Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu-Kela-helvetti, mitä teen?!

Köyhä urpo
14.04.2016 |

Tilanne: odotan esikoista (la kesäkuun alussa.) Mies on työtön vaikkakin ammatti-ihminen, täällä päin vain huonosti alan töitä. Itselläni ei ole mitään koulutusta. Olin itse ammatillisessa koulutuksessa, mutta jouduttiin äkillisesti muuttamaan pois edelliseltä paikkakunnalta (kahden viikon varoitusajalla ei sieltäpäin mitään saatu) ja koulutus jäi kesken. Muutto johtui siitä, että oltiin sinisilmäisiä ja uskottiin vuokranantajaa, joka sanoi: "Tämä 3kk määräaikainen vuokrasopimus vakinaistuu automaattisesti, mikäli maksatte vuokrat ajallanne." Näin siis ei käynyt eikä meille ilmoitettu asiasta mitään vaan sain tietää, kun soitin yhtiöön itse - 2 viikkoa ennen määräaikaisen päättymistä - kysyäkseni, kuinka se vakinaistus käytännössä tehdään. Joo, oltiin tyhmiä, joo, kaikesta pitää olla mustaa valkoisella, tiedetään. Joka tapauksessa meidän oli pakko keksiä uusi asunto asap ja repiä tyhjästä rahat muuttoon ja takuuvuokraan (nyk. asunto yksityiseltä, ei huolinut sossun lappua, vaikka sellainen oltaisiin saatu.)

Meillä on haku päällä että saataisiin parempi asunto. Mutta huonostipa näitä on tarjolla.

Ongelman nimi on se, ettei mulla ole ensi kuuksi (toukokuu) mitään tuloja. Pelkään hysteerisesti Kela-sossu-takaisinperintää; erehdyin viime syksynä hakemaan sossutukia parille kuukaudelle ja kun sitten aloitin koulutuksen, Kelan tuista perittiin sossutukia takaisin monta sataa joka kuussa. Mun olisi pitänyt kuulemma hakea toimeentulotukea sen Kelan rahan päälle siksi, että sossu vei Kelan maksamista rahoista joka kk miltei puolet. En uskaltanut hakea, kun pelkäsin, että koskas ne sitten peritään takaisin... Ja velkaannuin aika pahasti tuolta ajalta lainailemalla rahaa sukulaisilta, kun ei muuten meinannut riittää edes perusjuttuihin.

Nyt mulla on tietenkin karenssi, kun koulu jäi kesken ja Kela maksoi työmarkkinatukea vai mitälie peruspäivärahaa onkaan siltä ajalta, kun olin koulutuksessa. Mulla alkaa äitiyspäivärahakausi mutta saan ekan rahan vasta kesäkuun alussa. Toukokuussa tilini on siis NOLLA EUROA. Hain nyt sossusta huhtikuulle rahaa ja ne sanoi että jos haen vielä toukokuullekin, se peritään sitten takaisin niistä Kelan kesäkuun äitiyspäivärahoista :( Eli sossuun en voi mennä. Pikavippiäkään en saa koska mulla on maksuhäiriömerkintä.

Tuntuu epäreilulta, että en polta eikä meistä kumpikaan juo eikä me koskaan käytetä rahaa muuhun kuin välttämättömyyksiin. Meillä on vanha rämä auto vm 92 (täällä takapajulassa ei pärjää ilman) joka toki on dieselpaku, muuhun ei verotuksen puitteissa olisi varaa (ei oikeasti olisi tuohonkaan...) Kaikki vaatteet ja huonekalut on käytettyjä... Nyt pamahti imuri ja itkin sitä, ettei ole varaa uuteen.

Voinko yrittää mennä johonkin töihin? Periikö Kela sitten mun palkat? Ottaako kukaan töihin kun mulla on 1,5kk laskettuun aikaan? MITÄ mä voin tehdä? Antakaa joku idea kiltit.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan syntyvän lapsen huostaanottoa ja äidin pakkosterilointia. Tuollaiset sossupummit ovat uhka maallemme.

Vierailija
42/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kestä kun tommoset ihmiset menee ja hankkii vauvoja.

Eikö köyhillä ole enää oikeutta hankkia lapsiakaan?

Saahan sitä vaikka hypätä kaivoon, mutta ei se silti järkevää ole. Koulutus-, työ- ja asuntoasiat ihan retuperällä. En haluaisi itse syntyä tuollaiseen tilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mies joutui maksamaan koko viime kuun elämisen koska en saanut rahaa mistään.  Meillä sentään se onni, että miehellä on työpaikka ja ihana mies, ettei alkanut valittamaan tilanteesta.

Miehestäkö tekee oikein ihanan se, että huolehtii velvollisuuksistaan?

:D

Sekin mutta lähinnä se, ettei hän alkanut valittamaan asiasta. Minusta ei ainakaan ole itsestään selvyys, että kaikki miehet toimivat noin.

Vierailija
44/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hädintuskin pärjää kahdestaankaan niin miten ihmeessä selviää sitten lapsen kuluista?

Vierailija
45/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä ilkeistä kommenteista.

Ja ilkeilijöille tiedoksi:

Te joudutte vastuuseen jokaisesta sanastanne. Jumalan edessä on tehtävä tili ja siitä ette pakoon pääse.

Voisitko eritellä ne ilkeät sanat, joiden vuoksi joudun mielikuvitusolennollesi vastaamaan? Pidätkö ilkeänä sitä, että ihmetellään sitä, että tulottomat, asunnottomat, työttömät ihmiset, joissa on selvästi vielä kesken aikuistuminen, tekevät lapsia? Pidätkö ikävänä sitä, että kysytään, miksi lapsi on hankittu, kun ei ole mitään edellytyksiä elättää sitä?

Vierailija
46/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä ilkeistä kommenteista.

Ja ilkeilijöille tiedoksi:

Te joudutte vastuuseen jokaisesta sanastanne. Jumalan edessä on tehtävä tili ja siitä ette pakoon pääse.

Taitaa olla lyhyt tili ap:lla, jos on 0 euroa.

Vierailija
47/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät yli varojesi. Siihen takaisinperintäänkin voi varautua ETUKÄTEEN, jos osaa edes hieman laskea.  Ei olisi kannattanut hankkia niitä lapsia, jos taloudenhoito on tuota luokkaa.

Hei mieti ihan oikeasti sanoisitko noin toiselle kasvotuten? On niin helppo siellä naputella nimettömänä...

Ja mieti itsesi ap:n tilalle, MILTÄ SE TUNTUISI?

Vai onko sitä empatiakykyä ollenkaan olemassa? Koskaan ollutkaan?

Jos on järkeä päässä, se varmaan TUNTUISI siltä, että nyt on aika herätä ja on tullut tehtyä tyhmyyksiä. Nyt on pakko alkaa järjestää niitä asioita--työpaikkaa, koulutusta, toimeentuloa kuntoon--heti. Ei tulisi sellaista uhriutumista, joka ilmeisesti on sinun luontainen reaktiosi.

Vierailija
48/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai köyhät voi hankkia lapsia. Kuitenkin on turha sitten nillittää, että kela ja sossu ei maksa riittävästi, kun itse on itsensä siihen tilanteeseen saattanut.

Minusta yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa joidenkin ihmisten jatkuvaa sikiämistä. Vielä kun ottaa huomioon elintason periytymisen, on yhden sossun elätin viisi lasta parin kymmenen vuoden kuluttua itse sossun luukulla. Minusta kotihoidontuen ja lapsilisän voisi lopettaa kokonaan, jotta köyhät osaisivat ottaa itse enemmän vastuuta omasta lisääntymisestänsä. Muissa pohjoismaissakin ollaan sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä maksaa naisille siitä, että nämä jättävät menemättä töihin lasten kasvettua.

Niin no, mulla ja miehelläni on molemmilla yli 10vuotta työelämää takana, mulla 9 ja miehellä 7 nykyisessä työpaikassa. Nyt olen kotihoidontuella esikoisemme kanssa kotona. KHT ja lapsilisä yhteensä hieman reilut 300€, näillä pärjää kun on onneksi säästöjä ja se mies. Jos tilanne olisi ehdoituksesi kaltainen, olisin irtisanoutunut äitiyslomani jälkeen hoitaakseni lasta (ansiosidonnaiseni olisi lähes 2t/kk) koska 9kk lapsen paikka ei ole viikoittain olla lähes 50h hoidossa. Kumpikohan oikeasti olisi yhteiskunnalle kovempi taakka?

Onko teillä kaikki lastenhoitovastuu todellakin sinun harteillasi? Miksi miehesi ei ole kiinnostunut jäämään kotiin lastenne kanssa? Eivät nämä ole mitään perusteiluita KHT:n puolesta. 

Kotihoidontuen ongelma on se, että sen saajat ovat lähinnä naisia. KHT paitsi kannustaa parisuhteessa yleensä pienempipalkkaisia naisia jäämään hoitamaan lasta kotiin, myös alentaa työelämään pyrkivien naisten arvoa, sillä työnantajan näkökulmasta nuoren naisen palkkaaminen on taloudellinen riski. Koko nykyinen systeemi pitäisi korvata 6+6+6-mallilla, jossa vanhempainvapaasta olisi automaattisesti allakoitu kuusi kuukautta per vanhempi ja tämän lisäksi kuuden kuukauden jakamisesta voisi sitten päättää itse perheen sisällä. Tämän lisäksi mitään ylimääräistä tukea (pl. toimeentulotuki) ei mielestäni tulisi tarjota lapsiperheille. 

Itseasiassa meillä mies kuuluu niihin harvoihin, joka on käyttänyt kaikki isyysvapaat. Hänen työnsä vain elää pidemmällä ajanjaksolla ja sieltä ei oikein "voi" olla muutaman kk pätkiä poissa. Kun taas mulla on joka kk samat työt, kohtuu helppo perehdyttää sijainen ja siis voin palata parin kk varoitusajalla töihin jos on tarve. Mies taas ottaa työn vastaan (esim.18kk kestoisen) ja kun se työ tulisi siinä ajassa suorittaa. Eli jos hän olisi hoitovastuussa niin meidän tarvitsisi tietää paljon pidemmälle, että kuinka kauan lapsen on mahdollista olla kotona. (Eli jos nyt tuleekin taloudellinen romahdus, mä alan tienaamaan 2kk päästä, miehellä voisi mennä vaikka vuosi, että työt alkaisi.)

Ja isyysvapaat onnistui, koska kestoltaan kohtuu lyhyitä ja ne nyt oli tiedossa heti kun lasta odotettiin, eli töissäkin hänen työpanos osattiin arvioida pois.

Vierailija
49/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole yhtään rahaa säästössä kun alatte hommata lapsia ?!?! Valoja päälle nyt

Nimim. En suostu aloittamaan vauvan tekoa ennen kuin säästössä (lue säästötilillä) on väh. 2000 e ja olen muuten itsekin pienituloinen

Vierailija
50/51 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.

Vierailija
51/51 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehelläsi sellaiset tulot, ettette niillä pärjää? Tuo mahdollinen takaisinperintä voidaan tehdä vain, jos sinulle ei ole sitä äitiyspäivärahaa vielä myönnetty. Eli jos päivärahasta on tehty päätös Kelassa, niin sitä ei voi periä takaisin. Mikäli se kuitenkin toukokuulta peritään, etkä saa kesäkuulle ns.mitään, niin haet sitten uudestaan toimeentulotukea.

T: etuuskäsittelijä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan