Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ajassa pyöräilet 10km?

Vierailija
15.04.2016 |

Minulla meni 52min.

Joitain ylämäkiä jouduin taluttamaan, reidet paloi kivusta! :/

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenveto edellisistä: Aloittelevalle kuntoilijalle mäkisessä maastossa aika 50 min / 10 km on ihan normaalia. Huippukunnossa olevalle aika on puoli tuntia ja sen alle, kun ajaa kapearenkaisella vaihdepyörällä tyynessä ilmassa tai myötätuuleen.

Pyöräily kannattaa aloittaa maltilla ihan niin kuin mikä tahansa kuntoilu. Pari kertaa viikossa 10 km pyörämatka töihin on ihan riittävä aloitus. Kun kunto nousee, voi kertoja ja ajonopeutta lisätä.

Pyöräily on sitä nautinnollisempaa, mitä parempi pyörä on. Ja on se nivelillekin helpompaa. Vaihteettomalla peruspyörällä voi toki aloittaa, mutta silloin ei pidä mitata aikaa kellolla vaan tarkkailla omia tuntemuksiaan ja kävellä jyrkimmät ylämäet.

Moni ryhtyy vakinaiseksi työmatkapyöräilijäksi kun hankkii sähköpyörän. Sillä voi estää liian hikoilun töihin mennessä ja hoitaa sen kuntoiluosuuden sitten kotimatkalla, jolloin ei käytä sähkön apua niin paljon ja pääsee heti suihkuun kotiin tultua. Kaikilla työpaikoilla ei ole suihkua, jotta voisi vaihtaa kuivat vaatteet päälle aamulla. Mutta sähköavusteinen pyörä maksaa yli 600 euroa (Biltema) ja se kannattaa hankkia, kun on varmaa, että se maksaa itsensä takaisin eikä jää nurkkaan pölyttymään.

Ja kypärän käyttö ei ole suositeltavaa vaan pakollista. Lisävarusteiksi kannattaa hankkia juomapulloteline ja juomapullo ja jos ajaa sellaisilla teillä, missä ei ole erillistä kevyen liikenteen väylää niin suosittelen peilin hankkimista. Täällä Hyvinkäällä on niin kapeat tien reunat esim. Erkylän tiellä, että jos tulee kaksi kuormuria yhtä aikaa eri suunnista, on turvallisinta jarruttaa ja mennä ojaan seisomaan. Ja siellä Erkyläntiellä on vilkas soraliikenne. Itse sain peilin synttärilahjaksi avokilta, joten kait se haluaa minun säilyvän hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi