Raskaana oleva veljen kihlattu syö aivan väärin
Kyllä, on juonut esim. Toisen veljeni häissä sen lasin skumppaa (mikä ei ehkä ole se hirvein juttu)
Syö lisäksi sushia, juustoja, juustonaksuja yms. Lisäksi tuorejuustot ja graavilohi maistuu. En voi ymmärtää.
Olen koittanut sanoa, mutta vähättelee vain tyyliin " ei se pieni määrä nyt haittaa. :)"
On todella nuori äidiksi (23-vuotias), eli ehkä ei ymmärrä. Miten saisin hänet ymmärtämään?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eviran tutkija on ihan haastattelussa sanonut, että sushia voi turvallisesti syödä raskausaikana. Vakuumipakattu graavi- ja kylmäsavulohi sen sijaan ovat ihan oikeasti riskielintarvikkeita.
Mutta mikä vika juustonaksuissa?
Jos siitä sushiin käytetystä kalasta on varmuus että on varmasti tuoretta eikä ole jääkaapissa ollut pitkiä aikoja. Ei se listeria sitä vakuumipakkausta vaadi. Itse olen sushin suuri ystävä, mutta pakko myöntää että osassa sushipaikoista en varmasti uskaltaisi raskaana ollessa käydä, niinku jotkut kauppakeskusten sushipaikat jotka eivät ole ihan samaa tasoa laaturavintoloiden kanssa.
Kala pilaantuu raakana niin helposti, että pidän aivan varmana ettei se kala muhi missään jääkaapissa. Ja ryokamyrkytysten kirjo olisi kyllä aika lailla listeriaa laajempi. Olisi aika nopeasti entinen sushi-paikka se.
En muuten tunne ketään joka olisi saanut ruokamyrkytystä sushipaikasta, muista ravintoloista kyllä.
Tiesithän, että tuore salaatti on yksi suurimpia listeriariskin elintarvikkeita. Ja se on ymmärrettävää. Ei kai maabakteereja ole niin kovin helppoa poistaa pelkällä vesihuuhtelulla.
Ensinnäkin ei se kala pilaannu silminnähtävästi vaikka siinä listeria alkaakin kasvaa. Kaupasta ostettua ja vuorokaudenkin jääkaapissa säilytettyä lohta ei pitäisi enää raakana syödä koska jääkaappilämpötilassa ei juuirkaan muu baku kuin listeria pysty hyvin kasvamaan jolloin sen määrä nousee huomattavasti. Tälläiasessa listeriakalassa ei kuitenkaan ole silminnähtäviä "pilaantumismuutoksia". On hyvä tietää että pilaaja- ja patogeenibakteerit ovat erikseen. Ei siitä jääkaapissa säilytetystä kalasta siis välttämättä saakaan mitään muuta kuin listerian, joka ei normaalilla ihmisellä aiheuta välttämättä edes ruokamyrkytystä. Lapset, vanhukset, raskaana olevat naiset ja immunosuppressoidut ihmiset kuten syöpäpotilaat asia erikseen.
Tuoreesta salaatista sen voi toki saada, mutta lihatuotteet, kala, raakamaito ja teolliset elintarvikkeet (jälkikontaminaatio) ovat yleisempiä saantireittejä. Kuten sanoin, olen töissä elintarvikelaboratoriossa ja olemme löytäneet jatkuvasti listeriaa myös valmissalaateista.
Kyllä sushipaikoissa tämä tiedetään. Siskoni on ollut sushipaikassa töissä ja kala tuli suoraan kalastajilta tuoreena pakastettuna tai jäissä. Sulatettua kalaa ei säilytetty kuin sen hetken kun annokset valmistettiin.
Sen sijaan pelottavampaa on se, ettei Suomessa tunnuta kiinnitettävän huomiota esim. noihin mainitsemiisi valmissalaatteihin ja jälkikontaminoituneihin riskielintarvikkeisiin. Niitä ei juuri kukaan odottaja osaa varoa.
Haloo! Listeria ei ole mitenkään pelkästään kylmäsavu- ja graavilohituotteiden risa, vaan kyseistä bakteeria saattaa esiintyä raa'assa kalassa. Joten kyllä sushipaikoissa, jossa köytetään raakaa kalaa, voi piillä listeriariski. Ap, olet aiheesta huolissasi, minuakin ahdistaisi suunnattomasti, jos pitäisi tuollaista seurata vierestä, ja varmaan myös sanoisinkin asiasta. Syntymättömän vauvan tulevaisuudesta kun on kuitenkin kyse.
Sinä tiedät ilmeisesti paremmin kuin Eviran virkamies, joka kuitenkin suosituksista vastaa. Itseluottamus on teikäläisellä ainakin kohdallaan, jos ei muu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis kooste tanskalaisesta tutkimuksesta. Tutkittavat oli löydetty ihan neuvolan kautta. Täysin mahdotonta kuvitella, että Suomessa saataisi kerättyä tällaisia ryhmiä, kun meillä äidit luokitellaan ja pitkälti ovatkin joko täysraittiiksi tai suurkuluttajaksi. Ehkä se on tää meidän kulttuurimme. Sen sijaan tupakkiryhmiä riittäisi meillä tutkittavaksi. Odottajien tupakointi on meillä huomattavasti tavallisempaa kuin muissa Pohjoismaissa.
http://www.bjog.org/details/news/2085661/Danish_studies_suggest_low_and…
Olin 10 vuotta sitten Tanskassa neuvolaharjoittelussa, ja alkoholin käyttö raskauden aikana oli sielläkin kielletty.
Miten vaikeaa se voi olla yksi pieni periodi elämässä olla ilman alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eviran tutkija on ihan haastattelussa sanonut, että sushia voi turvallisesti syödä raskausaikana. Vakuumipakattu graavi- ja kylmäsavulohi sen sijaan ovat ihan oikeasti riskielintarvikkeita.
Jos siitä sushiin käytetystä kalasta on varmuus että on varmasti tuoretta eikä ole jääkaapissa ollut pitkiä aikoja. Ei se listeria sitä vakuumipakkausta vaadi. Itse olen sushin suuri ystävä, mutta pakko myöntää että osassa sushipaikoista en varmasti uskaltaisi raskaana ollessa käydä, niinku jotkut kauppakeskusten sushipaikat jotka eivät ole ihan samaa tasoa laaturavintoloiden kanssa.
Kala pilaantuu raakana niin helposti, että pidän aivan varmana ettei se kala muhi missään jääkaapissa. Ja ryokamyrkytysten kirjo olisi kyllä aika lailla listeriaa laajempi. Olisi aika nopeasti entinen sushi-paikka se.
En muuten tunne ketään joka olisi saanut ruokamyrkytystä sushipaikasta, muista ravintoloista kyllä.
Tiesithän, että tuore salaatti on yksi suurimpia listeriariskin elintarvikkeita. Ja se on ymmärrettävää. Ei kai maabakteereja ole niin kovin helppoa poistaa pelkällä vesihuuhtelulla.
Ensinnäkin ei se kala pilaannu silminnähtävästi vaikka siinä listeria alkaakin kasvaa. Kaupasta ostettua ja vuorokaudenkin jääkaapissa säilytettyä lohta ei pitäisi enää raakana syödä koska jääkaappilämpötilassa ei juuirkaan muu baku kuin listeria pysty hyvin kasvamaan jolloin sen määrä nousee huomattavasti. Tälläiasessa listeriakalassa ei kuitenkaan ole silminnähtäviä "pilaantumismuutoksia". On hyvä tietää että pilaaja- ja patogeenibakteerit ovat erikseen. Ei siitä jääkaapissa säilytetystä kalasta siis välttämättä saakaan mitään muuta kuin listerian, joka ei normaalilla ihmisellä aiheuta välttämättä edes ruokamyrkytystä. Lapset, vanhukset, raskaana olevat naiset ja immunosuppressoidut ihmiset kuten syöpäpotilaat asia erikseen.
Tuoreesta salaatista sen voi toki saada, mutta lihatuotteet, kala, raakamaito ja teolliset elintarvikkeet (jälkikontaminaatio) ovat yleisempiä saantireittejä. Kuten sanoin, olen töissä elintarvikelaboratoriossa ja olemme löytäneet jatkuvasti listeriaa myös valmissalaateista.
Kyllä sushipaikoissa tämä tiedetään. Siskoni on ollut sushipaikassa töissä ja kala tuli suoraan kalastajilta tuoreena pakastettuna tai jäissä. Sulatettua kalaa ei säilytetty kuin sen hetken kun annokset valmistettiin.
Sen sijaan pelottavampaa on se, ettei Suomessa tunnuta kiinnitettävän huomiota esim. noihin mainitsemiisi valmissalaatteihin ja jälkikontaminoituneihin riskielintarvikkeisiin. Niitä ei juuri kukaan odottaja osaa varoa.
Haloo! Listeria ei ole mitenkään pelkästään kylmäsavu- ja graavilohituotteiden risa, vaan kyseistä bakteeria saattaa esiintyä raa'assa kalassa. Joten kyllä sushipaikoissa, jossa köytetään raakaa kalaa, voi piillä listeriariski. Ap, olet aiheesta huolissasi, minuakin ahdistaisi suunnattomasti, jos pitäisi tuollaista seurata vierestä, ja varmaan myös sanoisinkin asiasta. Syntymättömän vauvan tulevaisuudesta kun on kuitenkin kyse.
Sinä tiedät ilmeisesti paremmin kuin Eviran virkamies, joka kuitenkin suosituksista vastaa. Itseluottamus on teikäläisellä ainakin kohdallaan, jos ei muu.
En väitä tietäväni paremmin kuin Eviran virkamies, mutta tiedän tasan sen, mitä Eviran sivuilla sanotaan:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/el…
Mielestäni siellä sanotaan ihan selvästi, että raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään, joiden tulee välttää korkean riskin tuotteita, kuten raakaa kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Lohi on rasvainen kala jonka rasvat ovat hyväksi vauvan kehitykselle. Kuten myös stressaamaton tyytyväinen äiti, jota hyvin syövä kummin kaiman siskon miehen serkkusi varmasti on.
Että mene nyt ihmeessä pilaamaan kaikki ja hönkimään niskaan niistä äärimmäisen pienistä riskeistä joita noihin ruoka-aineisiin liittyy.
P.S: ne kieltää neuvolassa rooibos-teenkin, että jos se on mielestäsi järkevää niin et ehkä itse ole ihan järkevä.
(Rooibosta vetänyt koko Afrikan mantere ilman negatiivisia kokemuksia, ja täällä vähän varmuuden vuoksi sekoillaan.)
Lohen voi syödä kypsennettynä. 😊
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen raakana ja lähdössä Japaniin. Todellakin aion reissussa syödä susia niin paljon kuin sielu sietää.
Noin pitkä lento ja siitä tuleva säteily on myös vaarallista sikiölle. Mutta onneksi et vaikuta nipolta!
Onkohan hänelle kerrottu, mitä esimerkiksi listerian saaminen voi aiheuttaa? Itse aion olla raskaana hysteerisenkin tarkka, se on paljon parempi "paha" kuin mahdollinen keskenmeno.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen raakana ja lähdössä Japaniin. Todellakin aion reissussa syödä susia niin paljon kuin sielu sietää.
Jos on itsekin raaka, niin ei ole mitään estettä syödä raakaa kalaa.
Täällä varoittava tarina listeriaan sairastuneesta naisesta (vauvalle tuli vakavia aivovammoja ja kuoli):
http://www.foodsafetynews.com/2014/03/happy-end-to-familys-battle-with-…
Vierailija kirjoitti:
Täällä varoittava tarina listeriaan sairastuneesta naisesta (vauvalle tuli vakavia aivovammoja ja kuoli):
Niin, näin voi käydä kun ne erittäin epätodennäköiset todennäköisyydet osuvat omalle kohdalle.
Sitä voi myös talvella likastua, lentää perseelleen, istukka voi revetä ja kaikki kuolee. Silti ei tule neuvolasta liukuesteitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Niin, näin voi käydä kun ne erittäin epätodennäköiset todennäköisyydet osuvat omalle kohdalle.
Sitä voi myös talvella likastua, lentää perseelleen, istukka voi revetä ja kaikki kuolee. Silti ei tule neuvolasta liukuesteitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiva se eviran virkamiehen haastattelu tähän kiitos, muuten juttusi on ihan mututasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääliö, jokainen varmaan kuitenkin yrittää välttää liukastumisia ym. Kävelee varovaisemmin jäisillä keleillä, ei juokse märillä lattioilla jne. Se että asioita voi myös tapahtua ilman että niihin ei voi varautua ei todellakaan tarkoita että kannattaisi samointein lopettaa varomasta myös asioita joita voi varoa. Koska lapsi voi kuolla sairauteen, liukastua kotonaan tai muuta voi kai saman tien jättää lapsen myös yksin kylpemään? Kyllähän kaikki täällä joskus kuolee...
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee, mitenköhän ne Japanissa pärjää...siellä kun sushi ja raaka kala on ihan normaalia ruokaa myös raskaanaoleville. Suomessa elintarvikehygienia on muutenkin ihan mailman huippua, joten suurin osa noista raskausajan suosituksista on aikamoista hätävarjelun liioittelua
Juuri näin myös mulle sanottiin. Siispä uskalsin syödä sushia jossa tuoretta kalaa, pakattuja en varmuudeksi syönyt. Listeria on suomessa niin harvinainen, että uskalsin ottaa riskin. Toki siihen tuoreeseenkin kalaan on voinut listeria jostain ehtiä, mutta pidin todennäköisyyttä todella pienenä.
Mä kyllä varmaan sanoisin listeriariskistä, mutta muuten en pitäis noita syömisiä pahoina.. mulla on useampi lapsi ja oon hyvin pystyny olla raskausajat ilman graavikalaa, vaikka se on yks mun suosikkiherkuista.
Mutta mulla onkin serkku, jolla on cp-vamma, kun äitinsä ei noudattanu ravintosuosituksia ja sai listeriabakteerin jostain juustosta...
Kyllä se listeria voi tarttua ihan pienestä määrästä ja kyllä sitä löytyy ihan suomessakin vaikka elintarvikehygienia onkin huippua. Ei kaikkia tutkita vaan tehdään pistokokeita, siksi niitä löytyy kaupan hyllyille joutuneista ja sairastapauksia ilmenee. Itse lopetin raa án lohen syömisen juuri listerian ja loistartuntavaaran vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa juustonaksuissa?
Raakaa kalaa ei saa syödä raskaana. Ei muuta lohta kuin Norjan merilohta kypsänäkään.
Joo, norjalainen pussilohihan se vasta terveellisyyden huippu on. Ties missä kiertänyt ennen kuin on päätynyt Suomeen myyntiin. Näkeehän sen jo tiskilläkin, ettei todellakaan ole tuore kala kyseessä. Minä en söisi kypsänäkään moista roskaa.
Me kalastamme omat kalamme ja olen raskausaikoina (4kpl) syönyt graavattua kalaa, esim. särkeä ja suomalaista merilohta. Viimeisimmän raskauden kohdalla en edes viitsinyt lukea "kieltolistaa". Se on joka raskaudessa ollut aina erilainen. Maalaisjärjellä pötkii pitkälle.
Graavattua särkeä? Terve lapamato
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa juustonaksuissa?
Raakaa kalaa ei saa syödä raskaana. Ei muuta lohta kuin Norjan merilohta kypsänäkään.
Joo, norjalainen pussilohihan se vasta terveellisyyden huippu on. Ties missä kiertänyt ennen kuin on päätynyt Suomeen myyntiin. Näkeehän sen jo tiskilläkin, ettei todellakaan ole tuore kala kyseessä. Minä en söisi kypsänäkään moista roskaa.
Me kalastamme omat kalamme ja olen raskausaikoina (4kpl) syönyt graavattua kalaa, esim. särkeä ja suomalaista merilohta. Viimeisimmän raskauden kohdalla en edes viitsinyt lukea "kieltolistaa". Se on joka raskaudessa ollut aina erilainen. Maalaisjärjellä pötkii pitkälle.
Graavattua särkeä? Terve lapamato
Lapamato viihtyy makean veden kaloissa joten merestä pyydettyä kalaa voi huoletta syödä graavattuna. Järvikalat kannattaa pakastaa tai kypsentää ennen syömistä.