(Vain) 16% suomalaisista tupakoi. Pitääkö paikkansa sinun lähipiirissäsi?
Olen töissä paikassa jossa kyllä polttaa enemmän kuin 16%. Miehen perheessä ovat polttaneet kaikki muut paitsi mieheni, mun perheessä ei polta kukaan, eikä taida aika isossa suvussakaan äidin puolelta polttaa, kun se eno joka poltti kuoli jo melko nuorena keuhkoahtaumatautiin. Isän puolella pienempi suku, enkä kaikkia niin tunne, mutta ei tule mieleen että hekään polttaisi kukaan, isäni inhoaa tupakkaa, ja kun olivat vielä äitini kanssa naimisissa, isä juopotteli, ja äiti siitä kostoksi alkoi polttaa, mutta lopetti kun erosivat parin vuoden päästä.
Itse kokeilin nuorena tupakkaa, en oikein henkeen osannut vetää ja se jäi vaan pieneksi kokeiluksi, aikuinen tyttäreni ei ole tainnut edes kokeilla, ainakaan en ole koskaan haistanut tupakkaa hänen vaatteistaan, hänen ystävistään ei taida kukaan polttaa, suurin osa ei juo alkoholiakaan. Tyttäreni pahin riita nykyisen poikaystävän kanssa on ollut siitä kun poikaystävä oli kavereiden kanssa baarissa polttanut, ja tyttäreni ei huolinut poikaystävää sen jälkeen lähelleen.
Mun kokemus on että tupakointi riippuu usein siitä että viettää aikaa sellaisten kanssa jotka polttaa, toki siihenkin sääntöön on poikkeuksia.
Kommentit (44)
Vanhempani (akateemisia) eivät polta eikä kukaan meistä lapsista (myös kaikki akateemisia). Mieheni ei polta ja yksi hänen veljistään (ainut ei-ylioppilas) polttaa, muut eivät. Lapseni eivät polta eikä kukaan serkuista kummaltakaan puolelta, tietääkseni ainakaan. Töissä tiedän pari jotka polttavat, mutta ovat siis hyvin pieni prosentti koko väestä. Kyllä akateemisissa piireissä tupakointi on hyvin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee koulutuksen mukaan. Minun tuttavapiirissä pelkän peruskoulun tai amiksen käyneet polttavat. Taas korkeastikoulutetut ei polta.
Minun lähipiirissäni professori ja lääkäri tupakoivat, kun taas ammattikoulun käyneet eivät:)
Aivan sama miten teidän lähipiirissänne asia menee, on tilastofakta että korkeakoulutetut tupakoivat vähemmän kuin alemman koulutuksen käyneet.
Suurin osa kavereistani polttaa, jos nyt ei säännöllisesti niin ainakin kännissä. Monet kaverini ovat myös melkoisia juoppoja, kuten itsekin.
Töissä kymmenestä hengestä 3 käy tupakalla viihteellä, kukaan näistä ei polta työaikana, mutta yksi (mies pettää ja liian suuri asuntolaina) tulee aamuisin tupakanhajuisena töihin.
Äitini ja toinen veljeni ovat lopettaneet kymmenisen vuotta sitten, muut ei kai ole polttaneetkaan (isä ennen syntymääni, 50 v sitten).
Kavereista ei taida kukaan polttaa, muutama saattaa viskin kera tehdä selvää sikarista tai parista.
Miten niin vain? - Minusta se, että enemmän kuin, joka kymmenes polttaa on paljon, kun vuosia etten sanosi vuoskymmeniä on varoiteltu tupakoinnin vaaroista ja haitoista ja kuinka kallistakin se on, eikä omasta mielestäni tavallisen nortin vetäminen ollenkaan niin nautinnollista kuin vaikka toisen turmelevan aineen alkoholin (lue: esim viinin, konjakin, viskin, oluen) kohtuullinen nauttiminen. - Jo pelkkä nortin haju tympii. Omasta ystäväpiiristäni ei varmaankaan polta noin moni. Toisaalta yllättävän moni näyttää löytävän itsestään tupakoitsijan silloin kun on jotkn juhlat. - Laketaanko heidät tupakoitsijoiksi? - Siis kun polttavat esimerkiksi juhlissa sikaarin, ehkä noin kerran -kaksi vuodessa tai kahdessa.
Minun ja miehen sukulaisista kukaan ei polta. Muusta tuttavapiiristä yksi naapuri polttaa. Eli tutuistani n. 1% polttaa.
"Koulutuksella on selkeä yhteys terveyteen ja hyvinvointiin. Ongelmat terveydessä ja hyvinvoinnissa sekä niiden määrittäjissä ovat huomattavasti yleisempiä vähän koulutetuilla korkeammin koulutettuihin verrattuna. Esimerkiksi diabeetikoista tai päivittäin tupakoivista yli puolet on suorittanut enintään perusasteen koulutuksen ja vain 10 % kuuluu korkea-asteen koulutuksen saaneiden ryhmään."
Eli koulutus kyllä vaikuttaa siihen tupakoiko vai ei. Tämä on minusta hyvin luonnollista. Tupakoinnin vaaroista ja tavoista lopettaa on kuitenkin paljon tutkittua tietoa ja on todennäköisempää että sekin tieto tavoittaa paremmin koulutetun kuin kouluttamattoman ihmisen.
https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/hyvin…
Ihmisistä, joiden kanssa vietän aikaa (töissä, opiskelupiireissä, perheen ja ystävien kesken, harrastuksissa) polttaa ainoastaan neljä ihmistä. Työkavereitakin on lähemmäs 60 niin kyllä on pienempi prosenttiluku minun tuttavapiirissäni.
Kukaan lähipiiristäni (n.15-30v) ei polta, kuten myöskään kukaan lähisuvustani. Entisiä tupakoijia on toisin paljon.
N17
Tutuista vain isäni ja setäni polttavat päivittäin. Kaveripiiristä osa polttaa joskus kännissä, itsekin pari kertaa vuodessa. Viis-kymmenen vuotta sitten kaikki kaverit poltti koko ajan, minä myös.
Aikalailla oikea prosentti minun piireissäni. Työkavereista minun osastollani ei polta kukaan. Molemmat vanhempani polttavat, appivanhempani eivät polta. Omat sisarukseni eivät polta. Mieheni sisarukset polttavat kaikki. Mieheni ei polta, enkä myöskään minä.
Ystävistämme polttaa muutama, suurin osa ei polta. Tuo 16% on aika todellinen prosentti.
Hassusti ristissä tuo että me tupakoivien vanhempien lapset emme polta ja taas mieheni suvussa tupakoimattomien lapset lähes kaikki polttavat.
Kävin lenkillä. Kaipaan lunta, joka armollisesti peitti alleen roskia, kuten tupakantumppeja. Ihmettelen myös, että mitä ne siellä eduskunnassa puuhaavat, kun pohtivat, että pitäsikö kieltää tupakointi autossa jonka kyydissä on pieniä lapsia. En ymmärrä miksi tuollaista pitää pohtia. Minusta on jotenkin selvää, että silloin ei ole aikuisilla lupaa polttaa. - Jos minusta riippuisi, niin ei varmaan koskaan pienten lasten nähden.
Mun mielestä 16% on toisaalta pieni prosentti, kun on ollut mielikuva että aika monet polttaa kun siitä puhutaan niin paljon, ja kun lähipiirissä näkee niitä jotka polttaa (esim. töissä) niin tulee tunne että luku olisi korkeampikin, kuten se ennen on ollutkin. Kuitenkin se prosenttikin on aika iso kuinka moni nainen polttaa raskausaikana, sen kun luulisi olevan ihan nollilla kun riskit tiedetään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee koulutuksen mukaan. Minun tuttavapiirissä pelkän peruskoulun tai amiksen käyneet polttavat. Taas korkeastikoulutetut ei polta.
Minun lähipiirissäni professori ja lääkäri tupakoivat, kun taas ammattikoulun käyneet eivät:)
Aivan sama miten teidän lähipiirissänne asia menee, on tilastofakta että korkeakoulutetut tupakoivat vähemmän kuin alemman koulutuksen käyneet.
Kylläpäs nyt viattomasta postauksesta vedit herneen nenään.
Tutkin muuten asiaa kommenttisi innoittamana ja löysin THL.n sivuilta seuraavaa:
Tupakoinnin suhteen sosioekonomisten ryhmien väliset erot ovat suuret, mutta ne ovat kaventuneet viime vuosina varsinkin miehillä. Alimman koulutustason osalta päivittäinen tupakointi on laskenut viime vuosina sekä miehillä että naisilla. Vuonna 2014 miesten päivittäisen tupakoinnin yleisyys oli alimman koulutustason miehillä 21 prosenttia, keskimmäisen koulutustason miehillä 22 prosenttia ja korkeimman koulutustason miehillä 13 prosenttia. Naisilla vastaavat osuudet olivat 21, 19 ja 11 prosenttia.
Tupakoinnin lopettaminen
Vuoden 2014 AVTK-tutkimuksen mukaan tupakoinnin haluaisi lopettaa miehistä ja naisista 58 % , kun vuonna 2013 osuudet olivat miehillä 54 % ja naisilla 58 %. Miehistä vain 10 % ja naisista 12 % ei halua lopettaa tupakointia. Kuluneen vuoden aikana vakavan lopettamisyrityksen tupakoinnin lopettamiseksi oli tehnyt 35 % päivittäin tupakoivista miehistä ja 42 % päivittäin tupakoivista naisista. Nikotiinikorvaushoitoa tupakoinnin lopettamiseksi ilmoitti kuluneen vuoden aikana käyttäneensä 18 % miehistä ja 15 % naisista. Muusta syystä sitä ilmoitti käyttäneensä 9 % miehistä ja 4 % naisista.
Tupakointi assosioituu alempiin yhteiskuntaluokkiin.
Meidän lähisuvussa ei polta kukaan, ei myöskään mieheni lähimmät sukulaiset. Töissä ei polta kukaan, esimies on kuulemma aikoinaan polttanut.
Ystävistäni ei polta kukaan, kaikki melkein on urheilijoita. Kännissä polttelin itse nuorempana, en muuten.
Eli mun lähipiirissä on todellakin alle 16% tupakoitsijoita.
Mies ja pari kaveria polttaa juodessaan. Vakituisesti ei polta kukaan lähipiiristä. Ainoa vakituisesti polttava tietämäni ihminen on serkkuni, jonka kanssa näen kerran vuodessa.
Veikkaisin, että max. yksi kymmenestä polttaa.
Kaikki eivät polta päivittäin. Töissä on muutamia, jotka käyvät hermosavuilla silloin tällöin ja useampi polttaa bileissä.
Itse kuulun mensaan, tupakoin ja olen epileptikkokin vielä. Kaiken lisänä vielä mies. Tässä tarvitsisi valita enää, millä vähemmistö-kortilla eriäviä, agressiivisia mielipiteiden tyrkyttämisiä nimestäisin vihapuheeksi ja rasismiksi.
Vaan antaa elämäntapakoululaisten haukua, en perusta heistä ja heidän pätemisestään. Se jos mikä on naurettavinta tässä mailmassa, pönkittää omatuntoaan tekemättömillä teoillaan (Kuten nyt vaikkapa se tupakanpoltto).
T.Mies 29v
Itse olen Luojan kiitos päässyt irti tupakasta yli 2 vuotta sitten yli 30 vuoden tupakoinnin jälkeen, mutta tuttavapiirissä on useita henkilöitä, jotka polttavat edelleen. Sanoisin, että tuttavistani polttaa noin 50 %. Juuri siitä syystä ei tule paljoa hengailtua heidän kanssaan.