Työsopimukseen kirjattiin määräaikaisuuden perusteeksi "harjoittelu", vaikka minulla kymmenen vuoden työkokemus tästä työstä ja olen siihen koulutukseltanikin pätevä. Onko oikein?
Olen tehnyt siis 10 vuotta juuri samanlaisia töitä kuin nyt, tietystikin eri työpaikoissa. Ei kai uudessa työpaikassa samantyyppisissä tehtävissä aloittaminen voi olla "harjoittelua", muutenhan kellekään ei voisi tehdä vakisopimusta heti.
Ilmeisesti todellinen syy olisi ollut se, että en ole pomon tuttu ennestään, sillä olen huomannut, että kaikille sen omille tutuille on tehty heti vakkarisopimus. Mutta sellaista syytähän ei kai kehtaa sopimukseen kirjoittaa...
Kommentit (24)
Minä olen ollut kolme vuotta "harjoittelussa".
saatteko oikeesti harjoittelijan palkan? miksi suostutte siihen? suostumalla tuollaiseen harjoitteluun työssä jota jo osaatte, sahaatte omaa oksaanne ja ammutte omaan jalkaanne. ja samalla myös muut kärsivät ja annatte työnantajan toimia tuolla tavalla, kun löytyy joku hölmö joka suostuu tuollaiseen huijaukseen. tai jos koet olevasi harjoittelija, mikäs siin sitten. win win?
Yrittäkää nyt ymmärtää, että joskus on pakko ottaa paskakin työ paskalla palkalla, jos ei ole muita vaihtoehtoja! Huono palkka + työkokemus on parempi yhdistelmä tulevaisuutta ajatellen kuin minimaalinen työttömyyskorvaus + ei työkokemusta.
Et kai vaan mennyt allekirjoittamaan sellaista sopimusta? Onko pitkäkin määräaikaisuus ilman irtisanomisehtoa, ja onko koeaika?
Hyvä sopimus. Kun määräaikasi loppuu, ja saat fudut, viet työnantajan oikeuteen huijarisopimuksesta, ja saat ainakin vuoden palkan korvauksina. Olethan liitossa, niin saat ilmaisen oikeusavun?
just joo, jos kukaan ei ottas noita paikkoja vastaan, tuo kusettaminen loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt ymmärtää, että joskus on pakko ottaa paskakin työ paskalla palkalla, jos ei ole muita vaihtoehtoja! Huono palkka + työkokemus on parempi yhdistelmä tulevaisuutta ajatellen kuin minimaalinen työttömyyskorvaus + ei työkokemusta.
Joo mutta 10 vuoden osaamisella???
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät myöskään saa rahaa mistään muualta kuin töistä.
joo, mutta harjoittelu ja työ on eri asia. itselläni luki työtodistuksessa "harjoittelija", puolen vuoden juttu. Kunta-alalla työnantaja ei lue tätä työkokemukseksi, koska on ollut "vain" harjoittelua ja ala on sama jossa työskentelen edelleen, kunnan palveluksessa. siinä se mun "harjoittelu". ei kerrytä ikälisäkokemusta, eli se on tavallaan tuon puoli vuotta myöhässä, kun olen ollut harjoittelussa. mut enpä sit tiiä, jos on kolmekin vuotta harjoittelussa, miten se katsotaan sitten missäkin. kannattaa katsoa, mihin nimensä laittaa ja mikä on irtisanoutumisen ehto, jos saakin työpaikan.
Ei voi olla, vaan kyseessä on koeaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät myöskään saa rahaa mistään muualta kuin töistä.
Se on mielikuvituksen puutetta.
Entä saako määräaikaisella olla huonommat edut kuin vakkarilla? Meillä määräaikaiset eivät saa puhelinta eivätkä puhelinetua. Mitään erillisiä työpuhelimia ei kuitenkaan ole. Itsekin olen määräaikainen ja olen ottanut sen linjan, että yhtäkään työpuhelua en omaan laskuun soita.
Vierailija kirjoitti:
saatteko oikeesti harjoittelijan palkan? miksi suostutte siihen? suostumalla tuollaiseen harjoitteluun työssä jota jo osaatte, sahaatte omaa oksaanne ja ammutte omaan jalkaanne. ja samalla myös muut kärsivät ja annatte työnantajan toimia tuolla tavalla, kun löytyy joku hölmö joka suostuu tuollaiseen huijaukseen. tai jos koet olevasi harjoittelija, mikäs siin sitten. win win?
Koittakaa nyt vakiotyössä olevat ay-pellet ymmärtää että ihmisillä ei ole vaihtoehtoja. Ei ole mitään työtä. Työtön ei voi kilpailuttaa työnantajia koska avoimia töitä on jotain 20* vähemmän kuin hakijoita ja lisäksi vain osa hakijoista kelpaa työnantajille. Jos päädyt siihen surkimoluokkaan esim. yli 50v iän tai jonkun muun pikkuongelman vuoksi niin saat olla kiitollinen ihan mistä tahansa duunista.
Vakiotöissä olevat istuu kylmä rinki perseen ympärillä ja pelkää itse joutuvansa työttömyyskierteeseen. Samalla syyllistetään työttömiä siitä että suostutaan surkeisiin työehtoihin ja samalla vaaditaan että omia etuja ei leikata tai mitään muutenkaan muuteta.
Vuosi vuodelta harvempi ja harvempi ihminen tekee töitä. Se ei huolestuta ay-pellejä pätkääkään koska ay-liike rahoittaa omien pomojensa palkat sekä jäsenmaksuilla että mm. vvo:n vuokrista saaduilla verottomilla tuloilla. Kyllä kelpaa olla tiukkana ihan seurauksista riippumatta koska edes totaalikämmi ei vaikuta noiden palkkoihin mitenkään. Katsokaa vaikka paperiliittoa. Onko siellä pomoja potkittu ja palkkoja alennettu vaikka suuri osa työpaikoista on kadonnut ulkomaille herrasväen edunvalvonnan vuoksi?
jos on harjoittelussa, tekee sen mitä harjoittelija tekee, ei sitä mitä työntekijän työnkuvaan kuuluu, koska harjoittelija HARJOITTELEE työtä, ei siis oletuksena osaa työtä täysipainoisesti, koska HARJOITTELEE. Myös vastuukysymykset merkitsee.
työntekijä saa työntekijän täydet edut, harjoittelija on harjoittelijan portaalla, eli alempana kuin työntekijä.
jos saat harjoittelijan palkan, teet harjoittelijan verran työtä, harjoittelet toisen valvovan silmän alla, etkä tee itsenäistä työtä. miettikää näitä ammatteja, harjoittelussa lähihoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri, kokki, siivooja, koulunkäynninohjaaja, myyjä, lastenhoitaja, puutarhuri, sairaala-apulainen, toimistosihteeri, graafinen suunnitelija, parturi-kampaaja.
eli harjoittelu. tämä on se vaihtoehto, jota silloin toteutatte siellä harjoittelussa. ei tarvii olla mikään ay-pelle, vaan ihan työntekijän näkökulmasta katson tätä. koska tiesittekö tosiaan, että harjoittelijalla korvataan työntekijät luvattoman usein, palkka pienempi, samat työtehtävät. ei tarvii sen kummempia jeesustella ja laskea yhteen, kuka voittaa. käytäntö on sitä, että harjoittelija tekee samaa työtä kuin työntekijä, kun harjoittelija tietenkin sanoo pärjäävänsä itsekin, kun työnantaja sitä kysyy...
just näin vähenee nää meidän työntekijäpaikat, kun kaikki vaan harjoittelee ja PÄRJÄÄ hyvin harjoittelijana itsenäisesti...mihin se mun työpaikka katos?
ai niin, ensi viikolla tulee taas UUSI harjoittelija ja täytyyhän sillekin olla työtehtäviä, niin niitä voidaankin minun työstäni kätevästi jakaa....kohta olenkin osa-aikainen, koska työtä ei ole tarpeeksi kokoaikaiseen työhön, kun täytyy harjoittelijallekin olla työtä. kohta mua ei tarvitakaan....?
kun herra paratkoon, täytyyhän kuitenkin näiden harjoitella, joilla vasta kymmenen vuotta työkokemusta. mikä tässä haisee? ovela työnantaja, tyhmä työntekijä. kohta olen minäkin harjoittelija.
no et tietenkään vielä allekirjoittanut sopimusta? harjoittelijan työnkuva täytyy sun myös tietää, ettet tee enempää mitä siihen kuuluu, palkkasi on myös varmaan harjoittelijan palkka, eli 60-80 prosenttia normaalista?