niin ikävä entistä suomea :(
sitä millainen se oli kun olin pieni,noin kymmenisen vuotta sitten.joskus ihan itkettää kun ajattelen.käy sääliksi lapsia jotka elävät lapsuutensa täällä.minä en synnyttäisi jälkeläisiä tänne :(
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidät on vähitellen opetettu oman identiteettimme täydelliseen mitätöintiin? Jos lehtien pääkirjoituksia ja kolumneja on uskominen, on suomalaisuus jotain käsittämättömän noloa ja "junttia". Eikä mitään suomalaista kulttuuria kuulemma ole olemassakaan, eikä ole koskaan ollutkaan. Olen ilmeisesti nähnyt unta, koska hyvin muistan ajan, kun oli. Kuka tätä nykyistä pohjattoman itsekästä selfiebelfie-"kulttuuria" oikeasti haluaa? Ihmiset voivat aivan käsittämättömän huonosti.
Kiitos tästä. Samaa ihmetelty vuosikymmenen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin suoraan sanottuna pelottaa maahanmuuttajat ja heidän käyttäytymisensä, ryöstöt, raiskaukset ym. Miten voi mennä kesällä minnekään minihameessa, kaupungille, festareille tms kun siellä on näitä jotka tuijottaa ja voi porukalla saartaa ja tehdä mitä vain väkivaltaa. Tästä pitää puhua, eikä lakaista asiaa maton alle.
Sinä saat pelätä, ei siinä mitään. Linkitä tähän rikokset joita tiedät maahanmuuttajien tehneen. Sitten voidaan vertailla kaikkiin niihin uutisiin joita suomalaiset ovat tehneet. Kumman tekemän rikoksen uhriksi todennököisemmin päädyt?
Toki tiedän että varsinkin Venäjältä ja baltian maista tulleet tekevät paljon omaisuusrikoksia mutta en silti pelkää heitä. Minun mökilläni kävi ihan suomalaisia varkaissa.
No, päivän Hesarissa oli ,että kuluneena vuonna Helsingin seksuaalirikoksista kymmenesosa oli turvapaikanhakijoiden tekemiä. Se on suhteessa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelon maantiede on voimistunut maahanmuuton myötä tietyillä alueilla. Tunnetta pitää kunnioittaa, sitä ei järjellä saa pois, vaan sillä, että tulee paljon turvallisia kokemuksia ja että ei kuule muille tapahtuneista pahoista asioista.
Olen eri mieltä siitä, että pelkoa ei saisi järjellä pois. Kun asioista hankkii oikeaa tietoa luotettavista lähteistä ja opettelee kriittistä ajattelua, hälvenevät ne pelotkin kummasti. Tällöin myös oppii suodattamaan median tuottamaa, pelkoa lietsovaa uutisointia ja suhteuttamaan sen ihan oikeaan tosimaailman tilanteeseen. Esimerkiksi yhteiskuntatieteiden opiskelu auttaa kummasti.
Se, mikä toimii sinulle, ei toimi kaikille. Tulet syyttäneeksi muita kritiikittömyydestä, kun he pelkäävät liikkua yksin illalla ulkona. Samoin syytät siitä, että ihminen sotauutisia lukiessaan ahdistuu. Viimeinen virke on suorastaan naurettava ja muita halveksuva. Pelkäävissä ihmisissä on täysijärkisiä, sivistyneitä, opiskelleita, kriittisiä.
Saanen huomauttaa, että sotauutisia ja sodalla pelottelua on ollut aina ja koko ajan. Minä, 80-luvun alun nuori, pelkäsin ydinsotaa, koska USA ja Neuvostoliitto liittolaisineen uhittelivat toisilleen sen minkä ehtivät. Käytiin rauhanmarsseilla, kannettiin kynttilöitä ja puhuttiin ydinaseettomasta Pohjolasta. Ronnie, Leonid ja Maggie - siinä meillä varsinainen sen ajan tuhokolmikko. Mutta siitäkin ajasta selvittiin eikä pelolle tullut konkretisoitumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin suoraan sanottuna pelottaa maahanmuuttajat ja heidän käyttäytymisensä, ryöstöt, raiskaukset ym. Miten voi mennä kesällä minnekään minihameessa, kaupungille, festareille tms kun siellä on näitä jotka tuijottaa ja voi porukalla saartaa ja tehdä mitä vain väkivaltaa. Tästä pitää puhua, eikä lakaista asiaa maton alle.
Sinä saat pelätä, ei siinä mitään. Linkitä tähän rikokset joita tiedät maahanmuuttajien tehneen. Sitten voidaan vertailla kaikkiin niihin uutisiin joita suomalaiset ovat tehneet. Kumman tekemän rikoksen uhriksi todennököisemmin päädyt?
Toki tiedän että varsinkin Venäjältä ja baltian maista tulleet tekevät paljon omaisuusrikoksia mutta en silti pelkää heitä. Minun mökilläni kävi ihan suomalaisia varkaissa.
No, päivän Hesarissa oli ,että kuluneena vuonna Helsingin seksuaalirikoksista kymmenesosa oli turvapaikanhakijoiden tekemiä. Se on suhteessa todella paljon.
Ja kesähän on vasta tulossa...
Vierailija kirjoitti:
Itku pääsi kun tätä lukee. Rakas ihana 80- ja 90-luku. Lapsuuteni oli ihana. Tekee niin pahaa, oma lapseni ei tule koskaan elämään sellaista aitoa lapsuutta. Varhaiskasvatus ja se kaikki hömppä. Lapsilta viedään oma-aloitteisuus leikkeihin ja mielikuvitus.
Minäkin muistelen 80-lukua kaiholla, mutta sehän on jokaisen oma kupla johon kaivataan.
Olen melko varma, että omat lapseni muistelevat aikanaan haikeina kultaista 2010- ja 2020-lukua.
Jos nyt joutuisimme oikeasti palaamaan 80-luvulle niin siinä ahdistuisi aika moni. Kännykät pois, netti pois, uutiset ja tietämys muusta maailmasta huhujen varaan, tv:hen 2 kanavaa, liikenteestä turvatonta, kuten kaikesta muustakin.
Paljon enemmän työperäisiä sairauksia. Rikoksissakin alkoholi lieventävänä tekijänä. Parisuhteessa sai raiskata, lapsia saa lyödä... Namusetiä joka kulmalla...
Oikeasti ajan kultaamista lapsuusmuistoista huolimatta 80-lukukin oli melkoista keskiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa, joo. Mutta mikään ei kuitekaan poista sitä faktaa, että kymmenesosa tarkoittaa sitä, että sadasta raiskauksesta turvapaikanhakjia tekee kymmenen. Ne loput yhdeksänkymmentä tekeekin sitten ihkaoikea suomalainen (mies). Raiskatulle naiselle se on ihan yks hailee, kuka ja mistä raiskaaja on, kun raiskatuksi tulee, siis yhtä traumatisoiduksi hän siitä tulee. Turvapaikanhakijoiden lisäksi olisi siis vahdittava myös näitä suomalaisia miehiä...
Toivottavasti emme kuitenkaan äidy tarttumaan aseisiin ja sisällisotaan. Kun ei ole enää mitään menetettävää, se on helppoa. Jos olet opiskellut 5-7 vuotta, etkä sittenkään kelpaa kuin ilmaistöihin, alkaa katkeruus kasvaa. Kahden luokan väki ei taida enää olla torpparit vastaan kartanonherrat, vaan työttömät vastaan työlliset. Ne, joilla on työpaikka, eivät osaa edes kuvitella, miten huonosti asiat voisivat olla, kun yhtenä aamuna heräävät ja palkkatulo katkeaa. Milläs makselet asuntolainat ja muut?
On helppo huudella, että työttömät menkää töihin ja "minä menisin vaikka ilmaiseksi, enkä vetäisi lonkkaa kotona" ja "kyllä vapaa-ajan ilmainen ylläpito yhteiskunnan taholta on väärin - pitäisi edes roskia kadunvarsilta lakaista." Näillä on joku ihmeellinen mielikuva tyypillisestä työttömästä: meikattu masentunut tyttö, joka ei mene kouluttautumaan, kannabista pössyttelevä laiska poika joka ei kiinnostu kuin peleistä tai pubiruusu, joka tehtailee liudan lapsia eri isille ja välttelee töitä?
Kaipaan 1980-luvun työllisyyttä ja lupausta paremmasta tulevaisuudesta, johon voit itse ahkeruudellasi (=opinnot) vaikuttaa. Näköjään tämä yhtälö ei toimi.
Kun olin pieni, oli seiskytluku. Eikä siinä ollut mitään hyvää, paitsi ehkä se ettei työttömyyttä juuri ollut. Kaikki muu olikin sitten ihan kauheaa kun tarkemmin ajattelee.
.[/quote] Saanen huomauttaa, että sotauutisia ja sodalla pelottelua on ollut aina ja koko ajan. Minä, 80-luvun alun nuori, pelkäsin ydinsotaa, koska USA ja Neuvostoliitto liittolaisineen uhittelivat toisilleen sen minkä ehtivät. Käytiin rauhanmarsseilla, kannettiin kynttilöitä ja puhuttiin ydinaseettomasta Pohjolasta. Ronnie, Leonid ja Maggie - siinä meillä varsinainen sen ajan tuhokolmikko. Mutta siitäkin ajasta selvittiin eikä pelolle tullut konkretisoitumista.[/quote]
Mitä sitten? Jos ihmiset pelkäävät, niin he pelkäävät. Voit järkeillä vaikka miten, muttei se muuta sitä seikkaa, että monet tuntuvat kokevan nykyajan entisiä aikoja ahdistavampana. Itse myös, ja olen jo vanhempi ihminen, jolla on turvallinen asunto ja rahaa pankissa.
Noina mainitseminasi aikoina ei puolestaan ollut nykyisenlaista lamaa eikä yhtä kovaa kilpailua työpaikoista eikä yhtä nopeassa tahdissa tapahtuvaa maahanmuuttoa (sopeutuminen vie aikaa molemmilta osapuolilta), eikä ollut myös vastaavanlaisia terroristi-iskuja, vaikka terrorismia olikin. Kyse ei ole siitä, etteikö ajasta selvittäisi ns hengissä, vaan siitä, miltä TUNTUU.
Eikä ollu 80-luku mitään keskiaikaa. Ainoa, mitä tärkeää silloin puuttui, oli nykyaikainen terveydenhoito-osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
.
Saanen huomauttaa, että sotauutisia ja sodalla pelottelua on ollut aina ja koko ajan. Minä, 80-luvun alun nuori, pelkäsin ydinsotaa, koska USA ja Neuvostoliitto liittolaisineen uhittelivat toisilleen sen minkä ehtivät. Käytiin rauhanmarsseilla, kannettiin kynttilöitä ja puhuttiin ydinaseettomasta Pohjolasta. Ronnie, Leonid ja Maggie - siinä meillä varsinainen sen ajan tuhokolmikko. Mutta siitäkin ajasta selvittiin eikä pelolle tullut konkretisoitumista.
Mitä sitten? Jos ihmiset pelkäävät, niin he pelkäävät. Voit järkeillä vaikka miten, muttei se muuta sitä seikkaa, että monet tuntuvat kokevan nykyajan entisiä aikoja ahdistavampana. Itse myös, ja olen jo vanhempi ihminen, jolla on turvallinen asunto ja rahaa pankissa.
Noina mainitseminasi aikoina ei puolestaan ollut nykyisenlaista lamaa eikä yhtä kovaa kilpailua työpaikoista eikä yhtä nopeassa tahdissa tapahtuvaa maahanmuuttoa (sopeutuminen vie aikaa molemmilta osapuolilta), eikä ollut myös vastaavanlaisia terroristi-iskuja, vaikka terrorismia olikin. Kyse ei ole siitä, etteikö ajasta selvittäisi ns hengissä, vaan siitä, miltä TUNTUU.
Ja siis olen syntynyt 60-luvun alussa ja kokenut nuo samat ajat kuin sinä. Myös tiedotusvälineiden kehittyminen vaikuttaa ihmisiin; sota ei ennen tullut samalla lailla olohuoneeseen, ellei se ollut omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelon maantiede on voimistunut maahanmuuton myötä tietyillä alueilla. Tunnetta pitää kunnioittaa, sitä ei järjellä saa pois, vaan sillä, että tulee paljon turvallisia kokemuksia ja että ei kuule muille tapahtuneista pahoista asioista.
Olen eri mieltä siitä, että pelkoa ei saisi järjellä pois. Kun asioista hankkii oikeaa tietoa luotettavista lähteistä ja opettelee kriittistä ajattelua, hälvenevät ne pelotkin kummasti. Tällöin myös oppii suodattamaan median tuottamaa, pelkoa lietsovaa uutisointia ja suhteuttamaan sen ihan oikeaan tosimaailman tilanteeseen. Esimerkiksi yhteiskuntatieteiden opiskelu auttaa kummasti.
Se, mikä toimii sinulle, ei toimi kaikille. Tulet syyttäneeksi muita kritiikittömyydestä, kun he pelkäävät liikkua yksin illalla ulkona. Samoin syytät siitä, että ihminen sotauutisia lukiessaan ahdistuu. Viimeinen virke on suorastaan naurettava ja muita halveksuva. Pelkäävissä ihmisissä on täysijärkisiä, sivistyneitä, opiskelleita, kriittisiä.
En koskaan ymmärrä tätä nykyistä selittelyä ydinsodan pelosta 80-luvulla. En muista mitään pelkoa ydinsodasta sinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa, joo. Mutta mikään ei kuitekaan poista sitä faktaa, että kymmenesosa tarkoittaa sitä, että sadasta raiskauksesta turvapaikanhakjia tekee kymmenen. Ne loput yhdeksänkymmentä tekeekin sitten ihkaoikea suomalainen (mies). Raiskatulle naiselle se on ihan yks hailee, kuka ja mistä raiskaaja on, kun raiskatuksi tulee, siis yhtä traumatisoiduksi hän siitä tulee. Turvapaikanhakijoiden lisäksi olisi siis vahdittava myös näitä suomalaisia miehiä...
Minusta tässä on turvallisuuden suhteen selkeä uhkakuva, jos ja kun turvapaikanhakijoiden määrä kasvaa entisestään. Mutta toki voi myös työntää pään pensaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti emme kuitenkaan äidy tarttumaan aseisiin ja sisällisotaan. Kun ei ole enää mitään menetettävää, se on helppoa. Jos olet opiskellut 5-7 vuotta, etkä sittenkään kelpaa kuin ilmaistöihin, alkaa katkeruus kasvaa. Kahden luokan väki ei taida enää olla torpparit vastaan kartanonherrat, vaan työttömät vastaan työlliset. Ne, joilla on työpaikka, eivät osaa edes kuvitella, miten huonosti asiat voisivat olla, kun yhtenä aamuna heräävät ja palkkatulo katkeaa. Milläs makselet asuntolainat ja muut?
On helppo huudella, että työttömät menkää töihin ja "minä menisin vaikka ilmaiseksi, enkä vetäisi lonkkaa kotona" ja "kyllä vapaa-ajan ilmainen ylläpito yhteiskunnan taholta on väärin - pitäisi edes roskia kadunvarsilta lakaista." Näillä on joku ihmeellinen mielikuva tyypillisestä työttömästä: meikattu masentunut tyttö, joka ei mene kouluttautumaan, kannabista pössyttelevä laiska poika joka ei kiinnostu kuin peleistä tai pubiruusu, joka tehtailee liudan lapsia eri isille ja välttelee töitä?
Kaipaan 1980-luvun työllisyyttä ja lupausta paremmasta tulevaisuudesta, johon voit itse ahkeruudellasi (=opinnot) vaikuttaa. Näköjään tämä yhtälö ei toimi.
Ymmärrän sinua TÄYSIN. Tämä on järjetöntä aikaa.
quote]
Suhteessa, joo. Mutta mikään ei kuitekaan poista sitä faktaa, että kymmenesosa tarkoittaa sitä, että sadasta raiskauksesta turvapaikanhakjia tekee kymmenen. Ne loput yhdeksänkymmentä tekeekin sitten ihkaoikea suomalainen (mies). Raiskatulle naiselle se on ihan yks hailee, kuka ja mistä raiskaaja on, kun raiskatuksi tulee, siis yhtä traumatisoiduksi hän siitä tulee. Turvapaikanhakijoiden lisäksi olisi siis vahdittava myös näitä suomalaisia miehiä...[/quote]
Kyseessä on muutos entiseen, siis tällaista ulkomaalaisten suhteettoman isoa osuutta raiskauksissa ei ennen ollut. Ketjuhan käsittelee entisaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo, se ryssälle kumartelu aikoinaan oli kyllä mahtavaa. Kuka kaipaa muka demokratiaa ja sananvapautta? Silloin ennen oli myös homolapsen kiva kasvaa, kun koko homoutta ei ollut virallisesti olemassakaan. Ihan parasta oli kasariaikaan, kun heviosastolla ei ollut mitään hömpötyksiä vaan ihan vaan omenaa ja kaalia. Karvahattuja kaipaan myös. Ja ysäriltä eniten laadukasta suomiräppiä kuten Raptoria. 80-luvulla oli siistiä myös, kun pedofiilit saivat rellestää rauhassa, ei semmoinen hassu setä kikkeli kädessä leikkipuistossa ketään kiinnostanut. Oi niitä aikoja.
Mitäköhän oikein höpäjät? Nytkö ei sitten kumarrella ryssälle? :D Vaihtaisin Putinin Venäjän Gorbatshovin Neuvostoliittoon naapurina ihan koska tahansa. Jälkimmäisen touhut olivat sentään jollakin lailla ennustettavissa. Ja mitä homouteen tulee, niin miten niin ei ollut olemassa? Oma liikunnanopettajani tuohon aikaan oli avoimesti homo, ja yksi pidetyimpiä opettajia koko koulussa. Toki homoille naureskeltiin enemmän kuin nykyään, mutta toisaalta en muista ollenkaan sellaista vihamielistä homofobiaa, johon nykyisin törmää monessa paikassa. Ja muistaakseni olen syönyt ensimmäisen banaanini, appelsiinini, mandariinini, kiivini yms. jo hyvissä ajoin ennen kuin täytin 15 vuonna 1990. :D Mitä vikaa Raptorissa oli? Ja ovatko netissä väijyvät lastenraiskaajat sitten lisänneet kovastikin turvallisuutta verrattuna näihin urbaanilegendanomaisiin "kikkelisetiin", joita joku kaverinkaveri oli aina kuulemma nähnyt milloin missäkin? Ja mitä sananvapauteen tulee, niin nykyisin koko mediakenttä ajaa yhtä ja samaa agendaa. Ilman nettiä tilanne olisi aivan kammottava. Nettiä en vaihtaisi pois, mutta monen muun asian kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa nyt ihan selkeästi, mitä asiat Suomessa oli paremmin 10 tai 20 vuotta sitten?
Ihan niin kuin vaikka selvän listan muodossa?
Naisten ja tyttöjen turvallisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla lapsia ja aikuisia kuoli enemmän kuin nyt, väkivaltaa oli enemmän, itsemurhia tehtiin tuplasti.Liikenteessä oli vaarallisempaa, hukkumisia enemmän. Minä en ainakaan kaipaa niitä aikoja.
Tilastot ovat lopultakin vain tilastoja, niin hassulta kuin se kuulostaakin. Maailmanlaajuinen ilmapiiri on ahdistavampi nykyään.
No eipäs olekaan. Elintaso on noussut joka puolella maailmaa ja lapsikuolleisuus vähentynyt. Suurin osa maailman lapsista käy koulua ja on rokotettu. Puhdasta vettä ja viemäreitä on rutkasti enemmän jne. kaikki on paremmin nykyään joka paikassa, toki sota-alueet poislukien. Ahdistua saa mistä tahansa mutta kannattaa kuitenkin pysyä maailman kehityksestä tietoisena.
Et nyt ymmärtänyt. Tilastot eivät ole tosielämää, vaan sen malleja.
Tarjoat pelkkiä olkiukkoja. Pedareita on yhtä paljon nykyisin, ne vain ovat netissä. Sananvapaus on virallisella medialla tällä hetkellä vähän hakusessa, ilman nettiä tilanne olisi jo yhtä huono kuin 70-luvulla.
Onko sinusta ruokavalikoiman parantuminen etu, joka korvaa kaikki ongelmat, kuten raiskausten lisääntymisen ja työpaikkojen katoamisen? Tyypillistä on myös tuo sateenkaarioikeuksien korostaminen, homopareja oli ennenkin ja suurin osa sai elää ihan rauhassa, vaikka kaikki tiesivät. Globalisoitumisen myötä uskonnollinen fundamentalismi on muuten taas kääntynyt kasvuun Suomessakin, ja heitä et saa hyväksymään homoja.