Autokouluun lähes 50-vuotiaana?
Mies jätti. Olin hänen kanssaan 20-vuotiaasta asti, eikä ollut tarvetta autolle, koska työpaikka lähellä ja bussit kulki.
Nyt kuitenkin koen rajoituksena sen, etten pääse esim. maalle tai sukuloimaan kauemmaksi, koska ei ole sitä korttia.
Mitä sanotte? Jos olen ihan terve, normaaliälyinen ja fiksu nainen niin onko ajokortin saaminen helppoa tai kohtuullista? Tässä mietin myös omien vanhempieni vanhenemista ja voisin autolla käydä helposti aina auttamassa ja kylässä ilman riippuvuutta toisista tai busseista?
Kertokaa kokemuksia itsestänne tai tutuista?
Kommentit (43)
Mä olin oikeasti surkea autokoulussa :D Lisätunteja monta kappaletta, ja eka inssi meni aivan plörinäksi. Pelko ja paniikki oli läsnä joka tunti, lähes aina ajotunti loppui jopa hysteeriseen itkuun. Isäni hommasi opetusluvan, ja autoilu muuttui ajan kanssa siedettäväksi, joskus ihan kivaksikin. En nyt vielä mahdottoman hyvä kuski ole, kun kortti on vasta alle pari viikkoa ollut, mutta kuitenkin :'D Motivaatio oli ennen pakkasen puolella, ja isän opettaessa motivaationikin kasvoi ja pääsin inssin läpi kolmannella kerralla (toinen kosahti siihen, etten katsonut tarpeeksi ajoissa, onko risteys tasa-arvoinen vai ei ja tutkinnon vastaanottaja joutui painamaan jarrua).
En nyt pelottele tai mitään, vaan ajan takaa tällä viestillä enemmän sitä että motivaation ollessa kohdillaan kaikki on mahdollista, ja että jos minä tohelo sain kortin niin kyllä sinäkin saat :D
P.S. Mullakin on pikkuinen ralli-Pösö (206), kätevä kaupunkiajossa ja sen saa oikeastaan joka paikkaan taskuparkkeerattua ;)
Ap, nosta sitten ketju ylös, kun oot ilmoittautunut autokouluun :)
Se ilostunut pösönomistaja.
Ei autolla ajo ihmeellistä ole, vanha tätini opetteli yli viisikymppisenä ja ajeli pääkaupunkiseudulla. Eikä autokoulun inssi ole mitään kun on selvinnyt erot sun muut isommatkin stressit elämässä :) Mutta älä ihan halvinta autoa osta, mieluummin vaikka osamaksulla pikkusen tyyriimpi. Tulee hirveän kalliiksi jos vikoja on paljon eikä itse osaa tehdä mitään - tai etsi joku tuttu joka auttaa?
Ei vittu lahna saatana.Nyt lopetat tommoisesta puhumisen ja annat meille kaikille turvallisuutta ulkona liikkumiselle.
Oletko flegmaattinen? Onko keskittymiskykysi vain pari sekuntia? Ajatteletko, että: "Mihin ajamisessa pitää keskittyä?". (Oikea vastaus muuten on: kaikkeen.) Siinä tapauksessa ennusteesi on huono. Jollet tarkkaile liikennettä valppaana, niin ei kannata yrittää. Autonajossa on kysymyksessä tienkäyttäjien elämästä. Omasta näkökulmasta: sinun omastasi. Sieltä vasemmalta kovaa tuleva rekka voi viedä henkesi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko flegmaattinen? Onko keskittymiskykysi vain pari sekuntia? Ajatteletko, että: "Mihin ajamisessa pitää keskittyä?". (Oikea vastaus muuten on: kaikkeen.) Siinä tapauksessa ennusteesi on huono. Jollet tarkkaile liikennettä valppaana, niin ei kannata yrittää. Autonajossa on kysymyksessä tienkäyttäjien elämästä. Omasta näkökulmasta: sinun omastasi. Sieltä vasemmalta kovaa tuleva rekka voi viedä henkesi.
Keski-ikäiset naiset ovat aika alhaalla kolarilistoilla, kyllä siellä keulivat nuoret, juuri kortinsaaneet miehet ja vähän vanhemmat miehet jotka ovat mielestään erinomaisia kuskeja ja nostavat tilannenopeuden tuon oletuksen mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset naiset ovat aika alhaalla kolarilistoilla, kyllä siellä keulivat nuoret, juuri kortinsaaneet miehet ja vähän vanhemmat miehet jotka ovat mielestään erinomaisia kuskeja ja nostavat tilannenopeuden tuon oletuksen mukaiseksi.
Niin, koska keskimäärin keski-ikäiset naiset ovat saaneet ajokortin vuosikymmeniä sitten. He osaavat ajaa autoa. (Hurjaa! Mutta totta! Paljon suitsutusta keski-ikäisille naisille!) Nyt onkin kyse keski-ikäisestä naisesta, joka saa sen ajokortin keski-ikäisenä.
Tietenkin menet. Anoppini oli miettinyt autokoulua joskus 50-vuotiaana ja luopunut ajatuksesta. Sitten oma äitinsä oli ajanut kortin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, etten ole koskaan tutustunut autoihin. En siis tiedä kumpi on kaasu ja kumpi jarru jne. :D ap.
En tiennyt mäkään mutta kortin sain ja vielä normiajassa! Kerralla läpi. Hyvin menee sullakin, oma motivaatio on tärkein. Ei oo mitään rakettitiedettä. Mene ihmeessä!!! Mä sain kortin 50v tasan.
Mahtava kuulla tämäkin! Eli ei kun vaan ilmoittaudun sitten autokouluun! Äitini ja isäni varmasti ovat toivoneet sitä ja niin mäkin. Tuntuu jo etukäteen, että saisin jonkun ihmeellisen vapauden, joka on aina puuttunut..tiiättekö?
ap.
Tiedetään, ja se vapaus on oikeasti huikee tunne, eikun baanalle vaan ja maailma aukeaa.
sama
Vain pelko ja epävarmuus voi estää onnistumisen. Liikenteessä on pakko mukautua rytmiin, muuten ei onnistu
Kyllä mulla on keskittymiskykyä ja tilannetajua, joten ei ainakaan siitä olisi kiinni. ap siis täällä taas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on keskittymiskykyä ja tilannetajua, joten ei ainakaan siitä olisi kiinni. ap siis täällä taas.
Hyvä hyvä! On vain hyvä varmistaa. Jos ei ole, niin kyllä ihmiset sen jopa joskus myöntävät. Hoidetaan ikävät asiat pois ensin.
Suosittelisin Toyota Yarista. Pieni auto. Hyvä maine. Vie vähän bensaa. Et tarvitse paljon rahaa korjauksiin. Vaikka on kalliimpi kuin monet muut autot käytettynä (oikeasti hyvä merkki, koska laatua), niin vuosituhannen vaihteen Yariksia saa budjetillasi.
mene ihmeessä! äitini ajoi kortin 56 vuotiaana, kun isä ei sairautensa takia voinut ajaa enää autoa. ja ei todellakaan tiennyt ajamisesta mitään!
Vasta vähän aikaa sitten ajoin kortin 18-vuotiaana. Ei tosiaankaan ollu mitään rakettitiedettä, vaikkei nyt helppoakaan. Vaatii vain harjoitusta. En usko, että ajokortin saamista ikä tekee vaikeammaksi/helpommaksi. Hyvin se menee. Rohkeasti vaan ratin taakse.
Ajoin nelikymppisenä ajokortin ja ostin auton. Oi mikä vapaus!! Olen tehnyt kesäisin ja vähän talvellakin pitkiä autoreissuja ympäri Suomea ja Norjaan asti.
Et saa korttia, et voi käyttää minaria eikä katsastumies halua panna.
Halpa auto on varmasti myös ihan ok, mutta sinuna ostaisin jonkun himpun verran kalliimman kun kolmen tonnin auton. Halpoihin autoihin voi tulla pian isojakin remontteja ja pahimmillaan ne rempat maksavat enemmän kun koko auto.
Tätini hankki itselleen 50-vuotislahjaksi ajokortin ja punaisen avobemarin. Aikaisemmin ei ollut kaupungin asukkaina ollut koskaan tarvetta autolle, mutta sit viiskymppisenä hän innostui roadtrippaamaan. Me "lapset" hankittiin sitten tädille autoon sopivat ajohansikkaat ja huivi lahjaksi kun pääsi inssistä. :)
Wow! Ihanan kannustavia kommentteja tullut! Enköhän oikeesti uskaltaudu ilmoittautumaan autokouluun sitten. ap.