Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vanhemmat ei enää käy vanhempainilloissa

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy miksen käy vanhempainilloissa on se, että siellä ryhmäydytään ja leikitään jotain leikkejä.

Aarhg, just tää. Tutustutaan nyt kaikki toisiimme tämän hassun hauskan hullutteluleikin tahtiin. Kierrellään ympäri luokkaa ja kun musiikki päättyy, se joka sinua lähimpänä on, on parisi. Esittelette itsenne parille ja kerrotte kenen vanhempi olet. Sitten musiikki jatkuu jne. No niin, nyt astumme ryhmiin, jaan teille paperin ja kynän, tehtävänänne on pohtia ryhmän kesken, mitä lapsenne jännittää koulupäivässä ja miten tätä jännitystä voisimme aikuisina  yrittää lievittää. Ja ilta jatkuu sitten mukavissa merkeissä kaikenlaisen lässynlään parissa, suurin piirtein kaikki ovat vaivautuneita ja hiljaa, paitsi se räpätäti jonka on pakko päästä kaikkialla ääneen ja sitten se, joka on myös opettaja ja on aivan haltioissaan toisen opettajan ideoista kun näin mahtavan ihana ilta on saatu aikaan! Muut vaan odottavat hetkeä, jolloin jonkun tekosyyn varjolla pääsee liukenemaan paikalta.

Tää asenne on just niin suomalaista. Joo, eiväthän ne leikit nyt mikään viikon kohokohta ole, mutta pitäisittekö sitten parempana opettajan 45min kestävää yksinpuhelua?

Olisi kouluyhteisön kannalta hyvä, että oppilaiden vanhemmat tuntisivat toisensa edes pintapuolisesti.

Miksi ihmeessä oppilaiden vanhempien pitäisi tuntea toisensa? Eihän heidän tarvi olla missään tekemissä keskenään.

No vaikka siksi jos lapsesi viettää koulun jälkeen aikaa jonkun kotona, kiva tietää vanhemmat edes pintapuolisesti.

Vierailija
62/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan ok tavata ihminen joka näkee lastani valveilla arkena saman verran kuin minä itse. Ehkä openkin on hyvä tavata vanhempia, hankalat ja helpot tyypit erottaa nopsaa vanhemmista ja helpompi hoitaa sitten sähköisesti asioita. Aina on hyvä että nimi saa kasvot nykyisessä sähköisen viestinnän maailmassa.

Tuo tapaaminenhan onnistuu ihan vanhempainvarteissa ja on ainakin omasta mielestäni jopa parempi tapa tutustua kuin vanhempainillat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan ok tavata ihminen joka näkee lastani valveilla arkena saman verran kuin minä itse. Ehkä openkin on hyvä tavata vanhempia, hankalat ja helpot tyypit erottaa nopsaa vanhemmista ja helpompi hoitaa sitten sähköisesti asioita. Aina on hyvä että nimi saa kasvot nykyisessä sähköisen viestinnän maailmassa.

Totta kai mutta tämä toteutuu jo vanhempainvartissa. Miksi pitää tavata samalla kaikkien muiden lasten vanhemmat niin että ei voida keskustella kuin äärimmäisen yleisellä tasolla?

Vierailija
64/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tapaaminenhan onnistuu ihan vanhempainvarteissa ja on ainakin omasta mielestäni jopa parempi tapa tutustua kuin vanhempainillat.

kaikkialla noita vartteja ei ole.

Vierailija
65/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy miksen käy vanhempainilloissa on se, että siellä ryhmäydytään ja leikitään jotain leikkejä.

Aarhg, just tää. Tutustutaan nyt kaikki toisiimme tämän hassun hauskan hullutteluleikin tahtiin. Kierrellään ympäri luokkaa ja kun musiikki päättyy, se joka sinua lähimpänä on, on parisi. Esittelette itsenne parille ja kerrotte kenen vanhempi olet. Sitten musiikki jatkuu jne. No niin, nyt astumme ryhmiin, jaan teille paperin ja kynän, tehtävänänne on pohtia ryhmän kesken, mitä lapsenne jännittää koulupäivässä ja miten tätä jännitystä voisimme aikuisina  yrittää lievittää. Ja ilta jatkuu sitten mukavissa merkeissä kaikenlaisen lässynlään parissa, suurin piirtein kaikki ovat vaivautuneita ja hiljaa, paitsi se räpätäti jonka on pakko päästä kaikkialla ääneen ja sitten se, joka on myös opettaja ja on aivan haltioissaan toisen opettajan ideoista kun näin mahtavan ihana ilta on saatu aikaan! Muut vaan odottavat hetkeä, jolloin jonkun tekosyyn varjolla pääsee liukenemaan paikalta.

Tää asenne on just niin suomalaista. Joo, eiväthän ne leikit nyt mikään viikon kohokohta ole, mutta pitäisittekö sitten parempana opettajan 45min kestävää yksinpuhelua?

Olisi kouluyhteisön kannalta hyvä, että oppilaiden vanhemmat tuntisivat toisensa edes pintapuolisesti.

Miksi ihmeessä oppilaiden vanhempien pitäisi tuntea toisensa? Eihän heidän tarvi olla missään tekemissä keskenään.

No vaikka siksi jos lapsesi viettää koulun jälkeen aikaa jonkun kotona, kiva tietää vanhemmat edes pintapuolisesti.

No eihän siihen vanhempainiltaa tarvita! Tutustutaan kun viedään ja haetaan lasta, jos ei asuta ihan samoilla nurkilla ja siksi jo tunneta muutenkin.

Vierailija
66/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä sitten tiedätte onko lapsi vaikka jäämässä luokalle?

Vierailija
67/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun ope ja rehellisesti sanottuna nämä vanhempainillat ovat täysin turhia. Vuodesta toiseen samaa paasausta järjestyssäännöistä yms. jonka voisi lukea netistä. Sitten luokassa istuu muutama hyvän oppilaan vanhempi, joille on täysin turha paasata läksyjen teosta ja muusta. Vanhempainvartit ovat paljon järkevämpiä, niissä tulee puhuttua oikeasti oppilaan asioista. Olen yrittänyt ehdottaa vanhempainiltaa jonkun teeman ympärille, esim. poliisi puhumassa liikennesäännöistä tai somesta mutta vanhat jäärät ovat tätä vastaan.

Vierailija
68/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tällä pitäisi olla vaikutus....mihin? Siihenkö, antaako lapsensa olla koulun jälkeen tämän kaverin kanssa vai ei? Jos kaverin äiti vaikuttaa masentuneelta, niin pitää kehottaa omaa lasta leikkimään jonkun toisen kanssa? Tai jos kaverin isä on lentäjä ja äiti neurokirurgi, niin sitten kannustaa lastaan vieläkin enemmän olemaan juuri tämän kaverin kanssa?

Vierailija
69/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni saa lähinnä negatiivisia wilma-merkintöjä. On juossut käytävällä tai häirinnyt oppituntia juttelemalla kaverin kanssa. Oli kadottanut toisen oppilaan housut naulakoilta (potkinut niitä pitkin lattiaa ja katosivat) ja toisaalta noin kerran kuussa jättänyt läksyt tekemättä. Hyviä merkintöjä ei ole monta. En jaksa mennä vanhempainiltoihin, koska mielikuva on, että ope todellisuudessa vain mäkättää, nalkuttaa ja kiinnittää huomiota aina virheisiin, mutta vanhempainillassa hymyilee leveästi ja vetää roolia.

Vierailija
70/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vanhempienillan lisäksi vanhempainvartit, joissa siis tavataan se lapsen ope ihan kahden ja jutellaan lapsen asioista. Eli open/vanhempien kasvot kyllä saa, jopa paremmin kuin vanhempainillassa jossa paikalla voi olla kymmeniä vanhempia.

Vierailija
71/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taitaa kaksi vuotta vanha vanhempainyhdistys pitänee lopettaa syksyllä koska vain viittä 500 lapsen vanhemmasta asia kiinnostaa. Ei kiinnosta oman lapsen eikä lapsen kavereiden asiat.

Vierailija
72/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ei ole? Minulla on ollut 10 vuotta kouluikäisiä lapsia ja vanhempainvarteissa olen käynyt koko ajan.

Vierailija
73/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiinnostaa ja olen käynytkin, eikä mikään työtehtävä ole mennyt niiden edelle.

Luulen yleisen kiinnostuksen puutteen johtuvan suomalaisesta koulujärjestelmästä, sillä Suomessa opettajilla on korkea ammattitaito ja osaaminen ja nauttivat suurta luottamusta vanhemmilta. Silloin kun kaikki on ok. niin harvoin osoitetaan mielenkiintoa ja osallistumista.

Vierailija
74/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun ope ja rehellisesti sanottuna nämä vanhempainillat ovat täysin turhia. Vuodesta toiseen samaa paasausta järjestyssäännöistä yms. jonka voisi lukea netistä. Sitten luokassa istuu muutama hyvän oppilaan vanhempi, joille on täysin turha paasata läksyjen teosta ja muusta. Vanhempainvartit ovat paljon järkevämpiä, niissä tulee puhuttua oikeasti oppilaan asioista. Olen yrittänyt ehdottaa vanhempainiltaa jonkun teeman ympärille, esim. poliisi puhumassa liikennesäännöistä tai somesta mutta vanhat jäärät ovat tätä vastaan.

Tuo AINOA vartti on monesti syksyllä jolloin opettaja ei edes tunne lapsia saati lapsi tai vanhempi opettajaa. Eikä vartissa edes kerkeä paljoa mitään juttelemaan.

Vierailija
75/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo AINOA vartti on monesti syksyllä jolloin opettaja ei edes tunne lapsia saati lapsi tai vanhempi opettajaa. Eikä vartissa edes kerkeä paljoa mitään juttelemaan.

Paljonko teillä on sitten aikaa jutella lapsenne omista asioista vanhempainillassa???

Vierailija
76/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-ajan viettohan ei liity mitenkään kouluun eikä vanhempainiltaan. En kyllä tuolla perusteella lähtisi vanhempainiltaan. Jos haluan tarkastaa lapsen kaverin taustoja, niin keksin siihen kyllä muitakin keinoja.

Vierailija
77/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enää"? Vanhempani eivät käyneet ikinä. Olin koulussa 70-luvulla.

Vierailija
78/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo vanhempainillat sellaisiakin, että kilttien ja hiljaisten oppilaiden vanhemmat osallistuvat. Poikani on luokalla, jossa yli puolet oppilaista on poikia. Silti syksyllä vanhempainillassa istui 9 tytön ja 3 pojan vanhempia. Villeimpien poikien vanhempia ei juuri näy. Yläasteen ope: myös alakoulussa tuo sama huomio, että kilttien lasten vanhemmat sinne usein tulevat ja järjestyssäännöistä paasataan silti joka kerta.

Vierailija
79/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taitaa kaksi vuotta vanha vanhempainyhdistys pitänee lopettaa syksyllä koska vain viittä 500 lapsen vanhemmasta asia kiinnostaa. Ei kiinnosta oman lapsen eikä lapsen kavereiden asiat.

Vanhempainyhdistys on ehkä turhin asia koulussa. Pääasia tuntui olevan se että miten saadaan kerättyä rahat rehtorin lahjaan, joka ostetaan eräältä vanhempainyhdistyksen jäseneltä, jolla on itsellä käsityöyritys.

Vierailija
80/89 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempainyhdistys on ehkä turhin asia koulussa. Pääasia tuntui olevan se että miten saadaan kerättyä rahat rehtorin lahjaan, joka ostetaan eräältä vanhempainyhdistyksen jäseneltä, jolla on itsellä käsityöyritys.

No oman lapseni koulussa ovat järjestäneet mm. laskettelureissun lähimpään rinteeseen. Oppilaat pääsivät opettelemaan laskettelua jne. Välineet tulivat tuon laskettelupaikan puolesta (ts. sisältyivät hintaan)  vanhemmille koko lysti maksoi kuusi euroa. Vanhempainyhdistys maksoi loput keräämillään rahoillaan.

Itselläni ei valitettavasti ole aikaa vanhempainyhdistykseen, mutta joka vuosi olen antanut heille rahaa.

Niin ja yksi vuosi ostivat uusia urheiluvälineitä kouluun kun määrärahat eivät niihin riittäneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme