KESÄKERTTUSTEN TIISTAITUPA
Kommentit (35)
käyppä laittamassa tietojasi tuonne meidän esittely listaan :)
ja kartallekkin jos haluat :)
Maidonnoususta vielä...Mulla ei oo kummallakaan kerralla vielä odottaessa tullu paljon maitoa. Tosin ihan hiukan välillä mut ei niin että ois ollu ongelmaa siitä.
Esikoisen synnytyksen jälkeen kun pääsin kotiin oli tissit räjähtämispisteessä. Mies sitten sai tyhjennellä niitä kun pumppua ei ollu. hankin sellasen myöhemmin ja totesin että mä saan käsin lypsettyä jotenkin paremmin. Pumpulla ei onnistunu. En tiä teinkö jotain väärin vai m iksi näin?
Masuasukki on ollu ihmeen vaisu pari päivää...Onkohan se kääntyny jotenkin?! Liikkeitä kyllä tuntuu mut aika hiljanen tuntuu nyt olevan. En oikeen tiedä pitäiskö huolestua!?
minne kartalle ja miten??? oon ihan uus tälläsessa : )
kartta:
http://www.frappr.com/kesakertut2006kartta
ja täsä meidän esittelylista:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6517264&p=1&tmode=1&smode…
Itse en käyttänyt, mutta ne on siis apuna, jos rinnat on oikeen pakkautuneet ja kipeät. Kaalissa on joku semmonen juttu, että ne auttaa, oliko se ihan että siihen maidon tulon tasaamiseen, vaan muuten vaan helpottaa oloa. Jääkaappikylmänä, vähän voi rikkoa kaalin pintaa, että pääsee nesteet rinnoille, ja sit rintoja vasten. Monet on sanonut, että iso apu oli. Semmonen luonnonkeino. Kokeilen kyllä jos tarvetta tulee kesäkuussa.
Itse kokeilin kaikkia pumppuja mitä Suomesta saa, ja paras oli Aventin käsipumppu. Kallis, mutta hellävarainen ja sai maidon herumaan, eikä venyttänyt nännejä niinkuin jotkut muut :D Tuli mieleen kun naapurin mies tuli meillä käymään ja olin keittiössä pumppaamassa sähköpumpulla, ja se alkoi ihmettelemään että mitäs te teette kun kuuli sen surinan. Mies sitten selitti ja oli ne molemmat vähän noloja! Lypsyhommissa...
Ei ole vielä maitoa kyllä tullut yhtään, esikoiseltakaan ei tullut raskausaikana, mutta kyllä se sitten alkoi virtaamaan synnytyksen ja vauvan ensi-imujen jälkeen.
Juhlavaatteisiin löysin aikoinaan yhden lyhyen mystan hameen, ja sit ostin kans alesta kokoa XL olevan strech-hameen loppuvaiheessa. Meni ihan täydestä, tais olla vaan 5 euroa enää hintana. Aika vähän ostin oikeita äitiysvaatteita, kun ne on niin hirveän kalliita. Nyt haluttais ostaa oikeen kunnon imetyspaita...BOOBS-merkkinen, mutta nekin maksaa heti ainakin 30 euroa. Kyllähän tavallisillakin paidoilla pärjää, mutta joskus on meno semmoseen paikkaan, että haluaa olla vähän huomaamattomammin ja helpommin imettää.
Tässäpä teille Galluppi:
G: Muutitko ruokailutottumuksiasi raskauden alettua? Miten? Tai miksi et?
Itse vastaan...aloitin just samoihin aikoihin syksyllä laihtumismielessä kun tulin raskaaksi, ja olen yrittänyt siis nytkin syödä ne suositellut hedelmät ja vihannekset...Tänään on vielä se toinen hedelmä syömättä. Maitotuotteita yritän sen 8 dl saada, mutta ruokajuomana on vesi, joten joskus jää vähemmälle. Viiniä juon, mutta aina vaan kunnon aterian yhteydessä ja vain yhden lasin... se on joskus niin juhlava lisä ruokailuun. En ole kyllä koskaan ollut kova juomaan, joten ei ole tarvinnu silleen vähentää alkohoolia. Näitä listeria-ehdokkaita välttelen, mutta ei aina muista! Eli siis olen muuttanut, ja terveellisempään suuntaan. Ja otan monivitamiinit vieläkin päivittäin.
Massusa on hiljaisempaa just nyt, mutta kyllä ne potkut on päivä päivältä voimakkaampia. Nyt oon tunnustellut päätäkin, eli sen jo erottaa...toivottavasti en oo häirinnyt pikku-tiikerin päiväunia!
Sukulaisista...meillä on isot suvut mun vanhempien puolelta ja mulla on paljon nuoria tätejä. Sinnekkin on vauva tulossa maaliskuussa, ja muutenkin monet mun serkut on ihan lapsia vielä. Joten meilläkin kulkee varsinkin vauvan vaatteet perheeltä toiselle, tavaratkin, jos saadaan kuljetus järjestettyä. Mun siskoilla on vauvakuumeet, mutta ei vielä vauvoja...olis kiva kun alkais tulemaan meidänkin lapsille serkkuja, kun miehen puolelta " amerikan serkut" on siellä ameriikassa.
En olekaan aikaisemmin kirjoittanut, käynyt vaan teidän juttuja lukemassa, mutta nyt ajattelin noista kaalinlehdistä kirjoittaa. Mulla on sellainen käsitys, että ne auttais siihen maidonnoususta johtuvaan rintojen turvotukseen. Olen itse niitä käyttänyt ja ihanasti ainakin viilentävät kuumia, pakahtuvilta tuntuvia rintoja. Suosittelen kyllä kokeilemaan.
Olsku ja masukki rv24+6
Kaikille usille nimille munkin puolesta Lämmin Tervetuloa -halaus! Sekaan sopii... :))
Queen: Rutkasti Onnea Sinulle ja Miehellesi! *Halaa* Tervetuloa Rouvakerhoon! ;)))
Siitäpä seuraava G: Kuka teistä kuuluu " aitoon" ;) rouvakerhoon, kuka avosäätyyn? :))
-Itse ilmoittaudun Rouvasarjaan pian yhdentoista vuoden kokemuksella. :))))
Kaalinlehdistä:
-Ne auttaa maidon herumisessa, helpottaa ja nopeuttaa siis maidon nousua ja tasottaa painetta rinnoissa.
-Ulkoillessa voi laittaa villaliivien sisään ja kaali suojaa rintatulehdukselta.
- Omakohtaisena kokemuksena voi sanoa, että vauvat on ollu jotenkin ihan " hulluna" kaalin tuoksuun. Maito kelpaa!
Eikä niitä kaaleja siis syödä, vaan tungetaan liiveihin. Kannattaa muistaa vaihtaa usein! :))))
Maidonnoususta synnytyksen jälkeen:
Esikoista aloin oottamaan mitoista 168cm/50kg ja kuppikoko oli A. Synnytyksen jälkeen painoin 58 kiloa ja kuppikoko keikkui C:n ja D:n rajalla. Oli hervoton järkytys tajuta kotona, ettei mitkään imetysliivit tai paidat mahdu päälle. Rinnat oli viikkotolkulla pinkeet ja kipeet, aina tielläkin vielä. Nukkuminen niitten puskurien kanssa oli tuskaa. Mies vaan nauroi ja nimitteli Lolitaksi ja Helunaksi ja ottipa kuvankin niistä möhkäleistä! Nyt se kuvajuttu naurattaa, mutta ei sillon. :))))
Kahelta seuraavalta on onneksi noussu vähän rauhallisemmin, joten oon tullu toimeen puskureitteni kanssa. :))))
Ja sitten avunpyyntö: Miehellä on synttärit loppuviikosta. Hälle oon mietiskellyt lahjaa. Nämä ei oo mitkään tasavuotiset, synttärit vainen, joten jotain pientä ja kivaa vois ostaa... Hyviä ehdotuksia?
Huomenna on se pelätty, jännitetty ja odotettu kontrolliultra Oysissa. Nyt jo hypin tasajalkaa ja aika on vasta yhdeltätoista. Pari päivää on supistellut aivan hirveän kipeästi. Kun on hermona, niin on samalla varma, että nuo supistuksetkin on joku kurja enne... Tosiasiassa taitaa olla niinpäin, että hermoilu ärsyttää supistelemaan. :/)) Pari kertaa on tänään säikäyttäny oikein kunnolla, kun on supistanut niin lujaa, että on tuntunut kuin vauveli pullahtaisi ulos millä hetkellä hyvänsä.
Pitänee mennä isännän kainaloon halimaan, jos pikkukossit vain suvaitsee moista läheisyyttä... :)))))))
M 24+6
pitkästä aikaa taas täällä. muuton keskellä kaikki on niin vaikeaa. ihanaa päästä isompaan asuntoon. nyt ollaan asuttu 30 m2 yksiössä missä ei ole parveketta. plääh.
jouduin tuossa sairaslomalle selkäkipujen vuoksi. ei mitään pientä vaan niin suurta että panacodia määräs. yöt menee valvoessa ja iltaisin kyyneleet valuu kivusta. vauva on hurja liikkumaan harmikseni potkii ja painaa tuonne rakon seutuville..
mulla ei tietoakaan maidosta. onneksi. eiköhän siitä saa tarpeekseen sitten syntymän jälkeen.
sain onneksi lähetteen lääkäriltä tuonne fysioterapeutille virtsankarkailu ongelmien vuoksi. nekään ei mitään pieniä tippoja vaan joskus tuntuu että sitä tulee ihan kunnolla. enkä voi sille mitään. kamalaa. olen kuin vauva vaipoissa, ja housut märkänä.
jospa tämä tästä helpottuisi.
illan-> kaikille
Onnea uudelle rouvalle eli queenille! Teillä juhlitaan tänä vuonna usammin iloisten perhetapahtumien merkeissä!
Ja Tervetuloa mukaan kaikki uudet kesäkuun odottajat! Meitä alkaakin olla jo melkomoinen joukko!
Noin kuukausi olis niihin ristiäisiin, eli onneksi on vielä aikaa kierrellä kauppoja, mutta kun mä en tykkää yhtään tosta vaatteiden sovittamisesta muutenkaan, saati sitten tämän kokoisena valaana;( Painoa on tullu noin kuus kiloa lähtötilanteeseen ja kaikki on tossa edessä. Mies jo huvittuneena odottaa millon mä tuiskahdan nenilleni, kun alan olla niin etupainoinen;) Kengännumerokin on 35-36, eli ei ole tota painopiste pinta-alaa kovin paljon... Mutta siis jospa sitä sitten hiihtolomalla pääsis vaikka niihin kauppohin ihan ajan kanssa. Tuo ruokatunnilla sovituskopissa hikoilu kun ei oikein innosta. Noista ristiäisistä päästäänkin vastaamaan gallupiin. Eli Mikin serkkupojan ristiäisiin ollaan menossa. Muita vauvoja tähän sukuun ei ainakaan vielä ole tälle vuodelle tiedossa.
Maitoa ei vielä ole ruvennut tihkumaan, onneksi.... Ei kyllä noussut esikoiseltakaan ennen kuin synnytyksen jälkeen. Tissit on kyllä jo kasvanu niin, että oli pakko käydä uudet liivit hommaamassa. Enemmänkin tarvittais, mutta kun mulle ei oikein noi nykymuodin mukaiset push upit sun muut tahdo istua. Tissit tahtoo niistä aina tursuta ulos kun vähän kumartelee. Ja sitten noi perinteiset mummoliivit ei oo kovin kauniita ja seksikkäitä... Löytys kuitenki yhdet, jotka tuntuis kohtuuhyvin istuvan. Olkaimet sais kyllä olla vähän leveemmät, mutta näitä vois käydä viel parit ostamassa. Ei olleet edes kalliit. Alle 13 ¿ lindexiltä (niillä oli ainakin vkonloppuna joku kamppis et kaikki liivit -25%)
Rouvasäätyyn olen astunut vuoden 2000 elokuussa. Sitäkin tais joku kysellä. Mitähän muuta täällä olis ollu juttua... Hmmm... Ai niin, ne kaalinlehdet on kyllä tosi hyvä apu rintojen turvotukseen, pingotukseen ja kuumotukseen. Eli uskoisin että kesäkuussa löytyy aika monen kertun jääkaapista iso kaalinpää...
Oma (.) on edelleen pullea. Kohta varmaan ihan oikeesti napa pullahtaa nurin. Ei oo enää oikeestaan ollenkaan kuopalla, vaan alkaa olla aika lailla samassa tasossa masun kanssa. Ei sen kyllä ihan vielä tartteis " nyrjähtää" ... Mikki potkii jo ihan reippaasti ja potkut tuntuu jo päivälläkin touhutessa. Ahkerimmillaan kuitenkin nukkumaan mennessä ja aamulla herätessä. Saas nähdä kuinka tukalaksi tämä olo vielä muuttuu jos masun kasvu tätä vauhtia jatkuu....
Laskin muuten tänään, että vielä olis 45 TYÖpäivää jäljellä, jos jaksaa loppuun asti olla töissä. Eli siis noin monena aamuna pitäis vielä jaksaa ittensä töihin hilata. Ei paha:))
Kylläpä taas tuli tekstiä... Jätetään vähän tilaa muillekin;)
Quest ja Mikki 23+4
Mionalle tsemppiä huomiseen ultraan! Täällä joka paikka ristissä toivotaan, että kaikki hyvin!
ja ruokavalion muutoksista taisi joku kans kysellä. Sori kun en ikinä muista kuka mitäkin kyselee... Enpä juuri muutoksia ole tehnyt. Hedelmiä tulee ehkä syötyä hitusen enemmän, mutta muuten aika samoin eväin kuin ennenkin. Vitamiineja purkista en oo kyllä aikaisemmin syöny, mutta nyt on tullut niitäkin napsittua. Tykkään mieluummin syödä " oikeaa" ruokaa kuin pika/roskaruokaa ja eineksiä meillä syödään muutenkin tosi harvoin. Karkkia olen syönyt aina kohtalaisen runsaasti ja sama tahti jatkuu edelleen;D Mutta täytyyhän sitä ihmisellä jotain paheitakin olla;))
No nyt sit iltatoimille!
Quest ja Mikki
Onnea queenille avioitumisen johdosta!
SäätyGallup, avoliitossa elellään ja pysytään, mies kun ei halua naimisiin. On kerran ollut ja riitti hänelle. Tämä ilmaistiin meikäläiselle heti alkumetreillä ja siinä pysyy, joten ei toiveita muusta.
Kyselit Miona myös siitä lahjasta mitä miehelle voisi. Yritin tuolta isännältä kysyä mikä vois olla sellainen mitä mies haluaa. Mutta auton ja uuden moottoripyörän lisäksi ei keksinyt mitään edullisempaa tavaraa, joten ehdotukset ihan oma eli naisen mielipide:
- kirja jos innostunut lukemisesta, miehelle ehkä paremmin käy jokin tietokirja tai vst.
- alushousuja ja sukkia tarvitsee aina
- dvd-levy/videoelokuva (jos teillä molemmat tykkää, ehkä eroottinen elokuva voisi piristää.. ;)
- cd-levy lempi artistilta/bändiltä
Siinä muutamia ajatuksia.
Sitten omiin saavutuksiin: 4 kestovaippaa valmiina! Jippii! Hyvä minä! Joustinnauha loppui, eli huomenna haetaan lisää.
Nyt tekemään karjalanpiirakkataikinaa että on huomenna valmiina.
Äimistyin vallan, kun huomasin, ettei aloitusta oo vielä. Tässä se sitten tulee! :))
Eilen illalla oli ollu keskustelua juhlavaatteista. Itellä on lauantaina häihin meno ja jotain juhlavan tyylikästä pitäisi saada päälle. Eilisiltaan elättelin toivetta mahtumisesta tiukkaan joustokankaiseen pikkumustaan, mutta sovittaessa tuli tunne makkarasta nakinkuoressa... Ei kovin juhlava olo! :(
Ostin just vkonloppuna H&M:ltä mustat vähän liukaspintaiset äitiyssuorat housut. Sellaiset aika kapeat ja tyylikkäät. Ajattelin ostaa niille kaveriksi vielä jonkun mustan juhlavan topin tms, iloisen värisiä huiveja tai koruja ja päälle vetäsen normaalimallisen pitkän ja vaaleen jakun. Ehkä niillä pärjäis. Äitiyshameita tai -mekkoja sidettävissäkään kuoseissa ei löytynyt koko Oulusta, farkku- tai samettihamoset ei oikein tunnu juhlavilta. Ehkäpä sitä pärjää housuasulla.
Vinkkejä saa kertoa, jos tulee mieleen. Huomenna ajttelin mennä kuluttamaan aikaa ennen Oysin kontrolliultraa kaupungille. Sieltä vois löytyä jotain, jos tältä hermostukselta kykenee kattelemaan.
Miten teillä muilla uudelleensynnyttäjillä, joko nousee maitoa? Mulla on ollu rinnat kipeät ja piukeat pian kuukauden ja välillä herahtelee maitoa. Kyllähän se herahtelu helpottaa paineen tunnetta, mutta paidan kastuminen ihmisten ilmoilla ei aina naurata. :))
Maha kasvaa hurjaa vauhtia ja liivit puristaa. Hirvittää, että jos nyt on jo näin " mamma" olo, niin mitä sitten loppuraskaudesta: Kahden tolpan nokassa vyöryvä maitotankki??!!! :)))))))) Ihana tulevaisuudenkuva - varsinainen rantamisu.... ;))))))
Tosin, eipä tarvi ahtautua koko kesänä uikkareihin rintatulehduksen pelossa, joten ehkä tämän massan saa piilotettua vaatteisiin. Painoa ei kuitenkaan ole vielä tullut aivan järjettömiä, joten ehkä tämä on enemmän tunnetila kuin ulkonäkökysymys! :))
M 24+6
Mulla on ihan samanlaisia ajtuksia kuin Mionalla. Paino ei ole vielä noussut yhtään, mutta olo on kuin valaalla. Kauhulla odotan sitä loppuraskautta. Tuntuu, että olis ihan läski. Kävellessäkin alkaa hengästyttämään helpommin ja alkaa olemaan jo kömpelö olo kun on hankalaa jo sitoa kengännauhoja ym.
Vaikka olen ensisynnyttäjä, niin paidat kyllä kastuu jo nyt. Varsinkin yöllä tissit varmaan puristuu, niin herahtaa. Eilen nimittäin laitoin puhtaan yöpaidan ja aamulla siinä oli jo läntit. Pitääks tässä lähtee ostamaan liivinsuojuksia.
Mulla kun ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut, niin en ole jaksanut joka päivä kirjoitella. Kirjoitan aina sitten kun on jotain sanottavaa. Muuten teillä on vähän tylsää lueskella mun päivän kuulumisia.
Taidanpa rueta valumaan tuonne koululle päin pikkuhiljaa..
Tytteli-83 rv 23+6
Näihin aamuihin kun herää vasta yhdeksän tienoilla voisi vaikkapa tottua. Vielä viisi viikkoa aamuherätyksiä ja saa hetken aikaa nukkua omantahtisesti ennenkuin siirtyy vauvantahtiseksi.
Eilen sitten alkoi varsinaisesti vaippatehdas (joka siirtyi heti uniinkin). Valmiiksi en vielä saanut, vaatii ensialkuun hieman enemmän pohtimista.. Mutta tuossa on kaksi leikattua S-kokoa jotka tänään vain ompelen valmiiksi. Suuren puutoksen huomasin eilen, talossa ei ole laisinkaan nuppineuloja! Argh! Löysin kolme miehen kauluspaidan neulaa joilla sitten yritin pärjätä. Tänään siis nuppineulaostoksille.
Quest ja Miona muistaakseni kaipaili vinkkejä juhlavaatetukseen.. Muistaakseni KappAhlilla oli ainakin pikkujouluaikaan sellaisia tavallisia juhlapaitoja jotka eivät olleet tyköistuvia rintojen alta. Sellaisella voisi olla käyttöä myöhemminkin ja voisi mahtua nytkin?
Ai niin, pitää käydä siellä valittamassa niistä housuista.. Vaikka todennäköisesti siitä ei mitään hyötyä ole. Kerron tuloksista jahka saan jotain aikaiseksi.
Mitäs muuta, eipä suurempia. Isäntä on joka aamu ja ilta nyt jutellut ihan vain vauvalle. Kun ennen vain tunnusteli liikkeitä.. Suloista. Hyvä niin, jos vaikka tenava tottuisi jo isänkin ääneen.
Mitä muille Kertuille näin tiistaina?
Mrs.Marple & rääpäle, rv 24+3
ite mietin kanssa ihan samaa kuin katjuzka :)
mitäs nuo kaalinlehdet auttavat sitten?
en oo ikinä kuullukkaan tuollaisesta kikasta...
-k-