Ammattikorkeakoulu ei järjestä harjoittelupaikka eikä hyväksy työkokemusta
Eli siis kun hain vuosi sitten, sain opolta lupauksen että työkokemukseni hyväksiluetaan työharjoitteluksi. Tänään juttelin koulutusjohtajan kanssa, ja hänestä näin ei koskaan tehdä. Samalla kertoi että opiskelijat hankkii itse harjoittelupaikkansa, siitä huolimatta että se on pakollinen ja kuuluu opintoihin. Mitä seuraavaksi? Aletaanko järjestää vuorotellen koko luokalle opetusta?
Mitä helvettiä oikeasti?
Kommentit (27)
Aika moni työllistyy harjoittelupaikkaansa, joten sitä ei kannata kuitata pois joillakin vanhoilla työkokemuksilla, jollei oo työpaikka jo tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelisi että ihminen, jolla on jo työkokemusta, osaisi etsiä itse harjoittelupaikan. Ja luulisi että olisit kovaa huutoa harjoittelupaikoissa, jos ei tarvi opastaa ihan alusta asti kädestä pitäen. Eli mistä kiikastaa?
Puoli miljoonaa työtöntä.
Totta kai joutuu itse järjestämään harjoittelupaikan. Pitäähän sun järjestää myöhemmin työpaikkakin itsellesi.. Tuleepahan hyvää harjoitusta puhelinsoitoista ym.
Ja harjoittelut kuuluu opintoihin, joten loogista, että valmistumiseen tarvitaan myös harjoitteluiden suoritukset. Harjoitteluthan on ammattikorkean parasta antia! Harjoitteluista saa hyvää kokemusta, joiden avulla ainakin itse olen jo parina kesänä opintojen ohessa saanut oman alan töitä. Itse en lähtisi hyväksilukemaan, koska kokemus on aina iso valtti työnhakijana.
Tosi kiva tyrkyttää itseään palkattomaksi orjaksi firmoihin. Työtönkin saa harjoittelupaikoistaan työmarkkinatuen >500e + 9e/pv, opiskelija pelkän opintotuen... eikä siltikään välttämättä kelpaa!!!
Kuulostaa oudolta. Olen itse saanut hyvitettyä aikaisemman työkokemuksen pois harjotteluista. Lisäksi koulu järjestänyt kaikki harjoittelupaikat. Sosiaali- ja terveysala. Ei kuitenkiin sh.
Tälle kesälle laitettu 24 hakemusta teknisen alan AMK harjoitteluun. ja kaikkiin soitettu perään.
Olen tarjonnut itseäni palkattomaan harjoitteluunkin. Minulle markkinointiin alaa, että töitä löytyy varmasti ja 90% vastavalmistuneista ovat suoraan töissä. Paskan marjat.
Kun ei saa edes mahdollisuutta, niin kuinka saada kokemusta muutenkaan?
Ja koulu tienaa jokaisesta valmistuneesta sen 50 k€.
Mikä ala kyseessä kun ei muka harjoittelupaikkaa löydy?