Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välillä tämä Wilman käyttö menee ihan älyttömyyksiin

Vierailija
13.04.2016 |

Huoh. Kun lapsi on muistanut tehdä läksyt joka ikinen kerta koko vuoden ajan ja kerran pieni osa tehtävää jää huomaamatta ja tekemättä, niin tarvitseeko siitä todellakin lähettää läksyt tekemättä merkintä kotiin. Saman merkinnän olisi saanut, jos olisi jätänyt koko kaksi sivua tehtäviä tekemättä. Opettaja käyttää Wilma merkintöjä "rangaistuksina", niin tuntuu hassulta, että näin pienestä asiasta saa tuon rangaistuksen. Lapsi kertoi, että moni oli jättänyt koko tehtävän tekemättä tai vihon kotiin.

Tämänkin asian tunnollinen lapsi kerkesi jo kertomaan ennen kuin koko merkinnän huomasin. Tai toisen kerran oli kipeä ja kysyi opettajalta läksyjä, opettaja käski kysymään kavereilta, jotka unohtuvat kertoa yhden läksyn. No tästä läksystä tuli toinen Wilma merkintä, kun vastasin merkintään ja selitin asian laidan niin mitään kommenttia ei tule, ei edes ok. Lukeekohan se opettaja nuo vastaukset?

Tuntuu, että omana kouluaikana käytettiin enemmän järkeä siinä mitä kotiin ilmoiteltiin. Tottakai haluan tietää, jos lapsi ei tee läksyjään, mutta näissä merkinnöissä ei ollut kummassakaan kyse siitä.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapselle on hyvä opettaa myös sellainen asia, että kukaan ei ole täydellinen. Kaikki unohtavat välillä asioita, eikä maailma romahda.

Kuulostaa todella kauhealta, että yhdestä merkinnästä menee elämä noin sekaisin.

Mun mielestä wilma-merkintä oli ihan aiheellinen, koska läksy oli tekemättä. Ei kai siinä ole sen kummempia lieventäviä asianhaaroja ole.

Ihan samaa mieltä. Lienee helpoista, että sinne listataan kaikki läksyt tekemättä -asiat, eikä tehdä jotain sääntöä, että vasta kolmas merkitään. Itse sinun pitää lapsellesi opettaa, minkä roolin tällainen asia lapsen elämässä saa.

Vierailija
62/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope kirjoitti:

Antakaa nyt saakeli vähän armoa! Olemme saaneet esimiehiltämme tämmöisen välineen, joka on paitsi viestintään kotien kanssa, niin ennen kaikkea opettajan sähköinen muistikirja. Wilman käyttö on virkavelvollisuuksiamme.

Läksymerkintä ei ole mikään erityinen rangaistus. Ennen ope pani merkinnät muistikirjaan, nyt Wilmaan. Te vanhemmat käyttäydytte kuin pahaiset narsistit; kuvittelette, että opea nyt kiinnostaa teidän pennun tekemiset ja joku ihmeellinen näpäyttäminen ja nillittäminen. Hohhoijaa. Ei tässä varmaan olla takaisin paperisiin jaksotiedotteisiin ja kuukausiraportteihin palaamassa. Me opet laitoimme ihan samat merkinnät niihin kuukausiraportteihin, eikä ketään kiinnostanut eikä se silloin ollut nillittämistä kenenkään mielestä.

Ei teidän tarvitse tehdä niihin merkintöihin liittyen yhtään mitään. Ne on tiedoksi, ja saatte sillä tiedolla tehdä tai olla tekemättä ihan mitä huvittaa. Minä en ainakaan lähde erikseen miettimään joka jantterin kohdalla, että onko nyt yleensä tehty vai tekemättä. Minulla on lähes kaksi sataa oppilasta, joten ei ihan muistikapasiteettikaan aina riitä. Siksi on kiva, että tiedot ovat Wilmassa vastaisuuden varalle. Sieltä myös muut opet, kuraattori, luokanvalvoja ja koulupsykologi näkevät ne, jos on tarvetta.

Jos minulle tulee viesti (eli mikä tahansa wilma-juttu) niin koen, että se on minulle viesti ja että viestiin pitää jotenkin reagoida. Ikinä ei ole vanhempainillassa tms sanottu, että Wilma on vain open muistikirja eikä vanhempien tarvitse välittää joka merkinnästä.

Itse asiassa. Wilmasta ei ikinä ole annettu mitään ohjetta. Ja tuntuu joka opella olla oma tyylinsä. Luulisi, että sovittaisiin koulussa yhteiset pelisäännöt. Ihan turhaan siellä on monia osioita, jos niissä ei ikinä ole mitään esim. tulevat kokeet.  Mikset ope voi laittaa sinne tulevia kokeita??

Miksi sinne laitetaan asioita, jotka koulun pitäisi pystyä selvittää siinä tilanteessa esim. lapsi ulkona ilman takkia. Haloo - no käske lapsen laittaa takki päälle!!! Mun on tehtävä päivällä töitä, en voi olla vahtimassa että lapsella takki päällä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapselle on hyvä opettaa myös sellainen asia, että kukaan ei ole täydellinen. Kaikki unohtavat välillä asioita, eikä maailma romahda.

Kuulostaa todella kauhealta, että yhdestä merkinnästä menee elämä noin sekaisin.

Mun mielestä wilma-merkintä oli ihan aiheellinen, koska läksy oli tekemättä. Ei kai siinä ole sen kummempia lieventäviä asianhaaroja ole.

Eikö se ole lieventävä asiainhaara, että ei tiennyt läksyä, koska oli kipeä?

Vierailija
64/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska silloin läksyt kysytään kaverilta. Jos kaveri ei niitä tiedä, kysytään toiselta kaverilta. Näin se vaan menee.

Vierailija
65/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä äitinä teet noin ison numeron tästä niin varmasti stressaa lapsikin.

So what..

Vierailija
66/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska silloin läksyt kysytään kaverilta. Jos kaveri ei niitä tiedä, kysytään toiselta kaverilta. Näin se vaan menee.

Mistä saa kaverien yhteystiedot? Asumme maalla ja lapsemme on täältä suunnalta koulussaan ainoa oppilas. En tunne muiden oppilaiden vanhempia. On ekalla eikä muuten ole mulle tullut edes mieleen ettei opelta saa läksyjä. Onneksi lapsi ei ole ollut pois.

Vierailija
67/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapsi oli kysynyt opettajalta, joka pyysi kysymään kaverilta, joka kertoi muut, mutta unohti mainita yhdestä.

Vierailija
68/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapsi oli kysynyt opettajalta, joka pyysi kysymään kaverilta, joka kertoi muut, mutta unohti mainita yhdestä.

Niin ja silloin se yksi on tekemättä.

Kaatuiko maailma? Loppuiko elämä? Ei.

Vierailija
69/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa kaverien yhteystiedot? Asumme maalla ja lapsemme on täältä suunnalta koulussaan ainoa oppilas. En tunne muiden oppilaiden vanhempia. On ekalla eikä muuten ole mulle tullut edes mieleen ettei opelta saa läksyjä. Onneksi lapsi ei ole ollut pois.

No sitten on vaan hyväksyttävä se, että ne läksyt on sillä kertaa tekemättä ja huolehtia että ne tulee tehdyiksi myöhemmin.

Vierailija
70/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 13-vuotias tyttäreni sai elämänsä ensimmäisen Wilma-merkinnän viime viikolla, kun pyyhekumi oli unohtunut kotiin.

Mitä tällaisesta viestinnästä noin pidemmällä aikavälillä pitäisi saada irti? Jos tuo on ainoa viesti koskaan, tulos lienee se, että tämä tunnollinen ja erinomainen koululainen onkin melko paska?

No ehkei nyt ihan niinkään. Mutta en minäkään ymmärrä, että ketä tällainen viestittely palvelee? Että pyyhekumi on unohtunut kotiin? Mitä siinä pitäisi vanhemman tehdä, rynnätä pyyhekumikauppaan kesken työpäivän ja toimittaa tämä tuiki tärkeä kouluväline sillä sekunnilla kouluun?

Myönnän, ärsyynnyin useinkin näistä turhista viesteistä kun oma lapseni oli  vielä alakoulussa.

No ehkei niin, mutta jos tuo on ainoa viesti, niin senhän voi tulkita olevan koko kouluhistorian ydin, kun muuta viestiä tai merkintää ei ole. ;)  Kunpa se kynnys laittaa positiivista palautetta olisi yhtä matala kuin noille turhille merkinnöille.

Vierailija
71/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten on vaan hyväksyttävä se, että ne läksyt on sillä kertaa tekemättä ja huolehtia että ne tulee tehdyiksi myöhemmin.

Ja sitten lapsi saa wilmamerkinnät ja huonommat numerot todistukseen? Vain sen takia että asuu "väärässä" paikassa?

Vierailija
72/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 13-vuotias tyttäreni sai elämänsä ensimmäisen Wilma-merkinnän viime viikolla, kun pyyhekumi oli unohtunut kotiin.

Mitä tällaisesta viestinnästä noin pidemmällä aikavälillä pitäisi saada irti? Jos tuo on ainoa viesti koskaan, tulos lienee se, että tämä tunnollinen ja erinomainen koululainen onkin melko paska?

No ehkei nyt ihan niinkään. Mutta en minäkään ymmärrä, että ketä tällainen viestittely palvelee? Että pyyhekumi on unohtunut kotiin? Mitä siinä pitäisi vanhemman tehdä, rynnätä pyyhekumikauppaan kesken työpäivän ja toimittaa tämä tuiki tärkeä kouluväline sillä sekunnilla kouluun?

Myönnän, ärsyynnyin useinkin näistä turhista viesteistä kun oma lapseni oli  vielä alakoulussa.

No ehkei niin, mutta jos tuo on ainoa viesti, niin senhän voi tulkita olevan koko kouluhistorian ydin, kun muuta viestiä tai merkintää ei ole. ;)  Kunpa se kynnys laittaa positiivista palautetta olisi yhtä matala kuin noille turhille merkinnöille.

Joo ja siis meilläkin nämä ovat ainoat merkinnät Wilmassa koko vuonna.

-ap

Vierailija
73/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kiusattu ja ei ole kavereita. Tiedän tapauksia, missä kysyjälle on annettu tahallaan väärät läksyt ja opettaja ei ole sitä uskonut, vaan kiitellyt kiusaajia ja kiusatulle tullut merkintä.

Vierailija
74/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli se minun pointtini siitä, että omana kouluaikanani käytettiin enemmän järkeä kotiin tulevissa viesteissä. Typerää, jos järjestelmä tekee opettajasta orjansa.

Lapsi on merkinnöistä jo toipunut ja tuskin uskaltaa enää kysyä läksyjä vain yhdeltä kaverilta...

Vierailija
75/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan sitä omaa asennettakin tarkistaa. Kuten sanoit, eihän tuossa pyyhekumi unohduksen Wilmaan laittamisessa ole mitään järkeä. Sisään ulos, lähinnä naurattais moinen viesti.

Vierailija
76/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollainen järjestelmä ole aukoton ja se on tehty tietyn normin mukaisiin tilanteisiin. Ei varmastikaan pystytä luomaan sellaista järjestelmää, joka ottaisi huomioon jokaisen oppilaan asumisjärjestelyt välimatkoineen ja kiusaamistapaukset ym. Näissä tilanteissa opettajilla pitäisi olla mahdollisuus poiketa käytännöistä. Tämä tuo kuitenkin eteen sen, että kun tuollekin annoit läksyt, niin miksi et minun lapselle voi antaa jne. Näin ollen on yksinkertaisempaa, että samat säännöt on kaikille. Tyhmää, mutta huomattavasti yksinkertaisempaa. Silloin heikomman on nieltävä harminsa.

Näin maailma pyörii työpaikoillakin. Tietyt ohjeet on oltava kaikille, vaikka joidenkin kohdalla olisi hyvä joustaakin.

Vierailija
77/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni merkintäsysteemi omalta kouluajalta oppikoulusta. Jos oli unohtanut vihkon tai kirjan kotiin tai jos oli tehtävät tekemättä, sai "ruksin" (=opettajan nimikirjaimet) luokan päiväkirjan takaosassa olevaan listaan. Viidestä ruksista tuli jälki-istuntoa. Aluksi sitä ilmoitti "syntinsä" heti tunnin alussa, mutta Siperia opetti. Vasta jos tarvittiin vihkoa tai kirjaa tai jos ehdittiin tarkastaa tehtävät, ilmoitettiin rike ja yritettiin esittää viattomattoman hämmästynyttä, että mitenkäs se nyt noin olikaan unohtunut... Kyllähän kokenut opettaja osasi tulkita taktikoinnin, vaikka me hölmöt muuta kuvittelimmekin.   

Vierailija
78/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue Helmestä Huomautuksia-kohtaa ollenkaan. Jos jotain vakavaa tapahtuu, niin opettaja luonnollisestikin soittaa huoltajille. En ala tuhlaa aikaani kaiken maailman "kynä jäi kotiin" -huomautusten kanssa. Tämän olen myös ilmoittanut opettajalle ja koulun rehtorille.

Vierailija
79/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Ei ole ollut ongelmia. Minusta hyvä vain jos tulee merkintä vaikkapa unohtuesta kirjasta. Useammin tulee kuitenkin merkintä aktiivisesta tuntikäyttäymisestä. Ja lintsaaminen saadaan tuolla myös heti kiinni. Hyvä systeemi 😊

Vierailija
80/94 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lue Helmestä Huomautuksia-kohtaa ollenkaan. Jos jotain vakavaa tapahtuu, niin opettaja luonnollisestikin soittaa huoltajille. En ala tuhlaa aikaani kaiken maailman "kynä jäi kotiin" -huomautusten kanssa. Tämän olen myös ilmoittanut opettajalle ja koulun rehtorille.

Juuri näin. En ymmärrä, miksi joku tekee niistä niin ison numeron. Siellä ne ovat ja kokonaisuutena hyvä, että ovat, mutta ei kukaan odotakaan että niistä uutta raamattua laaditaan.