Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Vain) 16% suomalaisista tupakoi. Pitääkö paikkansa sinun lähipiirissäsi?

Vierailija
13.04.2016 |

Olen töissä paikassa jossa kyllä polttaa enemmän kuin 16%. Miehen perheessä ovat polttaneet kaikki muut paitsi mieheni, mun perheessä ei polta kukaan, eikä taida aika isossa suvussakaan äidin puolelta polttaa, kun se eno joka poltti kuoli jo melko nuorena keuhkoahtaumatautiin. Isän puolella pienempi suku, enkä kaikkia niin tunne, mutta ei tule mieleen että hekään polttaisi kukaan, isäni inhoaa tupakkaa, ja kun olivat vielä äitini kanssa naimisissa, isä juopotteli, ja äiti siitä kostoksi alkoi polttaa, mutta lopetti kun erosivat parin vuoden päästä.
Itse kokeilin nuorena tupakkaa, en oikein henkeen osannut vetää ja se jäi vaan pieneksi kokeiluksi, aikuinen tyttäreni ei ole tainnut edes kokeilla, ainakaan en ole koskaan haistanut tupakkaa hänen vaatteistaan, hänen ystävistään ei taida kukaan polttaa, suurin osa ei juo alkoholiakaan. Tyttäreni pahin riita nykyisen poikaystävän kanssa on ollut siitä kun poikaystävä oli kavereiden kanssa baarissa polttanut, ja tyttäreni ei huolinut poikaystävää sen jälkeen lähelleen.
Mun kokemus on että tupakointi riippuu usein siitä että viettää aikaa sellaisten kanssa jotka polttaa, toki siihenkin sääntöön on poikkeuksia.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni ei kukaan tupakoi. Ensiajattelemalla ei tule mieleen, että tuntisin jonkun joka tupakoi.

Vierailija
2/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuo taitaa mennä. Itse aloin polttamaan kun seurustelin tupakoivan kanssa. Lähipiiristäni varmaan 90% tupakoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteesllisesti varmaan vähemmän kuin 16 % lähipiiristä polttaa. Appi poltti joskus silloin tällöin, ei vuosikausiin enää. Kavereista ei polta kukaan. Asiakkaista tulee mieleen yksi, joka  hänkin on viime vuosina lopettanut. Outoa kyllä, olen ollut kolmen vuoden sisällä kahdessa muuten samanlaisessa ja -kokoisessa asiantuntijafirmassa töissä, toisessa hyvin moni poltti,  jopa pienen lapsen äiti, valitellen stressiä; nykyisessä työpaikassa ei kukaan.

Vierailija
4/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin eka vastaaja. En muista ketään tupakoivaa tuttua. Työkavereissa on kännitupakoijia, mut ei hekään normaalisti polta.

Vierailija
5/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko korkealta prosentilta. Nyt tulee mieleen vai yksi vanhempi sukulainen ja yksi kaveri jotka polttavat, tosin tämä kaverikin on raskaana, eikä siksi polta tällä hetkellä. Töissä kukaan meidän osastoltamme (8 henkeä) ei polta, mutta jos mukaan lasketaan muu henkilökunta samoissa tiloissa, niin tiedän kaksi tupakoijaa, ihmisiä on noin 40.

Vierailija
6/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee koulutuksen mukaan. Minun tuttavapiirissä pelkän peruskoulun tai amiksen käyneet polttavat. Taas korkeastikoulutetut ei polta.

Vierailija
7/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan lähipiiristä. Työyhteisöstä korkeintaan 10 %.

Vierailija
8/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse eikä mieheni polta. Lapsuuden perheestäni yksi sisarus polttaa, miehen puolelta kaksi veljeä, appiukko ja ehkä anoppi (en tähän päivään mennessä ole päässyt selvyyteen polttaako anoppi "salaa" niin kuin appeni vai eikö polta). Olen töissä firmassa, jonka työntekijöistä reilu 3/4 tupakoi. Hyvistä ystävistäni ehkä kolmasosa tupakoi. 

Vierailija
9/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastollamme ei polta kuin yksi ihminen (ainakaan töissä). Se tekee n. viisi prosenttia. Muusta talosta en ole niin tietoinen, mutta tupakkapaikalla ovat lähinnä siivoojat ja keittiöhenkilökunta. Tutkijatasoista polttaa ani harva. 

Ehkä siksi, että toimimme lääketieteen alalla. 

Lähisukulaisistani polttaa samaten yksi, muutama ystävä/tuttava polttaa. Ei mene minulla lähellekään tuota 16 prosenttia. Tuo alkuun mainittu viisi kuvaa kokonaisuuttakin. 

Vierailija
10/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä, joiden kanssa olen tällä hetkellä eniten tekemisissä, melkein kaikki polttavat. Teini-iästä eteenpäin määrä on ollut kai ainakin puolet lähipiiristä. Itse en polta.

Vierailija
11/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessäni tai kavereissani ei ole tupakoivia. Sukulaisista kolme polttaa, mutta yksi näistä yrittää lopettaa. Jos nyt äkkiä laskee prosentin niin alle 16% menee (siis tuntemistani ihmisistä).

Itse en ole koskaan polttanut. Tupakan haju on yksi kamalimmista. Pahinta on olla bussissa/junassa ja sitten siihen tulee lähelle istumaan joku tupakalta löyhkäävä. Kunpa tajuisivat itse kuinka tunkkaiselta haisevat. Kiva siinä sitten matkustaa monta tuntia lemuavan vieressä, ei kiva :(

Vierailija
12/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni kukaan ei polta. Työyhteisössä tupakoitsijoita on muutama, vastaisikohan se nyt sitä 15 %.

Vierailija
13/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee koulutuksen mukaan. Minun tuttavapiirissä pelkän peruskoulun tai amiksen käyneet polttavat. Taas korkeastikoulutetut ei polta.

Minun lähipiirissäni professori ja lääkäri tupakoivat, kun taas ammattikoulun käyneet eivät:)

Vierailija
14/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisistä ystävistäni kukaan ei polta. Tietääkseni ei kukaan töissäkään. Eikä minun suvusta. Miehen veljet (2) puolisoineen polttavat, sisko tai vanhemmat eivät.

Minä ja mies olemme molemmat tupakoineet nuorempana. Kun miettii niitä aikoja, lähes kaikki ystävämme tupakoivat.

Vierailija
15/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan melkein kaikki lähipiirissäni tupakoivat. Nykyään enää aniharva. Mututuntumalla heittäisin, että ennen 95 % läheisistäni oli tupakoijia, minä mukaanlukien, nykyään ehkä 5 %.

Vierailija
16/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä meillä (isossa koulussa, noin 100 työntekijää) polttavat vain muutama siivooja, keittäjä, vahtimestari ja kouluavustaja. Opettajista ei yksikään. Siellä polttavien prosenttiosuus on suunnilleen sen 16. Tuttava-, ystävä- ja sukulaispiirissä paljon pienempi, sanoisin 3%.

Vierailija
17/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan sukulaisistani ei polta, työkavereistani 3 %.

Vierailija
18/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessäni tai kavereissani ei ole tupakoivia. Sukulaisista kolme polttaa, mutta yksi näistä yrittää lopettaa. Jos nyt äkkiä laskee prosentin niin alle 16% menee (siis tuntemistani ihmisistä).

Itse en ole koskaan polttanut. Tupakan haju on yksi kamalimmista. Pahinta on olla bussissa/junassa ja sitten siihen tulee lähelle istumaan joku tupakalta löyhkäävä. Kunpa tajuisivat itse kuinka tunkkaiselta haisevat. Kiva siinä sitten matkustaa monta tuntia lemuavan vieressä, ei kiva :(

Minä tykkään tupakan tuoksusta. Olen tykännyt lapsesta saakka.

Vierailija
19/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monet ovat mun lähipiirissä viime vuosina lopettaneet. Minäkin. Tupakoivia piti oikein miettiä ja harvempi kuin joka kuudes lähipiirissä tupakoi.

Vierailija
20/44 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessäni tai miehen perheessä ei kukaan tupakoi. Työkavereiden joukossa korkeakoulutetuista ei tupakoi kukaan, matalammin koulutetuista jokunen mutta heidänkin joukossaan harvinaista. Ystävistä tulee mieleen yksi tupakoija. Itse olen polttanut n. 13-vuotiaasta parikymppiseksi, nyt jo 8v tupakoimatta.

Omasta taustastani huolimatta olen itse vähän ennakkoluuloien tupakoivia kohtaan ja pidän heitä automaattisesti hieman yksinkertaisina. Mikä on epäreilua, koska osalla riippuvuus vaan on niin vahva, ettei röökistä meinaa päästä irti millään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme