50 000 ihmistä kieltäytyi töistä
tai ei hakenut kokoaikatyötä. Yli 10 000 ihmistä kieltäytyi toimenpiteistä tai ei hakenut niitä.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/193167-ministerio-esitteli-sanktiolista…
Kommentit (54)
Jos 60-luvulla muutettiin Australiaan työn perässä noin vaan, niin nykyisin pitää olla jopa keuhkoröntgen ja verikokeet tehtynä. Niin tarkaksi tuo maahan muuttaminen on tehty. Ei niitä viisumeja ihan kaikille jaeta.
Viikon päästä mullakin alkaa työttömyys...nopea vilkaisu mol:n sivuille: oman alan töitä tarjolla 1 kpl. Vaatimuksena työkokemusta 1-2vuotta. Mulla ei yhtään joten en hae sinne. Muita aloja joita osaisin:kahvilatyöntekijä : Vaatimuksena taas työkokemusta ja alan opintoja. Ei ole joten en hae. Siivooja : Vaatimuksena alan tutkinto ja työkokemusta...Ei tod löydy joten ...what van I do...
Onse kyllä epäoikeudenmukaista, että toiset maksaa yli kolmanneksen palkastaan veroille ja toiset loisii kotona sossurahoilla. Nämä uudistukset eivät ehkä kuulosta ideaalisilta, mutta jotakin on tehtävä. Nuo työttömyysluvut on ihan kauhistuttavia. Ei Suomi näin isoa massaa voi elättää kauhean pitkään, etenkin kun ottaa huomioon sen, ett suurin osa maasta lähtijöistä on korkeapalkkaisia, jotka ovat kyllästyneet tähän maahan
Minua ärsyttää myös ne työttömät, jotka luulee ett Suomi on velkaa niille töitä. Se on sinun ja ainoastaan sinun ongelma jos olet työtön
Suomesta pois kirjoitti:
Onse kyllä epäoikeudenmukaista, että toiset maksaa yli kolmanneksen palkastaan veroille ja toiset loisii kotona sossurahoilla. Nämä uudistukset eivät ehkä kuulosta ideaalisilta, mutta jotakin on tehtävä. Nuo työttömyysluvut on ihan kauhistuttavia. Ei Suomi näin isoa massaa voi elättää kauhean pitkään, etenkin kun ottaa huomioon sen, ett suurin osa maasta lähtijöistä on korkeapalkkaisia, jotka ovat kyllästyneet tähän maahan
Minua ärsyttää myös ne työttömät, jotka luulee ett Suomi on velkaa niille töitä. Se on sinun ja ainoastaan sinun ongelma jos olet työtön
Luuletko että tämä työttömien massa on vuodesta toiseen sama? Että joukkoon ei mahdu esimerkiksi yhtään sellaista, joka olisi vaikka 35 vuotta maksanut palkastaan veroja ja tullut vaikka 5-kymppisenä irtisanotuksi?
Vierailija kirjoitti:
Uusi kirjoittaja: mitä järkeä on muuttaa Etelä-Amerikkaan johonkin työhön tuossa yhden mainitsemassa tilanteessa. Sen vanhemmat siis pitäisi muka ottaa sinne mukaan toisen mielestä.
Tällöin joutuisi maksamaan koko heidän elatuksensa ja hoitonsa siellä. Lisäksi on vielä puoliso. Jospa hän ei saisikaan siellä töitä. Lisää maksettavaa.
Lasten koulutus olisi hyvin kallista, ellei laittaisi johonkin paikalliseen halpakouluun, joka ei ole lähelläkään Suomen tasoa.
Ei mitään järkeä perheellisen (joka tuntee vastuun vanhemmistaan) lähteä Etelä-Amerikkaan töihin.
Niin, totta kai tämäkin, että ei ole taloudellisesti tai muutenkaan järjen hiventä viedä perhettä johonkin ulkomaille elätettäväksi. Mutta ensinnäkin meillä tilanne on se, etä puoliso ei vain yksinkertaisesti voi lähteä, koska hänen työtään EI VOI tehdä ulkomailla. Ja toiseksi, vanhempia EI VOI viedä kotoaan, koska eivät ole ikinä edes käyneet ulkomailla saati asuneet missään muualla kun tutussa maatalossa synnyinpaikkakunnallaan. Tilanne voi siis jo lähtökohdiltaan olla täysin mahdoton ulkomaille muuttoa ajatellen.
Tämän muuta ulkomaille -hokijan päähän ei vain mahdu, että tällaisissa asioissa ei ole kyse vain itsestä. Onko hän itse vastuussa kenestäkään toisesta vai onko hän vapaa lähtemään ilman sitoutumista läheisiinsä ja sen kautta tiettyyn sijaintiin? Vaikka olisi miten vapaa kaikista sidoksista, niin fiksu ihminen kynenee kuitenkin samastumaan myös toisenlaisiin elämäntilanteisiin. Usein ihminen on osa perhettään ja hänellä on vastuu perheenjäsenistään. Muutoksia koskevat päätökset tehdään sitten sen rajoissa, mikä omassa ja läheisten tilanteessa on mahdollista. Minulle esimerkiksi parisuhde ja vanhempieni hyvinvointi ovat niin arvokkaita ja elämää kannattelevia asioita, että niitä en uhraa jonkin ulkomailla olevan hanttityön takia. Mieluummiin pysyn siinä sovitussa koulutustani vastaavassa kesätyössä ja pyrin kohti työllistävämpää ammattia.
Suomesta pois kirjoitti:
Tämä oli vuoden huonoin vitsi. Tämä massatyöttömyys johtuu jo rakenteista eikä yksilöiden ominaisuuksista. Olet vain omaksunut uusliberaristisen mantran, jota nyt toistelet kun et tiedä työttömyysongelman syistä. Itse lensin yt-neuvotteluissa pihalle 20 vuoden jälkeen ja nyt tuntuu, että olen liian vanha saamaan uutta työtä. sen verran toivotonta tämä haku on ollut. Entisen työpaikkani omistajat nostivat samaan aikaan isompia osinkoja kuin koskaan ennen. Ne jotka saivat jäädä, hukkuvat nyt uuvuttavan työmäärä alle. Onko tämäkin minun vikani? Kummityttöni puolestaan valmistui puoli vuotta sitten ja tähän mennessä jokaiseen hakemaansa paikkaan on ollut vähintään 100 hakijaa. Hän on hakenut töitä jatkuvasti myös koulutuksensa ulkopuolelta eikä ole päässyt edes työhaastatteluun. Onko tämäkin kummityttöni oma vika?
Vierailija kirjoitti:
Jos 60-luvulla muutettiin Australiaan työn perässä noin vaan, niin nykyisin pitää olla jopa keuhkoröntgen ja verikokeet tehtynä. Niin tarkaksi tuo maahan muuttaminen on tehty. Ei niitä viisumeja ihan kaikille jaeta.
Minä kyllä verikokeet ja keuhkoröntgenin selvittäisin, mutta kielitaito ei taida riittää. Toiseksi minun molemmat koulutukseni ovat niin tarkkaan Suomeen suunniteltuja, että tuskin löytyisi työtä eteläiseltä pallonpuoliskolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Vapaita työpaikkoja on se 10 000 ja työhaluisia työttömiä 300 000 (luvut heitettu hatusta, mutta pointti tullee selväksi).
Kuka sinulle on luvannut, että työpaikkasi pitää löytyä Suomesta? Lähde siirtolaiseksi, ellet töitä löydä, kuten lukuisat suomalaispolvet ennen sinua. Hupsu kuvittelet, että voit loputtomiin loikoilla kotosalla toisten rahoilla, vaikka maailma on töitä pullollaan.
En ole se, jolle vastasit, mutta minulla ainakin on puoliso, jolla on työt Suomessa, sekä ikääntyvät vanhemmat. Lisäksi koulutustani vastaava työ ulkomailla vaatisi natiivin tasoista kielitaitoa. Ei ulkomaille niin vain lähdetä.
Kyllä vaan ennen lähdettiin. Suomessa olisi ollut monen sadantuhannen massatyöttömyys jo 60-luvulla, ellei silloin oltaisi lähdetty. Maailmassa on paljon nousevia maita, joissa ei oma koulutusjärjestelmä ole ollut tarpeeksi kehittynyt tuottamaan sellaisia työntekijöitä joita nyt nouseva talous vaatisi. Etelä-Amerikka on niitä pullollaan. Mieluummin minä sinut siellä näen, kuin täällä kortistossa.
ei vittu jos suomalaisii pelottaa ulkomaille lähtö noin paljon niin ei ihme että ollaa tässä jamassa.kyllä kuule fugee muuttaa vaikka millasii junttei ja siel ne perustaa yrityksiä ja pärjää!ei siihen vaadita yliluonnollisia kykyjä.naurettavaa narinaa.ei kannata pelätä ulkomaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Vapaita työpaikkoja on se 10 000 ja työhaluisia työttömiä 300 000 (luvut heitettu hatusta, mutta pointti tullee selväksi).
Kuka sinulle on luvannut, että työpaikkasi pitää löytyä Suomesta? Lähde siirtolaiseksi, ellet töitä löydä, kuten lukuisat suomalaispolvet ennen sinua. Hupsu kuvittelet, että voit loputtomiin loikoilla kotosalla toisten rahoilla, vaikka maailma on töitä pullollaan.
En ole se, jolle vastasit, mutta minulla ainakin on puoliso, jolla on työt Suomessa, sekä ikääntyvät vanhemmat. Lisäksi koulutustani vastaava työ ulkomailla vaatisi natiivin tasoista kielitaitoa. Ei ulkomaille niin vain lähdetä.
Kyllä vaan ennen lähdettiin. Suomessa olisi ollut monen sadantuhannen massatyöttömyys jo 60-luvulla, ellei silloin oltaisi lähdetty. Maailmassa on paljon nousevia maita, joissa ei oma koulutusjärjestelmä ole ollut tarpeeksi kehittynyt tuottamaan sellaisia työntekijöitä joita nyt nouseva talous vaatisi. Etelä-Amerikka on niitä pullollaan. Mieluummin minä sinut siellä näen, kuin täällä kortistossa.
Edelleen, jos jollain tavalla taustelet itsellesi työluvan sinne ulkomaille ja rupeat vaikka hedelmämyyjäksi, niin olisiko se sitten menetyn puolison ja vanhempiesi heitteillejätön arvoista. Jos on, niin veikkaanpa, etteivät läheisesi paljoa sinulle merkitse.
ei vittu jos suomalaisii pelottaa ulkomaille lähtö noin paljon niin ei ihme että ollaa tässä jamassa.kyllä kuule fugee muuttaa vaikka millasii junttei ja siel ne perustaa yrityksiä ja pärjää!ei siihen vaadita yliluonnollisia kykyjä.naurettavaa narinaa.ei kannata pelätä ulkomaita.
"Edelleen, jos jollain tavalla taustelet itsellesi työluvan sinne ulkomaille ilman kielitaitoa ja rupeat vaikka hedelmämyyjäksi, niin olisiko se sitten menetyn puolison ja vanhempiesi heitteillejätön arvoista. Jos on, niin veikkaanpa, etteivät läheisesi paljoa sinulle merkitse.
ei vittu jos suomalaisii pelottaa ulkomaille lähtö noin paljon niin ei ihme että ollaa tässä jamassa.kyllä kuule fugee muuttaa vaikka millasii junttei ja siel ne perustaa yrityksiä ja pärjää!ei siihen vaadita yliluonnollisia kykyjä.naurettavaa narinaa.ei kannata pelätä ulkomaita."
Tämä siis kommenttina 49:lle.
Ihanko oikeasti olette sitä mieltä, että jokaisella näillä melkein 50000 oli oikeasti hyvä syy kieltäytyä työstä?
Te tiedätte oman tarinanne ja tuttujenne tarinat, mutta itse näen työn puolesta näitä syitä miksi työstä kieltäydytään tai miksi työstä irtisanoudutaan. Kyllä, useamman kerran on ihmetettänyt kun karenssi tulee, tämä perinteinen inhimillinen syy muttei lain mukaan hyväksyttävä. Mutta suurin osa näistä karensseista ei todellakaan ole näitä tapauksia. Yleisiä syitä on mm nämä tapaukset, että osoitteena on poste restante (jotta puoliso saa yh-tuet), eikä posteja käydä hakemassa, eli "en tiennyt työtarjouksesta", tai että työtä ei vain ole haettu tai ei edes viitsitä vastata selvityspyyntöön että miksi ei ole haettu työtä.
Ja kyllä, jotkut karenssit on mätkitty ihan mielivaltaisesti, siitä ei pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä yhteiskunnalle on töitä tekevästä joka nostaa kuitenkin "palkkansa" kunnalta/valtiolta tukien muodossa. Tätä en ymmärrä.
Ja pienellä palkalla kituuttava joutuu kuitenkin hakemaan asumistukea ja toimeentulotukea. Saa niitä työssäkäyvätkin, jos palkka on tarpeeksi surkea. Ja surkeasti palkattuja töitähän tässä maassa riittää.
Esim minä. Teen töitä 4-5 päivää viikossa ja liksa on niin surkea että saan myös asumistukea. Eikä mun vuokra edes ole iso.
Tulevan lain säädännön jälkeen mikään ei tule olemaan lain mukaan kohta pätevä syy. Inhimillisyys nimttäin poistetaan ja jäljelle jätetään ainoastaa lyhytaikainen taloudellinen hyöty yhteiskunnan näkökulmasta. Kohta kaikki kyllä ollaan saatu töihin, mutta lapset ovat heitteillä ja nälissään. Koska eihän kertaakaan ole puhuttu palkkojen nostamisesta, vaan ilmaiseksi tekemisen lisäämisestä.
Perheet hajoavat stressin ja köyhyyden alla. Eriarvoisuus lisääntyy. Sairaudet lisääntyvät kun ihmiset joutuvat tekemään 8h töitä +3 tuntia työmatkoja ja lomia ei yhtään. Kyllä monet menisivät töihin vaikka nyt saavatkin tukia. Miksi he kieltäytyvät? Koska heidän elintasonsa heikkenisi vielä entisestään. Ei kai kukaan oikeasti usko, että korvauksilla elävillä on joku hyvä elintaso nyt ja sitten sitä pitäisi vielä omalla tekemisellä heikentää?
Niin kauan kun työnteko heikentää omaa elämänlaatua ihmiset tulevat valitsemaan sen vähemmän pahan. Ei tavisihminen kuitenkaan masokisti ole, vaikka hallitus niin haluaisikin. Jos valinta on köyhä tai ehkä vieläkin köyhempi, niin kumpihan valitaan? Olet 11 tuntia pois kotoa ja perheestäsi päivässä tai et ole poissa, rahat ovat lähes samat, niin mitä kunnollinen vanhempi valitsee?
Suomessa on paljon huonossa asemassa olevia ja varmasti heidän joukossaan myös laiskoja. Mutta itse en kyllä näe, että ihmisten oloja parannetaan tai, että siihen edes pyritään. Nykyisen poliitikan tarkoitus on puhtaasti taloudellinen. Ensin juostiin rahojen perässä ja nytten velkojen perässä. Ihmiset ja heidän elämänsä, terveytensä ja onnellisuutensa on aivan viimeisimpiä asioita mitä tällä hetkellä mietitään kun päätöksiä tehdään.
Ne ihan samat syyt jotka aikoinaan tulivat johtamaan Ranskan vallankumoukseen tai Hitlerin nousuun. Nelikymppiset perivät vielä vanhempansa, mutta kun he ovat joutuneet syömään perintönsä eläkeiässä, niin seuraavalla ikäpolvella heistä ei tule olemaan mitään. Tai ehkä pitkä liuta ilmaiseksi tehtyjä työnäytteitä.
Eri asia onkin sitten kuinka moni on OIKEASTI kieltäytynyt työpaikasta. Minut on laitettu tuohon ryhmään joku viikko sitten perusteettomasti. Lyhyt kuvaus: Kävin haastattelussa, sain työpaikan ja luvattiin ottaa yhteyttä yksityiskohtien sopimisesta. Jonkun hetken päästä minulle ilmoitettiin, että "Olet kieltäytynyt työstä." ja karenssia 60pv sekä työpaikan puolesta, että homma onkin peruttu. Juttujen perusteella en ole ainoa, jota on kohdeltu kaltoin näissa asioissa.
Kirjoitan jutusta piakkoin uuteen blogiini:
http://vuodentyoton.blogspot.fi/
Ja tulen laittamaan sinne myös vinkkejä TE:n porukan kanssa kädenvääntämiseen. Voit halutessasi jättää sinne oman kokemuksesi ja/tai ottaa yhteyttä kommenteilla tai ensimmäisessä viestissä ilmoitettuun spostiin viestitellen.