Kannattaako tällaisella ylioppilastodistuksella haaveilla vielä lääkiksestä? Vai kannattaisiko pyrkiä esim sairaanhoitajaksi?
Tytär on aina halunnut intohimoisesti lääkäriksi, katsonut aina kaikki sairaalasarjat ja ollut kaihean kiinnostunut kaikista lääketieteellisistä jutuista. Koulukin meni todella hyvin abivuoteen asti, mutta ylioppilaskurjoituksiin hän ei vaivautunut lukemaan paljoakaan, hengaili laiskojen kavereiden kanssa kirjastossa tekemättä töitä ja kiukutteli sitten illat kotona kun kokeet ahdisti. Kokeet lähti lautakuntaan äidinkielestä M, pitkä matematiikka B, englanti C, ruotsi B, kemia C ja viime syksyltä biologia M ja terveystieto E.
Nyt tytön pitäisi lukea sitten lääkiksen pääsykokeisiin, mutta käy kirjastossa saman pirukan kanssa, jotka eivät taida luke mitään. Eilenkin taas katsoivat läppäriltä leffoja. Olemme maksaneet kalliit valmennuskurssit ja sieltä tullessaan tyttö on aina vihainen ja ahdistunut. On sanonut ettei ikinä mebe opiskelemaan muuta kuin lääkistä tai biokemiaa ja jos ei pääse niihin ottaa jonkun "paskaduunin". Olemme yrittäneet tsempata tyttöä ja selittää, että nyt on se sika, kun haaveiden eteen täytyy tehdä töitä, mutta hän on taantunut laiskaksi ja välinpitämättömäksi teiniksi. Mitä voisimme tehdä? Yhteishaku amk:hin taitaa olla jo mennyt?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär ei ole matemaattisesti lahjakas, kannattaa miettiä jotain muuta uraa.
Jos kurssinumerot on ysiä ja kymppiä niin ei kyllä liian lahjatonkaan ole. Lääkäri ei ole matemaatikko.
Kurssinumerot saa käytännössä vaikka opettelemalla kaavat ulkoa. Yo-kokeissa joutuu jo käyttämään aivoja.
Et voi tehdä enää enempää lapsesi eteen, nyt täytyy hänen toimia itse ja jos niin ei tapahdu, ei voi mitään. Olen samassa tilanteessa kanssasi. Meillä maksetaan pääsykoekurssi yhden kerran.
Ei arvosanoilla sinänsä ole merkitystä. Puolisollanikaan ei ole ainuttakaan laudaturia todistuksessa (yleisarvosana M) ja pääsi silti ensimmäisellä yrityksellä lääkikseen ihan heittämällä. Ei käynyt valmennuskurssiakaan, mutta luki ja laski vuoden erittäin aktiivisesti kirjastosta lainattujen lukiokirjojen avulla.
Hakijalla pitää toki olla kykyä sisäistää asioita, mutta ei kaikkea voi oppia ulkoa. Kylmäpäisyys on koetilanteessa hyväksi. Asenne ratkaisee myös paljon. Ei kannata mennä kokeeseen sillä ajatuksella, että nyt vain kokeilen, ja vasta ensi vuonna yritän tosissani. Usko omiin mahdollisuuksiin vie jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi sun tytär on väsynyt ja vanhempien latistavat kommentit vain pahentavat tilannetta. Myöhäinen "murrosikäkin" voi olla mahdollinen, jos on päntännyt koko nuoruutensa ja nyt pääsee ensimmäistä kertaa elämän makuun.
Ei siitä ole haittaa, että hän käy nyt valmennuskurssin (jos se siis on jo maksettu?) ja opiskelee fysiikkaa + kertaa. Käy pääsykokeissa ja sitten jos ei pääse sisälle niin pitää välivuoden ja aloittaa kertaamisen uudelleen ensi keväänä. Jos luvut eivät silloinkaan maistu, niin tyttö varmaankin itse ymmärtää tehdä jotain muuta? Hanttihommien tekeminen välivuotena usein lisää opiskeluhaluja. Edellyttäen, että tyttö menee töihin eikä reppureissaa vanhempien kustannuksella. Toki omalla rahalla voi mennä matkailemaan.
Minä hain omalle alalleni (josta siis olen valmistunut ja työllistynyt) muistaakseni 5 kertaa, ennen kuin suostuin uskomaan että siihen pääsykokeeseen pitää ihan oikeasti lukea :) En siis pitäisi vielä ensi kevättäkään minään kohtalokkaana rajana.
Kuulostaa siltä, että tyttö on vielä keskenkasvuinen. Tänä vuonna ei tule pääsemään lääkikseen. Nyt vuodeksi muualle kouluun tai töihin. Ensi keväänä uusi yritys.
Itse olen päässyt b:n papereilla opiskelemaan ainetta, johon on huomattavasti vaikeampi päästä sisälle kuin lääkikseen. Joten tottakai tytär voi sinne päästä, mutta lukemista se varmasti vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär ei ole matemaattisesti lahjakas, kannattaa miettiä jotain muuta uraa.
Jos kurssinumerot on ysiä ja kymppiä niin ei kyllä liian lahjatonkaan ole. Lääkäri ei ole matemaatikko.
Kurssinumerot saa käytännössä vaikka opettelemalla kaavat ulkoa. Yo-kokeissa joutuu jo käyttämään aivoja.
No ei saa, pitkässä matikassa, ysiä ja kymppiä jos ei minkäänlaista matemaattista lahjakkuutta ole.
Kesällä töihin ja jatkaa syksyllä töissä. Iltalukiossa voi suorittaa puuttuvat fysiikan ja kemian kurssit ja syksyllä alkaa jo kertaamaan pakollisia kursseja. Tytön oma motivaatio jatkossa näyttää onko mahdollisuuksia päästä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päässyt b:n papereilla opiskelemaan ainetta, johon on huomattavasti vaikeampi päästä sisälle kuin lääkikseen. Joten tottakai tytär voi sinne päästä, mutta lukemista se varmasti vaatii.
Luonnollisesti nämä paperit eivät siis auttaneet minua yhtään, pääsin lukemalla sisälle.
Minä tiedän muutamia lääkäriopiskelijoita ja kukaan heistä ei ollut mitenkään erityisen välkky lukiossa. Eivätkä arvosanatkaan olleet mitään pelkkää l:ää ja e:tä. Mutta he oikeasti jossakin vaiheessa tajusivat, että haluavat nimenomaan lääkikseen ja tekivät töitä. Pääsivät siis pääsykoekiintiössä ja menestyvät nyt ihan hyvin opinnoissaan.
Tahtoo siis sanoa, että ne YO-arvosanat ja menneisyyden voi suosiolla unohtaa. Ensi vuonna uusi yritys ja nyt vuosi lukemista.
Itse luin lukiossa lyhyen matikan ja bilsan, mutta kemiaa ja fysiikka yhden kurssin. Valmistuttuani tajusin, että haluan lääkikseen. Sitten opiskelin itsekseni ja iltalukiossa kemiaa, fysiikkaa ja matikkaa ja pääsin tokalla kerralla lääkikseen. Eli ei ne yo-arvosanat ratkasevia ole vaan oma motivaatio, joka ei nyt tänä keväänä taida riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä töihin ja jatkaa syksyllä töissä. Iltalukiossa voi suorittaa puuttuvat fysiikan ja kemian kurssit ja syksyllä alkaa jo kertaamaan pakollisia kursseja. Tytön oma motivaatio jatkossa näyttää onko mahdollisuuksia päästä vai ei.
Onko tyttö hakenut kesätöihin edes? Niihin pitäisi olla aika lailla haettu jos meinaa työskennellä kesällä.
Ja kaikki ei silti pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi sun tytär on väsynyt ja vanhempien latistavat kommentit vain pahentavat tilannetta. Myöhäinen "murrosikäkin" voi olla mahdollinen, jos on päntännyt koko nuoruutensa ja nyt pääsee ensimmäistä kertaa elämän makuun.
Ei siitä ole haittaa, että hän käy nyt valmennuskurssin (jos se siis on jo maksettu?) ja opiskelee fysiikkaa + kertaa. Käy pääsykokeissa ja sitten jos ei pääse sisälle niin pitää välivuoden ja aloittaa kertaamisen uudelleen ensi keväänä. Jos luvut eivät silloinkaan maistu, niin tyttö varmaankin itse ymmärtää tehdä jotain muuta? Hanttihommien tekeminen välivuotena usein lisää opiskeluhaluja. Edellyttäen, että tyttö menee töihin eikä reppureissaa vanhempien kustannuksella. Toki omalla rahalla voi mennä matkailemaan.
Minä hain omalle alalleni (josta siis olen valmistunut ja työllistynyt) muistaakseni 5 kertaa, ennen kuin suostuin uskomaan että siihen pääsykokeeseen pitää ihan oikeasti lukea :) En siis pitäisi vielä ensi kevättäkään minään kohtalokkaana rajana.
Tunnen minäkin ihmisiä, jotka ovat n kertaa lukeneet pääsykokeisiin ja lopulta päässeet sisälle. Lääkis vain on mielestäni sellainen paikka, että on parempi osata niin keuhkojen kuin sydämenkin toiminta hyvin eli niitä lukulihaksia vaaditaan koko koulun läpi. Opiskelu on myös helpompaa, jos ei tarvise pinnistellä äärirajoilla. Nyt jo on uupumusta ilmassa. Uskoisin, että tämä tyttö jossain vaiheessa keksii mitä haluaa ja jaksaako lukea. Vaikuttaa ohimenevältä rimanalitukselta. Ap:lle vielä että ei ne sairaanhoitajaopinnot paljoa helpommat ole ja sisäänpääsyyn voidaan tarvita hyvä yo-todistus toisin kuin yliopistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen minäkin ihmisiä, jotka ovat n kertaa lukeneet pääsykokeisiin ja lopulta päässeet sisälle. Lääkis vain on mielestäni sellainen paikka, että on parempi osata niin keuhkojen kuin sydämenkin toiminta hyvin eli niitä lukulihaksia vaaditaan koko koulun läpi. Opiskelu on myös helpompaa, jos ei tarvise pinnistellä äärirajoilla. Nyt jo on uupumusta ilmassa. Uskoisin, että tämä tyttö jossain vaiheessa keksii mitä haluaa ja jaksaako lukea. Vaikuttaa ohimenevältä rimanalitukselta. Ap:lle vielä että ei ne sairaanhoitajaopinnot paljoa helpommat ole ja sisäänpääsyyn voidaan tarvita hyvä yo-todistus toisin kuin yliopistolle.
AMK-kokeet uudistu tänä keväänä, eli sh opintoihin voi päästä jos onnistuu esikokeessa hyvin, vaikka ei olisi koko yo-todistusta.
Ymmärsinkö oikein, että tyttäresi ei ole käynyt fysiikasta kuin pakolliset? Jos näin on, niin sisään pääseminen vaatii todella hyvät tiedonomaksumistaidot ja hirvittävän määrän laskuharjoituksia. Siinä kun pitää kehittää hyvä laskurutiini nopeassa ajassa laskuihin, joita muut ovat laskeneet jo vuosia lukiossa. Ja tähän päälle vielä biologian ja kemian kertaus. Mutta jos hän ei nyt pääse mihinkään, niin välivuosi vaikka kaupan kassalla voi ihmeesti lisätä lukuhaluja. Moni kuitenkin pääsee vasta toisella kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden syytäkö kaikki...?
Ei vaan minun ihan oman tyttäreni syytä. Kun hän itkien tuli sanomaan, ettei millään ehdi kertaamaan kursseja pääsykokeisiin joten tehtiin yhdessä lukujärjestys, jossa fysiikkaa kerrataan klo 9-17 kirjastossa ja biologiaa klo 18-21 kotona. Määriteltiin tarkat sivumäärät, jotka pitäisi kerrata päivässä, kuinka paljon harjoituslaskuja pitäisi tehdä. Ja nyt puolentoista viikon aikana on kävelytetty kaverin koiraa, käyty joogassa kaverin kaverin kanssa, oltu ostoksilla monta kertaa ja piknikillä. Kotona on sitten kiukuteltu ja järjestetty kohtauksia kun maailma on niin epis. Ollaan miehen kanssa sanottu, että tytöstä ei vaan ole tähän, rahkeet ei ykdinkertaisesti riitä. Olisi aika katsella jotain muuta koulutusta. Ap
Mnusta ei koskaan kannata sanoa "sinusta ei ole tähän", kun tyttö on kuitenkin ollut enimmäkseen hyvä koulussa. Nykyinen asenne päsäykokeisin valmistautumiseen on tosin väärä. Sen saa ja se täytyykin sanoa suoraan.
Osaako hän sanoa, miksi motivaatio on noin kadonnut yhtäkkiä kevään aikana? Onko ollut jotain huolia tai ongelmia?
Koita hankkia tyttärelle kesätyö Ruotsista. Ruotsin kieliselle puolelle vuoden kuluttua.
Sisään opiskelemaan ruotsiksi pääsee horjahtamalla.
Pohjanmaalla on kristillisiä ruotsin kielisiä opistoja, joissa saa kesässä Hankenille vaadittavan kielitaidon. Muutama tuttava on käynyt sen reitin, kun ovet Helsingin Kauppakorkeaan eivät avautuneet.
Kaksikielisillä paikkakunnilla kannattaa lapsi pistää ruotsin kieliseen kouluun.
Pakkoruotsi on kuitenkin edessä, mutta se ei riitä riittävän kielitaidon saamiseksi.
Lukiolaislikka kirjoitti:
Koita hankkia tyttärelle kesätyö Ruotsista. Ruotsin kieliselle puolelle vuoden kuluttua.
Sisään opiskelemaan ruotsiksi pääsee horjahtamalla.
Pohjanmaalla on kristillisiä ruotsin kielisiä opistoja, joissa saa kesässä Hankenille vaadittavan kielitaidon. Muutama tuttava on käynyt sen reitin, kun ovet Helsingin Kauppakorkeaan eivät avautuneet.
Kaksikielisillä paikkakunnilla kannattaa lapsi pistää ruotsin kieliseen kouluun.
Pakkoruotsi on kuitenkin edessä, mutta se ei riitä riittävän kielitaidon saamiseksi.
No kai tentteihinkin pitäisi pystyä vastaamaan Ruotsiksi? Ei se nyt ihan kesätöissä jätsikioskilla Ruotsissa sanavarastolla onnistu.
Joo, no valitettavasti tytön täytyy itse tajuta tämä, mahdollisesti ns. kantapään kautta. Älä tee kaikkea hänen puolestaan.