Jos pitäisi valita vain toinen, niin kumman ottaisitte: näkö- vai kuuloaistin?
Kommentit (15)
pitäisin näköaistin! joskus olisi kahden pienen lapsen äitinä ihan kivaakin menettää toi kuuloaisti..
Näkö. Osaan lukea huulilta ja viittoa.
Tosi vaikea olisi olla ilman kuuloa, mutta ilman näköä on vaikea pärjätä omin avuin. Luopuisin kuulosta mieluummin.
Kuuloaistin. Ilman musiikkia, puhetta, luonnon ääniä jne. olisi ankeaa.
Näköaistin pitäisin, olisi tosin surullista viettää elämää ilman mitään ääniä,mutta mielummin kumminkin näen.
Näkö. Olen hyvin visuaalinen ihminen. En ymmärrä musiikkia ja useimmiten puhekin puuroutuu mun korvissa. Keskusteluja on raskasta seurata.
Riippuu siitä, menettäisikö sen nyt, vai olisiko se ollut aina poissa.
Jos kuuloaisti olisi ollut aina poissa, olisi kielen oppiminen voinut olla vaikeaa (minun lapsuudessani ei vielä ollut itsetietoisia viittomakielisten yhteisöjä). Ja kieli nyt kumminkin on kaikki kaikessa.
Nyt jos pitäisi valita, kumman menetän, niin kai se olisi kuuloaisti kuitenkin.
Näkö. En tahdo ikuista pimeyttä... ilman auringon valoa ja maailman pienten kauniiden asioiden ihailua en voisi elää. Ilman musiikkiakin olisi kamalaa mutta kaipa siihen tottuisi ja pitäisi jotain oman pään sisäisiä omia musikaaleja mielensä syövereissä.
Näkö.
Nähtävästi kuuloaisti pystytään rakentamaan laitteella toimivaksi. Mietin vaan miten ikänsä kuurot ymmärtävät mitä mikin ääni tarkoittaa, hehän eivät välttämättä ole koskaan ennen kuulleet miltä puhe kuulostaa ja kuullun ymmärtäminen varmaan jollainlailla puuttuu?
Näkö, ilman kuuloa voisi elää suht normaalia elämää, näköaistin menetys rajoittaisi enemmän.
Nähdä voi vain eteenpäin ja vain kun silmät ovat auki.
Kuulo, mä tappaisin itseni ilman musiikkia