mitä tekisin? (asuntolaina-asiaa)
miehelleni on luvattu työsuhdeasunto, johon pääsisi muuttamaan syksyllä. asumme tällä hetkellä pienessä omistusasunnossa johon olemme ottaneet 25 vuoden lainan.
mikä olisi mielestäsi järkevintä: muutamme työsuhdeasuntoon ja vuokraamme tämän eteenpäin vai myymme tähän ja elelemme hyvin tästä saaduilla rahoilla (emmekä maksa itse senttiäkään uudesta).
Kommentit (30)
vuokralainen on jo, ja hänen vuokransa maksaa sosiaalivirasto. aika varmaa vuokratuloa, vai? vuokralainen on tuntemani yh-äiti, ihan kelvollinen asukki.
kiitos kaikille, palailen silloin tällöin katsomaan josko kukaan olisi nostanut tätä ketjua ylöspäin..
Ainakin siis periaatteellisella tasolla, en jaksanut tarkistaa laskutoimituksiasi :o)
Vierailija:
Ja loput 228 euroa saan pitää itse?
totta kai pankki haluaa lyhennyksensä, mutta lyhennyksen määränhän minä tietyissä raameissa voin päättää itse. Eli käytänkö juuri tuon 228 euroa lyhennykseen (korkojen lisäksi) vai lyhennänkö sen lisäksi vielä 1000 euroa omista rahoistani, totuus lienee jossain noitten summien välimaastossa. Asia lienee pankin kanssa sovittavissa.
kannattaisikohan myydä oma asunto jos saisin työsuhdeasunnon? miten noi verojutut oikein menee oikeasti?
jos mulla olisi työsuhdeasunto, asuisin siinä ilmaiseksi. eikö mun kannattaisi myydä oma asunto nyt kun hinnat ovat korkealla (ja tietty toivoa että ne alkavat pikku hiljaa ehkä laskeakin..) ja sijoittaa saamani rahat jotenkin muuten?
vai onko vuokralainen parempi vaihtoehto? tämä työsuhdeasunto olisi tosiaan ilmainen..
no riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon olet maksanut lainaa tkaisin!
niin tiedät miten paljon rahaa olet suurinpiirtein saamassa. ihan pientä summaa ei ehkä kannata alkaa sijoittamaan tai edes alkaa nähdä asunnon myymisen vaivaa, mutta jos puhumme kymmenistä tuhansista euroista käteistä, voisi myyminen tulla kysymykseen.
nythän hinnat ovat korkeat, mutta kukaan ei tiedä mitä ne ovat ensi vuonna: vieläkin korkeammalla tai sitten jo vähän laskussa..nyt se kristallipallo olisi tarpeen! jos kuitenkin asut ilmaiseksi työsuhdeasunnossa, on ihan sama mitä teet: säästät joka tapauksessa rahaa!
myyn asuntoni samalla hinnalla kuin mitä siitä maksoin kolme vuotta sitten, lainan maksamisen jälkeen mulle jäisi rahaa n. 30 000 euroa. kai asuntojen hinnat ovat nousseet kolmessa vuodessa täällä helsingissä ;0)
Rahaa ei siirry mihinkään, mutta verotus kovenee.
Kannattaa laskea tarkoin, voi olla ettei olekkaan niin edullista kuin kuvittelet!
Eli jos ostan sijoitusasunnon 200.000 eurolla kokonaan lainarahalla, eli minulla on 200.000 euroa lainaa. Tästä lainasta maksan vuotuista korkoa 3,5% eli kuukausitasolla 583 euroa. Maksan tämän lisäksi asunnosta yhtiövastiketta 100 euroa. Asunnosta saan vuokraa 1000 euroa. Mistä suoritan veroa tuon 28% verran? Onko se tuo 1000 (saatu vuokra) - 100 (yhtiövastike) -583 (korkomenot) = 317 euroa josta menee vero 28 % eli 89 euroa veroa. Ja loput 228 euroa saan pitää itse?