Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko pitää syntymäpäiväjuhlat itselleni ja ystävilleni, joissa tarjoilen lempiherkkujani?

Vierailija
10.04.2016 |

Täytän kesäkuussa 40 vuotta. Haluaisin pitää pienen kahvitilaisuuden kotonani tästä syystä. Voinko ostaa/tehdä/tilata omaan kotiini ja omiin juhliini kakkuja, leivoksia, pikkuleipiä, voileipäkakkuja ja muita herkkuja, joista pidän? Voinko tarjota vain sellaista, jota itse haluan syödä ja josta itse nautin?

Tuntuu siltä, ettei mitään juhlia voi enää pitää päivänsankarin näkökulmasta, vaan tarjottavat pitää valita vieraiden mukaan. Miksi? Miksei vieras, jolla on allergia tai erityinen ruokavalio, voi tulla juhliin ja todeta, ettei nyt näissä juhlissa voikaan syödä mitään ja syö sitten kotona ennen tai jälkeen. Miksi jokaiseen erilaiseen allergiaan tai ruokavalioon pitäisi olla jotenkin varautunut? En käsitä.

Jos minä haluan tarjota suklaakakkua, voinko tarjota sitä, vaikka se sisältäisi eläinperäisiä ainesosia, gluteenia, laktoosia, sitrushedelmiä, johanneksenleipäpuuta, E-koodeja, vehnää, soijaa ja palmuöljyä?

En vain nyt oikeasti jaksaisi alkaa miettiä omiin juhliini tarjottavia, jotka käyvät kaikille ja joita en sitten itse edes halua syödä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Sellainen on laki.

Vierailija
2/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin udella, miten ajattelit toteuttaa tuon käytännössä? Ja ystäväsikö ovat ihan suostuvaisia siihen, että tarjoilet heissä herkkuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin udella, miten ajattelit toteuttaa tuon käytännössä? Ja ystäväsikö ovat ihan suostuvaisia siihen, että tarjoilet heissä herkkuja?

Nyt meni ohi ja lujaa. Avaisitko tätä viestiäsi hieman?

ap

Vierailija
4/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä jostain pitopalvelusta. Nyt tulivat muotiin myös japanilaiset tonton-herkut, jotka käyvät moneen ruokavalioon (ei munaa, sokeria tai jauhoja.

Nykyäänhän on erikoisruokavalioillekin herkkuja vaikka millä mitalla.

Tosi kiva idea noin muuten. Itse täytän 30 :)

Vierailija
5/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä väärinymmärtäjiä... Tee niin, että tarjoilet juuri sitä mistä tykkäät ja jos löytyy joku joka ei voi syödä mitään, ostat tai teet hänelle erikseen jotain syötävää. Koko tarjoiluja ei TIETENKÄÄN tarvitse rajoitteisten mukaan rakentaa. Toki jos juhlaväestä puolella on laktoosi-intorelanssi niin monet leivonnaiset on tosi helppo tehdä laktoosittomiksi...

Vierailija
6/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ah, no nyt luin otsikon. Anteeksi lauserakenteeni. Ehkä ymmärsit, mitä ajoin takaa. 

ap

Vierailija
7/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä väärinymmärtäjiä... Tee niin, että tarjoilet juuri sitä mistä tykkäät ja jos löytyy joku joka ei voi syödä mitään, ostat tai teet hänelle erikseen jotain syötävää. Koko tarjoiluja ei TIETENKÄÄN tarvitse rajoitteisten mukaan rakentaa. Toki jos juhlaväestä puolella on laktoosi-intorelanssi niin monet leivonnaiset on tosi helppo tehdä laktoosittomiksi...

Niin mutta siis miksi minun pitäisi hankkia jokaiselle erityisruokavaliolle erikseen jotain syötävää? Jos minä haluan syödä vaikkapa yhtä tiettyä suklaakakkua, yksiä tiettyjä pikkuleipiä ja yksiä tiettyjä leivonnaisia, miksi näiden lisäksi pitäisi ostaa jotain gluteenitonta, jotain E-kooditonta, jotain kevyttä, jotain soijatonta jne. jne, kun ne muut on tarkoitettu sitten vain niille?

Tämä ongelma tuli mieleen, kun järjestin leffaillan taannoin. Sanoin, että teen pizzaa ja että täytteitä on neljää sorttia plus juusto, saa täyttää itse. Yksi ei voi syödä sitten pizzapohjaa ollenkaan, yksi on täysin kasvissyöjä, yksi syö raakaravintoa ja niin edelleen. Pizza ei käynyt oikein kenellekään.

ap

Vierailija
8/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysypä jostain pitopalvelusta. Nyt tulivat muotiin myös japanilaiset tonton-herkut, jotka käyvät moneen ruokavalioon (ei munaa, sokeria tai jauhoja.

Nykyäänhän on erikoisruokavalioillekin herkkuja vaikka millä mitalla.

Tosi kiva idea noin muuten. Itse täytän 30 :)

Kyse ei ollut siitä, ettenkö saisi jonkun menun aikaiseksi, joka kävisi kaikille allergioille ja erityisruokavalioille. Ei. Haluaisin tarjota sellaista syötävää, jota ITSE OMISSA JUHLISSANI haluaisin syödä. Mutta että onko se nykyään epäkohteliasta ja tosi epäsallittua, kun pitäisi ottaa kaikki erityisruokavaliot huomioon?

ap

Vierailija
9/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ah, no nyt luin otsikon. Anteeksi lauserakenteeni. Ehkä ymmärsit, mitä ajoin takaa. 

ap

Ymmärsin totta kai, yritin vain olla nokkela ja vähän hauskakin. Ilmeisesti epäonnistuin, olen pahoillani :(

Vierailija
10/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hankalan kuuloinen kaveripiiri sulla ap. Mutta aika epämiellyttävä tilanne olisi sekin, että juhlissasi sinä olet ainoa joka pystyy syömään tarjottavia... Joten mitä jos pitäisit kutsut nyyttäri- periaatteella? Jokainen tuo omat herkkunsa :) ja ehkä vähän ekstraa että halukkaat voivat myös maistella.

Vierailija
11/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää ulos syömään, niin jokainen voi tilata mitä haluaa.

Osta kotiin leivos, josta pidät ja syö niitä pikkuleipiä vaikka kahvin kanssa. Voileipäkakkuviipale (Stocka ainakin myy) aamiaiseksi. Onnea! :) 

Vierailija
12/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se aika tökeröä jättää esimerkiksi allergiat huomioimatta, jos ovat kuitenkin helposti muunneltavissa olevia ruokia, esim. munaton, laktoositon... En itsekään alkaisi erikseen mitään muotidieettien mukaista alkaa vääntää, mutta otan kyllä aina ystäväni laktoosi-intoleranssin huomioon, koska se on KOHTELIASTA, ja juhlat ovat paitsi minun myös vieraiden. Onpa kiva juhlia, kun puolet vieraista nieleskelee mukana tai kaivaa omat eväänsä kassista.

Vierailija
13/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin ennen pitää juhlia, leipoa ja järjestää vaikka mitä illanistujaisia. Parikymppisenä näitä tuli harrastettua usein. Kolmikymppisenä, kun mukaan alkoi tulla vauvoja ja taaperoita, yritin laittaa niillekin jotain naposteltavaa. Vaikka kasvistikkuja tai maissinaksuja tai jotain. 

Nyt lähempänä neljääkymppiä mikään ei enää onnistu. Kukaan ei syö mitään, kaikilla on joku erityisruokavalio, kaikilla menee maha sekaisin kaikesta, allergiaa ja vaikka mitä. Miten ne sairaudet ja allergiat ovat puhjenneet juuri nyt, viimeisen 10 vuoden aikana? Ja miksi ne Täydelliset ruokavaliot on löydetty vasta nyt, vaikka ennen voitiin syödä mitä vain? 

En järjestä enää mitään. Aivan liian stressaavaa ja hankalaa.

Vierailija
14/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se aika tökeröä jättää esimerkiksi allergiat huomioimatta, jos ovat kuitenkin helposti muunneltavissa olevia ruokia, esim. munaton, laktoositon... En itsekään alkaisi erikseen mitään muotidieettien mukaista alkaa vääntää, mutta otan kyllä aina ystäväni laktoosi-intoleranssin huomioon, koska se on KOHTELIASTA, ja juhlat ovat paitsi minun myös vieraiden. Onpa kiva juhlia, kun puolet vieraista nieleskelee mukana tai kaivaa omat eväänsä kassista.

Eli kukaan ei voi syödä tavallista täytekakkua, koska jollain on muna-allergia? Laktoosittomuus on vielä ihan ok, koska lähes kaikki maitotuotteet saa laktoosittomina. Mutta mites väännät jonkun perustäytekakun ilman munaa? 

Vierailija
15/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli jos ap haluaa tarjota vaikkapa kakkua, pullaa ja leivoksia, joissa kaikissa on munaa, niin menu pitää muuttaa? Koska jollain on muna-allergia? Tätähän ap juuri kysyi, että voiko omissa juhlissa tarjota omia herkkuja. Ilmeisesti ei.

Vierailija
16/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, mitä ajat takaa. Minustakin ruoka- ja syömiskohkaus on mennyt aivan liian pitkälle. Joka sortin ronkeleita riittää.

Juhla järjestetään silti vieraita, ei emäntää/isäntää varten. Ei ole ensisijainen tarkoitus, että emäntä viihtyy vaan että vieraat viihtyvät.

Vaikka oma lempiherkkuni ovat osterit, en yleensä tarjoa niitä vieraille, kun tiedän, ettei moni muu niistä pidä. Ostereita nautiskelen sitten yksin ollessani, kuten sinä voit syödä omaa erityisherkkuasi yksinäsi, jos arvelet, ettei se muille kelpaa.

Mutta toki voit tarjota voileipäkakkuja (yhden on tosin kohteliasta olla kasvistäytteinen, sen verran yleistä kasvissyönti on nykyään) ja perinteisiä suomalaisia kahvipöytäherkkuja ihan hyvillä mielin E-koodeja ja palmuöljyjä miettimättä. Jos joku niiden takia jättää tarjotun syömättä, voi tehdä sen vapaasti.

Vierailija
17/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kesäkuussa 40 vuotta. Haluaisin pitää pienen kahvitilaisuuden kotonani tästä syystä. Voinko ostaa/tehdä/tilata omaan kotiini ja omiin juhliini kakkuja, leivoksia, pikkuleipiä, voileipäkakkuja ja muita herkkuja, joista pidän? Voinko tarjota vain sellaista, jota itse haluan syödä ja josta itse nautin?

Tuntuu siltä, ettei mitään juhlia voi enää pitää päivänsankarin näkökulmasta, vaan tarjottavat pitää valita vieraiden mukaan. Miksi? Miksei vieras, jolla on allergia tai erityinen ruokavalio, voi tulla juhliin ja todeta, ettei nyt näissä juhlissa voikaan syödä mitään ja syö sitten kotona ennen tai jälkeen. Miksi jokaiseen erilaiseen allergiaan tai ruokavalioon pitäisi olla jotenkin varautunut? En käsitä.

Jos minä haluan tarjota suklaakakkua, voinko tarjota sitä, vaikka se sisältäisi eläinperäisiä ainesosia, gluteenia, laktoosia, sitrushedelmiä, johanneksenleipäpuuta, E-koodeja, vehnää, soijaa ja palmuöljyä?

En vain nyt oikeasti jaksaisi alkaa miettiä omiin juhliini tarjottavia, jotka käyvät kaikille ja joita en sitten itse edes halua syödä.

Voi saatana näitä kyselyitä. Pidä ämmä juhlat itsellesi, niin ei ole vieraista vaivaa, eikä vieraiden tarvetse ostaa pakkolahjaa maailman vittumaisimmalle ihmiselle eli sinulle.

Onko nyt sopivan kuuma vastaus miljoonanteen tylsään ruokaaineallegia-aiheiseen provoon.

Saatana!

Vierailija
18/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkäsin ennen pitää juhlia, leipoa ja järjestää vaikka mitä illanistujaisia. Parikymppisenä näitä tuli harrastettua usein. Kolmikymppisenä, kun mukaan alkoi tulla vauvoja ja taaperoita, yritin laittaa niillekin jotain naposteltavaa. Vaikka kasvistikkuja tai maissinaksuja tai jotain. 

Nyt lähempänä neljääkymppiä mikään ei enää onnistu. Kukaan ei syö mitään, kaikilla on joku erityisruokavalio, kaikilla menee maha sekaisin kaikesta, allergiaa ja vaikka mitä. Miten ne sairaudet ja allergiat ovat puhjenneet juuri nyt, viimeisen 10 vuoden aikana? Ja miksi ne Täydelliset ruokavaliot on löydetty vasta nyt, vaikka ennen voitiin syödä mitä vain? 

En järjestä enää mitään. Aivan liian stressaavaa ja hankalaa.

Ikävä kyllä näin se menee :( Ehkä saat kipinän takaisin jossain vaiheessa. Juhlat on kumminkin ihan kivoja jos joku vaan jaksaa järjestää. Mä avasin tästä myös ja kuraa tuli niskaan ämpärikaupalla. On meitä silti vielä muitakin kuin sä ja mä <3

Vierailija
19/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt niin, että päivänsankari huomioi vieraat tarjoamalla heille jotain ja vieraat huomioivat päivänsankaria lahjoilla.

Vierailija
20/22 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole olemassa jotain, mikä käy kaikille vaikka olisi mikä ruokavalio? Esim. erilaisia hedelmiä pöytään, luomua varmuuden vuoksi. Sitten muut tarjoilut oman maun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi