TAMMITENAVIEN 30.6. - 6.7.
Viime viikon keskustelut: [http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (27)
On sivusto tökkinyt niin paljon, etten ole päässyt kirjoittelemaan.
Nyt on minunkin mies lomalla ja ulkoilee esikoisen kanssa, joten päätin tulla kirjoittamaan viime viikon puolivuotis neuvolakäynnin mittoja.
Mitat siis olivat 66,5 cm (mun mielestä 67 cm kun jalka oli suorana) ja 8120 g. Mikael on siis nyt lähestynyt nollakäyrää sekä pituuden että painon suhteen. Vaikka onhan pituus edelleen miinuksella ja paino plussalla - taitaa äitiinsä tulla ;)
Frimmy: Onnea autokauppojen johdosta!
Ja taas omia asioita: KäytiinTukholman risteilyllä, lähinnä jotta esikoinen saisi kokea senkin ihmeen. Muuten oli oikein mukavaa, mutta paluumatkalla, illalla kun olin esikoisen kanssa ostamassa nameja (halusi ostaa jotain ihan omilla rahoillaan), niin Mikael alkoi eroahdistuksessaan huutamaan ja oli huutanut niin lujaa, että hyttiemäntä tuli tarkistamaan, ettei vauvaa ole jätetty yksin sinne. Kamalaa jos ihmiset oikeasti tekee niin! Siinä ei mitään, mutta samainen hlö oli käynyt vielä toisenkin kerran ja sanonut "eikö sitä vauvaa voi pitää vähän hiljempaa"!!!! Mies oli siihen vastannut "Joo pistän volyymia alemmas" ja laittanut oven kiinni. Siis ihan älytöntä, että joku päästää suustaan jotain tuollaista! Kaiken lisäksi hyttiimme kuului puolilleöin saakka meteliä pubista, jossa katseltiin jalkapallon em-kisojen finaalia...
Nyt ei ehdi muuta. Mikael huutaa...
Voikaa hyvin kaikki!
T: Emem ja Mikael 21122007
Kesän lämpöisiä päiviä täälläkin odotellaan. Ei oikein viitsi lasten kanssa lähteä rannallekaan, kun ilma on viileämpi ja vesikin vain 15 asteista. Silloin kun viimeksi oli jokunen viikko takaperin helteitä, niin käytiin rannalla ja oli oikein mukavaa ja lasten huuletkaan ei sinertänyt:)
Eilen käytiin reissussa Turussa. Käytiin tutustumassa Turun linnaan. Aada oli Ergo-repussa ja 2,5-vuotias isovelikin jaksoi hyvin nousta portaita, joita olikin paljon. Muuten jaksoin hyvin kantaa Aadaa, mutta loppu ajasta alkoi vähän selässä tuntua kun kantorepun lantiovyö oli noussut vyötärölle ja toi siten liikaa painoa selälle.
Jännä miten eri kokoisia vauvat ovat. Toiset on niin pieniä ja toiset taas hirmu isoja. Meilläkin Aada vastaa n. 10kk ikäistä vauvaa, kun 5kk mitat olivat 69,5cm ja  8,5kg. Ensi viikon maanantaina on 6kk neuvola ja varmaan 9kg/70cm menee jo rikki.
Nyt on todellakin syöminen alkanut sujua melko hyvin, vihdoinkin! Se hedelmäsose-kokeilu auttoi varmaan asiaa, kun se oli Aadalle mieluisaa. Nyt on sitten maistunut peruna-porkkanakin ja puuro (olen käyttänyt Piltti-puurojauhetta). Pitää tänään ostaa jotain lihasosetta kaupasta ja maistella sitä. Ryömiminenkin menee akselin ympäri. Ja pari kertaa on kääntynyt vatsalta selälleen. Tosin itse en ole nähnyt, että kääntyikö itsestään, vai olikohan 2,5-vuotiaalla jotain tekemistä asian kanssa?? :)
Minäkin onnittelen Frimmya autokaupoista:) Kahden auton elämä on mukavaa! Meilläkin oli pitkään "ykkkös" ja "kakkos" autot. Mutta myytiin se kakkos-auto pois kun jäin tuon 2,5-vuotiaan äitiyslomalle. Tuntui turhalta pitää toista autoa tyhjänpanttina ja maksaa silti kaikki vakuutusmaksut ym kulut. Sitten kun menin taas töihin, niin kylläpä olisin kaivannut toista autoa... Piti opetella taas uudestaan usean vuoden jälkeen julkisten kulkuneuvojen käyttö! En ollut juurikaan liikkunut busseilla sitten opiskeluaikojen.
Meneekö teidän muiden "pitkähiuksisten" vauvojen tukat helposti takkuun? Itse saan selvitellä päivittäin niitä takkupalloja Aadan tukasta. Semmoisen huomasin, että kun olin pari viikkoa reissussa eikä ollut oikein mahdollisuutta kylvettää sinä aikana vauvaa, joten tukkaa en pessyt häneltä silloin ollenkaan, niin se ei mennyt takkuun melkein ollenkaan tuona aikana. Pesut tein vain juoksevan veden alla ja kosteuspyyhkeillä. Nyt kun taas kotona olen kylvettänyt Aadan pari kertaa viikossa niin taas on tukassa jatkuvasti takkuja. Takaraivolta on myös osittain lähtenyt tukka kokonaan pois... Mutta kai tuokin "ongelma" häviää pikkuhiljaa, kunhan vauva oppii istumaan eikä makoile aina lattialla niin, että pää hinkkautuu jatkuvasti alustaa vasten.
Aadalla on myös nykyään aina jokin lelu tai harson kulma suussa. Tuttiakin "jyrsii" eikä varsinaisesti ime. Ehkä ne hampaat alkaa sieltä jo hiljalleen pullistella ulos.
Yöunista ja muutoksista on myös ollut puhetta. Meilläkin on taas tapahtunut jotain vaihtelua nukkumisessa. Vielä vähän aikaa sitten Aada nukkui aivan tosi hyvin yöt. Joskus heräsi vasta aamulla syömään, tai sitten söi vain yhden kerran yössä. Nyt ei tahdo pari maito pulloa riittää yöksi, vaan aamulla pitää vielä hakea kolmas pullo. Nukahtaminen on myös jonkin verran viivästynyt. Itse en lämmitä enää maitoja ollenkaan Aadalle. Yöksi lataan tuttipulloihin vettä suoraan kraanasta valmiiksi ja mittaan maitojauheet valmiiksi kapeiden tuttipullojen korkkeihin, joista yöllä saan helposti vaan kaadettua jauheet pulloon ja eikun syömään. Tuttipulloina käytän Aventin pulloja, joissa on leveät suuaukot, joten tuosta pienemmästä korkista saa hyvin kaadettua jauheet pulloon. Kannattaa kokeilla niin ei tarvitse keittiöstä asti lähteä hakemaan maitoa öisin!
T:vikli80 ja Aada 4.1.08
Meillä ei Ohto huoli maitoa lämmittämättä. Olen pikkuhiljaa yrittänyt totuttaa vähän viileämpään, mutta aika tarkkaa on sen lämmön kanssa yhä.
Meillä ei onneksi ole pitkä matka keittiöön lämmittämään maitoa yölläkään, olisiko sängystä alle kolme metriä jääkaapille ja mikrolle. Kun ollaan asusteltu toistaiseksi tää pikkuvauva-aika alakerrassa takkahuoneessa, joka on ihan keittiön vieressä, ei ole edes ovea välissä.
Makuuhuoneet meillä on varsinaisesti talon yläkerrassa, mutta ne on ollut tyhjillään jo jostain raskauden puolivälistä asti, kun ylhäällä ei ole vessaa, pelkäsin tippuvani portaista yöllä vessassa ravatessa. Samoin nyt pikkuvauva-aikana helpompi olla lähellä juoksevaa vettä ja keittiötä. Ja kesällä viileämpikin. Ylhäällä on aikamoinen sauna kesällä..
Ehkä syksyllä, olettaen että Ohto oppii nukkumaan yöt läpeensä, olisi tarkoitus siirtyä takaisin yläkertaan. Me toiseen huoneeseen, Ohto sitten toiseen. Tai no ei niissäkään huoneissa ole edes ovea välissä. Meillä on aika kummallinen talo, paljon missään väleissä ei ole ovia.
Frimmy
Nytkään en ole vielä ehtinyt kunnolla lukemaan pinoa, mutta huomasin Ememin valitelleen ettei meinaa päästä tänne kirjoittelemaan. Mikä mättää :) ?
Mä kun olen päässyt joka kerta, vaikkakin toisinaan hieman kikkailemalla.
Tässä pari vinkkiä:
1) jos kirjautumisen jälkeen tulee syntax error ... -teksti, niin mene vasemman reunan Keskustelut-linkistä takaisin keskusteluihin. Sisäänkirjautuminen pitäisi olla ns. voimassa
2) jos kirjautumisen jälkeen tulee teksti, että sivut on väliaikaisesti pois käytöstä, paina selaimen back/takaisin-nappulaa. Pitäis toimia.
Joskus kirjautuminen ei näiden jälkeen onnistunut, kirjaudu uudelleen. Mulla yleensä toinen kerta onnistuu.
Olin eilen katsomassa sen Sinkkuelämää-leffan ja oli kyllä ihana nollaus. Suosittelen niille, jotka tykkäs ko. sarjasta!
Vauveli huutelee sängyssään, joten täytyy mennä.
Justus & poju 14.1.
Vitsi mikä keli!! Aamupäivällä satoi ja oli ihan synkkää, iltapäivällä sitten alkoi aurinko paistaa tosi lämpimästi, ihanaa! Lykin Millaa vaunuissa hiki päässä 2 h, kun ihme kyllä suostui koisaamaan. Tai siis heräs kerran, nukuttuaan tunnin. Ja alkoi heräillä joka kerta kun vaunut stoppas. Onneks ei ollu mitään liikennevaloja reitillä, ois varmaan pitäny painaa päin punaisia ettei neiti vaan herää  :D
Sivujen tökkimisestä: mulla kävi eilen aamupvällä niin, että sivu ilmoitti "ei viestejä"... Silti etusivulla näkyi keskustelujen 5 viimeistä. Samaa vikaa oli silloinkin, kun nää sivut uudistui.
Eilen illalla Milla sai iltapuuroa ekaa kertaa. Vaikutuksena se, että heräsi tissille klo 23, edellispäivänä heräsi tissille klo 23:15. No, ainakin mä hetken uskoin että siitä iltasyöpöttelystä ois jotain apua.... Ollaan palattu käytönnössä perhepetiin yökohkaamisen tuloksena. Eilen Milla nukkui pinnikses 21-23, lopun yötä vieressä. Mun mielestä ei heränny niin montaa kertaa syömään, ehkä vain klo 23, 3, 6, 7 ja 8:30, tms. Mutta kun on vieressä, niin en aina muista olenko imettäny vai en, koska nukahdan liki heti kun "plugi on kiinni". Viime viikolla heräs em. lisäks klo 1 ja viel mahdollisesti klo 2....
Meillä on rattaiden haku päällä. Vaunuissa on kyl ratasosa erikseen, mut ne kärrit on niin jumalattoman isot ja painavat ynnä ratasosas ei oo valjaita, joten ajateltiin jos oikein hankittais sellaiset matkarattaat erikseen. Ehkä hankitaan carena easyt, onko jollain kokemuksia ko. kuljettimesta?
Jaahas, unipuuhat alkaa huhuilla! Iltapuuro ei tänään kelvannu lainkaan, mies kokkasi sen ja teki sellaisen "kauraleivän"... En ihmettele ettei moinen tönkkö kelvannu...
Miukkis & Milla 3.1. kohta siis 6 kk!!!
Nyt kun mies on lomalla, ei oikein "ehdi" tai viitsi kovin usein netissä käydä. On tätä touhua kaikenlaista. Kotona ehtii tehdä eri juttuja kun toinen hoitaa lapset ja muutenkin ollaan pyöritty siellä sun täällä.
Justusko puhui että oli käynyt katsomassa Sinkkuelämää? Mulla on vakaa aikomus mennä tällä viikolla. Ja aion mennä ihan yksin. En halua pyytää ketään kaveriakaan mukaan kun haluan mennä ja olla huolehtimatta kenenkään muun hyvinvoinnista. Ostan ison potin poppareita ja rentoudun... Saa nähdä pääsisinkö jo huomenna.
Miukkis kyseli Carena Easysta. Mä ostin sellaiset. Meillä on normaalikäytössä Emmaljungan Ceroxit, mutta ne on niin isot että ei niitä mihinkään viitsi autolla rahdata. Tutkin aika kauan noita eri matkarattaita ennen kuin ostin. Nuo Carenat ovat ns. isot ja tukevat ja menevät kuitenkin pieneen tilaan. Ja taittuvat kuten normaalitkin rattaat, eivät sillä lailla sateenvarjomaisesti.
Plussaa myös iso tavarakori, niin suurta en muissa ole nähnyt. Helpot käyttää ja tosiaan sellaiset vankan oloiset. Meillä kirkkaan siniset.
Sisu syö valtavasti. Siis todella paljon. Pojalla on nälkä koko ajan :)
Ruualla menee noin 5 jääpalakuutiota kasviksia (lisäksi pieni annos lihaa) ja jälkiruuaksi vielä hedelmä / marjasosetta puoli purkkia tai välillä jopa kokonainen. Ja mä annan pojalle aina ensimmäiseksi rintaa, ennen mitään ruokaa, jotta joisi kunnolla. Nämä maxiannokset siis maidon päälle...
Välipalalla maitoa ja purkillinen hedelmäsosetta. Iltapalaksi iso puuro ja maitoa. Ja silti tuo mies herää yöllä kaksi kertaa maidolle. Käsittämätöntä. Kun tuo meidän esikoinen ei varmaan vieläkään syö noin paljon!
Ostimme muuten oviportin. Asennamme sen esikoisen huoneen oviaukkoon heti kun Sisu alkaa kunnolla ryömiä. Sitä pientä tavaraa on niin paljon isomman pojan huoneessa eikä voi velvoittaa häntä niitä poistamaan. Löysimme hyvän, sellaisen metallisen ja sitä ei tarvitse ruuvata mitenkään.
Tällaista tänään. Mukavaa heinäkuuta kaikille.
ipu ja jäänmurtajat
Soseita olen keitellyt ja pakastanut lapsille vaikka kuinka ja kauan, mutta aina riittää uutta. Miten bataatti kestää pakastamisen? Oletteko pakastaneet perunaa jonkun muun kasviksen kanssa? Yksinäänhän se ei kestä. Entäs oletteko pakastaneet loppuja kaupan sosepurkista?
Meidän neiti taitaa olla samantapainen kuin Tolleroisen Silja. Pyörähtää mahalleen ketterästi, kääntyilee napansa ympäri, mutta ei ryömi, vähän työntää käsillään taaksepäin kun haluaisi eteenpäin. Käsiin pitäisi saada kaikki maailman tavarat tutkittavaksi. Hoitopöydällä pitää "lahjoa" antamalla jotain käteen (sukkakin käy paremman puutteessa), jotta pysyy edes hetken selällään.
Autoja on kaksi meilläkin. Nyt tosin enimmäkseen molemmat seisoo pihassa ja etenkin se viiden hengen auto seisoo tallissa melkein aina. Taisi se viime kuussa kerran liikahtaa... Kun syksy tulee, niin sitten niitä tosin tarvitaan molempia. Mä en pääse julkisilla töihin missään järjellisessä ajassa ja lasten harrastukset menee välillä päällekkäin. Väliin sitä aina pohdin, eikö me tosiaan pärjättäisi yhdellä. Onneksi ne ei tuolla tallissa saastuta, vaikka vakuutukset pitääkin maksaa.
Vikli: Meillä on kaikilla lapsilla ollut tässä vaiheessa takaraivokalju. Aika ikävän näköinenhän se on, mutta korjaantuu tosiaan kun makoilu vähenee. Varsinkin harsot tuntuu kuluttavan tukkaa pahasti. Sitten kun tukka taas kasvaa, niin on pitkään sellainen takkuinen takaraivolta.
Täällä on ollut ihan aurinkoista ja lämmintä pari päivää. Ainakin mulle on tullut tuossa pihalla puuhaillessa aina älytön hiki. Eihän se voi mun huonosta kunnostakaan johtua, eihän? ;)
Miukkis: Meillä menee yöt aika samalla tavalla kuin teilläkin. Ekalle yösyötölle otan viereen ja sitten mulla onkin kaikki syömiset vähän hataralla muistikuvalla. Viime yönä neiti kuitenkin söi ainakin neljä kertaa. Silloin kun ei syönyt pyöri muuten vaan ja kiskoi mua paidasta. Tänään voisin kantaa makkariin yhden tuolin ja kokeilla syöttää siinä ja laittaa sen jälkeen takaisin pinnikseen. Josko sillä olisi jotain vaikutusta uniin, jos mä en ole koko ajan hajulla.
Meilläkin pitää piakkoin hommata portteja ja muita turvavehkeitä koti täyteen. Meillä on portaita, isoveljien huoneita ja muita vaaran paikkoja ihan liikaa. Edellinen koti oli toddler proof, mutta tämä ei tosiaan ole. Keittiö on hankala. Meillä on erillinen uuni ja upotettu liesitaso. Uunissa ei ole lapsilukkoa. Laatikoita on yli kaksikymmentä. Ei niihin kaikkiin viitsisi asentaa niitä lukkojakaan eikä sitoa kahvoja toisiinsa. Hih, pitäisiköhän vaan opettaa lapselle, ettei laatikkoihin kosketa... ;)
Strutsi ja neiti 31.1.
Mä oon pakastanut bataattia, ei se mun mielestä miksikään mene, hyvin maistuu pakkasestakin.
Samoin jotain kaupan sosetta pakastin alussa. Enää ei tarvii kun menee koko purkki kerralla.
Meilläkin on takaraivo ihan kalju, oon tainnut siitä aiemminkin mainita. Mä en oo livenä vielä törmännyt kehenkään muuhun vauvaan ikinä, kellä olisi niin paha kalju kuin Ohtolla, mut kiva tietää ettei oo ainut.
Usein kaikki aina tuosta kaljusta päättelee että Ohto viihtyy ja nukkuu selällään.. Se ei edes pidä paikkaansa. Ohto on aina pienestä saakka viihtynyt hereillä mahallaan, nukkunutkin mahallaan heti kun oppi kääntymään, ja oppi aika varhain. Ei se paljoa ole oikeasti selällään, mut vissiin silloin kun on, hinkkaa sitä päätään niin paljon. Eikä me ees minkään harson päällä makuuteta..
On Ohtolta kyllä edestäkin tukka paljon kulunut, ei ole niin tuuhea kuin pienenä. vain niskakuopassa takana on jäljellä tumma tuuhea tupsu. takaa ja aika sivuiltakin on kalju, päällä ja edessä harvat kuluneet haivenet.
Frimmy ja Ohto 250108
5kk neuvolassa käytiin tänään ja uudet mitat ovat 7400g ja 65cm, eli hienosti on kirppumme kirinyt keskikäyrän kiinni. Rokotteesta tuli taas kitinää ja pientä lämpöä, tällä kertaa tosin osasin varautua laittamalla supon heti kun päästiin kotiin.
Meilläkin neiti hoksasi kääntymisen viimein, siinä hilkulla se on ollut jo pitkään. Tänään treenaili taitoa jo kovasti.
Olipas ruotsinlaivalla ollut törppö hyttiemäntä. Ei tainnut hällä olla paljoa kokemuksia vauvoista...
Onnea Frimmylle autokaupoista ja hyvistä yöunista!
Meilläkin on Carena Easyt, kirkkaan sinisenä =) Ostin ne itseasiassa kakkoselle viime kesän Helsingin reissua varten. Eli ovat tukevat ja hyvin toimivat myös silloin kolmevuotiaalla. Välillä niissä matkusti jopa kaksi tenavaa! Tavaratilaa on tosi hyvin ja ovat paljon mukavammat työnnellä kuin "rimpulat" sateenvarjorattaat, jotka tökkäävät jokaiseen katukivetykseen.
Strutsi: Ei ole meilläkään bataatti tykännyt huonoa pakastamisesta. Ja perunaakin olen pakastanut muiden kasvisten seassa. Esikoiselle muistelen keittäneeni erikseen aina perunan, nyt ei ole aikaa/energiaa siihen. Esikoinen ei tainnut niinikään saada kertaakaan kaupan kasvissoseita, enää en tunne niistäkään huonoa omaatuntoa ; ) Huono puoli hommassa on vain se, että neiti ei pidä niistä! Ainoa valmis kasvissose, mikä kelpaa, on Bonan Kasviksia... Esim. Piltin peruna-parsakaalia maistettuaan yökkäili niin suurieleisesti että osaan olla kokeilematta toiste! Onneksi marja- ja hedelmäsoseet purkeissa sentään kelpaa!
Onpas kello jo paljon. Huomenna olis tarkoitus käydä Haaparannalla Ikeassa ja onhan siellä vaikka mitä muutakin. Tosin tämän revohkan kanssa pahimmat shoppailuhalut kaikkoaa hyvin nopeasti... No, säästyypähän rahat.
Öitä! Ja aurinkoista heinäkuun alkua!
aksiina ja Annu 28.1
Pitkästä aikaa...
vienolla on kova yli 40c asteen kuume jo 2vrk ollu.Epäilen vauvarokkoa, koska muita oireita ei ole.Huomenna tai ylihuomenna pitäis tulla näpyt sitten.Pojalla oli kans tuon ikäisenä.Huomenna viedään kuitenkin lääkäriin,koska on niin itkuisa koko ajan, kun normaalisti niin tyytyväinen.
Nauratti kun Sisu on kuulemma nimensä mukainen-niin on Vienokin! Onneksi tuli annettua sävyisä nimi=)
Vieno syö n.1/2prk lihasosetta ja 1/2-1prk hedelmää päälle.Nyt kipeänä ei ole kyllä syönyt juuri mitään, maitoakin saa väkisin tyrkyttää.
Myös meidn neitokaisella kiiltää kunnon taka-kalju! Se on ihan sileä, ei kervan karvaa siinä.Tukka on muutenkin kyllä hirveän vähäinen, että ei hirveesti pistä silmään tuo.
Oppihan se Vienokin sitten kääntymään viikkoa alle puoli-vuotiaana! ja sitten onkin kääntyilty ihan väsyksiin asti! Yölläkin piti alussa kääntyillä niin että puolilta öin oli treenit itkujen kera.
olen ihan loppu tästä vauvan sairastelusta.olen niin väsynyt ettei enää edes saa nukuttua.Nukahtelen sitten busseihin, metroihin ja sohvan mutkiin pikkuhetkiksi.Hermot ei ole hyvässä kunnossa.Suutun helpolla pikkujutuista.Tuntuu pahalta, kun välillä haluaisi lomaa omasta elämästään, joka on kuitenkin niin hyvä.
Meillä on turvaportit yläkerran rappusten alapäässä ja yläpäässä.Isojen lasten huone on yläkerrassa.Poika 1v7kk nukkuu alhaalla ja me ja Vieno ylhäällä.Huolestuttaa vähän järjestelyt kun vieno lähtee liikkumaan.Isoveikka on edelleen väkivaltainen pikkuista kohtaan eikä niitä voi samaan huoneeseen panna.No, jospa ehtis vielä rauhoittua lähiaikoina...
Keittiössä on pitkä kenkälusikka sellaisetn laatikoitten kahvojen alla, jotka on siihen sopivat eli kenkälusikkaa vaaan vetämällä nostetaan ylös,kun haluaa tavaraa ottaa.Tämä on ollut mielettömän toimiva juttu! on myös tarrakiinnityksiä,jotka poikaoppi avaamaan n.viikossa.Ruuvattavia ostetttiin,muttei ole jaksettu laittaa.On yritetty opettaa ettei ne ole luvallsiia paikkoja, mutta yhdessä vaiheessa oli kyllä tosi raskasta, kun oli alvariinsa kauraryynit,mukit tai leivät pitkin lattioita.Kaappitilaa on vähän.Muuten meillä ei olis alalaatikoissa varmaan mitään=)
sammeramnni ja vieno 6kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a6f517ab-47ac-11dd-b555-…!
Ihana sää jatkuu... Laitoin Millan nukkumaan lyhythihaisessa bodyssa, ekan kerran sitten toukokuun  :D
Sammermannille voimahali! Mä yritän nukuttaa itseäni stressitilanteissa ajattelemalla rantahiekkaan lyöviä (meren)aaltoja. Aalto tulee rantaan, vetäytyy, tulee rantaan, vetäytyy, tulee rantaan, vetäytyy... Ja tietty ihanat palmut huojuu taustalla, kotilot ja simpukat rahisee hiekalla aaltojen vieminä, aurinko paistaa, on lämmin - ei kuuma, meri on kirkkaansininen, samoin taivas.
Eilen illalla meillä oli nukutussessio 2 h. Aina kun neiti nukahti, niin heräsi hetkoht uudelleen. Aaarrgghh! Mä olen alkanu epäillä, että oisko sillä sit kuitenkin nälkä? Voiko tissimaito heiketä laadullisesti? On tää kans yhtä salapoliisin hommaa!
Meillä on myös tukaton takaraivo. Eipä sitä tukkaa muutenkaan kamalasti ole, sellaiset hennot haivenet peittää päätänsä. Kuten myös mun päätä kun tää hiustenlähtö vaan jatkuu ja jatkuu. Takaraivolla tuntuu pieni sänki kun sitä pusuttelee, ehkä se tukka sieltä yrittää kasvaa.
Jaahas, puol tuntia on kohta kulunu neidin nukkumaanmenosta, menen väijymään parvekkeen lähistölle...
Ai niin, mäkin oon pakastanu bataattia hyvällä menestyksellä (eli menekillä). Ja kiitos ratas-kommenteista, eiköhän mekin ne easyt hankita!
Miukkis&Milla 0301
eilen kirjoitin melkoisen pitkän litanian ja kun lähetin sen niin ilmoitettiin että keskustelupalstoja päivitetään. pääsi muutama ärräpää siinä siten :)
maanantaina oli 5kk neuvola. mitat oli 9140g, 67cm ja pää 44cm. mun pitri vaatia toista mittausta pituudesta kun ensimmäisen mukaan olisi muka kasvanut kuukaudessa vain 0,5cm. jos näin olisi niin miten yhtäkkiä sitten 70 vaatteet on sopivia kun ennen ollut hiukan väljiä. no, toisen mittauksen jälkeen tuli pari centtiä lisää ja olin tyytyväinen :D
rokotteesta nousi kauhea huuto ja oli sitten väsynyt loppu päivän niin kuin viimeksikin. mutta sitten illalla tuli punaisia pisteitä ja oletin että ne on siitä rokotteesta. kun sitten seuraavana päivänä kuulin että mieheni esimiehellä on vesirokko. tilannetta seuratessa....
MiiKaro & Mikael 31012008
Esikoinen lähti mummin kanssa kesälomareissulle pariksi päiväksi ja mun pitäis siivota kämppä kuopuksen kanssa. Mutta täällä ollaan!
Odotan Myllymuksuista kestovaippakangaslähetystä ja sitä tulin oikeastaan katsomaan, joko on saapunut meidän peräkylille.
Mä pakastan myös bataattia ja kaupan soseita. Perunaa en ole pakastanut, kun ostan Oolannin valmista perunasosetta pakasteena (ihan puhdasta perunaa), jota syötin esikoisellekin. Kuopuksen masu vaan tulee kipeäksi perunasta, joten kovin usein en sitä anna.
Miukkis, kyllähän se rintamaidon koostumus muuttuu jossain vaiheessa (en vain muista milloin), eikä pidä niin hyvin nälkää, varsinkin jos on iso vauva.
Meillä ei ole vielä takaraivokaljua, mitä ihmettelen. Mutta täysi blondi näyttää pojasta tulevan. Syntyessään hällä oli punainen tukka (mutta meillä vanhemmilla ei!), nyt on puolet punaista ja puolet vaaleaa.
Miukkiksella oli hyvä vinkki Sammermannille unien saavuttamiseksi. Mulla auttoi jooga! Sen avulla pystyn tyhjentämään mielen nukkumaan mennessä (yleensä) loistavasti.
Mä olen suoraan sanoen ihmetellyt aina, miksi kaappeja ja laatikoita pitää lukita. Sehän vain herättää entistä enemmän mielenkiintoa! Meillä on lukittuna vain sellaiset paikat, joissa on jotain vaarallista (puukkoja, työkaluja, pesuaineita, ym.). Kun esikoinen aikanaan innostui kaappien sisällöstä, me tutkittiin ne yhdessä. Sen jälkeen sanoin, että tänne ei mennä ilman lupaa - eikä menty! Mutta oli myös sellaisia kaappeja, johon sai mennä koska vaan yksikseenkin ja sen sisältö olikin melkein aina pitkin lattioita :).
No, ehkä meillä oli sitten sen verran kuuliainen esikoinen, ettei halunnutkaan mennä luvatta kielletyille alueille. Kohta nähdään, miten tämä oppi toteutuu toisen kanssa!
Uunit, rappuset, ym. vaaralliset paikat ovatkin sitten asia erikseen. Meidän esikoisella ei onneksi ole vielä juurikaan suuhun mahtuvia leluja, joten yksin vaaran paikka vähemmän.
Meillä on kuulkaas varsinainen ongelma. Kuopus ei nuku, jos esikoinen leikkii viereisessä huoneessa! Tässä yks päivä sain vauvelin nukkumaan kolmeksi tunniksi päivällä (mikä on tosi harvinaista), kun oltiin koko se aika esikoisen kanssa suht hiljaa makuuhuoneessa. Poitsu nukkui keittiössä ja sinne ei kuulu makkarista ääniä. Arvatkaa vaan oliko 3-vuotiaassa pitelemistä. Tuo olikin vain testi ja nyt yritän miettiä miten hoidan nukkumisjärjestelyt jatkossa. Poika ei nuku ulkonakaan, kun parvekkeelle kuuluu liian hyvin liikenteen melu. Esikoinen taas ei nuku päikkäreitä, joten siitäkään ei ole mitään hyötyä.
Nyt järjesteleen paikkoja! Alkaa vaan olla ulkona niin hyvä ja lämmin keli, ettei millään malttais :).
Justus & poju 14.1.
Kiitokset pakastuskommenteista. Taidankin laittaa loput maissipurkista pieninä annoksina pakkaseen. Ei ole selvästikään neidin suosikki. Tarjoilen sitten välillä sitä muun soseen kanssa. Nytkin oli tosin perunan ja porkkanan seassa.
Frimmy: Meidän neidillä on myös niskassa tupsu pitkää tummaa tukkaa. Päällä on reilun sentin mittaista tuuheaa tukkaa ja jonkin verran viiden sentin mittaista "syntymätukkaa" - ja siinä välissä tosiaan täyskalju. Eihän se kaunis tuollainen kalju ole, mutta minkäs sille voi.
Justus: Meillä on lukittu laatikoita ihan oman laiskuuden takia. On niin paljon helpompi kun ei tarvitse olla koko ajan vahtimassa. Meillä kun ei pojilla mene kiellot kaaliin kovin helposti. Ei näemmä mene edes 9-vuotiaana! Juuri aamupäivällä sanoin tuolle kakkoselle, että jos vielä menee naapurin trampoliiniin, niin sitten kiellän kokonaan naapurin pihalle menemisen. Nyt se oli siellä taas, joten komensin omaan pihaan. Kiukkuilee tietysti mulle, kun "ei ole ketään kaveria". (Toim. huom: Tramppa on kielletty siksi, että naapurissa näemmä saa hyppiä kuinka monta hyvänsä yhtä aikaa eikä turvaverkkoakaan ole.)
Juuh, taidan mennä keittelemään sitä bataattia ja kesäkurpitsaa ja hoitelemaan pyykkejä koneesta toiseen.
Strutsi ja neiti
Maanantaina oltiin 5kk neuvolassa (tai oikeemmin 4kk3vk). Pituutta oli tullu vaan 1½ cm ja painoo puoli kiloo. Eli nyt 68½cm ja 7835g. Kaikki hyvin, ei ollu huolestunu "löysistä" jaloista.
Nyt Pinjaakin on alkanu istuminen kiinnostaan. Kauheeta pungertamista on sitterissä.
MIUKKIS - meillä on carenan easyt (ne ällövaaleenpunaset. Ihanat,nam) Voin suositella! On ollu meillä tiukassa käytössä jo vapusta kun ne saa makuuasentoon.
STRUTSI - oon pakastanu kaupan soseita minigrippusseissa.
Meidän Pinjakin on aikas haippupää nykyään. Takana on aina semmosia minitakkupalloja ja takaraivolta kaljuuntuu..
Meillä ei oo täällä sisällä niinkään vaaranpaikkoja, varsinkin kun laitettiin just ovi kellarin rappusten yläpäähän. Mutta, ulkona: asutaan kaupungin keskustien varressa  joten liikennettä on. Ja portteja ym. aitoja rakentamatta.Ja just tällä viikolla mies teki kulkureitin kellariin. Hirvee pudotus joten kaiteita joutuu rakenteleen. Puhumattakaan tosta järkyn kokosesta uima-altaasta meiän pihassa. Parin metrin pudotus! Ei oo viä keksitty mitä sille tehtäis..
Tämä tässä. Huomenna särkänniemeen, särkänniemeeeen. Jee!
T: Xena ja Pinja 
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=82815986-4863-11dd-b555-…!
tuli vahingossa kirjotettua vanhaan keskusteluun. tyhmä minä. :D
pikakuulumisia ajattelin kirjoitella ennenku lähden poitsun syöttämään yöunille. :) en vissii ookaan sitten juhannuksen jälkeen täällä kerennyt käymään. on ollu niin paljon vilinää ja vilskettä tässäki huushollissa että hyvä että on kerenny pysähtyä edes hetkeksi. mies oli viime vkon lomalla, mutta nyt taas arki on palannut takaisin uomiinsa kun viimeiset vieraatkin lähtivät eilen. :)
eilen meillä oli poitsun 6kk-neuvola. painoa oli 8810g (5kk-neuvolassa 8100g), pituutta 67cm (66,3cm) ja pään ympärys 43cm (42,2cm). pituutta oli nyt taas tullut vähän vähemmän, mennään pituuskäyrillä aika siksakkia, mutta sehän on ihan normaalia. painoa taas oli tullut mukavasti pelkällä tissimaidolla. tänään poitsu on siis tasan 6kk ja aloiteltiin soseiden maistelu. tänään maisteltiin bataattia. hyvin tuntui uppoavan. poitsulla onkin ollut hirveesti kiinnostusta jo syömiseen, esim. yrittää varastaa meidän jätskit käsistä jne. :D vähän oli silmät vain pyöreänä kun ihmetteli mitä kummaa nyt tapahtuu ja mikä kumma on tämä uusi maku. kovasti oli myös "minä itse"-asennetta mukana.. kun yritin syöttää nii poitsu työnsi bataatit ulos, mutta kun sai itse avittaa lusikkaa suuhun niin kyllä maistui. ihana höpöläinen. <3
nyt kuuluu lattialta jo kätinää, joten mentävä on. huomenna jos ehtis lukemaan muidenkin kuulumisia..
// mutsiko & sebastian 2.1.2008
Ihanat valoisat kesäyöt! Voi kun kesällä ei tarvitsisi nukkua ollenkaan :).
Hampaat: Olaville tuli eka hammas Pärnussa 26.6, oikealle alas. Pientä lisäkitinää ja paljon kuolaa. Kohta puhkeaa toinen hammas alas. Mitenkäs muiden vauvojen hampaat?
Viime yönä hän nukkui 12 tuntia, yksi herätys ja syöttö oli välissä. Nyt hän on illalla huudellut pari kertaa, taitaa tulevaa haamaskohtaa pakottaa.
Muuten syödään kasvissoseita paljon ja jälkkäriksi marjasoseita. Parina iltana on syöty myös iltapuuro.
Vaunun koppa on jo historiaa, Olavi kulkee rattaissa. Hän haluaa istua! Samoin turvakaukalo on jäänyt pieneksi, eli siirrytään turvaistuimeen. Se onkin ainoa "perintö" siskolta, kaikki muut tavarat ehdin hävittää.
Tänään olimme Suvisaaristossa tuttavaperheen kanssa hiekkarannalla koko päivän, kyllä oli ihanaa.
Hyvää yötä!
Ametisti ja Olavi s. 13.1 (kuvassa päikkäreillä Pärnussa, uusi hammas suussa)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=ab1218be-487b-11dd-b555-…!
Olaville onnea hampaasta! Meillä niitä ei näy, vaikka kaikki on jo ainakin 2kk povannut että ihan just tulee..
Meillä ei vielä oikein taas viihdytä rattaissa. Vaikka muuten halutaankin istua. Mutta ulkona se valo on niin myrkkyä, että parempi olla vaunukopan ja harson suojissa. olen siis kokeillut rattaidenkin suojaksi laittaa harson, mutta se ei pysy potkuttelujen takia aloillaan, sitten arska häikäisee ja poika saa sätkyn. se näyttää oikeasti ihan sattuvan kun valo käy liikaa silmiin. pitäis vissiin arskat hankkia, vaikka epäilen että pysyykö tuon huitojan päässä edes kumiremmilliset..
Kerroin täällä siitä harvinaisen hyvästä yöstä.. Noh, siitä kaksi seuraavaa onkin sitten ollut harvinaisen huonoja. Esim viime yönä Ohto heräsi kahdesti syömään ja sitten klo 4.30 päätti että herätään kokonaan. Edellisenä yönä vähän viiden jälkeen. Onneksi mies on nyt lomalla, voidaan nää varhaiset aamut valvoa vuorotellen..
Huomenna lähdetään viikoksi miehen vanhempien luo kuhmoon. En tiedä ollako innoissaan vai ahdistunut. On siellä välillä aina tosi kivaa, tykkään appivanhemmistani. Kuitenkin yleensä jo tavallisen vklopun aikana mulle tulee siellä aika pitkäksi, kun kaikilla on omat menonsa (miehellä varsinkin!), mä en siellä sit muuta osaa kuin istua nyhjöttää.. Onhan siellä yleensä aina jompikumpi miehen vanhemmista tai joku sisarus seurana istumassa ja olemassa, mut ei siellä mitään tekemistä ole. Enkä oikeastaan aina jaksaisi edes sitä seuraa, joskus ois mieluummin vaikka yksin ja lukis tai nukkuis tai surffais netissä..
Noh, pitää yrittää itse olla aktiivinen ja keksiä tekemistä. Lähteä vaikka kaupungille (jonne on 45km), kyllä siellä vissiin ainakin yksi vaatekauppa on. Mies on siis about ympäri vuorokauden kalastamassa. Koskikalastus on sille tärkeä harrastus, meilläpäin siihen ei oikein ole hyviä paikkoja. Kalastan minäkin, mutta en yhtä suurella intohimolla kuin mies, enkä nyt voisikaan, koska jonkunhan pitää ohtoakin hoitaa.
Hyvää viikonloppua jo kaikille! En varmaan kovin aktiivisesti pääse reissun aikan nettiin, vaikka paikassa netti onkin. Mutta siellä on myös useita 15-20v netin suurkuluttajia, nettivuorot on siis tiukassa..
Frimmy
Eli lyhyesti Aatun 5kk mitat: 9190g ja 67,5cm... aika jössikkä on tuo poju! =D Nyt ei tosin ollut enää paino noussut (onneksi) samaan tahtiin, mutta laihaksi ei voi haukkua! =D
Rokotuksesta ei tiennyt yhtään mitään, helistimet oli kiinnostavampia!
Aatu ei vielä käänny ympäri, en tiedä milloin se päivä koittaa... selkä kyllä kaarella on lupaavasti, mutta ei silti vielä.
Nukkuu tosi hyvin koko yön 21-06 tai 07. Syö kahdesti päivässä soseita, joskus jopa koko purkin kerrallaan! Lihaa ollaan syöty nyt muutaman päivän ajan... tein omat soseet itse hirven jauhelihasta. =)
Tänään oltiin uimarannalla ja pestiin pylly järvivedellä, eipä tuntunut missään vaikka luulin huudon tulevan kylmästä vedestä! =D
Tapailemisiin!
Tähän yritän laittaa eilen otetun kuvan Aatusta!
vilmahilja ja aatu (29.1.)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=4b1768de-49e0-11dd-b2e3-…!
Kirjoitellaanpas taas jotain niin saadaan vähän eloa tänne, vaikka ymmärrettäväähän se on että ihmisillä on kesällä muutakin tekemistä kuin istua koneella, ja hyvä niin.
Meillä onnistui autokaupat hyvin, tyytyväisiä ollaan uuteen autoon. Ja vanhaa me ei siis vielä myyty (ihan yksityiseltä ostettiin, ei siis vaihdettu), vaikka tarkoitus se olisi kyllä myydä kunhan ensin vähän kunnostetaan sitä. Nyt meillä on siis muutaman viikon ajan kaksi autoa, jee.
Mies on kesälomalla, lähti juuri vanhempieni luo mökille grillikatosta rakentamaan. Me ei Ohton kaa viitsitty lähteä, tuntuu että oltais vaan tiellä siellä, eikä nyt muutenkaan mitään järkeä lähteä sinne rakennuspaukutuksen keskelle.
Meillä on siis koko aurinkoinen päivä aikaa kahdestaan keksiä jotain kivaa, kerrankin on autokin sitten käytössä. Yleensähän kun jos mies on jossain, ollaan Ohton kans jumissa kotona, kun ei täältä pääse helposti minnekään ilman autoa.
Pitää kysyä onko yhdellä mamma-kaverilla mitään, jos mentäisiin vaikka heille käymään. Tai sitten rattaiden kanssa kaupunkiin, en oo aikoihin käynytkään ostoksilla. Kotona nurmikkokin pitäisi kyllä leikata..
Ohto nukkui harvinaisen hyvän yön. periaatteessa parhaan ikinä. Yleensä herää 1-2 maissa syömään. Nyt heräsi vasta 3maissa itkemään, mutta nukahti itsekseen uudestaan ennenkuin ehdin maitoa lämmitää, heräsi sitten vasta puoli viideltä syömään. ja nukuttiin sitten seitsemään vielä. Useinhan me noustaan jo viiden jälkeen ylös.
Eli oli jo lähellä että meni yö ilman syöttöä! Tätä lisää...
En tiedä mikä teki yöstä näin hyvän, mitään erikoista ei eilen ollut, illalla ei syönyt edes puuroa vaikka sitä on jo useana päivänä syönyt, mutta illalla nukahti ennen sitä. Eli aika ihme ettei ollut kova nälkä aiemmin, kun aika laihoin eväin rupesi nukkumaan.. 18maissa oli syönyt edellisen kerran, ihan maitoa vaan..
Enpä taas nyt muuta muista, en nyt jaksanut käydä edes viime viikon juttuja muistelemassa ennen kuin aloin tätä kirjoittaa.
Nyt hakemaan toinen kupillinen kahvia. Ohto leikkii tyytyväisenä leikkimatolla. Se on aamuisin aina niiiin hyväntuulinen. Iltaa kohti sitten muuttuu hieman kitisevämmäksi, vaikka aika yleis-aurinkoinen se on aina.
Frimmy ja Ohto 250108