Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana oleva veljen kihlattu syö aivan väärin

Vierailija
15.04.2016 |

Kyllä, on juonut esim. Toisen veljeni häissä sen lasin skumppaa (mikä ei ehkä ole se hirvein juttu)

Syö lisäksi sushia, juustoja, juustonaksuja yms. Lisäksi tuorejuustot ja graavilohi maistuu. En voi ymmärtää.

Olen koittanut sanoa, mutta vähättelee vain tyyliin " ei se pieni määrä nyt haittaa. :)"

On todella nuori äidiksi (23-vuotias), eli ehkä ei ymmärrä. Miten saisin hänet ymmärtämään?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se salmiakki ja laku on oikeasti vaarallista. Sisältää jotai ainetta joka vaarantaa sikiön terveyden. Listeriariski on lopulta olematon, ja sen voi saada myös mm huonosti pestyistä kasviksista / salaatista / hedelmistä ym ym.... Suositukset ovat varmuuden vuoksi. Ei kieltoja. Eihän raskaanaolevaa voi kieltää esim. kävelemästä kadulla kun on riski kompastua??

Niin että huoh.

Neljä raskautta olen vetänyt kourakaupalla salmiakkia ja lakua, koska oli ainoa, joka auttoi raskauspahoinvointiin. Bullshit!

Kerro vähän millaisia sun lapset nykyään on? Onko levottomuutta, keskittymisvaikeuksia? Oppivatko millon puhumaan? Luki-vaikeuksia? Käytöshäiriöitä? Olivatko itkuisia ja tyytymättömiä vauvoina?

Itsekästä tehdä omille lapsille parsntumattomua hermostovaurioita parhaimillaan sadaksi vuodeksi vaan sen takia että pikkasen oksettaa pari kuukautta? Entä jos viina ois kans auttanut, oisitko vetänyt sitäkin. On ihan yhtä vaarallinen aine ä.

Vierailija
42/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se salmiakki ja laku on oikeasti vaarallista. Sisältää jotai ainetta joka vaarantaa sikiön terveyden. Listeriariski on lopulta olematon, ja sen voi saada myös mm huonosti pestyistä kasviksista / salaatista / hedelmistä ym ym.... Suositukset ovat varmuuden vuoksi. Ei kieltoja. Eihän raskaanaolevaa voi kieltää esim. kävelemästä kadulla kun on riski kompastua??

Niin että huoh.

Neljä raskautta olen vetänyt kourakaupalla salmiakkia ja lakua, koska oli ainoa, joka auttoi raskauspahoinvointiin. Bullshit!

Nyt kuitenkin suositellaan, että lakua tai salmiakkia ei syödä ollenkaan raskauden aikana. Tämä on uusi, tämän vuoden alusta tullut suositus.

Suosituksissakin saa luojan kiitos käyttää omaa arviointikykyä (senhän takia ne on nimensä mukaisesti suosituksia). Esim. listeriariski on ihan todellinen niissä graavilohissa, kun taas valion tuorejuustossa se on äärimmäisen pieni. Maksan liikasyönti voi aiheuttaa kehityshäiriöitä koska liiallisen A-vitamiinin saanti voi tutkitusti näin tehdä, sen sijaan yrttiteet ovat kiellettyjä koska niitä ei ole tutkittu raskauden kannalta. Tuo salmiakin ja lakun nykyinen totaalikielto perustuu yhteen väikkäritutkimukseen, jonka mukaan salmiakkia ja lakua runsaasti syöneillä on keskimäärin enemmän tarkkaavaisuushäiriöisiä lapsia. Jos asiaa miettii vähän eteenpäin, niin voi myös olla niin että runsaasti "kiellettyjä" tuotteita syövillä (esim. laku ja salmiakki olleet pitkään listalla rajoitettuina) on keskimäärin enemmän impulsiivisuusongelmia jotka voivat viestittää jostain geenistä joka altistaa myös sille tarkkaavaisuushäiriölle.

Kyllä suosituksia kannattaa noudattaa, mutta on ihan fiksua miettiä mitkä niistä ovat ovat ehdottomia lapsen ja raskauden kannalta ja mitkä eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huoh.

Nyt kuitenkin suositellaan, että lakua tai salmiakkia ei syödä ollenkaan raskauden aikana. Tämä on uusi, tämän vuoden alusta tullut suositus.

Suosituksissakin saa luojan kiitos käyttää omaa arviointikykyä (senhän takia ne on nimensä mukaisesti suosituksia). Esim. listeriariski on ihan todellinen niissä graavilohissa, kun taas valion tuorejuustossa se on äärimmäisen pieni. Maksan liikasyönti voi aiheuttaa kehityshäiriöitä koska liiallisen A-vitamiinin saanti voi tutkitusti näin tehdä, sen sijaan yrttiteet ovat kiellettyjä koska niitä ei ole tutkittu raskauden kannalta. Tuo salmiakin ja lakun nykyinen totaalikielto perustuu yhteen väikkäritutkimukseen, jonka mukaan salmiakkia ja lakua runsaasti syöneillä on keskimäärin enemmän tarkkaavaisuushäiriöisiä lapsia. Jos asiaa miettii vähän eteenpäin, niin voi myös olla niin että runsaasti "kiellettyjä" tuotteita syövillä (esim. laku ja salmiakki olleet pitkään listalla rajoitettuina) on keskimäärin enemmän impulsiivisuusongelmia jotka voivat viestittää jostain geenistä joka altistaa myös sille tarkkaavaisuushäiriölle.

Kyllä suosituksia kannattaa noudattaa, mutta on ihan fiksua miettiä mitkä niistä ovat ovat ehdottomia lapsen ja raskauden kannalta ja mitkä eivät.

En mä sitä kiistänyt, kunhan nyt vain kerroin, että näin suosituksissa nyt sanotaan. Ja mä luulen, että myös ne, jotka suosituksia laativat, käyttävät harkintaansa suosituksia laatiessa.

Vierailija
44/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa itseään kunnioittavassa sushiravintolassa kala on tuoreinta mitä kaupungista löytyy.

Sitten on erikseen nämä paketissa makaavat Pirkka- ja pakastesushit.

Mutta aloittaja on hysteerinen, asiasta joka ei hänelle millään mittapuulla kuulu pätkääkään.

On se niin jännää, kuinka Ranskassa mammat vetelee juustoja ja Japanilaiset naiset syö raakaa kalaa joka päivä, mutta silti noissa maissa synnytetään ihan normaaleja lapsia.

Kuka hysteerikko tai hysteerikkolauma niitä ruokasuosituksia neuvoloihin ja mammoille tekee?

Sata kertaa suurempi vaara sulla on saada paskatauti ostoskärryn kahvasta, kuin saada se listeria tuoreesta kalasta.

Vierailija
45/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huoh.

Kerro vähän millaisia sun lapset nykyään on? Onko levottomuutta, keskittymisvaikeuksia? Oppivatko millon puhumaan? Luki-vaikeuksia? Käytöshäiriöitä? Olivatko itkuisia ja tyytymättömiä vauvoina?

Itsekästä tehdä omille lapsille parsntumattomua hermostovaurioita parhaimillaan sadaksi vuodeksi vaan sen takia että pikkasen oksettaa pari kuukautta? Entä jos viina ois kans auttanut, oisitko vetänyt sitäkin. On ihan yhtä vaarallinen aine ä.

Salmiakki ei ole yhtä vaarallinen aine kuin alkoholi. Jos näin luulet, niin kyllä ihmettelen luetun ymmärtämistäsi jos olet vähänkään tutustunut suosituksiin enemmän ja siihen mihin ne perustuvat. Runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa hyvin todennäköisesti sikiölle fas-syndrooman, ja fas-syndrooma on täysin todettu ja todistettu johtuvaksi alkoholin käytöstä. Salmiakin syöntiin puolestaan on yhden tutkimuksen perusteella liitetty hieman suurempia lukuja tarkkaavaisuushäiriöisiä lapsia (jonka diagnosointi on muutenkin hyvin hankalaa). Fas-syndroomasta tiedämme sen synty- ja toimintamekanismit, tarkkaavaisuushäiriöstä emme tiedä vieläkään. Jos et näiden eroa ymmärrä, niin tee palvelus maailmalle ja älä valista muita ihmisiä asioista joista et ymmärrä mitään. On äärimmäisen loukkaavaa verrata salmiakkia käyttävää odottavaa äitiä alkoholia käyttävään.

Vierailija
46/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa itseään kunnioittavassa sushiravintolassa kala on tuoreinta mitä kaupungista löytyy.

Sitten on erikseen nämä paketissa makaavat Pirkka- ja pakastesushit.

Mutta aloittaja on hysteerinen, asiasta joka ei hänelle millään mittapuulla kuulu pätkääkään.

On se niin jännää, kuinka Ranskassa mammat vetelee juustoja ja Japanilaiset naiset syö raakaa kalaa joka päivä, mutta silti noissa maissa synnytetään ihan normaaleja lapsia.

Kuka hysteerikko tai hysteerikkolauma niitä ruokasuosituksia neuvoloihin ja mammoille tekee?

Sata kertaa suurempi vaara sulla on saada paskatauti ostoskärryn kahvasta, kuin saada se listeria tuoreesta kalasta.

1) Listeriaa voi olla tuoreessakin kalassa

2) Onko sulla oikeaa tietoa siitä, että Japanissa raskaana olevat naiset söisivät raakaa kalaa joka päivä?

3) Onko sulla tietoa raskaana olevien naisten listeriatartuinnoista Ranskassa?

4) Miksi vertaat listeriaa tavalliseen vatsatautiin?

Vierailija
47/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huoh.

En mä sitä kiistänyt, kunhan nyt vain kerroin, että näin suosituksissa nyt sanotaan. Ja mä luulen, että myös ne, jotka suosituksia laativat, käyttävät harkintaansa suosituksia laatiessa.

Kyllä he käyttävät harkintaa, ja sen takia asioita kielletäänkin "kaiken varalta". Suositusten laatijat ymmärtävät, että raskaana olevat naisetkin omaavat lukutaidon ja ymmärtävät mitä sana suositus tarkoittaa.

Itse olen noudattanut suosituksia niin tarkkaan kun olen pystynyt, mutta ei tulisi mieleenkään syyllistää ihmisiä esim. lakun syönnistä, kun siitä on niin selvästi luettavissa tietoa että kyseessä ei ole yhtä vakava rajoitus kuin esim. alkoholi -rajoitus.

Vierailija
48/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huoh.

Kyllä he käyttävät harkintaa, ja sen takia asioita kielletäänkin "kaiken varalta". Suositusten laatijat ymmärtävät, että raskaana olevat naisetkin omaavat lukutaidon ja ymmärtävät mitä sana suositus tarkoittaa.

Itse olen noudattanut suosituksia niin tarkkaan kun olen pystynyt, mutta ei tulisi mieleenkään syyllistää ihmisiä esim. lakun syönnistä, kun siitä on niin selvästi luettavissa tietoa että kyseessä ei ole yhtä vakava rajoitus kuin esim. alkoholi -rajoitus.

Mutta kuitenkin suositus on nyt muuttunut niin, että rajoitetun määrän syömisen sijaan suositellaan, ettei lakua tai salmiakkia syödä lainkaan.

Vierailija
49/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu listassasi oleva syötävä on ok, mutta alkoholi, edes pienissä määrin ei kuulu raskaana olevien ruokavalioon! Olet huolissasi jostain juustoista ja juustonaksuista, mutta skumppa mielestäsi ok?! Mikähän vajukki oikein olet?

Vierailija
50/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sitä kiistänyt, kunhan nyt vain kerroin, että näin suosituksissa nyt sanotaan. Ja mä luulen, että myös ne, jotka suosituksia laativat, käyttävät harkintaansa suosituksia laatiessa.[/quote]

Työskentelen näiden asioiden parissa, ja yleinen linja on se, että jos joku asia SAATTAA aiheuttaa jotakin, niin siitä annetaan kieltosuositus. Siis tämä tarkoittaa, että suositus annetaan vaikka aktuaalista syy-yhteyttä ei ole kyetty osoittamaan - eli suositus saattaa olla perusteeton. Se siitä harkinnasta :-) Itselläni verenpaine laskee aina hurjasti raskauden aikana, ja olen mm. pyörtynyt monesti. Matalaa verenpainetta hoidetaan salmiakilla - kyllä! Jos on kaksi potentiaalisesti vahingollista asiaa, joista toinen pitää valita, niin valitaan tietenkin pienempi paha. Pyörtyminen (voi satuttaa esim. päänsä) on huomattavasti vaarallisempaa kuin salmiakin syönti, joten silloin on parempi syödä salmiakkia. Minulla meni raskausaikana pussillinen päivässä, ja jos vielä tulen raskaaksi ja verenpaineet laskee, niin tietenkin syön salmiakkia!

Vierailija
51/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huoh.

Mutta kuitenkin suositus on nyt muuttunut niin, että rajoitetun määrän syömisen sijaan suositellaan, ettei lakua tai salmiakkia syödä lainkaan.

Yrttiteetäkään, mm. kamomilla, rooibos, jne. ei myös suositella käytettävän lainkaan. En silti sanoisi, että illalla kamomillateen juova raskaana oleva nainen on vastuuton.

Vierailija
52/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huoh.

Salmiakki ei ole yhtä vaarallinen aine kuin alkoholi. Jos näin luulet, niin kyllä ihmettelen luetun ymmärtämistäsi jos olet vähänkään tutustunut suosituksiin enemmän ja siihen mihin ne perustuvat. Runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa hyvin todennäköisesti sikiölle fas-syndrooman, ja fas-syndrooma on täysin todettu ja todistettu johtuvaksi alkoholin käytöstä. Salmiakin syöntiin puolestaan on yhden tutkimuksen perusteella liitetty hieman suurempia lukuja tarkkaavaisuushäiriöisiä lapsia (jonka diagnosointi on muutenkin hyvin hankalaa). Fas-syndroomasta tiedämme sen synty- ja toimintamekanismit, tarkkaavaisuushäiriöstä emme tiedä vieläkään. Jos et näiden eroa ymmärrä, niin tee palvelus maailmalle ja älä valista muita ihmisiä asioista joista et ymmärrä mitään. On äärimmäisen loukkaavaa verrata salmiakkia käyttävää odottavaa äitiä alkoholia käyttävään.

Alkoholistit/narkkarit tekevät tuota aina. Vertaavat päihteitä esim. sokeriin, sokeria syövä on kuulemma yhtä lailla narkkari! :D Kunhan vain syyllistävät muita saadakseen paremman omantunnon omasta haitallisten aineiden käytöstään.

Salmiakki/lakritsi ja alkoholi eivät todellakaan ole yhtä vaarallisia. Alkoholi on paljon parempi myrkky. Pienetkin määrät voivat aiheuttaa ongelmia sikiölle.

Vierailija
53/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että ehkä sinunkin äitisi ja mummosi ovat syöneet raskaana ollessaan juustoja, pastöroimatonta maitoa, kalaa ...

Ilmanko sinusta tuollainen tulikin. Tai minusta, kun äidilläni oli 23-vuotiaana jo 3 lasta, eikä kukaan häntä siihen liian nuorena pitänyt.

Omat lapset syntyneet 70 luvulla ja sillon sai syödä mitä halusi ja ennenaikaisiin supistuksiin otettiin konjakkia.

Äitini perheessä oli 9 lasta ja mummo oli juonut lypsäessään maitoa ja suolasärkiä ja pottuja enimmäkseen, ja hänen kaikki lapsensa syntyivät terveinä ja elivät lähes 90 vuotta.

Vierailija
54/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huoh.

Täytyy varmaan noi lapset sitten luovuttaa johonkin, kun meni raskausaika niin väärin, voi voi! Ihan kaikkea ei tarvi uskoa, vaan omaa järkeä saa käyttää, kiitos! Olen myös juonut sen jouluviinini ja syönyt ne joulukalat siitä pöydästä.

Vierailija
55/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itsekin otin tuon laku/salmiakkikiellon niin todesta, että välttelin alkuraskaudessa molempia sen jälkeen kun uutisoitiin, että olis parempi välttää kokonaan (siihen saakka olin syönyt sen alle 50g/vek mikä oli neuvolan suositus, auttoi mullakin pahoinvointiin kun imeskeli väkevää salmiakkia). Nyt pidemmällä raskaudessa silloin tällöin syön pari lakua tai salmiakkia, toki aina parempi ilman, mutta en usko että hyvin vähäisillä määrillä on merkitystä, uutisoinnissakin puhuttiin lähinnä runsaasti nautittuna-termillä, ovat varmaankin ajatelleet THL:ssä että täyskielto on helpompi ymmärtää kuin rajoittaa määrää.

Muuten noudatan suosituksia ja syön terveellisesti, en tupakoi enkä käytä alkoholia, nämähän ovat kuitenkin ne pahimmat tuon listeria/toksoplasmariskin ohella. En ymmärrä, miksi tupakointia edelleen hyssytellään raskauden aikana, minusta siinä pitäisi olla neuvoloiden ja lääkärien jämäkämpiä valistamisessa.

Vierailija
56/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni veljen vaimolla on raskausdiabetes, ja silti juo cokista ja herkkuja mättää naamaan. Olen yrittänyt kertoa oikeasta ruokavaliosta ym mutta "kun tekee niin mieli ja tuskin tää nyt niin paljon haittaa". Joo mutta kun se toistuu monta kertaa päivässä. En pysty olemaan tekemisissä nyt raskausen aikna kun niin paljon sapettaa se välinpitämättömyys.

Vierailija
57/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ymmärtää se ero, että esim. fas-syndrooma on todettu lääketieteellisillä tutkimuksilla. On siis todettu aivan selvä korrelaatio alkoholin ja tietyn oireyhtymän välillä.

Tuo Katri Räikkösen tutkimus salmiakin&lakritsin yhteydestä tarkkaavaisuushäiriöihin on väestötieteellinen tutkimus. Selvää korrelaatiota ei ole löydetty, eikä ole siis vieläkään todettu että juuri salmiakki ja lakritsi aiheuttavat tarkkaavaisuushäiriöitä. Salmiakki ja lakritsi on kielletty varalta, kun taas alkoholi ihan todistettavasta syystä. Selittäviä tekijöitä jää liian monta; kuten syövätkö diagnosoimattoman tarkkaavaisuushäiriön omaavat naiset (joita on aikuisissa enemmän kuin lapsissa) keskimäärin enemmän raskaana herkkuja.  Kyseessä on tutkimus joka on kestänyt 8-10v, ja on puhtaasti väestötieteellinen, joten näitä ei voi korreloida samalla tavalla pois kuin esim. puhtaasti lääketieteellisessä tutkimuksessa. Ja totta kai tuollaiset tulokset vaikuttavat Suomessa niin, että salmiakki ja lakritsi kielletään "varalta", sillä on aiemmin löydetty vastaavanlainen yhteys mm. ennenaikaisten synnytysten kohdalla. Tällöinkään ei ole voitu poissulkea sitä, että esim. naisilla joilla jostain syystä sen ennenaikainen olisi muutenkin edessä, on keskimäärin enemmän raskaudenaikaisia himoja vaikkapa siihen lakritsiin.

Toki kannattaa olla syömättä salmiakkia ja lakritsia, mutta kannattaa myös edes yrittää ymmärtää että kyseessä ei ole samalla tavalla sikiön terveyden kannalta ehdoton asia. Varsinkin jos itsellä on kova tarve tuomita toisten ruokavaliota raskauden aikana.

Vierailija
58/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärjellä päästään pitkälle!

Vierailija
59/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muu listassasi oleva syötävä on ok, mutta alkoholi, edes pienissä määrin ei kuulu raskaana olevien ruokavalioon! Olet huolissasi jostain juustoista ja juustonaksuista, mutta skumppa mielestäsi ok?! Mikähän vajukki oikein olet?

Aikuisten oikeasti yksi lasi skumppaa raskauden aikana ei vaikuta yhtään mitään. Miksi niissä maissa ei vammaisia lapsia synny yhtenään, joissa on tapana juoda ruokajuomana viiniä tai olutta, eikä se ole aina alkoholitonta.

Vierailija
60/128 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten oikeasti yksi lasi skumppaa raskauden aikana ei vaikuta yhtään mitään. Miksi niissä maissa ei vammaisia lapsia synny yhtenään, joissa on tapana juoda ruokajuomana viiniä tai olutta, eikä se ole aina alkoholitonta.

No esim. Espanjassa on paljon suuremmat kehitysvammaisuustilastot kuin meillä Suomessa. 

Toki siihen vaikuttaa monet asiat, mm. vanhemmalla iällä raskautuminen, aborttimielipiteet ja muutenkin huonompi terveydenhuolto. Mutta siis kyllä Suomessa  ja pohjoismaissa ylipäätään on paljon pienemmät vammaisuustilastot kuin Etelä-Euroopan maissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän