YLE: Vanhemmat ei enää käy vanhempainilloissa
Kommentit (89)
Yksi syy miksen käy vanhempainilloissa on se, että siellä ryhmäydytään ja leikitään jotain leikkejä.
Käyn, koska lapsi menestyy koulussa hyvin.
Opettaja puhui luokalliselle aikuisia niin kuin lapsille. Ja asioita jotka niiden vanhempien olisi pitänyt kuulla jotka eivät olleet paikalla. Koska paikalle vaivautuneet välittivät lapsensa asioista tulemalla vanheimpainiltaan niin varmaan muutenkin välittävät. En mene enää ja olen alkanut välittämään lapseni kouluasioista vähemmän. :(
Vierailija kirjoitti:
Lapsen luokalla on meidän lapsi ja ystäväni lapsi, jotka ovat ainoita suomalaisia. Vanhempainillat ovatkin sitten minä, ystäväni ja opettaja. Onhan se ihan mukava tavata ope noin, mutta ei tuossa tutustu muihin vanhempiin. Ja rehellisesti sanottuna heidän pitäisi varsinkin tulla vanhempainiltoihin, koska heillä ei ole usein mitään käsitystä miten se lapsi siellä koulussa pärjää tai mitä yleensä tekee. Tai kenties heitä ei vain kiinnosta.
Ei meidän vanhempainilloissa kyllä käydä läpi lasten pärjäämisiä tai sitä mitä ne siellä tekee. Ne käydään läpi vanhempainvarteissa. En usko että tuollainen lasten asioiden käsittely muiden vanhempien kuullen on edes laillista. Vanhempainilloissa on yleistä lätinää. Ja kaikki se lätinä lukee myös wilmassa.
Ei ehdi, haluaa somettaa iltaisin.
Vanhimman lapsen vanhempainilloissa tuli käytyä, mutta siellä toisteltiin itsestäänselvyyksiä ja opettaja puhui meille vanhemmille kuin lapsille. Ei me kyllä saatu niistä illoista yhtään mitään ja nuormepien kohdalla on skipattu suurin osa. Viimeksi kävin vanhempainillassa juniorin siirtyessä yläkouluun (on nyt lukiossa).
t.iskä
Vierailija kirjoitti:
Se uusi ops löytyy ihan netistä. Olen sen opiskellut jo reilu vuosi sitten. Luulen että tiedän siitä enemmän kuin koulun reksi...
Mitä iloa siitä (valtakunnallisesta) on kun ne toteutukset (esim. valinnaisaineet) on koulukohtaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se uusi ops löytyy ihan netistä. Olen sen opiskellut jo reilu vuosi sitten. Luulen että tiedän siitä enemmän kuin koulun reksi...
Mitä iloa siitä (valtakunnallisesta) on kun ne toteutukset (esim. valinnaisaineet) on koulukohtaisia?
Mitä iloa on yleensä siitä että vanhemmat tuntevat opetussuunnitelman? Eikö sen toteuttaminen ole opettajan työtä?
Vierailija kirjoitti:
Eh. Olet siis lukenut yleiset raamit? Ei siitä kauheasti ole iloa, minua kiinnostaa ne muutokset mitä juuri oman lapsen kouluun kohdistuu.
Joo, yhtä tuskaa kuunnella kun samat vanhemmat aina äänessä tärkeinä. Ei kiinnosta myöskään leikkiä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksen käy vanhempainilloissa on se, että siellä ryhmäydytään ja leikitään jotain leikkejä.
Aarhg, just tää. Tutustutaan nyt kaikki toisiimme tämän hassun hauskan hullutteluleikin tahtiin. Kierrellään ympäri luokkaa ja kun musiikki päättyy, se joka sinua lähimpänä on, on parisi. Esittelette itsenne parille ja kerrotte kenen vanhempi olet. Sitten musiikki jatkuu jne. No niin, nyt astumme ryhmiin, jaan teille paperin ja kynän, tehtävänänne on pohtia ryhmän kesken, mitä lapsenne jännittää koulupäivässä ja miten tätä jännitystä voisimme aikuisina yrittää lievittää. Ja ilta jatkuu sitten mukavissa merkeissä kaikenlaisen lässynlään parissa, suurin piirtein kaikki ovat vaivautuneita ja hiljaa, paitsi se räpätäti jonka on pakko päästä kaikkialla ääneen ja sitten se, joka on myös opettaja ja on aivan haltioissaan toisen opettajan ideoista kun näin mahtavan ihana ilta on saatu aikaan! Muut vaan odottavat hetkeä, jolloin jonkun tekosyyn varjolla pääsee liukenemaan paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen luokalla on meidän lapsi ja ystäväni lapsi, jotka ovat ainoita suomalaisia. Vanhempainillat ovatkin sitten minä, ystäväni ja opettaja. Onhan se ihan mukava tavata ope noin, mutta ei tuossa tutustu muihin vanhempiin. Ja rehellisesti sanottuna heidän pitäisi varsinkin tulla vanhempainiltoihin, koska heillä ei ole usein mitään käsitystä miten se lapsi siellä koulussa pärjää tai mitä yleensä tekee. Tai kenties heitä ei vain kiinnosta.
Ei meidän vanhempainilloissa kyllä käydä läpi lasten pärjäämisiä tai sitä mitä ne siellä tekee. Ne käydään läpi vanhempainvarteissa. En usko että tuollainen lasten asioiden käsittely muiden vanhempien kuullen on edes laillista. Vanhempainilloissa on yleistä lätinää. Ja kaikki se lätinä lukee myös wilmassa.
En kylläkään kirjottanut että siellä pitää käydä läpi lapsen pärjääminen, vaan tarkoitin että eivät ollenkaan tiedä mitä siellä koulussa tapahtuu noin yleisesti. Kyllä se viestittää jotain lapsen koulunkäynnin kiinnostamisasteesta jos yksikään vanhempi ei vaivaudu paikalle kertaakaan. Ei tietenkään tarvitsisi edes kertoa että luokka on todella levoton ja nämä lapset ovat koulussa jostain ihan eri syystä kuin oppimassa. Luokkahenki on olematon koska he vain häiriköivät ja muutenkin keskittyvät kiusaamaan koulun muita oppilaita. Ne uutiset suomalaisista kouluista ja ongelmista eivät ole mitään urbaanilegendaa.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä jompi kumpi vahempi menee kaikkiin vanhempainiltoihin jos vain pääsee. Koen ne hyvin turhauttavina. Siellä normaaliälyiset vanhemmat istuu kuuntelemassa, että lapsi ei saisi kuskata kouluun että saavat arkiliikuntaa, ja pitää huolehtia ettei olla aina nenä kiinni kännykässä ja muistakaa syöttää niille kasviksia. Hemmetinmoiset järjestelyt työvuorojen ja pienemmän sisaruksen hoitamisen kanssa että sinne vanhempainiltaan on päästy, ja sitten sen anti on tuollaista. Ei huvita mennä.
Opettaja tosiaan toistelee itsestäänselvyyksiä ja sama havainto, puhuvat kuin lapsille. Kertovat että nuoren pitäisi nukkua yöllä ja läksyt pitäisi tehdä, eikä saisi tupakoida eikä käyttää päihteitä jne. Vanhemmat istuu vaiti ja odottaa että se tyhjänpäiväisyys loppuisi. Jos joku vanhemmista avaa suunsa, niin se on joku toope joka ei ole kuunnellut tai ei ole ymmärtänyt asiaa mistä puhutaan ja kysyy sitä samaa minkä opettaja juuri sai kerrottua. Joku vanhmmista sitten vielä vaatii että pitäisi sopia yhteiset kotiintuloajat, kun heidän PirkkoPetteriä ei tahdo saada illalla kotiin kun "kaikki muutkin saa olla ulkona".
Ei meillä ole mitään kasvatusongelmia ja lapset ovat pärjänneet hyvin koulussa, eikä heillä ole luokassa ongelmia. Noilla illoilla ei ole meille tasan mitään annettavaa, eikä meillä niihin. Vanhempainvartti opettajan kanssa on paljon hyödyllisempi, kun silloin puhutaan vain omaan lapseen liittyvistä asioista.
Ei meillä ole ollut leikkejä. Jutellaan open kanssa, tai opo kertoo valinnaisaineista yms. Ihan hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aarhg, just tää. Tutustutaan nyt kaikki toisiimme tämän hassun hauskan hullutteluleikin tahtiin. Kierrellään ympäri luokkaa ja kun musiikki päättyy, se joka sinua lähimpänä on, on parisi. Esittelette itsenne parille ja kerrotte kenen vanhempi olet. Sitten musiikki jatkuu jne. No niin, nyt astumme ryhmiin, jaan teille paperin ja kynän, tehtävänänne on pohtia ryhmän kesken, mitä lapsenne jännittää koulupäivässä ja miten tätä jännitystä voisimme aikuisina yrittää lievittää. Ja ilta jatkuu sitten mukavissa merkeissä kaikenlaisen lässynlään parissa, suurin piirtein kaikki ovat vaivautuneita ja hiljaa, paitsi se räpätäti jonka on pakko päästä kaikkialla ääneen ja sitten se, joka on myös opettaja ja on aivan haltioissaan toisen opettajan ideoista kun näin mahtavan ihana ilta on saatu aikaan! Muut vaan odottavat hetkeä, jolloin jonkun tekosyyn varjolla pääsee liukenemaan paikalta.
Ja sitten ne saamarin keskusteluryhmät. Oppilaiden vanhemmat ovat niin eri lähtökohdilla, että heillä ei välttämättä ole pahemmin puhuttavaa. Tuulin isä on 59 vuotias neurogirurgian ylilääkäri ja Nicon äiti on 28 vuotias pätkätyöllistetty siivooja peruskoulupohjallla.
Vähän sama kuin ihmeteltäisiin, miksi ihmiset eivät enää käy pankin konttorissa nostamassa rahaa ja maksamassa laskujaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, yhtä tuskaa kuunnella kun samat vanhemmat aina äänessä tärkeinä. Ei kiinnosta myöskään leikkiä mitään.
Ne jotka ovat äänessä ovat niitä joiden olisi syytä olla hiljaa.
Oon veteraani tässä asiassa, eka meni kouluun 1992 ja viimeinen on ny kasilla. Vielä vuosi pitäs jaksaa vanhempainiltoja. Koulussamme on 200 oppilasta, vanhempainiltaan pitäisi näin ollen saapua satoja vanhempia. Yleensä tulee kolmisenkymmentä, hyvien oppilaiden vanhempia. Että jaksamista vaan opettajille, viittivät kuitenkin yrittää. Ja Wilmahan on kyllä tosi hyvä kanava, varmaan perinteiset vanhempainilta kuihtuu kokonaan.
Käyn vaikka ei uutta tietoa enää tulisikaan toisen lapsen kohdalla mutta haluan hänelle viestiä että olen kiinnostunut hänen asioistaan, siihen kuluu opettajat, koulu ym ylipäätään koska kuitenkin ison osan ajasta viettää siellä. Voisihan sitä tietysti löhötä sohvalla ruudun äärellä tai omissa niin tärkeissä harrastuksissa.
Mä olen käynyt ja vieläpä kolmen lapsen, mutta ymmärrän niitä jotka ei käy. Se on aina sellaista äärimmäisen yleistä höpinää, kun ainoa asia mikä kaikkia kiinnostaa on se, miten juuri heidän lapsellaan menee. Ja siitä taas puhutaan open kanssa kahden kesken. Itse käyn lähinnä koska ajattelen että ope saattaa katsoa lapsiani kieroon jos en käy.