Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Vain) 16% suomalaisista tupakoi. Pitääkö paikkansa sinun lähipiirissäsi?

Vierailija
13.04.2016 |

Olen töissä paikassa jossa kyllä polttaa enemmän kuin 16%. Miehen perheessä ovat polttaneet kaikki muut paitsi mieheni, mun perheessä ei polta kukaan, eikä taida aika isossa suvussakaan äidin puolelta polttaa, kun se eno joka poltti kuoli jo melko nuorena keuhkoahtaumatautiin. Isän puolella pienempi suku, enkä kaikkia niin tunne, mutta ei tule mieleen että hekään polttaisi kukaan, isäni inhoaa tupakkaa, ja kun olivat vielä äitini kanssa naimisissa, isä juopotteli, ja äiti siitä kostoksi alkoi polttaa, mutta lopetti kun erosivat parin vuoden päästä.
Itse kokeilin nuorena tupakkaa, en oikein henkeen osannut vetää ja se jäi vaan pieneksi kokeiluksi, aikuinen tyttäreni ei ole tainnut edes kokeilla, ainakaan en ole koskaan haistanut tupakkaa hänen vaatteistaan, hänen ystävistään ei taida kukaan polttaa, suurin osa ei juo alkoholiakaan. Tyttäreni pahin riita nykyisen poikaystävän kanssa on ollut siitä kun poikaystävä oli kavereiden kanssa baarissa polttanut, ja tyttäreni ei huolinut poikaystävää sen jälkeen lähelleen.
Mun kokemus on että tupakointi riippuu usein siitä että viettää aikaa sellaisten kanssa jotka polttaa, toki siihenkin sääntöön on poikkeuksia.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta, eikä kukaan lähipiirissäni polta. Yhden kaverin mies tulee äkkiseltään mieleen. Tosin minulla ja monella ystävällä on nyt pieniä lapsia, se voi vaikuttaa. Itse en kyllä ole mieheni kanssa ikinä edes oikeen kokeillut..

Olen korkeakoulutettu. Mielestäni yliopistolla henkilökunta polttaa jonkin verran - joku 10% omalta paikalta katsoen, mutta opiskelijoista aika harva.

Vierailija
42/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en polta eikä polta miehenikään. Vanhempani polttivat nuorina, mut lopettivat molemmat yli 30 vuotta sitten. Siskoni ja hänen miehensä polttavat. Myös siskon miehen lapsuuden perheestä lähes kaikki polttavat. Oman miehen sisaruksista ja heidän perheistään ei polta kukaan. Appivanhemmat eivät polta. Kaveripiirissä ei polta kukaan. Lähimmistä työkavereista ei polta kukaan, mut ihan koko talosta en tiedä muuta kuin talouspäällikön, joka polttaa. Naapurustokin taitaa olla savuton. Väitän, et omassa lähipiirissä tupakoivien osuus jää alle 10 prosenttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ei kukaan. Veljet ja isä ei, eikä koskaan ole. Minä en koskaan ole. Mieheni ei koskaan ole. Aikuiset poikani, tietääkseni eivät. Itse asiassa tällä hetkellä ei kukaan lähipiirini ihmisistä polta, sellaisista, joiden kanssa olen tekemisissä. Eivätkä kaikki heistä ole korkeasti koulutettuja. 

Vierailija
44/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni luku on varmasti alle 5%. Kukaan perheessäni tai lähisuvussani ei polta. En myöskään keksi kaukaisemmistakaan sukulaisista yhtään tupakoitsijaa. Ystävistäni ei polta kukaan. Kavereista/tutuista keksin yhden, joka polttaa. Työkavereissakaan ei ole tupakoitsijoita (tai ainakaan niissä läheisimmissä, joiden kanssa olen päivittäin tekemisissä. Toki työyhteisössä voi olla joku, jonka tupakoinnista en tiedä, kun se on tietääkseni kielletty työaikana). Varmasti korreloi koulutustason ja sosioekonomisen aseman kanssa tupakointi, aivan kuten uskon myös runsaammalla alkoholin käytöllä olevan yhteyttä ks. tekijöihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä