Siis ostavat suomalaiset oikeasti autonsa pääasiassa velkarahalla?
http://www.hs.fi/kotimaa/a1460428571373?ref=hs-prio-1-1
Onko tuossa mitään järkeä? Käyttää noin paljon rahaa kulutushyödykkeeseen, jonka arvo laskee lähes 15%:n vuosivauhtia. Meillä ei kotona ole ostettu koskaan yhtään autoa velkarahalla, enkä niin ole tehnyt myöskään koskaan itse. Eikö nuokin rahat voisi oikeasti sijoittaa vaikkapa johonkin kivaan sijoitusyksiöön? Erona, että arvo voi nousta.
Kommentit (88)
Samaa mieltä. Aika harva autoa tarvitsee oikeasti, tosin minulle se on ihan sama mitä muut tekevät.
Enpä usko. Yrittävät vaan saada uusia asiakkaita uskottelemalla, että tuo on täysin yleinen tapa.
Velkaraha on nykyään ainutta rahaa, että siinä mielessä on vähän harhaanjohtavaa verrata jonnekin 30 vuoden takaiseen. Muunlaisesta rahasta on niukkuutta.
En siis itsekään osta velkarahalla autoja, mutta se tarkoittaakin että ajan vanhoilla rotiskoilla. Olen keskituloinen.
Kenelle tulee yllätyksenä, että ei suomalaisilla ole rahaa mihinkään. Aika monen omaisuus on silmänlumetta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa mitään järkeä? Käyttää noin paljon rahaa kulutushyödykkeeseen, jonka arvo laskee lähes 15%:n vuosivauhtia. Meillä ei kotona ole ostettu koskaan yhtään autoa velkarahalla, enkä niin ole tehnyt myöskään koskaan itse. Eikö nuokin rahat voisi oikeasti sijoittaa vaikkapa johonkin kivaan sijoitusyksiöön? Erona, että arvo voi nousta.
Suomalaiset ovat ostovoimaltaa Euroopassa heikkoa kastia ja autot ylihintaisia ja tämä on pitkien välimatkojen maa. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Ei sijoitusyksiötä saa jollain 20.000€:lla.
Järkyttävää, itse en koskaan ostaisi autoa velkarahalla. En oikeastaan ostaisi mitään velkarahalla, ainoastaan asunnosta saattaisin rahoittaa osan velkarahalla mikäli kohde olisi todella houkutteleva (esim remontoitava asunto huippuyhtiössä halvalla). Auton osto velkarahalla olisi täyttä idiotismia vaikka lainaa saisi plussakorolla.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusyksiö maksaa aika paljon enemmän kuin kohtuullinen auto. Ja sillä on vaikea ajaa duunimatkaa, tai mitään muutakaan matkaa.
Kaikki tietävät, että auton arvo putoaa kun sen ajaa kaupasta ulos. Minkä ihmeen takia siitä pitää jauhaa täällä joka viikko? Ei se arvon putoaminen keskustelupalstalla päivittelmällä vähene.
Nykyisellä tulotasolla ja elämisen jatkuvasti kallistuessa on aika hankala keskituloisenkaan lapsiperheen säästää vaikkapa 25 000 euroa autoa varten. Mitenköhän monen vuoden päästä sen saisivat ostettua? Auto on huono sijoitus, mutta kuitenkin aika välttämätön monille. Hullumpaankin ihmiset rahaa laittaa, itse en ymmärrä matkailua velkarahalla. Tai rahapelejä, tai baarissa käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, itse en koskaan ostaisi autoa velkarahalla. En oikeastaan ostaisi mitään velkarahalla, ainoastaan asunnosta saattaisin rahoittaa osan velkarahalla mikäli kohde olisi todella houkutteleva (esim remontoitava asunto huippuyhtiössä halvalla). Auton osto velkarahalla olisi täyttä idiotismia vaikka lainaa saisi plussakorolla.
Teidän miljonäärien onkin vaikea ymmärtää tavallisten ihmisten arjesta yhtään mitään.
Minä voisin hyvinkin ostaa yli sadantonninkin auton velkarahalla. Eiköhän jokainen saa ostaa velkarahalla ihan sitä mikä itseä miellyttää, vai?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellä tulotasolla ja elämisen jatkuvasti kallistuessa on aika hankala keskituloisenkaan lapsiperheen säästää vaikkapa 25 000 euroa autoa varten. Mitenköhän monen vuoden päästä sen saisivat ostettua? Auto on huono sijoitus, mutta kuitenkin aika välttämätön monille. Hullumpaankin ihmiset rahaa laittaa, itse en ymmärrä matkailua velkarahalla. Tai rahapelejä, tai baarissa käymistä.
Samoin ajattelen. En halua ajaa millään vanhalla huonokuntoisella kotterolla, enkä tajua, miksi auton ostaminen veaksi on jotenkin jäätävän tyhmää, näillä koroilla siis. Jos möisin sitä ajatellen osakkeitani olisi se paljon tyhmempää. Mutta ajelkoot nämä valittajat alle laukeavilla ritsoilla, jos ei yhtään kestä auton arvonalenemaa (jolla taas ei ole sen kanssa mitään tekemistä, onko auton ostanut velaksi vai käteisellä.)
1
En tajua kyllä minäkään yhtään. En myöskään ymmärrä, mitä järkeä on ostaa asunto velkarahalla. Käteisellä mäkin ostan. Purjeveneeseenkin tarjosivat jotain ihme rahoitusta, joka oli ihan saakelin kallis.
Vierailija kirjoitti:
Pidempään sen velan takaisinmaksussa menee kuin sen säästämisessä. Sama koskee tietenkin myös matkailua tai ihan mitä tahansa muutakin. Velkaa ei kannata missään tapauksessa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidempään sen velan takaisinmaksussa menee kuin sen säästämisessä. Sama koskee tietenkin myös matkailua tai ihan mitä tahansa muutakin. Velkaa ei kannata missään tapauksessa ottaa.
Miksi ei kannata missään tapauksessa?
1
Vierailija kirjoitti:
Joo, joillakin on aika selkeä pappa betalar -asenne. "Miksi ottaa 30 000 euroa autolainaa kun voi maksaa suoraan tililtä?" :D News Flash: aika helvetin moni ei voi, ja siksi laina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kannata missään tapauksessa?
1
Velan takaisinmaksu syö käytettävissä olevia varojasi samalla kun omaisuutesi arvo laskee.
Mies tarvitsee ihan oikeasti työssään autoa. Hän myös joutuu istumaan aika paljon autossa eikä se siksi saa olla mikään rotisko tai jättää tien päälle. Automme ei kuitenkaan ole mikään luksusauto, maksoimme siitä 10 000 euroa.
Kauppatieteitä lukeneille on käsite "velkavipu" varmaankin tuttu. Sijoitukseen, vaikkakin tässä tapauksessa hyvin huonoon sijoitukseen, ei kannata laittaa liikaa omaa rahaa, koska tällöin oman pääoman tuotto muuttuu huonoksi. Meillä tuo 10 000 e on rahastoituna ja osakkeissa (vuosituotto keskimäärin 8-11 % näinä huonoina aikoina). Autoa varten otimme kolmen vuoden takaisinmaksulla 10 000 e lainaa autoa varten, vuosikorolla 1,5 %. Johtopäätöksenä siis, että kannatti ostaa velkarahalla. Oman pääoman tuottoa voidaan maksimoida ja kokonaisuudessaan homma tulee halvemmaksi.
Itse en ostaisi tällä hetkellä yli 25 000 autoa, koska silläkin hinnalla saa täysin toimivan ja hyvän auton. Ylimenevä osa on vain ylimääräistä imagoa.
Silloin, kun olen tarvinnut lainaa autoon, olen ottanut pankista lainan asunto vakuutena. Tämä laina on ollut paljon halvempaa eikä ole riippuvainen autonvaihdosta eli tuota ketjuefektiä ei synny kuin ottamalla uusi laina. Olen pyrkinyt säästämään välirahan vähintään puoliksi ennen vaihtoa (vaihtoväli noin 3 v).
Tottakai ostetaan, kun käteistä ei ole eikä millään paskalla koslalla ajella. Meillä neljän vuoden maksuaika ja korko 0%. Vuoden lopussa auto on meidän.
On siinäkin ollut maksamista, kun kuukausierä 250 euroa.
Saatiin vielä vuoden kasko kaupanpääliseksi.
Miksei ostaisi? Korot on hyvin alhaalla. Sillä mitä korkoa makselee ei ole mihinkään sijoitusasuntoon hevon paskan väliä. Ennemmin voisit hämmästellä sitä, että kukaan ostaa yhtään kalliimman auton kuin on pakko. Miten se oma raha ap tekee autosta paremman ostoksen?