Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Menin kirjoittamaan työkaverin kännisekoiluista ja -sanomisista sähköpostin, minkä lähetin työpaikalla isolle porukalle. Näistä jotkut on kai lähettäneet sähköpostia eteenpäin.
Nyt tämä työkaveri väittää, että olen rikkonut lakia ja on haastamassa oikeuteen, koska löytyy seuraavanlainen pykälä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000531
8 § (13.12.2013/879)
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Mitä mieltä olette? Voiko tieto olla yksityiselämää koskevaa kun se on tapahtunut julkisesti ravintolassa? Entä mites nuo, jotka ovat sähköpostia välittäneet edelleen, ovatko hekin loukanneet tämän henkilön yksityisyyttä?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*vääntää rautalangasta ap:lle*
Sinä, hyvä ap, sinä olet sekoillut lähettämällä viestin. SINÄ.
Ja SINÄ voit vetää vitun päähäsi! :)
Ottaapa sinulla koville jo ajatuskin, että jotain joskus täytyisi pyytää anteeksi. Rivostelet siitä täällä tuntemattomille.
Mulla ei ole mitään anteeksi pyydettävää! :)
Ei kukaan niin väittänyt. Virke on passiivissa, kuten huomaisit jos joskus olisi kuunnellut koulussa äidinkielen opetusta.
Mulla oli äidinkieli 8. mutta voihan se olla, että jotakin on ohi korvien lipsahtanut..
Mitä muuta sulla on kuin hyvä äidinkielentaito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaapa sinulla koville jo ajatuskin, että jotain joskus täytyisi pyytää anteeksi. Rivostelet siitä täällä tuntemattomille.
Ei kukaan niin väittänyt. Virke on passiivissa, kuten huomaisit jos joskus olisi kuunnellut koulussa äidinkielen opetusta.
Ei ole mikään virke muuten passiivissa, eikä edes lause.
Passiiviinko sinun pitää ne saada, jotta tajuat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä oikein sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua se tässä kiusaa, ettei lauseet ole passiivissa. Ei minulle ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli äidinkieli 8. mutta voihan se olla, että jotakin on ohi korvien lipsahtanut..
Kaikenlaista. Miksi kysyt, pakkohan sinun on tietää ettei se sinuun mitenkään liity?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua se tässä kiusaa, ettei lauseet ole passiivissa. Ei minulle ole mitään väliä.
Mitä ihmettä?!? Tää on kyllä aikamoinen peittely-yritys omasta toheluudestaan. Mut joo, jatka vaan. Hulluilla on halvat huvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista. Miksi kysyt, pakkohan sinun on tietää ettei se sinuun mitenkään liity?
Ei onneksi liity, mutta ei sulla mitään ole..
Tuohonkin vaikuttaa sekin millaisessa asemassa kaveri siellä organisaatiossa on; mitä vastuullisempi, sitä vastuuttomampi kaveri on.
Corporate officer lla, vastuullisen tylosyksikön vetäjä tms. Lentää kuin leppäkeihäs vaikka olisi tehnyt hommia väliin hyvinkin.
Siinä ei auta itku markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?!? Tää on kyllä aikamoinen peittely-yritys omasta toheluudestaan. Mut joo, jatka vaan. Hulluilla on halvat huvit.
Sähän sen tiedät..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat ottaa nämä palstat melkoisen vakavasti. Onko nyt voittajan fiilis? :-)
Organisaation nimi on "kaveri hankkii hommiin kaverin ja kaikki kännäävät", kunnes kassavirtakin väistämättä.
Eikä se ole pahin pulma.
Vierailija kirjoitti:
Tuohonkin vaikuttaa sekin millaisessa asemassa kaveri siellä organisaatiossa on; mitä vastuullisempi, sitä vastuuttomampi kaveri on.
Corporate officer lla, vastuullisen tylosyksikön vetäjä tms. Lentää kuin leppäkeihäs vaikka olisi tehnyt hommia väliin hyvinkin.
Siinä ei auta itku markkinoilla.
Reittä pitkinkö kapusit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat ottaa nämä palstat melkoisen vakavasti. Onko nyt voittajan fiilis? :-)
Pakkohan se on ottaa, kun täällä asuu!
Huh huh mitä touhua. Tuli hirveä puistatus, kun itsekin olen joskus mokaillut kännissä, jos joku olisi taportoinut musta vastaavaa. Vaikka tietäisin työyhteisessä olevan entisen muthaajan niin ei silti tulisi mieleenkään tehdä mitään vastaavaa. En tiedä mitä työkaveri on tehnyt tai sanonut mutta toisaalta sillä ei ole kyllä mitään merkitystä.
Itsellä on muistissa tilanne, kun ystävääni kohtaan tehtiin rikos ja rikoksentekijän nimi oli selvillä. Rikos oli tapahtunut mutta tekijää ei kuitenkaan oltu vielä tuomittu tai mitään, oikeudenkäynti oli vasta myöhemmin. Niin muistan kun ystäväni lakimiestuttava sanoi, että muistaa sitten ettei levitte sosiaalisessa mediassa tai missään tästä rikoksesta, koska tekijää ei ole vielä tuomittu, että pahimmassa tapauksessa ystäväni voisi saadaa syytteen tiedon levittämisestä. (En tiedä oikeita termejä.)
Siinä tapauksessa sentään rikos oli tapahtunut mutta, että jollekin tulee mieleen tehdä jotain tollasta kännisekoiluista. Niin en yhtään ihmettele, jos työkaveri vie asian eteenpäin. Itse ehkä tekisin niin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tilanne aloitukselleni on 6 kpl yläpeukkuja ja 205 kpl alapeukkuja.
Hiukan hämmentää nuo luvut. Onko tosiaan niin, että noin 97 % ihmisistä on sitä mieltä, että työkaverin kännisekoiluja ei saa julkaista? Mikä siinä on niin pyhää ettei mokia saisi tuoda julki? Eikö mokat kerro minkälainen ihminen on kyseessä?
Mitä olen kahvihuoneessa pippaloiden jälkeen huomannut, hyvin innoissaan valtaosa porukasta jauhaa jos työkaveri on töpännyt kännissä. Ei oikein mene yksiin reaalimaailman havainnot ja tämän keskustelun peukutukset.
Tulee mieleen, että jääkö sitten vaan iso osa sekoiluista pimentoon kun työkaverit on lojaaleja toisilleen eikä tuo niitä kahvipöytäkeskusteluihin. Jos paikalla on vain muutama niin sovitaan ettei tapahtuneista puhuta työmaalla.
ap
On ihan eri asia höpöttää kahihuoneessa kuin kirjoittaa mustaa valkoisella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tilanne aloitukselleni on 6 kpl yläpeukkuja ja 205 kpl alapeukkuja.
Hiukan hämmentää nuo luvut. Onko tosiaan niin, että noin 97 % ihmisistä on sitä mieltä, että työkaverin kännisekoiluja ei saa julkaista? Mikä siinä on niin pyhää ettei mokia saisi tuoda julki? Eikö mokat kerro minkälainen ihminen on kyseessä?
Mitä olen kahvihuoneessa pippaloiden jälkeen huomannut, hyvin innoissaan valtaosa porukasta jauhaa jos työkaveri on töpännyt kännissä. Ei oikein mene yksiin reaalimaailman havainnot ja tämän keskustelun peukutukset.
Tulee mieleen, että jääkö sitten vaan iso osa sekoiluista pimentoon kun työkaverit on lojaaleja toisilleen eikä tuo niitä kahvipöytäkeskusteluihin. Jos paikalla on vain muutama niin sovitaan ettei tapahtuneista puhuta työmaalla.
ap
On ihan eri asia höpöttää kahihuoneessa kuin kirjoittaa mustaa valkoisella!
Aika huolestuttavaa, jos et aikuisena tervejärkisenä (?) Ihmisenä näe eroa kavipöytäkeskustelulla ja toisen solvaamisella tolla tavalla.
Ensinnäkin henkilöt, jotka ovat valmiita työpaikan kahvipöytäkeskustelussa raportoimaan yhden työkaverin vapaa-ajan kännisekoilusta ja vielä 30:lle hengelle ei ole varmastikaan mikään ihannekollega myidrn mielestä. On eri asia puida vaikka yhdessä työpaikan pikkujouluja kuin tuoda esille yksittäisen henkilän vapaa-ajan sekoilut ja vielä kirjoittaa ne ylös ja lähettää kollegoille. Kuulostaa jotenkin todella absurdilta. Jos tämä on totta, niin häpeä.
Joku näemmä lukee oikiksen pääsykokeisiin av palstalla?
Ap ei ole kertonut tarkemmin mitä henkilö, josta hän joukkosähköpostin lähetti oikein teki.
Tuli mieleen, että jos tämä henkilö on kännissä solvannut ap:ta tai muita henkilöitä, tekeekö se joukkosähköpostin lähettämisen oikeutetuksi. Tällöinhän kyseinen kännissä oleva henkilö olisi itse syyllistynyt rikokseen eli kunnianloukkaukseen, josta ap työporukalle raportoi sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ollaan hakemassa oikikseen vai? :D yksi pääsykoekirjoista koskee juuri viestintäoikeutta ja tämä asia käsitellään teoksessa, tätä ei varmasti ole oikeasti tapahtunut :)
Oletan, että kirjat luettuasi tiedät asian oikean laidan. Voitko kertoa meille muillekin? Mikä asiassa on raskauttavaa tai mikä lieventäväksi katsottavaa?