niinkuiln matematiikkaa ja englantia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun ope ja rehellisesti sanottuna nämä vanhempainillat ovat täysin turhia. Vuodesta toiseen samaa paasausta järjestyssäännöistä yms. jonka voisi lukea netistä. Sitten luokassa istuu muutama hyvän oppilaan vanhempi, joille on täysin turha paasata läksyjen teosta ja muusta. Vanhempainvartit ovat paljon järkevämpiä, niissä tulee puhuttua oikeasti oppilaan asioista. Olen yrittänyt ehdottaa vanhempainiltaa jonkun teeman ympärille, esim. poliisi puhumassa liikennesäännöistä tai somesta mutta vanhat jäärät ovat tätä vastaan.

Mikä on sellainen yläkoulu jossa vanhempainillassa ei ole jotain teemaa? Juuri noita poliisin terveisiä, terveydenhuolto, jatkokoulujen terveisiä, huumetietoutta ja juurikin sitä somea. Meillä ei koskaan käydä järjestyssääntöjä läpi vanhempainilloissa. Miksu ihmeessä käytäisiin?

Ja missä koulussa vanhempainilta ilmoitetaan niin lähellä ettei sinne pääse? Kannattaa vähän seurata Wilmaa ja koulun nettisivuja.

Vierailija
84/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni muukin on jo todennut; vanhempainilloissa ei ole tule esille mitään uutta.

" Nyt syksyllä opiskellaan ruotsia ja matematiikkaa ja äidinkieltä..." No shit!

Opettajat tosiaan puhuvat vanhemmille kuin pikkulapsille.

Pahimmillaan puheenvuoron on saanut opiskelija, joka ei edes esittele itseään ja alkaa suoltaa käsittämätöntä tajunnanvirtaa.

Pienessä luokkatilassa aikuiset ihmiset joko istuksii pulpetin reunalla tai ahtautuu liian pienelle tuolille.

Näitä syitähän on...

Itse toivoisin vanhempainilloilta esim. ajankohtaisia asiantuntijaluentoja. Luennoitsijat voisivat todellakin olla sellaisia, joilla olisi tietoa muustakin kuin opettajan käsikirjaan mahtuvasta elämästä.

Vierailija
85/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainillat yhtä tyhjän kanssa. Mielummin tapaan opettajan kahdenkesken vanhempainvarteissa, jolloin voi oikeasti keskustella lapseen liittyvistä asioita, osaamisesta jne.

Vierailija
86/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat ettei kiinnosta, info tulee kyllä wilmasta tai sähköpostin kautta.

Ja sitten valitetaan kun tämä ja tuo ja toikin on huonosti. Voi voi, jos olisitte olleet paikalla, olisitte tod. näk. voineet vaikuttaa asiaan.

Kaikki ei tietenkään ole päätettävissä, mutta varsinkin alakoulun vanhempainilloissa vanhemmilla on suuri mahdollisuus vaikuttaa.

Vierailija
87/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä vaan olen tutustunut pintapuolisesti jokaiseen lapseni luokkakaverin vanhempaan. Moikkaan kaupungilla jne, ja monet tulee juttelemaan minullekkin. Kun tietää jotain kavereiden vanhemmista niin kummasti esim. kiusaamistapaukset on saatu helposti selvitettyä. 

Vierailija
88/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taitaa kaksi vuotta vanha vanhempainyhdistys pitänee lopettaa syksyllä koska vain viittä 500 lapsen vanhemmasta asia kiinnostaa. Ei kiinnosta oman lapsen eikä lapsen kavereiden asiat.

Mua kiinnostaa lapsen asiat ja sitä kautta kaverit. Mutta miten se liittyy vanhempainyhdistykseen? Ei mua kiinnosta varojen kerääminen ja tappelu siitä kuka on tämän vuoden puheenjohtaja.

Vierailija
89/89 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas teillä outoja vanhempainiltoja vai onko nuo lähinnä mielikuvia? Itse kun olen osallistunut vanhempainiltoihin niin siellä on oikeasti saaanut myös vaikuttaa koulun käytäntöihin esim. keskusteltu siitä missä asioissa opettaja ottaa yhteyttä kotiin, toivovatko vanhemmat wilman tuntimerkintöjä, ja jos niin kuin paljon, miten läksyjen kanssa toimitaan jos on sairaana, yms. Laaditaan siis yhteisiä pelisääntöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä