Voisitteko jättää ne junan allergiahytit niitä oikeasti tarvitseville?
Matkustan paljon junalla. Minulla on paha eläinpölyallergia ja lisäksi saan hajusteista helposti migreenin, ja onneksi junissa onkin ne ihanat allergiapaikat (6 kpl) omissa hyteissään. Mutta varmaan yli puolella matkustuskerroista olen saanut hyttiin seurakseni ihmisen tai seurueen, joka on varannut kyseisen paikan jostain ihan muusta syystä kuin allegian takia ("koska on rauhallisempaa" "voidaan juoda kaljaa täällä" "eiks tää ollutkaan työskentelyhytti?"). Heillä on ollut eläinten karvoja vaatteissa, usein voimakkaita hajuvesiä, onpa sattunut niinkin että siinä allergiahytissä on alettu suihkia dödöä ja sitten vittuiltu, kun olen asiasta huomauttanut. En todellakaan halua olla mikään inhottava muiden asioihin puuttuja, mutta en vaan voi käsittää miksi pitää väkisin mennä varaamaan juuri siitä yhdestä ainoasta allergisille varatusta tilasta paikka, kun junassa olisi kyllä muuallakin vapaata. Suosituimpiin junavuoroihin ei näitä allergiapaikkoja meinaa saada jos ei varaa tosi hyvissä ajoin. Voisitteko oikeasti jättää paikat niitä tarvitseville?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pariin vuoteen junalla matkustanut, mutta siis mikä hytti? Eik junassa ole vaan penkit, kuten bussissa?
Joissain junissa on erillisiä koppeja myös. Allergisille pari, sitten on pari "työskentelyhyttiä" ja lapsiperhehytti, ainakin. Siis ei niissäkään ole muuta kuin penkit (ja pöydät), mutta ovat eristettynä muusta vaunuosastosta. Allergiahytissä on lisäksi tehokkaampi ilmastointi.
Plus muita osastoja paremmat ilmansuodattimet
T. VR:llä työskentelevä
Jotkut on vain niin yksinkertaisia, että ajattelevat allergisten aiheuttavan oireensa. Ollaan niin yksinkertaisia, että jos itsellä ei ole ongelmaa hajusteiden kanssa, niin ajatellaan että eihän kellään muullakaan voi olla. Kannattaa muistaa, että pilkka voi käydä joskus omaan nilkkaan.
Mä varaan työskentely tai allergiahytistä aikan koska olen allerginen kännyköistä lähtevälle metelile. Mulla ei ole eläimiä, en polta enkä käytä hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on vain niin yksinkertaisia, että ajattelevat allergisten aiheuttavan oireensa. Ollaan niin yksinkertaisia, että jos itsellä ei ole ongelmaa hajusteiden kanssa, niin ajatellaan että eihän kellään muullakaan voi olla. Kannattaa muistaa, että pilkka voi käydä joskus omaan nilkkaan.
Tajuatko, että koska lähipiirissäni ei kellään kyseistä ongelmaa ole, asia ei vain yksinkertaisesti käy mielessänikään, kun aamurutiineinihin kuuluen suihkautan hajuvettä, ei se ole **ttuilua hajusteyliherkälle. Esimerkiksi yleisessä vessassa suihkuteltu hiuslakka tai hajuvesi häiritsee minuakin, sellaista käytöstä en ymmärrä. Aika erikoinen ajattelutapa kuitenkin, että kaikkien pitäisi elää elämäänsä väistellen ja varoen, siltä varalta että joku saattaa nyt häiriintyä. Kuljetko sinä kännykkä pois päältä, etteivät sähköyliherkät vain reagoi?
Mä oon meluyliherkkä ja verenpaineeni nousee vaunuosaston kirkkaista loisteputkivaloista ja samsungien vislausmerkkiäänistä.
Joskus vituttaa, jos istun yövuoron jälkeen välikkövaunussa ainoana ihmisenä ja olen himmentänyt tarkoituksella valot, tulee valonatsikonduktööri, napauttaa valot takaisin ja murjaisee:
"Ehei, kyllä meillä VR:llä kuuluu valot lipun hintaan"
Siksi vetäydyn toisinaan ihanan himmeään allergiavaunuun.
Itse varaan allergiahytin aina vaikka kotoa löytyy useita kissoja. Itse olen hajusteyliherkkä joten en ota riskiä että viereen istuu normaalipaikalla joku joka polttaa tai käyttää hajusteita. Ajattelen omaa terveyttääni en niiden jotka minun jälkeeni tai seurassaan joutuu matkustamaan vaikka kissoille allerginen olisikin
Muilla ei ole mitään velvollisuutta alkaa mukautumaan teidän "allergioihinne" ja "herkkyyksiinne." Laittakaa happipullo selkään ja maski naamaan niin saatte sitä raikasta ilmaa missä liikuttekin. Tai pysykää kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
Muilla ei ole mitään velvollisuutta alkaa mukautumaan teidän "allergioihinne" ja "herkkyyksiinne." Laittakaa happipullo selkään ja maski naamaan niin saatte sitä raikasta ilmaa missä liikuttekin. Tai pysykää kotosalla.
Harmi, ku kaltaisiesi isät ei aikanaan mukautuneet käyttämään varmuuskumia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, ku kaltaisiesi isät ei aikanaan mukautuneet käyttämään varmuuskumia!
Jep, jep. Toisin kuin sinä joka oletkin oikea lahja maailmalle....
Ohis: Kynsien lakkailu junassa on kyllä ihan kamalaa. Enkä ole allerginen millekään tai erityisemmin hajusteyliherkkäkään. Sen verran herkkä, että jos on puoli litraa partavettä tai hajuvettä suihkuteltu, se menee nenän kautta makuaistiin, mutta pienet määrät ei haittaa mitään. Mutta kynsien lakkailu ja tupakanpoltto junan vessassa ovat suurimmat häiriötekijät. Mulla onkin auto, mutta on tilanteita, että joutuu julkisia käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, tässä edelleen puhuttiin allergiahyteistä, ei koko junasta tai koko maailmasta. Ehkä myös v-mäisille ihmisille voisi olla omat eristetyt kopit, muilla ei tarvitsisi olla velvollisuutta sopeutua heidän aivopieruihinsa.
"Aika erikoinen ajattelutapa kuitenkin, että kaikkien pitäisi elää elämäänsä väistellen ja varoen, siltä varalta että joku saattaa nyt häiriintyä. Kuljetko sinä kännykkä pois päältä, etteivät sähköyliherkät vain reagoi?"
Aika erikoinen ajattelutapa, että allergiahytin varaaminen VAIN allergisille olisi jotain suurenmoista väistelyä ja varomista. Katsos, jos sinulla on jokin lääketieteellinen vaiva, jonka hoito edellyttää hajuvesiä, röökiä yms, niin älä tunge niihin allergiahytteihin. It's simple as that. Monella allergisella, kuten minulla, saattaa olla koko loppupäivä pilalla, jos joku tulee viereen istumaan tarpeeksi ärhäkän hajuveden kanssa. Sinulla on elämässäsi varmaan myös jotain asioita, joita et halua muiden pilaavan?
Joissain junissa on erillisiä koppeja myös. Allergisille pari, sitten on pari "työskentelyhyttiä" ja lapsiperhehytti, ainakin. Siis ei niissäkään ole muuta kuin penkit (ja pöydät), mutta ovat eristettynä muusta vaunuosastosta. Allergiahytissä on lisäksi tehokkaampi ilmastointi.