Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50 000 ihmistä kieltäytyi töistä

venkula
18.04.2016 |

tai ei hakenut kokoaikatyötä. Yli 10 000 ihmistä kieltäytyi toimenpiteistä tai ei hakenut niitä.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/193167-ministerio-esitteli-sanktiolista…

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeriö valehtelee. Miksi ei kukaan mene kysymään niiltä 50 000 'kieltäytyneeltä', mistä syystä ovat niin tehneet?

Hyvin harva heistä on oikeasti kieltäytynyt TYÖSTÄ, jonka olisivat saaneet. Yleensä on kyse siitä, että heille tarjottu työ on ollut jostakin syystä niin mahdoton, että eivät ole edes ottaneet työnantajaan yhteyttä.

Miksi juuri Suomeen on tullut muualta kymmeniä tuhansia ihmisiä olemaan tekemättä mitään, kun maailmalla olisi työpaikkoja suomalaisillekin? Miksi he eivät mene töihin johonkin eteläamerikkaan vaan tulevat tänne?

3 ei ainakaan karenssia saanut, jos tarjolla ei ollut kokoaikatyö. Lieneekö hän silti numerona tuossa tilastossa.

Vierailija
22/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tämäkin ketju osoittaa, laiskoilla työttömillä on miljoona tekosyytä olla menemättä töihin vaikka työpaikkoja on tarjolla.

Minulla "tekosyynä" on ollut esim. työn palkattomuus. Teen työtä siksi että tulen toimeen, en hyväntekeväisyytenä. Ei kiinnosta pätkääkään mitä joku tantta ajattelee työttömyydestäni.

Onneksi elämäntapasi on vaikeutumassa  :-)

Palkatonta työtä ei edelleenkään tarvitse ottaa vastaan.

Vielä.

Sinun märissä unissasi ehkä. Mitä luulet palkattoman työn hyödyttävän? Paitsi työnantajia tietysti kun voidaan palkattoman työn varjolla polkea niiden työssäkäyvienkin palkkoja. Sahaatte työssäkäyvät omaa oksaanne kun haaveilette työttömien kepittämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Vapaita työpaikkoja on se 10 000 ja työhaluisia työttömiä 300 000 (luvut heitettu hatusta, mutta pointti tullee selväksi).

Kuka sinulle on luvannut, että työpaikkasi pitää löytyä Suomesta? Lähde siirtolaiseksi, ellet töitä löydä, kuten lukuisat suomalaispolvet ennen sinua. Hupsu kuvittelet, että voit loputtomiin loikoilla kotosalla toisten rahoilla, vaikka maailma on töitä pullollaan.

Suomen perustuslaki on luvannut.

Ei ole.

Vierailija
24/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tämäkin ketju osoittaa, laiskoilla työttömillä on miljoona tekosyytä olla menemättä töihin vaikka työpaikkoja on tarjolla.

Minulla "tekosyynä" on ollut esim. työn palkattomuus. Teen työtä siksi että tulen toimeen, en hyväntekeväisyytenä. Ei kiinnosta pätkääkään mitä joku tantta ajattelee työttömyydestäni.

Vielä.

Sinun märissä unissasi ehkä. Mitä luulet palkattoman työn hyödyttävän? Paitsi työnantajia tietysti kun voidaan palkattoman työn varjolla polkea niiden työssäkäyvienkin palkkoja. Sahaatte työssäkäyvät omaa oksaanne kun haaveilette työttömien kepittämisestä.

Suunta on ihan selvä, kellä vain on silmät auki. Rahat nyt vaan ei riitä kotonaan töitä ilmaantuvaksi odottelevan maasuttamiseen enää. Ruuvi tulee kiristymään niin paljon, että siellä sohvanpohjalla ei ole enää kiva olla.

Vierailija
25/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä.

Jos siihen pisteeseen tämä maa menee niin heittäydyn masentuneeksi. On "onneksi" jo pohjaa asialle terapioiden yms muodossa.

Vierailija
26/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä yhteiskunnalle on töitä tekevästä joka nostaa kuitenkin "palkkansa" kunnalta/valtiolta tukien muodossa. Tätä en ymmärrä.

Ja pienellä palkalla kituuttava joutuu kuitenkin hakemaan asumistukea ja toimeentulotukea. Saa niitä työssäkäyvätkin, jos palkka on tarpeeksi surkea. Ja surkeasti palkattuja töitähän tässä maassa riittää.

Vierailija
27/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Vapaita työpaikkoja on se 10 000 ja työhaluisia työttömiä 300 000 (luvut heitettu hatusta, mutta pointti tullee selväksi).

Kuka sinulle on luvannut, että työpaikkasi pitää löytyä Suomesta? Lähde siirtolaiseksi, ellet töitä löydä, kuten lukuisat suomalaispolvet ennen sinua. Hupsu kuvittelet, että voit loputtomiin loikoilla kotosalla toisten rahoilla, vaikka maailma on töitä pullollaan.

En ole se, jolle vastasit, mutta minulla ainakin on puoliso, jolla on työt Suomessa, sekä ikääntyvät vanhemmat. Lisäksi koulutustani vastaava työ ulkomailla vaatisi natiivin tasoista kielitaitoa. Ei ulkomaille niin vain lähdetä.

Kyllä vaan ennen lähdettiin. Suomessa olisi ollut monen sadantuhannen massatyöttömyys jo 60-luvulla, ellei silloin oltaisi lähdetty. Maailmassa on paljon nousevia maita, joissa ei oma koulutusjärjestelmä ole ollut tarpeeksi kehittynyt tuottamaan sellaisia työntekijöitä joita nyt nouseva talous vaatisi. Etelä-Amerikka on niitä pullollaan. Mieluummin minä sinut siellä näen, kuin täällä kortistossa.

Ennen olikin ennen. Mutta jos nyt kuvitellaan tilanne, että en enää yrittäisi saada yliopistotutkintoani vastaavaa työtä (enkä liioin muutakaan työtä) Suomesta, vaan lähtisin noin vain yksin Etelä-Amerikkaan etsimään hanttihommia. Puolisoni jäisi Suomeen ja itse tietysti maksaisin oman 500 euron vuokranpuolikkaani asunnostamme riippumatta siitä, olisiko tulevan hanttihomman palkka työmaassani 500 vai 1000 euroa kuussa. Olisiko sinun mielestäsi sitten järkevää jatkaa parisuhteessa, kun yhteinen arki loppuisi? Minun mielestäni ei, sillä yhteisen arjen ja paikallisten verkostojen puute sai minut palaamaan kotiin myös kotoamme 100 kilometrin päässä sijaitsevalta työpaikkakunnalta. Ratkaisun tein ihan oman ja parisuhteemme hyvinvoinnin vuoksi, koska tilanne alkoi ikivän, yskinäisyyden ja uniongelmien vuoksi heikentää jo fyysistä terveyttäni.

Entä sitten ne ikääntyvät vanhemmat? Omien isovanhempieni kohdalla näin, kuinka surkealla tolalla kunnallinen vanhusten kotihoito on ja sieltä turvallisempaan laitoshoitoon on vaikea päästä. Yleensä siellä kotona täytyy sattua todella pahasti (esim. lonkan murtuma kaatuessa ja pitkä lattialla viruminen), että palveluasuntoon pääsee. Jos minä en ole valvomassa vanhempieni hoitoa ja turvallisuutta siten, että pääsisin edes kerran kuukaudessa heitä katsomaan, niin kuka heistä huolehtii?

Ongelmasi ovat tietysti omiasi, eikä ole minun asiani niitä ratkaista. Parisuhteesi ja vanhempasi ovat oma asiasi. Ota vaikka mukaan, ellet muuta keksi. Minulle riittää, että sinun minun kukkaroani käyttävä elämäntapasi pikkuhiljaa on tulossa päätökseensä. 

Jos edes vaivauduit viestiäni lukemaan, niin siellä Etelä-Amerikassa on tarjolla niitä asiantuntijatehtäviä joita heidän oma koulutusjärjestelmänsä ei kykene täyttämään.

Hah. Sinä selvästi nautit provoilusta. Miksi? Yritähän keksiä sinäkin jotain oikeaa tekemistä, muuta kuin räksytys. Tee jotain.

Vierailija
28/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä.

Jos siihen pisteeseen tämä maa menee niin heittäydyn masentuneeksi. On "onneksi" jo pohjaa asialle terapioiden yms muodossa.

Niinpä. Heittäydyt mihin vaan, paitsi itseäsi elättämään. Ymmärrät varmaan itsekin miksi kaltaisiasi katsotaan kieroon, eikä teille sympatiaa liiemmin heru.

Vierailija
29/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se, jolle vastasit, mutta minulla ainakin on puoliso, jolla on työt Suomessa, sekä ikääntyvät vanhemmat. Lisäksi koulutustani vastaava työ ulkomailla vaatisi natiivin tasoista kielitaitoa. Ei ulkomaille niin vain lähdetä.

Kyllä vaan ennen lähdettiin. Suomessa olisi ollut monen sadantuhannen massatyöttömyys jo 60-luvulla, ellei silloin oltaisi lähdetty. Maailmassa on paljon nousevia maita, joissa ei oma koulutusjärjestelmä ole ollut tarpeeksi kehittynyt tuottamaan sellaisia työntekijöitä joita nyt nouseva talous vaatisi. Etelä-Amerikka on niitä pullollaan. Mieluummin minä sinut siellä näen, kuin täällä kortistossa.

Ennen olikin ennen. Mutta jos nyt kuvitellaan tilanne, että en enää yrittäisi saada yliopistotutkintoani vastaavaa työtä (enkä liioin muutakaan työtä) Suomesta, vaan lähtisin noin vain yksin Etelä-Amerikkaan etsimään hanttihommia. Puolisoni jäisi Suomeen ja itse tietysti maksaisin oman 500 euron vuokranpuolikkaani asunnostamme riippumatta siitä, olisiko tulevan hanttihomman palkka työmaassani 500 vai 1000 euroa kuussa. Olisiko sinun mielestäsi sitten järkevää jatkaa parisuhteessa, kun yhteinen arki loppuisi? Minun mielestäni ei, sillä yhteisen arjen ja paikallisten verkostojen puute sai minut palaamaan kotiin myös kotoamme 100 kilometrin päässä sijaitsevalta työpaikkakunnalta. Ratkaisun tein ihan oman ja parisuhteemme hyvinvoinnin vuoksi, koska tilanne alkoi ikivän, yskinäisyyden ja uniongelmien vuoksi heikentää jo fyysistä terveyttäni.

Entä sitten ne ikääntyvät vanhemmat? Omien isovanhempieni kohdalla näin, kuinka surkealla tolalla kunnallinen vanhusten kotihoito on ja sieltä turvallisempaan laitoshoitoon on vaikea päästä. Yleensä siellä kotona täytyy sattua todella pahasti (esim. lonkan murtuma kaatuessa ja pitkä lattialla viruminen), että palveluasuntoon pääsee. Jos minä en ole valvomassa vanhempieni hoitoa ja turvallisuutta siten, että pääsisin edes kerran kuukaudessa heitä katsomaan, niin kuka heistä huolehtii?

Ongelmasi ovat tietysti omiasi, eikä ole minun asiani niitä ratkaista. Parisuhteesi ja vanhempasi ovat oma asiasi. Ota vaikka mukaan, ellet muuta keksi. Minulle riittää, että sinun minun kukkaroani käyttävä elämäntapasi pikkuhiljaa on tulossa päätökseensä. 

Jos edes vaivauduit viestiäni lukemaan, niin siellä Etelä-Amerikassa on tarjolla niitä asiantuntijatehtäviä joita heidän oma koulutusjärjestelmänsä ei kykene täyttämään.

Hah. Sinä selvästi nautit provoilusta. Miksi? Yritähän keksiä sinäkin jotain oikeaa tekemistä, muuta kuin räksytys. Tee jotain.

En minä provoile ketään. Miksi kuvittelet, että jonkun tuntemattoman parisuhde ja ikääntyvät vanhemmat olisivat minun vastuullani? Ihan typerää yrittää perustella työttömänä roikkumistaan sellaisilla seikoilla minulle.

Vierailija
30/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeriö valehtelee. Miksi ei kukaan mene kysymään niiltä 50 000 'kieltäytyneeltä', mistä syystä ovat niin tehneet?

Hyvin harva heistä on oikeasti kieltäytynyt TYÖSTÄ, jonka olisivat saaneet. Yleensä on kyse siitä, että heille tarjottu työ on ollut jostakin syystä niin mahdoton, että eivät ole edes ottaneet työnantajaan yhteyttä.

Miksi juuri Suomeen on tullut muualta kymmeniä tuhansia ihmisiä olemaan tekemättä mitään, kun maailmalla olisi työpaikkoja suomalaisillekin? Miksi he eivät mene töihin johonkin eteläamerikkaan vaan tulevat tänne?

3 ei ainakaan karenssia saanut, jos tarjolla ei ollut kokoaikatyö. Lieneekö hän silti numerona tuossa tilastossa.

Vaikka työ olisi kuinka mahdotonta tahansa niin kannattaa siltikin noudattaa niitä ohjeita ja ottaa yhteyttä työnantajaan. Kun selittää taustansa niin varmaan työnantajankin toteaa että on turhaa hakea paikkaa. MUTTA silloin on tehnyt juuri sen mitä on pyydetty eikä tule karenssia. 

JA suoraan ei kannata sanoa/kirjoittaa että hakee paikkaa vain siksi koska TE-keskus käski. Sekin voidaan tulkita kieltäytymiseksi. Mutta kummasti kotona voi olla "paljon sairastava" lapsi tai olla suunnittella "uusi" vauva jne. joilla syillä työnantaja jättää valitsematta. 

Vierailija
31/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeampi otsikko olisi:  "50 000 ihmistä jäi byrokratian rattaisiin ja heiltä onnistuttiin evämään työttömyysetuus.  Osa siirtyi hetkellisesti sosiaalitoimiston asiakkaiksi."

Vierailija
32/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Ongelmasi ovat tietysti omiasi, eikä ole minun asiani niitä ratkaista. Parisuhteesi ja vanhempasi ovat oma asiasi. Ota vaikka mukaan, ellet muuta keksi. Minulle riittää, että sinun minun kukkaroani käyttävä elämäntapasi pikkuhiljaa on tulossa päätökseensä.

Kyllä vaan ennen lähdettiin. Suomessa olisi ollut monen sadantuhannen massatyöttömyys jo 60-luvulla, ellei silloin oltaisi lähdetty. Maailmassa on paljon nousevia maita, joissa ei oma koulutusjärjestelmä ole ollut tarpeeksi kehittynyt tuottamaan sellaisia työntekijöitä joita nyt nouseva talous vaatisi. Etelä-Amerikka on niitä pullollaan. Mieluummin minä sinut siellä näen, kuin täällä kortistossa.[/quote]

Sinun ongelmasi näyttää olevan se, että kommentoit tilannettani tietämättä siitä mitään ja ymmärtämättä kodin, perheen ja verkostojen merkitystä ihmiselle. Minun tehtävissäni kieli on oleellisin työkalu, enkä puhu tai kirjoita englantia natiivin tasolla. Hyvin harva suomalainen sellaiseen pystyy.

Myöskään vanhempani eivät voi tulla mukaan ulkomaille, koska eivät ole koskaan matkustaneet saati edes asuneet kaupunkiympäristössä tai muualla kuin synnyinpaikkakunnallaan (asuvat maatalossa isän synnyinkotona). Sellaisille ihmisille ulkomaille joutuminen omasta kodistaan ja verkostoistaan olisi elämän loppu. Puolisoni arki taas on vahvasti sitoutunut Suomeen ja meidän kotipaikkakunnallemme. Hän ei voi lähteä. Minä rakastan vanhempiani ja perhettäni ja he ovat tärkein osa elämääni. Jos et osaa samastua tilanteeseen, jossa läheisiä ei haluta hylätä ja omakin hyvinvointi tuntuu tärkeältä, niin sille en voi mitään.

Toiseksi, nykyinen massatyöttömyys ei johdu yksilöistä, vaan rakenteista. Turha siis osoitella minua. Minä arvostan yritteliäisyyttä ja työntekoa ja työnteosta sekä taloudellisesti vakaasta elämästä minäkin haaveilin. 10 vuotta sitten minulle luvattiin, että opiskelu kannattaa ja palkintona kovan aherruksen jälkeen olisi työelämä. Toisin kävi, sillä valmistuessani alalta oli parissa vuodessa kadonnut 1000 työpaikkaa.

Minä olen työnteollani maksanut pitkälti sinunkin elämääsi ja teen jälleen tämänhetkiselläkin työttömyysjaksollani kaikkeni saadakseni jälleen uuden työpätkän kesän jälkeen. Kesäkuusta lähtien olen nimittäin kesätöissä. Työnhaun lisäksi luen täyttä höyryä pääsykokeisiin saadakseni työllistävämmän tutkinnon. Kukkaroasi käyttävä elämäntapani on vain pääsi sisäinen ongelma.

Vierailija
33/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tätä yyhtälöä. 50 000 tuhatta ihmistä kieltäytyy töistä? Missä ajassa? Tällä hetkellä mollin sivuilla on 15136 vapaata työpaikkaa. Vai tarjoaako mol.fi myös töitä ilman, että ovat myös heidän sivuillaan auki?

Vierailija
34/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä.

Niinpä. Heittäydyt mihin vaan, paitsi itseäsi elättämään. Ymmärrät varmaan itsekin miksi kaltaisiasi katsotaan kieroon, eikä teille sympatiaa liiemmin heru.

Niin. Ja sinähän vallan hyvin tiedätkin millainen työhistoria  minulla on takanani?

Vierailija
35/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä yyhtälöä. 50 000 tuhatta ihmistä kieltäytyy töistä? Missä ajassa? Tällä hetkellä mollin sivuilla on 15136 vapaata työpaikkaa. Vai tarjoaako mol.fi myös töitä ilman, että ovat myös heidän sivuillaan auki?

Luvut 2015 vuoden aikana.

Vierailija
36/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti joku vielä kuvittelee, että joku työtön pystyy muuttamaan johonkin etelä-ameriikkaan tai vaikka yhdysvaltoihin, koska haluaa sieltä töitä? Oletteko koskaan katsoneet millaiset kriteerit maahanmuutolle eri maissa on? Ei nykyisin maihin niin vaan muuteta. Ei edes Suomeen. Turistiksi pääsee lähes kaikkialle, mutta työlupa on ihan eri asia.

Kyllä tuo maasta muuttaminen on vaan määrättyjen koulutettuje ja asiat hallitsevien mahdollisuuksia. Eikä se ole ilmaista. Eikä edes halpaa. Puhumatta jos on perhe vielä otettava mukaan. Pelkät lentoliput ameriikkojen suuntaan yhdelle maksavat paljon. Takuu vuokrat, hotelli yöt, muuttokuorma jne. Kaikki maksaa, eikä työttömällä köyhällä ole sellaiseen varaa. Sen lisäksi pitäisi osata paikallinen kieli { espanja, portugali) jotta voisi omat paperit saada kuntoon eri virastoissa ja kyetä hakemaan töitä siellä.

Joten ihan naurettavaa ehdotta edes, että työtön Timo 56v. paperikoneen hoitaja ottaa vaimonsa ja muuttaa Brasilian tai Ecuadorin. Tai työtön Kaisa 19v suurtalouskokki muuttaisi Boliviaan.

Sen sijaan jos jenkkeihin voisi noin vaan muuttaa töitä etsimään, niin luulen, että Suomestakin 10 tuhansia muuttaisi sinne vuosittain. Jopa niitäkin joilla on täällä töitä.

Vierailija
37/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sait käsityksen, että te-toimisto tarjoaa yhtä työpaikkaa vain yhdelle hakijalle?  Se voi tarjota vaikka kahdelle kymmenelle.  Eli periaatteessa 20 ihmistä voi kieltäytyä samaan aikaan yhdestä työpaikasta.

Vierailija
38/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kirjoittaja: mitä järkeä on muuttaa Etelä-Amerikkaan johonkin työhön tuossa yhden mainitsemassa tilanteessa. Sen vanhemmat siis pitäisi muka ottaa sinne mukaan toisen mielestä.

Tällöin joutuisi maksamaan koko heidän elatuksensa ja hoitonsa siellä. Lisäksi on vielä puoliso. Jospa hän ei saisikaan siellä töitä. Lisää maksettavaa.

Lasten koulutus olisi hyvin kallista, ellei laittaisi johonkin paikalliseen halpakouluun, joka ei ole lähelläkään Suomen tasoa.

Ei mitään järkeä perheellisen (joka tuntee vastuun vanhemmistaan) lähteä Etelä-Amerikkaan töihin.

Vierailija
39/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle riittää, että sinun minun kukkaroani käyttävä elämäntapasi pikkuhiljaa on tulossa päätökseensä..

Mikset itse ole lähtenyt ulkomaille johonkin sellaiseen maahan, jossa työttömille ei makseta rahaa? Itse olet valintasi tehnyt ja jäänyt tänne kitumaan.

Vierailija
40/54 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeampi otsikko olisi:  "50 000 ihmistä jäi byrokratian rattaisiin ja heiltä onnistuttiin evämään työttömyysetuus.  Osa siirtyi hetkellisesti sosiaalitoimiston asiakkaiksi."

Miten niin hetkellisesti, suuriosa varmaan ihan pysyvästi:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan