Mistä kulutuksesta otatte päivähoitomaksujen korotukset ( täyttä hintaa maksavat, +2 hoidossa) ?
Meillä on toistaiseksi ihan hyvät tulot, mutta kyllä nämä kaikki kiristykset ja maksujen korotukset alkaa vaikuttamaan ostokäyttäytymiseen. Itse joudun maksamaan hammaslääkäriin lähes 1000e tänä vuonna, siitä 700 rahoitan sillä etten käy ylläpitämässä rispiä kerran kk. Autoja ei uskalla vaihtaa uusiin, ulkona syömiset jää ulkomaan matkoille. Mistä ei tingitä on matkustaminen, vakuutukset ja yksityiset terveyspalvelut. Olen itse entinen kampaaja joten leikkaan omat ja perheen hiukset. Tulevaisuus kieltämättä pelottaa, meitäkin kenellä on jo puoliksi maksettu asunto pk seudulla, velattomat autot, työkokemusta ja säästöjä. Silti pelottaa, kasvoin köyhyydessä ja se on jättänyt jäljet ja valvoin miettien raha-asioista...ja oikeasti olen kiitollisesti sellainen hyväosainen tällä hetkellä, kaikki sympatia niille perheille jolla on kaikki vielä velalla alussa ja juuri suurimpaan maksuluokkaan asettuvat tulot.
Kommentit (42)
varmaan ihan normielämästä, meillä kun ei muutenkaan laiteta ripsiä tai käydä kampaajalla tai syömässä. Halvinta ruokaa on jo. Ehkä lasten kulutukset on sellaisia arkisia säästökohteita.
"En käy ylläpitämässä rispiä kerran kuussa. Autoja ei uskalla vaihtaa uusiin."
On hirveetä. Tässä se juuri suomen ongelma, idiooteillakin menee liian hyvin ja niillä on liikaa rahaa.
Nautin suuresti ja toivon, että Suomella menisi entistä huonommin, jotta koko tämä paskakansa kärsii. :)
Vierailija kirjoitti:
"En käy ylläpitämässä rispiä kerran kuussa. Autoja ei uskalla vaihtaa uusiin."
On hirveetä. Tässä se juuri suomen ongelma, idiooteillakin menee liian hyvin ja niillä on liikaa rahaa.
Nautin suuresti ja toivon, että Suomella menisi entistä huonommin, jotta koko tämä paskakansa kärsii. :)
Samaa varmasti toivoo se ripsien tekijä, ettei vaan olisi niitä kenellä olisi rahaa maksaa hänen palveluista. Samaa varmaan toivoo se autokauppias jonka provikalla maksetaan lapsensa harrastukset, sekä se pieni tuloinen joka saisi käytetyn auton halvalla. On aika selvää miksi köyhät pysyy köyhinä jos toi on ymmärryksen taso. Mun mielestä hyvätuloisten pitäisi laittaa rahat kiertoon, ja työllistää ihmisiä.
Sitä tässä on mietitty. Ollaan viime vuodet kiristetty vyötä reippaasti, nyt alkaa mennä vaikeaksi keksiä mistä säästetään enää lisää. Onneksi tulotilanne pitäisi hieman parantua, kun molemmilla on taas kohta täyspäiväisiä töitä. Tosin leikkaukset ja maksujen korotukset syövät palkan nousun kokonaan eikä riitäkään, mutta ei ihan niin pulassa pitäisi olla kuin oltaisiin nykyisillä tuloilla. Palkka nousee juuri sille rajalle, että menee uudet täydet hoitomaksut.
nii.. pitää jäädä kotiin varmaan täällä. vauva tulossa syksyllä joten vuodeksi oli ajatus jäädä. taidan jäädä kahdeksi niin sit ei tarvi maksaa kun 2+ip-kerho 1. tosin vanhin lähtee opiskelemaan ja siihenkin jostain olis revittävä apuja.
huh. .
mut säästää kotona työssäkäyntikulut (100km pvä) noiden maksujen lisäksi. ja saa tukia sen verran että yhden palkalla pärjää yhtälailla.
Vierailija kirjoitti:
Jollain kierolla tavalla ymmärrän. Naiset jää kotiin, kun pienipalkalla ei kannata tehdä töitä. Kas siinä meillä paljon työpaikkoja.
Sitä en tajua jos maksuja kokoajan on korotettu 2000 luvulla, niin miksi ihmeessä osa saa vielä ilmaisen päivähoidon?
Kävisivät kakaroiden kanssa avoimessa päiväkodissa joka on ilmainen. Luuserit jotka makaa muutenkin kotona, kuluttamassa verorahoja.
Niin no, pienipalkkainen olen minäkin mutta kyllä sekin raha, mitä palkasta jää päivähoitomaksujen jälkeen käteen, tulee tarpeeseen. Missään nimessä ei pärjättäisi pelkästään miehen palkalla (joka ei sekään ole kovin suuri).
Eli ei meillä olisi varaa siihen, että toinen jäisi kotiin.
En käy kampaajalla vaan vedän hiukset ponnarille. Leikkaan tyttöjeni kutrit itse. Mies ajelee päänsä leikkurilla. Ostan halpoja rytkyjä. Teen suuria satseja makaroonilaatikkoa ja vaikka nakkikeittoa. Pyöräilen töihin. Lomailen perheen kanssa kotona tai mummolassa. Siirrän suurempia taloremppoja. Onhan näitä, joista keskituloinen voi säästää. Rispiä en ole koskaan laitattanut.
En enää keksi, mistä säästäisimme. Emme osta enää mitään lukuunottamatta ruokaa, hygieniatarvikkeita ja lääkkeitä.
Siitä maksusta kun suoraan vähentää lapsilisän niin ei ole paha maksu edes, saa ripsetkin laitettua. Luoja näitä varakkaiden ongelmia!
Tämä on yksi keino "kiristää" naisia jäämään kotiäideiksi. Lisää on ihan varmasti tulossa.
Mutta vastauksena ap:n kysymykseen: korotukseen tarvittava raha nipistetään kaikesta vähemmän tärkeästä.
Minun ei kannata mennä töihin. Olen pienipalkkainen, mutta miehen tulojen takia korkeimmassa luokassa ja lapsia 2 + eskari ensi vuonna. Päivähoitomaksujen ja työmatkakulujen jälkeen jäisi vähemmän käteen kuin työttömänä (vaikka en saa edes ansiosidonnaista)... Jee. Kai tässä pitäisi vaan vetkutella työnhaun kanssa. Silkkaa säästöä! Koko yhteiskunta kiittää.
Laitan tulevaisuudessa säästöön vähemmän. Rispiä en ole laittanut enkä ajatellut aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei kannata mennä töihin. Olen pienipalkkainen, mutta miehen tulojen takia korkeimmassa luokassa ja lapsia 2 + eskari ensi vuonna. Päivähoitomaksujen ja työmatkakulujen jälkeen jäisi vähemmän käteen kuin työttömänä (vaikka en saa edes ansiosidonnaista)... Jee. Kai tässä pitäisi vaan vetkutella työnhaun kanssa. Silkkaa säästöä! Koko yhteiskunta kiittää.
Siis ymmärsinkö oikein? Miehesi on vähintäänkin keskituloinen, ja sinun odotetaan maksavan yksin päivähoitomaksut. Jos mies on lasten isä, niin huh huh.
Pienipalkkainen jatkaa vielä: on muuten harvinaisen syvältä että noissa päivähoitomaksuissa katsotaan bruttotuloja, sillä hyväpalkkainen mies maksaa paljon veroja. Jos tienestimme olisivat samat mutta jakautuisivat 50/50, olisi käyttörahaa paljon enemmän ja minun töihinmenossa järkeä. Maksuihin pitäisi kehittää toisenlainen laskentatapa.
Selkeä viesti tämä on ainakin hallitukselta, että älkää tehkö lapsia. Sen johtopäätöksen tästä voi vetää. Tietysti nykyiset on maksettava ja elätettävä, mutta ei enempää. Nuorille naisille suosittelen, ettei ollenkaan. Ei todellakaan ole varaa kasvattaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein? Miehesi on vähintäänkin keskituloinen, ja sinun odotetaan maksavan yksin päivähoitomaksut. Jos mies on lasten isä, niin huh huh.
Et ymmärtänyt oikein. Puhun koko perheen yhteisestä potista. Oioin vähän, sillä minun työssäkäynti on se ratkaiseva tekijä, vaikka kulut maksetaan yhdessä. Tässä rautalangasta: miehen nettotulot 2900e + minun 1500e - päivähoitomaksut 700e = 3700e (lisäksi vähennä työmatkakulut!)
Skenaario b jossa äiti kotona: miehen nettotulot 2900e + minun peruspäiväraha 720e ja ei hoitomaksua = 3620e (ei äidin työmatkakuluja)
Jollain kierolla tavalla ymmärrän. Naiset jää kotiin, kun pienipalkalla ei kannata tehdä töitä. Kas siinä meillä paljon työpaikkoja.
Sitä en tajua jos maksuja kokoajan on korotettu 2000 luvulla, niin miksi ihmeessä osa saa vielä ilmaisen päivähoidon?
Kävisivät kakaroiden kanssa avoimessa päiväkodissa joka on ilmainen. Luuserit jotka makaa muutenkin kotona, kuluttamassa verorahoja.