Kuukautiset säännölliset vielä 43v.
Koskahan nuo kuukautiset loppuvat? miten teillä muilla samanikäisillä on?
Kommentit (34)
Olen 47-vuotias ja kuukautiskiertoni ei ole muuttunut vielä mitenkään. Olen iloinen siitä, että vaihdevuodet vielä odotuttavat itseään! Olen kasvissyöjä, ehkä se ylläpitää hormonitoiminnan. En myöskään koskaan ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 47-vuotias ja kuukautiskiertoni ei ole muuttunut vielä mitenkään. Olen iloinen siitä, että vaihdevuodet vielä odotuttavat itseään! Olen kasvissyöjä, ehkä se ylläpitää hormonitoiminnan. En myöskään koskaan ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.
Minä en ole kasvissyöjä mutta en ole minäkään ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.ap
52-vuotiaana piti laittaa hormonikierukka, koska kuukautiset muuttuivat niin runsaiksi etten enää pystynyt vuotopäivinä käymään töissä. Siihen saakka olivat ihan normaalit.
Minä kans 47-v ja kuukautiset pelaa vielä samaan malliin kuin ennenkin. Eikös keskimääräinen menopaussi-ikä ole 51 v? Joillakin menkat loppuu jo nelikymppisenä, mutta eiköhän suurimmalla osalla vasta viidenkympin kieppeillä ja monilla vasta reilusti yli 50-v. Mun siskolla loppui 57-v.
Täällä kohta 48v ja kuukautiset käyvät kuin Singerin ompelukone.. Ei mitkään mahdottomat vuodot, mutta vois jo loppua. Johan näitä on 35 vuotta ollut riesana miinus kolmen lapsen raskausajat.
53-.vuotias ja täysin säännölliset täällä :(
Pari vuotta oli selviä vaihdevuosioireita, yöhikoilua ja unettomuutta. Nyt ei ole niitä enää, mutta kuukautiset vain sitkeästi jatkuvat. Ovat hyvin niukat kyllä, mutta 26 vrk väli ja tulevat samalla kellonlyömällä.
Saisivat totisesti loppua.
Vaihdevuodet tulevat suomalaisilla keskimäärin 51 vuoden iässä. Esioireita voi olla kymmenenkin vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Ja koska tuo 51 v on keskiarvo, kuukautiset voivat yksilöllisesti loppua aiemmin tai myöhemmin. Ja varmasti myös esioireiden kesto voi olla yksilöllinen, ei kaikilla varmaan kierto heittele sitä n. 10 vuotta.
Voin kertoa, ettei ole ihan hauskaa, kun ei tiedä etukäteen kierron pituutta. Aina mulla on ollut epäsäännöllinen kierto, mutta olen yleensä aina tiennyt sen aikaisimman mahdollisen alkamisajan (jotta on voinut varautua), nyt ei pysty varautumaan ollenkaan kun ei tiedä miten lyhyt kierto voi lyhyt kierto olla.
Mulla alkoi epäsäännöllisyys juuri 43 v, pari kertaa vuodessa jäi yksi kierto väliin. nyt 45 v on tullut kuumia aaltoja.
Minulla loppuivat 55-vuotiaana. Siihen asti olivat aika säännölliset. Kierto kyllä alkoi lyhentyä jo vuosia aikaisemmin ja kuumia aaltoja ja yöhikoiluja oli.
Olen 52-vuotias, eikä kierrossa tai määrässä näy mitään eroa entiseen. Mitään muitakaan muutoksia tai oireita ei ole ollut, mutta ei minulla ole koskaan ollut PMS-oireitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet tulevat suomalaisilla keskimäärin 51 vuoden iässä. Esioireita voi olla kymmenenkin vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Ja koska tuo 51 v on keskiarvo, kuukautiset voivat yksilöllisesti loppua aiemmin tai myöhemmin. Ja varmasti myös esioireiden kesto voi olla yksilöllinen, ei kaikilla varmaan kierto heittele sitä n. 10 vuotta.
Voin kertoa, ettei ole ihan hauskaa, kun ei tiedä etukäteen kierron pituutta. Aina mulla on ollut epäsäännöllinen kierto, mutta olen yleensä aina tiennyt sen aikaisimman mahdollisen alkamisajan (jotta on voinut varautua), nyt ei pysty varautumaan ollenkaan kun ei tiedä miten lyhyt kierto voi lyhyt kierto olla.
8 jatkaa... mulla kierto on alkanyt lyhetä ja epäsäännöllistyä sekä vuoto lisääntyä jo ennen 40 vuoden ikää, olisikohan jopa 36-37 vuoden iässä. Kuumia aaltoja tulee öisin parina yönä ennen kuukautisten alkamista. Ikää tänä vuonna 41 ja saa pikkuhiljaa pelätä, että menkat loppuu ennen 45 vuoden ikää. Sekään ei meinaan ole hyvä asia, altistaa erinäisille sairauksille (mm. osteoporoosiriski).
olet 10 vuotta liian ajoissa ihmettelemässä asiaa! 53-vuotiaana voit jo ihmetellä ja mekin hämmästyisimme, jos muutosta ei ole.
Olen 43, kuukautiset ovat kellon tarkat ja meillä kyllä on vielä vauvakin toiveissa.
Olen 43 v. eikä ole tullut vielä mieleenkään odottaa kuukautisten loppumista. Kaksi vuotta sitten vielä imetin tuota nuorimmaista.
Täytän ens kuussa 47v ja kuukautiset on olleet todella säännölliset. Äitini sai menopaussin 53v ja hän polttaa ja on alkoholisti eli valitettavasti omaani saan siis vielä odotella aika tovin.
Ikää 45v. ja kuukautiset säännölliset. Kierto on vähän lyhentynyt ja n. viikko ennen kuukautisia hikoilen 1-2 yötä kunnolla. Muita vaihdevuosien oireita ei ole, tunnen jopa munasolun irtoamisen vielä. Ehkäisynä sterilisaatio.
Mulla loppuivat 50-vuotiaana kertalaakista. Tai ei ihan, sillä vuoden kuluttua ne tulivat vielä pari kertaa, sitten loppui kokonaan ja siitä on nyt kolme vuotta. Vaihdevuosioireita ei muita paitsi että on tullut taipumus lihomiseen, minkä onneksi huomasin ajoissa. Täytyy todella katsoa mitä voi syödä eli entinen huolettomuus on historiaa, mutta toisaalta se "pakotti liikkumaan" eli kuntoni on nyt parempi kuin aikoihin. Mieliala on tasoittunut entisestä pms-vuoristoradasta eli olen tasapainoinen ja positiivinen. Oikeastaan vaihdevuodet toivat mulle vain hyvää.
Mulla alkoi esivaihdevuosioireet jossain 37 vuoden iässä. Eli PMS-vaivat muuttuivat viikon kestäviksi ja järkyiksi, menkkojen väli lyheni (ennen 31 päivää, nyt 23-28 päivää vaihdellen) ja vuodon määrä alkanut vaihdella toisten kiertojen tosi vähästä toisten ihan valtavaan vuotamiseen.
Toivoisin että menkat loppuisivat pian jo (olen nyt 41), mutta eipä taida olla toivoa. Äidillänikin meinaan alkoi esivaihdevuosioireet jo 35 vuoden iässä, mutta viisikymppisenä vasta tuli varsinainen menopaussi silti.
49 v tässä ja menkat tulee kuin kello. Meidän suvussa vaihdevuosia aletaan odotella siinä kuusikymppisinä. Valitettavasti, voisin jo heittää tuon kuukautiskupin seinään ja palautua 11-vuotiaan tasolle :D
Meillä suvussa 5-kymppiseksi