Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...

Vierailija
10.04.2016 |

Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.

Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?

Kommentit (740)

Vierailija
581/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuota vähän epäkohteliasta meteliä nostaa. Mutta aika moni kasvissyöjäkin aloittaa juhlissa hässäkän ihmettelemällä miten vähän hänelle on syötävää.

Lihan syönti on samanlainen itse päätetty ruokavalio kuin kasvissyönti tai punaisen lihan syömättä jättäminen. Allergioista johtuva erikoisruokavaliot ovat asia erikseen, ne eivät ole oma valinta. Itseäni potuttaa miksi vain tiettyjä erikoisruokavalioita suositaan. Jos koulussa on tarjolla liha/kanaruokaa, nousee hirveä meteli, jos vegaaneille ei ole omaa ruokaa tarjolla. Kun listalla on kasviskeitto, ei lihan ystäville ole mitään, eikä siitä saa valittaa.

Kaiken huippu on se, että on kouluja, jossa esimerkiksi laktoosittoman allergiaruokavalion saa vain lääkärintodistuksella. Kasvisruoan saa omalla ilmoituksella.

Tänä siksi koska kasvissyönti on eettinen syy mutta lihaa ei ole pakko joka aterialla saada. Jos tarjolla on vain liharuoka niin kasvissyöjät ja vegaanit ei sitä voi syödä, jos tarjolla on kasvisruokaa niin ainoa syy miksi sitä ei voisi syödä on allergia tai nirsoilu.

Miksi kasvisruokavalioon pitäisi olla kenenkään muun kuin kasvissyöjän itsensä ilmoitus?

Päinvastoin. Liharuokaa voivat vegaanitkin syödä. Vain puhdas nirsoilu estää sen syömisen. 

Sen sijaan laktoosia sisältäviä tuotteita ei laktoosi-intoleranssista kärsivä voi syödä. Terveys estää.

Laktoositonta ruokaa pitäisi olla siis aina saatavilla, eikä siihen pitäisi vaatia mitään todistuksia, koska terveyssyistä laktoosia sisältävä ruoka ei monelle sovi.

Nirsoilijoille sen sijaan voitaisiin tarjoilla ruokaa vain, jos budjettiin jää ylimääräistä.

Vierailija
582/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä tsiisus sentään. Vegaaniuteen liittyy eettiset valinnat: vegaani ei halua OMILLA valinnoillaan tukea epäeettistä ja julmaa liha- ja maitoteollisuutta. Vegaani ei halua omilla valinnoillaan osallistua tappamiseen ja riistoon. Siksi vegaani ei tarjoa omissa juhlissaan lihaa eikä muita eläinkunnantuotteita, KOSKA EI HALUA TUKEA EPÄEETTISTÄ TOIMINTAA omilla valinnoillaan! Muiden juhlissa vegaani menee muiden arvomaailman mukaan, en todellakaan oleta, että kaikki ajattelisivat asioista samalla tavalla, mitä minä. En arvostele enkä katso pitkin nenänvartta lihansyöjän tarjoiluja. Nämä ovat minun eettiset ja moraaliset periaatteet eikä kenenkään pidä joutua tekemään mitään omaa moraalia ja etiikkaan vastaan.

Sama kun kutsuisit uskovaisia ryhmäseksibileisiin ja vaatisit, että heidän tulisi jättää uskontonsa taka-alalle ja osallistuttava muiden mieliksi. Tai alkoholia juovat tulevat uskovaisten/raittiiden bileisiin ja vaativat alkoholia, koska he niin haluavat. Tai muslimi toisi oman lampaansa juhliin ja vaatisi sen teurastamista halal-tyylillä siinä paikan päällä ja pakottaisi sinut osallistumaan.

Minä en myy omia eettisiä periaatteitani mistään rahasta enkä omilla rahoillani todellakaan aio ostaa mihinkään juhliini mitään sellaista, joka on arvojeni vastaista. Se tuntuisi lähes samalla, kun joku pakottaisi minut pettämään puolisoani hänen veljensä tai isänsä kanssa. Samoin en oleta, että kukaan automaattisesti ottaa minun valintojani huomioon, vaan hoidan itse omat ruokkimiseni. Juhliin mennään ensisijaisesti juhlimaan, ei vetämään hernettä nenään tarjolla olevista ruoista tai niiden puutteista.

Tässä ketjussa on kyse Ap:n, joka on sekasyöjä, järjestämistä juhlista.

Ap ostaa, käsittelee ja syö lihaa säännöllisesti. Samoin koko muu perhe, yhtä perheenjäsentä lukuunottamattta.

Ap:llä ei ole mitään kuvaamiasi henkisiä esteitä järjestää juhlat, joissa kunnioitetaan kaikkia vieraita.

Otappa nyt se silmä käteen ja lue kerrankin kunnolla. Kyse on ap:n tyttären juhlista, tyttären, ei ap:n. Ap:n tytär on vegaani, siis se tytär, kenen juhlat on kyseessä. Pitääkö vielä tavuttaa? Ap:n TYTTÄREN juhlat, ap:n tytär on vegaani. Joko nyt menisi perille?

Niin...?

Ap järjestää juhlat ja tekee ruoat. Hänellä ei ole mitään edellisen kirjoittajan kuvailemia henkisiä esteitä käsitellä ja valmistaa lihaa, kalaa, äyriäisiä, munia, juustoja ym., koska on itse sekasyöjä ja tekee ruokaa näistä aineksista päivittäin.

Oma lapsenikin on kasvissyöjä, muttei sillä ollut mitään tekemistä sen kanssa mitä hänen yo-juhlissaan tarjottiin.

Hänelle oli tarjolla herkullista kasvisruokaa ja kaikille muillekin oli tarjolla heidän ruokavalioonsa sopivaa juhlaruokaa. Ihan niin kuin juhlissa kuuluukin olla!

Se että sinun tyttäresi kauppaa periaatteensa ettei vain loukkaa lihansyöjää, ei tarkoita sitä, että ap:n tyttären tarvitsee niin tehdä omissa juhlissaan. Edelleen juhlat ovat ap:n tyttären, nyt juhlitaan hänen tavallaan. Ei ap:n. Vaikka ap tekee tarjoiltavia, se ei silti tee juhlista ap:n juhlia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Millä tavalla tyttäreni "kauppasi periaatteensa"? 

Hänen periaatteensa on kasvissyönti. Eikä hän ole syönyt lihaa. Lihan syöminen olisi periaatteiden kauppaamista, eikä hän pistäisi lihaa suuhunsa missään oloissa. 

MUIDEN IHMISTEN syömisten määräileminen tai vahtiminen ei sen sijaan ole koskaan ollut mikään hänen periaatteensa.

Sinun ilmeisesti on. :o)

Miten muiden ihmisten syömisistä tuli sinun periaatteesi ja pakkomielteesi? Ei voi kuin ihmetellä joidenkin ihmisten ajatuskulkuja. Huh.

Ei muiden ihmisten syöminen ole minulle pakkomielle. Omilla rahoillaan voi jokainen ostaa mitä huvittaa, en todellakaan puutu. Mutta minä en omilla rahoillani osta mitään arvojeni vastaista, joka sotii omaa moraaliani vastaan. Joten minun juhlissani ei tarjoilla mitään sellaista, mitä en halua omilla rahoillani kustantaa ja mitä en omissa juhlissani halua valinnoillani tukea. Mikä vastasikin myös tuohon sinun tyttäresi kysymykseen.

Onko tällaiset perusasiat todellakin joillekin niin vaikea ymmärtää? Että ihminen ei halua toimia omaa arvomaailmaansa vastaan, koska se tuntuu väärältä ja pahalta?

Miten niin vastasi "tyttäreni kysymykseen"?

Tyttäreni ei todellakaan maksanut omia yo-juhliaan, vaan me vanhemmat maksoimme. Ja myös järjestimme juhlat.

Samoin Ap järjestää tyttärensä juhlat.

Kukaan vegaani tai kasvissyöjä ei maksa juhlista mitään, eikä myöskään järjestä niitä. Joten ihan turhaa höpinää.

Entä jos maksaisi ja järjestäisi? Ymmärrätkö sitten?

Ja onko väärin, jos äiti arvostaa tyttärensä vakaumusta ja HALUAA erottua kaikkien kinkkupiirakoiden ja leipäkakkujen joukosta tarjoilemalla jotain mielenkiintoisempaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä tsiisus sentään. Vegaaniuteen liittyy eettiset valinnat: vegaani ei halua OMILLA valinnoillaan tukea epäeettistä ja julmaa liha- ja maitoteollisuutta. Vegaani ei halua omilla valinnoillaan osallistua tappamiseen ja riistoon. Siksi vegaani ei tarjoa omissa juhlissaan lihaa eikä muita eläinkunnantuotteita, KOSKA EI HALUA TUKEA EPÄEETTISTÄ TOIMINTAA omilla valinnoillaan! Muiden juhlissa vegaani menee muiden arvomaailman mukaan, en todellakaan oleta, että kaikki ajattelisivat asioista samalla tavalla, mitä minä. En arvostele enkä katso pitkin nenänvartta lihansyöjän tarjoiluja. Nämä ovat minun eettiset ja moraaliset periaatteet eikä kenenkään pidä joutua tekemään mitään omaa moraalia ja etiikkaan vastaan.

Sama kun kutsuisit uskovaisia ryhmäseksibileisiin ja vaatisit, että heidän tulisi jättää uskontonsa taka-alalle ja osallistuttava muiden mieliksi. Tai alkoholia juovat tulevat uskovaisten/raittiiden bileisiin ja vaativat alkoholia, koska he niin haluavat. Tai muslimi toisi oman lampaansa juhliin ja vaatisi sen teurastamista halal-tyylillä siinä paikan päällä ja pakottaisi sinut osallistumaan.

Minä en myy omia eettisiä periaatteitani mistään rahasta enkä omilla rahoillani todellakaan aio ostaa mihinkään juhliini mitään sellaista, joka on arvojeni vastaista. Se tuntuisi lähes samalla, kun joku pakottaisi minut pettämään puolisoani hänen veljensä tai isänsä kanssa. Samoin en oleta, että kukaan automaattisesti ottaa minun valintojani huomioon, vaan hoidan itse omat ruokkimiseni. Juhliin mennään ensisijaisesti juhlimaan, ei vetämään hernettä nenään tarjolla olevista ruoista tai niiden puutteista.

Tässä ketjussa on kyse Ap:n, joka on sekasyöjä, järjestämistä juhlista.

Ap ostaa, käsittelee ja syö lihaa säännöllisesti. Samoin koko muu perhe, yhtä perheenjäsentä lukuunottamattta.

Ap:llä ei ole mitään kuvaamiasi henkisiä esteitä järjestää juhlat, joissa kunnioitetaan kaikkia vieraita.

Otappa nyt se silmä käteen ja lue kerrankin kunnolla. Kyse on ap:n tyttären juhlista, tyttären, ei ap:n. Ap:n tytär on vegaani, siis se tytär, kenen juhlat on kyseessä. Pitääkö vielä tavuttaa? Ap:n TYTTÄREN juhlat, ap:n tytär on vegaani. Joko nyt menisi perille?

Niin...?

Ap järjestää juhlat ja tekee ruoat. Hänellä ei ole mitään edellisen kirjoittajan kuvailemia henkisiä esteitä käsitellä ja valmistaa lihaa, kalaa, äyriäisiä, munia, juustoja ym., koska on itse sekasyöjä ja tekee ruokaa näistä aineksista päivittäin.

Oma lapsenikin on kasvissyöjä, muttei sillä ollut mitään tekemistä sen kanssa mitä hänen yo-juhlissaan tarjottiin.

Hänelle oli tarjolla herkullista kasvisruokaa ja kaikille muillekin oli tarjolla heidän ruokavalioonsa sopivaa juhlaruokaa. Ihan niin kuin juhlissa kuuluukin olla!

Se että sinun tyttäresi kauppaa periaatteensa ettei vain loukkaa lihansyöjää, ei tarkoita sitä, että ap:n tyttären tarvitsee niin tehdä omissa juhlissaan. Edelleen juhlat ovat ap:n tyttären, nyt juhlitaan hänen tavallaan. Ei ap:n. Vaikka ap tekee tarjoiltavia, se ei silti tee juhlista ap:n juhlia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Millä tavalla tyttäreni "kauppasi periaatteensa"? 

Hänen periaatteensa on kasvissyönti. Eikä hän ole syönyt lihaa. Lihan syöminen olisi periaatteiden kauppaamista, eikä hän pistäisi lihaa suuhunsa missään oloissa. 

MUIDEN IHMISTEN syömisten määräileminen tai vahtiminen ei sen sijaan ole koskaan ollut mikään hänen periaatteensa.

Sinun ilmeisesti on. :o)

Miten muiden ihmisten syömisistä tuli sinun periaatteesi ja pakkomielteesi? Ei voi kuin ihmetellä joidenkin ihmisten ajatuskulkuja. Huh.

Ei muiden ihmisten syöminen ole minulle pakkomielle. Omilla rahoillaan voi jokainen ostaa mitä huvittaa, en todellakaan puutu. Mutta minä en omilla rahoillani osta mitään arvojeni vastaista, joka sotii omaa moraaliani vastaan. Joten minun juhlissani ei tarjoilla mitään sellaista, mitä en halua omilla rahoillani kustantaa ja mitä en omissa juhlissani halua valinnoillani tukea. Mikä vastasikin myös tuohon sinun tyttäresi kysymykseen.

Onko tällaiset perusasiat todellakin joillekin niin vaikea ymmärtää? Että ihminen ei halua toimia omaa arvomaailmaansa vastaan, koska se tuntuu väärältä ja pahalta?

Miten niin vastasi "tyttäreni kysymykseen"?

Tyttäreni ei todellakaan maksanut omia yo-juhliaan, vaan me vanhemmat maksoimme. Ja myös järjestimme juhlat.

Samoin Ap järjestää tyttärensä juhlat.

Kukaan vegaani tai kasvissyöjä ei maksa juhlista mitään, eikä myöskään järjestä niitä. Joten ihan turhaa höpinää.

Ei maksakaan mutta vegaanitytön rakastavat vanhemmat maksavat ja haluavat järjestää tyttärensä näköiset juhlat ja kunnioittaa hänen arvojaan. Siksi tässä tapauksessa maksajan tahto on sama kuin vegaanitytön tahto: tämä juhla on onnellinen päivä jonka vanhemmat tyttärelleen antavat ja he haluavat kunnioittaa ylioppilaaksi päässeen toivetta. Ja se on muuten hienoa, ap :)

Vierailija
584/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuota vähän epäkohteliasta meteliä nostaa. Mutta aika moni kasvissyöjäkin aloittaa juhlissa hässäkän ihmettelemällä miten vähän hänelle on syötävää.

Lihan syönti on samanlainen itse päätetty ruokavalio kuin kasvissyönti tai punaisen lihan syömättä jättäminen. Allergioista johtuva erikoisruokavaliot ovat asia erikseen, ne eivät ole oma valinta. Itseäni potuttaa miksi vain tiettyjä erikoisruokavalioita suositaan. Jos koulussa on tarjolla liha/kanaruokaa, nousee hirveä meteli, jos vegaaneille ei ole omaa ruokaa tarjolla. Kun listalla on kasviskeitto, ei lihan ystäville ole mitään, eikä siitä saa valittaa.

Kaiken huippu on se, että on kouluja, jossa esimerkiksi laktoosittoman allergiaruokavalion saa vain lääkärintodistuksella. Kasvisruoan saa omalla ilmoituksella.

Tänä siksi koska kasvissyönti on eettinen syy mutta lihaa ei ole pakko joka aterialla saada. Jos tarjolla on vain liharuoka niin kasvissyöjät ja vegaanit ei sitä voi syödä, jos tarjolla on kasvisruokaa niin ainoa syy miksi sitä ei voisi syödä on allergia tai nirsoilu.

Miksi kasvisruokavalioon pitäisi olla kenenkään muun kuin kasvissyöjän itsensä ilmoitus?

Päinvastoin. Liharuokaa voivat vegaanitkin syödä. Vain puhdas nirsoilu estää sen syömisen. 

Sen sijaan laktoosia sisältäviä tuotteita ei laktoosi-intoleranssista kärsivä voi syödä. Terveys estää.

Laktoositonta ruokaa pitäisi olla siis aina saatavilla, eikä siihen pitäisi vaatia mitään todistuksia, koska terveyssyistä laktoosia sisältävä ruoka ei monelle sovi.

Nirsoilijoille sen sijaan voitaisiin tarjoilla ruokaa vain, jos budjettiin jää ylimääräistä.

Tiedätkös olen laktoosi-intolerantti ja en minä kuole piereskelyyn ja vatsan vääntöön. Aika heikko "terveyssyy" on aika monella tästä kärsivällä.

Ihmisillä ei saa olla arvoja? Sullakin niitä on ja jos sun arvoja kutsuttaisiin nirsoiluksi tai muuten mollattaisiin, niin varmaan ääni muuttuisi.

Vierailija
585/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailla ei ole oikeutta päättää ruokia ja niistä valittaminen on moukkamaista. Kutsujan täytyy tietenkin ottaa huomioon vieraiden erikoisruokavaliot/allergiat, mutta kukaan tuskin on syömättä vihanneksia eettisistä syistä.

Vierailija
586/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailtavan sitkeästi jotkut jaksavat tolle täydellinenemäntäjankkaajalle vääntää rautalankaa, mutta ei siitä ole mitään hyötyä. Maailman tappiin asti hän tulee olemaan sitä mieltä, että yksikin ateria ilman lihaa on aivopesua, tyrkyttämistä, halveksuntaa ja fanaattisuutta. Miten subjektiivinen ihminen voikaan olla...  ;)

Ei. Vaan äärisubjektiivista on määräillä muiden ruokailua oman ideologian mukaan. ;)

Laajakatseista taas on tarjoilla kaikille heille sopivaa ruokaa omista mieltymyksistä riippumatta.

Mutta vegaanifanaatikoilla on näköjään sisäsyntyinen tarve määräillä muiden ruokavaliota ja yrittää rajoittaa se omansa kaltaiseksi.

Onnea valitsemallanne kapeakatseisella tiellä. Voin kertoa, ettei tule onnistumaan.

Suurin osa suomalaisista ei nimittäin lähde hihhuliliikeisiin mukaan. 

Ja suurimmalla osalla suomalaisista ovat käytöstavat ja kohteliaisuus - myös omia vieraita kohtaan - hallussa. :)

Vierailija
587/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjät voi syödä vegaaniruokaa ihan helposti. Vegaaneilla on arvoja ja haluavat olla eettisiä, etkö ymmärrä?

Syön lihaa aika vähän, koska se vaan on ällöä. Teollisuusjätettä, rasvaisia kuolleen eläimen paloja, suomuja, verta hyhyhh yök. Aika kusista sitä väkisin syödä vaikka yksi syy kasvissyöntiini on nirsous.

Vierailija
588/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailla ei ole oikeutta päättää ruokia ja niistä valittaminen on moukkamaista. Kutsujan täytyy tietenkin ottaa huomioon vieraiden erikoisruokavaliot/allergiat, mutta kukaan tuskin on syömättä vihanneksia eettisistä syistä.

Haha.

"En voi syödä kerran elämässäni tofucouscousslaattia, koska pekoni on elämä ja lihapulla on Jumala."

Vierailija
589/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googletappas etiikka ja yritetään sitten uudelleen.

Ei mulla ole mitään sitä vastaan että laktoositonkin vaihtoehto olisi aina saatavilla, päinvastoin ne olisi hyvä juttu ja kaipasin sitä silloin kun itse vielä olin sekasyöjä.

Vierailija
590/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia perusteluja on tullut: 

- Joku voi olla kasviksille allerginen. RATKAISU: allergiat selvitetään etukäteen. Case closed.

- Joku voi olla kasviksille yliherkkä. RATKAISU: yliherkkyydet selvitetään etukäteen. Case closed.

- Jollakin on eettisistä syistä ruokarajoitteita. RATKAISU: ruokarajoitteet selvitetään etukäteen. Case closed.

- Joku ei vain tykkää. RATKAISU: sitten ei syö niitä ruokia, joista ei tykkää, ja keskittyy niihin, joista tykkää. Case closed. 

- Joku kuolee nälkään, kun ei löydy mitään hyvää. RATKAISU: kasva aikuiseksi, koska joka paikassa ei yksinkertaisesti ole mahdollista noudattaa Sinun Yksilöllistä, Hienostunutta Makuasi.

Jos joku on sekä allerginen, yliherkkä, eettisesti estynyt, eikä tykkää, ja kuolee siitä hyvästä nälkään, kannattaa jäädä juhlista pois ja valmistaa itse ruokansa.

Vielä joitakin argumentteja? 

Juhlien järjestäjä tekee KAIKILLE vieraille - niin vegaaneille kuin sekasyöjillekin - sopivan buffettarjoilun.

Case closed.

Ja kaikki ovat tyytyväisiä. Paitsi ehkä vegaani, joka ei päässyt tuputtamaan ideologiaansa ja määräilemään muiden ihmisten syömisiä. ;)

Ei tee :D. Vaikka miten polkisit jalkaa ja itkisit ja raivoisit, että kaikkien tulee tehdä kuten minä, niin ihmiset eivät tee :). Jokainen juhlija järjestää omannäköisen menun ihan juuri sillä tavalla, mikä sopii omaan persoonaan. Vaikka sinä miten jankkaisit sivutolkulla, että eieieieeieieieieieieeieieieie kun minä määrään, niin näin se nyt vain on, että on erilaisia teemajuhlia. On vegaanijuhlia, on italialais-iltoja, rapujuhlia, meksikolaisia tarjottavia, afrikkalaisia teemajuhlia ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Ihan siitä huolimatta, että sinua kiukuttaa se, kun pöydästä ei löydy juuri niitä ruokia, joita sinä haluat.

Näin on. Teemajuhlia löytyy. Itsekin olen pitänyt monia.

Niissäkin hyvä juhlienjärjestäjä huomioi vieraiden sairauksista ja nirsoiluista - kuten veganismista - johtuvat ruokarajoitukset. ;)

Vierailija
591/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailtavan sitkeästi jotkut jaksavat tolle täydellinenemäntäjankkaajalle vääntää rautalankaa, mutta ei siitä ole mitään hyötyä. Maailman tappiin asti hän tulee olemaan sitä mieltä, että yksikin ateria ilman lihaa on aivopesua, tyrkyttämistä, halveksuntaa ja fanaattisuutta. Miten subjektiivinen ihminen voikaan olla...  ;)

Ei. Vaan äärisubjektiivista on määräillä muiden ruokailua oman ideologian mukaan. ;)

Laajakatseista taas on tarjoilla kaikille heille sopivaa ruokaa omista mieltymyksistä riippumatta.

Mutta vegaanifanaatikoilla on näköjään sisäsyntyinen tarve määräillä muiden ruokavaliota ja yrittää rajoittaa se omansa kaltaiseksi.

Onnea valitsemallanne kapeakatseisella tiellä. Voin kertoa, ettei tule onnistumaan.

Ja suurimmalla osalla suomalaisista ovat käytöstavat ja kohteliaisuus - myös omia vieraita kohtaan - hallussa. :)

Siis yksien juhlien tarjoamiset on sinulle "tarve määräillä muiden ruokailu" ?. Siis ymmärrätkö,että tässä on kyse vain yksien juhlien menuusta,ei sinun koko lopunelämän ruuasta. Kai sinä yhdet juhlat voit syödä vaikka sitä kasvista ja mässäät sitten lopunelämääsi veristä pihviä suupielet punaisena. Tässä on kyse vain YHDESTÄ ateriasta , yksistä juhlista.

Vierailija
592/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän mennessä on onnistunut vallan hyvin, saan kiittää siitä avarakatseista lähipiiriäni :) Maistavat mielellään uutta eivätkä valita jos yksissä juhlissa jää pihvi välistä.

Vierailija
593/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha.

"En voi syödä kerran elämässäni tofucouscousslaattia, koska pekoni on elämä ja lihapulla on Jumala."

Tofu on hormonihäirikkö-soijaa, joka on kielletty hormonisensitiivisiä syöpiä, kilpirauhassairauksia ja monta muutakin sairautta sairastavilta. Couscous on viljaa, jota keliaakikot ja muut viljayliherkät eivät voi syödä.

Olisiko parempi ruokalajeja siihen menuun? ;)

Vierailija
594/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha.

Tofu on hormonihäirikkö-soijaa, joka on kielletty hormonisensitiivisiä syöpiä, kilpirauhassairauksia ja monta muutakin sairautta sairastavilta. Couscous on viljaa, jota keliaakikot ja muut viljayliherkät eivät voi syödä.

Pakko piti tarttua esimerkkiin? Itse käytän papuja, ei tuo tofu uppoa kovin usein.

Ja couscousin tilalle vaikka rucolaa, nam!

PS. Ei joka juhlissa keliaakikkoja ole.

Vierailija
595/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha.

Mikäli joku ilmoittaa näistä rajoitteista, hänet varmasti huomioidaan niin että ruokana ei ole pelkästään tofucouscous.

Vierailija
596/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha.

En tunne ihmisiä joilla on syöpä tai mitään ruokarajoituksia. Paitsi yhdellä paha kala-allergia ja mulla laktoosi-intoleranssi. Jos rajoituksia on ne otetaa huomioon ja syödään kasvisruokaa. Nirsot saa jäädä kotiin, tähän menness kukaan ei ole jäänyt.

Miksi oletat että kaikki tuntee näitä mystisiä ihmisiä joille käy vain liha ja maito?

Vierailija
597/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän takahikiällä tai takapajulassa asut? Nykyään tuntuu,että nimenomaan kasvisruoka ja veganismi nostaa päätään. Itse olen koko elämäni elänyt porukoissa jossa kasvisruoka on ollut kunniassa ja nytkin lähes koko oma perheeni on kasvissyöjiä.  Omat sisareni perheineen ovat olleet kasvissyöjiä jo vuosikymmenet. Ei siihen mitään "hihhulointia" tarvita. Ihme ennekkoluuloja sinulla. Ei luulisi tuollaista olevan enää olemassakaan,että noin kovasti pelottaa jos joku on kasvissyöjä. Yritäppä miettiä, mikä sinusta siinä niin pelottavaa on, että joku ei halua syödä eläimiä?

Vierailija
598/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassakaan kaikille sopivaa ruokaa jos sopiminen tarkoittaa maistumista. Tätä että jokainen tykkää ei auta edes lihan tuominen mukaan ruokiin, koska voihan sekin mennä pieleen, esim joku ei tykkää naudanlihasta yhtään tai pihvistä vaan haluaisi kanaa ym.

Vierailija
599/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarjoaisin kaikille erikoisruokavaliokseen "lihan" ilmoittaneille tartar-pihvin raa'alla kananmunalla ja ruokajuomaksi maitoa. Pitäisin myös tarkasti huolen, ettei hän vahingossa nauti minun juhlissani mitään kasvisperäistä ruokaa tai juomaa. Tämä siis sen vuoksi, että hän ilmoitti, ettei voi syödä muuta kuin eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
600/740 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasioista on turha kiistellä.

Huono ruoka on vaan huonoa.