Kuukautiset säännölliset vielä 43v.
Koskahan nuo kuukautiset loppuvat? miten teillä muilla samanikäisillä on?
Kommentit (34)
Mulla oli kellontarkasti 28pv kierto. Viimeiset menkat alkoi mun 48 v syntymäpäivänä. Siitä on nyt 8v, eli kerrasta poikki:)
Vierailija kirjoitti:
Olen 47-vuotias ja kuukautiskiertoni ei ole muuttunut vielä mitenkään. Olen iloinen siitä, että vaihdevuodet vielä odotuttavat itseään! Olen kasvissyöjä, ehkä se ylläpitää hormonitoiminnan. En myöskään koskaan ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.
Minäkin olen 47-v kasvissyöjä jolla on säännölliset kuukautiset. Itse tosin olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.
Mulla kierto lyheni nelikymppisenä ja nyt 47-vuotiaan puolestaan piteni eli varmaan jossain vaiheessa pitenevät lopullisesti ja jäävät pois kokonaan.
43-vuotias olen eikä mitään merkkejä vaihdevuosista. Todennäköisesti joudun vielä runsaan vuosikymmenen tätä menkkapaskaa kestämään, mikäli yhtään menen äitini kanssa samassa tahdissa. 😠
Mä olen täysin kyllästynyt koko kuukautisiin jo enkä malttaisi odottaa niiden loppumista. Aika jännä sinänsä, että nuorempana en suhtautunut menkkoihin yhtään negatiivisesti ja nykyisin tunnen pelkästään inhoa ja ällötystä niitä kohtaan.
47 vuotta ja vuoto vähäisempää kuin nuorempana, mutta kierto yhtä säännöllinen kuin aina ennenkin eli muutaman päivän heittoa silloin tällöin. Ei muita vaihdevuosioireita.
FSH-hormonin taso mitattiin pari vuotta sitten, kun etsittiin syitä sillon vaivanneelle väsymykselle . FSH-hormonin mukaan minulla oli jo silloin vaihdevuodet käynnissä, vaikka kuukautiset olivat silloin ja ovat edelleen normaalit! Mistä näitä tietää.
Itse olen 45-vuotias, minut steriloitiin 10 v sitten, jonka seurauksena kierto lyheni 21 päivään. Viime kesänä yhtäkkiä olikin noin 40 pv väliä ja sitten tuli 10 päivän menkat. Nyt oli taas sama homma, väli taas tosi pitkä ja menkat alkoivat viime viikon su eikä näy loppua. Usko loppuu ennemmin ja toivon todellakin, että ollaan loppusuoralla. Muita vaihdevuosioireita ei ole, mutta todellakin saisivat loppua!!
43v. Säännöllinen kierto 28pv., olen sekasyöjä/lihansyöjä ja e-pillerit lopetin viime vuonna 20 vuoden säännöllisen käytön jälkeen. E-pillerien lopetuksen jälkeen kierto alkoi saman tien täysin normaaliksi kierroksi, ei siis siinä mitään ongelmia. Vaihdevuosioireita ei ole, enkä vielä odotakaan, vaikka kyllä nämä kuukautiset alkavat jo kyllästyttämään ja saisi loppua.
54 v ihan säännölliset kuukautiset eikä hikoilututa tms. Jospa joskus loppuu mutta saahan nuo tullakin, eipä ole vielä mummo-oireita (kuivuutta tms).
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet tulevat suomalaisilla keskimäärin 51 vuoden iässä. Esioireita voi olla kymmenenkin vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Ja koska tuo 51 v on keskiarvo, kuukautiset voivat yksilöllisesti loppua aiemmin tai myöhemmin. Ja varmasti myös esioireiden kesto voi olla yksilöllinen, ei kaikilla varmaan kierto heittele sitä n. 10 vuotta.
Voin kertoa, ettei ole ihan hauskaa, kun ei tiedä etukäteen kierron pituutta. Aina mulla on ollut epäsäännöllinen kierto, mutta olen yleensä aina tiennyt sen aikaisimman mahdollisen alkamisajan (jotta on voinut varautua), nyt ei pysty varautumaan ollenkaan kun ei tiedä miten lyhyt kierto voi lyhyt kierto olla.
Minulla sama. Lomamatkoja, lyhyitä tai pitkiä, ei voi suunnitella etukäteen, kun ei koskaan tiedä, koska kuukautiset alkavat. Minulla vielä yleensä ensimmäiset kaksi päivää vuotoa tulee kuin saavista kaataen ja olen ihan lamaantunut vain sohvalla maaten. Viimeiset kaksi kiertoa olivat 23 päivää, nyt on mennyt jo 35 päivää eivätkä vieläkään ole alkaneet. Viikko sitten pikkuhousunsuojaan ja vessapaperiin tuli muutamaan otteeseen pientä punaista ja ehdin laittaa jo siteenkin housuihin, mutta ei sitten mitään sen enempää tapahtunut. Yhden kerran aikaisemmin kierto on ollut 34 päivää. Tämä on tosi rasittavaa ja turhauttavaa. Olen 50-vuotias.
Mun äidillä oli säännolliset vielä 59-vuotiaana. Silloin poistettiin kohtu myooman takia.
Mulla nyt 2 kk pois. Ja oon 54.
Olen 52, vielä aika säntillistä mutta vuodon pituus alkanut vaihdella. Tosin myooma ja polyyppi tekevät häiriöitä määrään.
Joutaisi kyllä jo loppua, olen kärsinyt varsinkin nuorena kivuliaista, runsaista ja pitkistä vuodoista. Sen aikaiset siteet valskasi (ei ollut yösiteitä) nukkuminen oli heikkoa, kun kääntyi sängyssä niin hyytymä hulahti veren kanssa sänkyyn. Vaihdoin lakanan ja yöpuvun puhtaisiin, veriset likoamaan, ei kivaa kolmetoista vuotiaana :(
Täytin juuri 42. Vuoto on ollut kestoltaan tavanomaista, mutta kierto on nyt pari kertaa heittänyt, kerran vuoto tuli muutaman päivän myöhässä, toisella kerralla viikon etukäteen. Hormonaalista ehkäisyä ei siis ole. En tiedä ovatko nuo menopaussin varhaisia oireita, sattumaa vai onko jotain muuta kränää terveydessä. Muita oireita ei ole.
Täytän elokuussa 52 ja säännölliset on pääsääntöisesti. Välillä on ollut vähän pitempi jakso tai pitempää vuotoa, mutta ei kovin usein.