kuukautiset hukassa
Minulla on seitsemän kk vanha vauva,ja kuukautiseni alkoivat n.3-4 kk synnytyksen jälkeen ja tulivatkin juuri ajallaan kaksi kertaa.Viime kuussa ne eivät kuitenkaan tulleet.Tein kolme raskaustestiä sillä kuukatiseni eivät ole koskaan olleet myöhässä muuten.Testit olivat negatiivisia.Pitäisikö minun huolestua?Mikä voisi olla syynä?
Imetän edelleen.Lopetin n.kk sitten lihan syönnin,mutta syön kanamunaa sekä kalaa ja muutenkin mielestäni monipuolisesti.
Kommentit (3)
Hei,
Minulla on kuukautiset nyt 2kk myöhässä ja olen tehnyt seitsemän raskaustestiä joista viimeisen tein 4päivää sitten. kaikki testit näyttää negaa, mutta välillä tuntuu nippailua alavatsassa ja nännit herkillä. Voinko siis olla raskaana vaikka testit sanoo etten olisi. Kuukautiseni ovat kyllä aina olleet hyvin epäsäännölliset,mutta nyt on kyllä myös mahdollisuus että olisin raskaana. Mitä pitäisi tehdä?
Hei,
jos kuukautiset ovat myöhässä, mutta kotona tehtävä raskaustesti on negatiivinen, on mahdollista, että kyseessä on kohdunulkoinen- tai tuulimunaraskaus tai keskeytynyt keskenmeno. Kohdallasi kuukautiset ovat kuitenkin olleet poissa jo niin kauan, että testin pitäisi näyttää positiivista kaikesta huolimatta, jos olet raskaana.
Suosittelisin nyt, että olisit yhteydessä terveysasemaasi ja pyydät verestä otettavan raskaustestin. Jos testi on positiivinen, on raskauden kesto ja tilanne tarkistettava ultraäänellä. Jos tulos on negatiivinen, on selvitettävä, miksi kuukautiset ovat jääneet pois. Tarvittaessa lääkäri voi määrätä sinulle lääkityksen, joka käynnistää kuukautiset uudelleen.
Hei,
kuukautiset voivat synnytyksen jälkeen olla vähän hakusessa, varsinkin jos imettää. Tästä ei tarvitse olla huolissaan. Syynä ovat hormonit.
Jos kuukautiset eivät palaa kolmen kuukauden kuluessa imetyksen loputtua, on syytä käydä lääkärissä.
Niukka kasvisruokavalio, josta ei saa tarpeeksi kaloreita, voi jättää kuukautiset pois. Pelkkä lihan poisjättäminen ei tätä kuitenkaan tee. Voit siis jatkaa lihatonta ruokavaliotasi huoletta.