Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maaseudulla OMA AUTO ON EDULLISEMPI LIIKKUMISMUOTO KUIN LINJA-AUTO!!!

Linja-auto on KALLIS tapa kulkea
15.04.2016 |

Mulla 12 km:n linja-autolippu (halvin sarjalippu) maksaisi 123,10 €/kk.

Omalla autolla menee:
- polttoaineeseen 39 €/kk
- huoltoon 17 €/kk (keskimäärin)
- vakuutukseen 20 €/kk
- pääomakuluihin 5 €/kk (vanhan "arvottoman" auton arvo ei juuri laske)
- renkaisiin 3 €/kk
- ajoneuvoveroon 15 €/kk
YHT. 99 €

LINJA-AUTOLLA: 123,10 €/kk
Omalla autolla 99 €/kk
Erotus n. 290 € vuodessa!

Uudemmallakin autolla olisi edullisempaa kulkea kuin linja-autolla. Täytyy sanoa, että LINJA-AUTO ON RIKKAIDEN kulkuväline, köyhä "saa tyytyä" omaan autoon. Linja-autolla säästää luontoa - omalla autolla rahaa (ja aikaa).

Miten tässä nyt näin kävi - eikö Suomessa pitänyt kannustaa ihmisiä julkisen liikenteen käyttäjiksi? Mä ainakin kuljen omalla autolla maailman tappiin asti!

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku jotain muuta muka väittänyt? Olet tainnut nyt itse sekoittaa kaupungissa tapahtuvan julkisen liikenteen maaseutuun.

Vierailija
2/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLISI SE SITÄ ILMAN ISOJA KIRJAIMIAKIN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti oma henkilöauto on halvempi. Ei mullakaan olisi millään varaa ostaa linja-autoa, eikä täällä muittenkaan linja-autoja liiku.

Vierailija
4/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjettömän kallis bussilippu! Tuolla hinnoittelulla oma auto ehdottomasti. Eikö ole mitään muita kuukausilippuja saatavilla kuin sarjalippu joka aina kallis vaihtoehto?

Minä maksan kuukausilipusta hieman yli 60 euroa ja sillä hinnalla suosin mielummin bussia.

Vierailija
5/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, uudet renkaatkin joka kahdeskymmenes vuosi ja autonvaihto joka toinen vuosisata. Kerskakulutusta sanon minä!

Vierailija
6/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun matkustajia on enemmän kuin yksi, niin se hintaero oman auton hyväksi moninkertaistuu.

Eikä tarvitse olla aikataulujen orja, joka paikassa kun ei bussi kulje kotioven vierestä kymmenen minuutin välein.

Vierailija
7/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha arvoton auto ei koskaan tarvitse varaosia? Lasinpesunestettä, öljynvaihtoa? Huollon osuus ei kyllä kata näitä.

Katsastus?

Renkailla ajelet varmaan 15v (1,5e kesä ja talvirenkaisiin)?

Vierailija
8/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kk lippu tais olla 30€ ja busseja kulkee tunnin välein. Toki ilta kasin jälkeen ei pääse enää mihkään. Paikkana maalaiskaupunki. Toki sivukyliltä keskustaan pääsee paljon huonommin kuin keskustan vieresiin asuinalueisiin.

Vierailija
9/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua miten kallis bussilippu o.O Ja maaseudun liikennejärjestelyt huomioon ottaen sekin kulkee varmaan huimat kerran tunnissa. Miten tuolle on edes kysyntää?

Vierailija
10/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pikkukaupungissa ei tee bussilipulla yhtään mitään. Busseja kulkee tunnin välein iltakuuteen asti. Yleensä kävellen on huomattavasti nopeammin perillä.

Vierailija
11/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha arvoton auto ei koskaan tarvitse varaosia? Lasinpesunestettä, öljynvaihtoa? Huollon osuus ei kyllä kata näitä.

Katsastus?

Voisin kuvitella noiden lukujen olevan keskiarvoja. Eihän niitä varaosia ja lasinpesunestettä yleensä tarvitse joka kk ostaa, eikä katsastaa. Sehän on kertaluontoinen, ei kuukausittain tuleva kulu.

Vierailija
12/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kertalippuja, jos niin harvoin tarvetta kulkea, että 39e/kk polttoaineisiin riittää.

Vierailija
13/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua miten kallis bussilippu o.O Ja maaseudun liikennejärjestelyt huomioon ottaen sekin kulkee varmaan huimat kerran tunnissa. Miten tuolle on edes kysyntää?

Aika hyvin kyllä maaseudulla jos kerran tunnissa kulkee bussi. Täällä kulkee kerran päivässä molempiin suuntiin.

Vierailija
14/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kaupungissa, mutta ei tulisi mieleenkään käyttää bussia. Minulla on aina vähintään pari lasta kyydissä, joten hintaero omaan autoon verrattuna on valtava. Ei tämä minua sinällään haittaa, sillä nautin autoilusta ja ajan mielelläni, mutta ihmetyttää puheet siitä, miten ihmisiä muka kannustetaan käyttämään julkisia ja julkisten käyttöä pitäisi lisätä. Kannustetaan?!? Minun nähdäkseni siitä kyllä sakotetaan reilulla kädellä verrattuna henkilöautoon! Sama juttu myös junassa, ei perheellisellä pienituloisella ole sellaiseen varaa!

Jos oikeasti tahdottaisiin ihmisten käyttävän julkisia, sen pitäisi näkyä hinnoissa.

Vierailija
15/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto on maaseudulla oltava, kukaan ei voi olla pelkän julkisen liikenteen varassa. No ehkä joku kylän keskustassa asustava eläkemummo. Mutta ne auton juoksevat kulut maksetaan joka tapauksessa, bussikulut tulevat sen päälle.

Vierailija
16/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ainakaan mene kuin toiseen lähikaupunkiin aamulla kolme vuoroa tunnin välein, takaisin lähettävä viimeistään 16:30, eli jarattava töistä. Toiseen lähikaupunkiin pääsee yhdesti aamulla ja seuraavana aamuna takaisin, ja asun aika lähellä Oulua...

Vierailija
17/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Turussa ja käytän aina omaa autoa. Kustannuksia en laske, minulle merkitsee mukavuus ja nopeus.

Vierailija
18/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä kuluilla kun julkisia ei kertakaikkisesti kulje tarpeeksi, että pääsisi ikinä niillä esim. töihin. Ja jos kouluun haluaa, niin aika on moninkertainen autolla kulkemiseen verrattuna. Ja jos töistä haluaisi kouluun, niin ei onnistuisi ja kotiinpäin ei menisi enää vuoroa.

Vierailija
19/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisten lipputulot eivät edes riitä kattamaan menoja vaan bussiliikennettä tuetaan samoin kuin junaliikennettäkin. Ja arvatkaa mistä ne rahat otetaan? Oikein, siltä yksityisautoilijalta. Eli suurta kusetusta koko touhu, oittenkin cityvihreitten märkää päiväunta.

Vierailija
20/95 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsastus?

No jos lasket aplta ajomäärät, ei siinä paljoa ylläpitoon mene. 17 eurolla maksaa edullisen käytetyn auton huollon helposti, kun kertoo sen 12 kuukaudella. Jos huollossa menee kaksi tuntia töihin viidenkympin tuntihintaan, kärsii siinä vielä öljyt vaihtaa ja katsastuksen saanee tuohon hintaan huoltoliikkeeltä.

Viiteen vuoteen taitaa perus 13" renkaiden vaihtoväli jäädä. Ei ne renkaat tasaisessa maantieajossa juurikaan kulu, jos niillä ei aja paljoa. Ja nuo renkaat ei paljoa maksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi