Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ostavat suomalaiset oikeasti autonsa pääasiassa velkarahalla?

Vierailija
13.04.2016 |

http://www.hs.fi/kotimaa/a1460428571373?ref=hs-prio-1-1

Onko tuossa mitään järkeä? Käyttää noin paljon rahaa kulutushyödykkeeseen, jonka arvo laskee lähes 15%:n vuosivauhtia. Meillä ei kotona ole ostettu koskaan yhtään autoa velkarahalla, enkä niin ole tehnyt myöskään koskaan itse. Eikö nuokin rahat voisi oikeasti sijoittaa vaikkapa johonkin kivaan sijoitusyksiöön? Erona, että arvo voi nousta.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pakko olla auto, asun maalla. Aikani ajoin parin tonnin paskakasoilla, sitten ostin lainalla n. 9000 arvoisen auton. Auto on sellainen ettei sen arvo laske tuosta enää jos vaan viitsin sitä huoltaa. Ja mä viitsin. Tosin auton valintaperusteena ei ollut arvon säilyvyys vaan lähinnä luonne ja hauskuus. :D

Että ei sen auton arvo aina laske.

Vierailija
82/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sen maailmanympärimatkankin saisi velaksi.

Tietty saa.

Mutta astetta vaikeampaa voi olla pankissa asiointi, jos on asuntolainaa 100.000, autolainaa vähintään 35.000 ja näiden päälle pitäisi vielä saada reissulainaa sen 25.000 (pankki saattaa huomioida myös pitkästä matkasta koituvat tulonmenetykset, jos ottaa töistä palkatonta vapaata tms).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ostaisi tällä hetkellä yli 25 000 autoa, koska silläkin hinnalla saa täysin toimivan ja hyvän auton. Ylimenevä osa on vain ylimääräistä imagoa.

Silloin, kun olen tarvinnut lainaa autoon, olen ottanut pankista lainan asunto vakuutena. Tämä laina on ollut paljon halvempaa eikä ole riippuvainen autonvaihdosta eli tuota ketjuefektiä ei synny kuin ottamalla uusi laina. Olen pyrkinyt säästämään välirahan vähintään puoliksi ennen vaihtoa (vaihtoväli noin 3 v).

Tyhmää, pankissa paljon isompi korko. Autolainaa saa pienellä korolla tai jopa 0 korolla niin kuin meillä on. Pankin korko on iso.

Niin, minkähän takia autokauppa antaa lainaa nollakorolla ja pankki ei? Autokauppa ei halua tehdä voittoa, pankki haluaa? Vai olisiko niin, että autonomistaja maksaa aina.

Siis mitä ihmettä? Autoliike saa myytyä sen uuden auton ja tekee sillä voittonsa. Oletko ihan täysillä mukana? :D

Tuossa aiemmin joku jo hyvin selittikin, mihin nämä autoliikkeiden rahoituspaketit perustuvat. Ei ole ilmaista lounasta eikä ilmaista lainaa.

Vierailija
84/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken arvoa myös auton tarjoamalle vapaudelle ja kätevyydelle. Se tuottaa lisäarvoa myös siten, että senkin ajan, jonka muutoin värjöttelisin bussipysäkeillä ja juna-asemilla, voin käyttää työn tekemiseen ja rahan ansaitsemiseen tai vaikka nukkua pitempään aamuisin, jos siltä tuntuu. Arvostan aikaani sen verran paljon, että joku auton rahallisen arvon aleneminen on minulle aivan samantekevää.

Vierailija
85/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tarvitsee auton, tai ainakin käytännössä tarvitsee, ihan sen arjen pyörittämiseen. Että sikäli kannattaa jos vaihtoehtona on maatua perheettömänä vuokrayksiössään vailla työtä.

En puutu lainkaan nyt lainarahalla auton oston järkevyyteen, mutta en ole perheetön yksiössä vuokralla. Silti en omista autoa. Ei ole pakollista, emkä asu pk- seudulla.

Vierailija
86/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vain, mutta kyllä huomaa, kuinka ahneet suomalaiset elävät materian kiilto silmissä kuin viimeistä päivää. Onko sen auton pakko olla joku 30 000 maksava? Eikö 10 000-15000 saa jo hyvän auton? Sellaiseen kun ei tarvitsisi kauaa säästää.

Olen sivusta seurannut, kuinka jotkut ihmiset rakentavat ensin ison talon velkarahalla. Sitten pitää saada vielä uusi auto ja kesämökki ja lomaosake ja kaikki luonnollisesti velkarahalla. Mihin se oikein tuhlaatte ne rahat, kun ette koskaan voi hankkia mitään ilman velkaa?

Vierailija
87/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellä tulotasolla ja elämisen jatkuvasti kallistuessa on aika hankala keskituloisenkaan lapsiperheen säästää vaikkapa 25 000 euroa autoa varten. Mitenköhän monen vuoden päästä sen saisivat ostettua? Auto on huono sijoitus, mutta kuitenkin aika välttämätön monille. Hullumpaankin ihmiset rahaa laittaa, itse en ymmärrä matkailua velkarahalla. Tai rahapelejä, tai baarissa käymistä.

Joo, joillakin on aika selkeä pappa betalar -asenne. "Miksi ottaa 30 000 euroa autolainaa kun voi maksaa suoraan tililtä?" :D News Flash: aika helvetin moni ei voi, ja siksi laina...

Mihin ja miksi kukaan tarvitsee +30 000 euron autoa?

Vierailija
88/88 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jotkut ostavat vielä uusia autoja, niin minä voin sitten ostaa niitä käytettyjä. Onhan tämä surullista, kun asumismenojen jälkeen seuraavaksi suurin menoerä perheillä  on -mikäli ministeri Berneriin on uskominen- liikkuminen... Toki varmasti riippuu missä ja miten asuu. Tai mikä on esim perheen koko. Mutta kun katselee esimerkiksi junalippujen hintoja, niin ihmettelen, että kenellä on oikeasti vara matkustaa "normaalihinnalla" junalla. Tampereella kohkaavat ratikan rakentamisen kanssa. Vaan kuinka edulliseksi saataissiin bussilippujen hinnat, jos sama raha mikä nyt kipattanee ratikka investointiin, niin käytettäisiin olemassa olevan bussiliikenteen kehittämiseen ja lippujen hintojen alentamiseen. - No Tampereella sentään julkinen liikenne vielä on -kaupungin sisällä- melko hyvä vaihtoehto, mutta toista se on taatusti monella pikkupaikkakunnalla tai jopa keskikokoisissa kaupungeissa, joissa julkinen liikenne on lähinnä huono vitsi. - Eli en kaipaa yhdenkän cityvihreän kommenttia siitä, että miksi tuhlata rahaa autoon kun voisi kulkea pyörällä tai julkisilla.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä