Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen kaupunki on Kouvola

Vierailija
08.04.2016 |

Mietin työskentelyä Kouvolassa. Koti olisi edelleen Helsingissä. Millainen kaupunki on Kouvola?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseestä. Mutta jos vaan käyt töissä, niin kai se menettelee.

Vierailija
2/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni sisäänpäinlämpiävä persereikä, unohda siis suosiolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska betonighetto.

Vierailija
4/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma Suomen rumimpia kaupunkeja. Ei sitä turhaan Kouvostoliitoksi sanota :)

Vierailija
5/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi täällä töissä käydä, mutta ei kannata muuttaa. Nistejä ja juoppoja riittää jokaiseen kerrostaloon.

Vierailija
6/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava paikka, oon asunu siellä monta vuotta. Kouvolalaiset ite haukkuu kaupunkia, huono itsetunto? Muissa kaupungeissa missä olen asunut ei vastaavaa kotikaupungin mollaamista ole ollt. Repovesi, tykkimäki ym

Vierailija
7/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tykkään täällä asua! Kaikki tarvittavat palvelut löytyy. Mikäli käyt vain töissä, niin junalla ei mene kuin reilu tunti matkustaa Helsingistä.

Vierailija
8/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mitä olet tänne tulossa tekemään kai. Kauppoja on, ravintoloitakin, rumia taloja ja huonot julkiset kaupungin sisällä, ainakin jos isoihin kaupunkeihin vertaa. Olen asunut Kouvolassa reilu kymmenen vuotta, enkä ole täysin kotiutunut tänne. Mutta onko se kaupungin vika sitten, ei varmaan. Perusasiat löytyy ja suurin osa ihmisistä on ihan järjissään. Tervetuloa, jos tänne päädyt!

Vierailija
9/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauhee.

Jos kouvolalaiset itse dissaa kaupunkiaan, niin niin kyllä muutkin.

Repovesi on toki kaunis paikka, mutta tuskin se jokapäiväiseen elämään vaikuttaa.

Offtopicina tuli mieleen tosta oman kaupungin dissaamisesta, itse olen vanha kotkalainen ja kyllä kotkalaiset dissaa myös kotkaa ( vaikka onhan Kouvola nyt kamaluudessaan ihan omaa luokkaansa). Dissaamme myös muita lähialueen kaupunkeja, etenkin haminaa (joka siis ei sekään läheskään yhtä hirvittävä persläpi kuin Kouvola). Liekö siis joku kymenlaaksolainen tapa dissata kotikaupunkiaan, vai onko Kymenlaakso sitten vain kokonaisuudessaan jotain yksinkertaisen kammottavaa?

Vierailija
10/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole asuinkelpoista kuin pk-seudulla.

Vierailija
11/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

66688 kirjoitti:

Aika kauhee.

Repovesi on toki kaunis paikka, mutta tuskin se jokapäiväiseen elämään vaikuttaa.

Offtopicina tuli mieleen tosta oman kaupungin dissaamisesta, itse olen vanha kotkalainen ja kyllä kotkalaiset dissaa myös kotkaa ( vaikka onhan Kouvola nyt kamaluudessaan ihan omaa luokkaansa). Dissaamme myös muita lähialueen kaupunkeja, etenkin haminaa (joka siis ei sekään läheskään yhtä hirvittävä persläpi kuin Kouvola). Liekö siis joku kymenlaaksolainen tapa dissata kotikaupunkiaan, vai onko Kymenlaakso sitten vain kokonaisuudessaan jotain yksinkertaisen kammottavaa?

Kymenlaaksolaisen tunnistaa just tuosta asenteesta. Täällä ei ole mitään muuta vikaa, kun tuo asenne. Haukutaan kaikki omasta pesästä, naapuriin. Muualta muuttaneet ei aina ihan ymmärrä mikä käpy teitä oikein hiertää.

Kouvola on hieno paikka asua. Rauhallinen, kaikki tarpeellinen löytyy.

Vierailija
12/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se niiden murre on itsessään jo perusnegatiivisen kuuloista ja sitten sieltä suusta tuleekin vain pelkkää valitusta, jos aidon kouvolalaisen satut kohtaamaan.

Vierailija
13/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvostoliitto

Vierailija
14/17 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

66688 kirjoitti:

Aika kauhee.

Kyllä. On. Onneksi pääsin pois Kymenlaaksosta!

Vierailija
15/17 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyisen Kouvolan alueelta, Valkealasta kotoisin ja itsehän olin aikoinaan lähdössä täältä pois niin pian kuin mahdollista. Lähdinki ja suuntana oli Espoo, josta Vantaalle ja muutaman vuoden kuluttua toiseen ääripäähän Savoon. Pääkaupunkiseudulla puoli vuotta asuttuani, kaipasin jo takaisin Kouvolaan. Savo oli mukava paikka pääjaupunkiseudun jatkuvan kiireen, ylihintaisten elinkustannusten ja betoniviidakon jälkeen, mutta sielläkin kaipasin jatkuvasti Kouvolaan. Onneksi työt järjestyivät Kouvolasta ja pääsin takaisin kotiin, jota ei siis löytynyt muualta.

Kouvola on lähellä kaikkea ja Kouvolasta itsestäänkin löytää kaikkea mahdollista. On ostosmahdollisuuksia (toisin kuin ollessani nuori), luontoa lähellä, urheilumahdollisuuksia, harrastusmahdollisuuksia, halpaa asumista jne jne. Muuta vikaa ei ole kuin osa ihmisistä, jotka eivät ole koskaan mihinkään tyytyväisiä.

Tuntuu välillä, että naapurikunnatkin ovat osallisia Kouvolan huonoon maineeseen. Haukkuvat aivan syyttä Kouvolaa ja olen pitkään ihmetellyt, mistä tuo johtuu. Mikään kaupunki ei ole sen hienompi tai rumempi, mutta pakko on haukkua ja arvostella. Liekö jotain alemmuskompleksia, kun kuntaliitoksen jälkeen Kouvola on ollut Kaakon suurin kaupunki pinta-alaltaan ja väkiluvultaan, ja itäisen Suomen toiseksi suurin Kuopion jälkeen. Kuntaliitoskin on tuonut kaunaa, kun syrjäkylät autioituvat ja keskitetään keskustaan, vaikka tämä on ihan valtion johdon ajama asia, ei Kouvolan itsen. Kun valtio vähentää kunnille maksettavaa tukea ja velvoittaa yhä enemmän palveluita, jostain on säästettävä ja yleensä sieltä, missä ihmisiä on vähemmän.

Vierailija
16/17 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Kouvolassa  vuodesta 1994 ja mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Kouvolasta. Kaikki palvelut löytyy, kauppoja löytyy ja isot marketit. Keskusta on tosin Veturin tulon jälkeen kuollut, mutta paraikaa remontissa, joten toivottavasti kaupat palaavat sinne takaisin ja elävöityy entisaikojen menoon. Lapsille täällä on kaikki mahdolliset harrastusmahdollisuudet, koulut on hyviä ja täällä on turvallista liikkua ihan mihin kellonaikaan tahansa. Joku tuossa puhui kerrostalojen juopoista ja narkeista, mutta mä en ole näinä vuosina törmännyt yhteenkään narkkiin (tietääkseni) ja ne juopotkin mitä olen nähnyt, on erittäin mukavia =D Työpaikoista en osaa sanoa, varmaan yhtä surkea työllisyystilanne kuin muuallakin tällä hetkellä.

Kouvolalla on ihan turhaan huono maine tylsänä ja rumana kaupunkina, ihan samanlaisia betonilähiöitä on Suomen jokaisessa kaupungissa ja arkkitehtuurikin on sitä samaa.

Kaikke kivaa betonista <3

Vierailija
17/17 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Kouvola ei ole vaan vanha keskusta, jota yritetään hilata nyt kauppojen ehdoilla uuteen kauppakeskus Veturiin, ei myöskään betoniset nukkumalähiöt kuten Eskolanmäki. Alunperin Kouvola on ollut omakotitalojen kaupunki ja näin edelleen. Tyypillinen omakotitalotaajama on Myllykoski, jonka loi sodan jälkeen tehtaan  patruuna Juuso Walden myymällä omakotitalotontteja paperimiehille 1 mk hintaan. Myllykoskella on tosin tehdas suljettu ja vanhat yritykset lopettaneet toimintansa. Paikkakunnalla silti sinnittelee vielä  vanhin Kouvolassa edelleen toimiva yritys Matkustajakoti Rauhala joka toimii samalla myös elävänä museona ja edullisena kulttuurimatkailijan majapaikkana. Niin että nyt tutustumaan paikkakuntaan ja sen historiaan - kannattaa asua muutama yö paikkakunnalla ja tehdä itse johtopäätöksensä. Tällä hetkellä vanhaa kunnostetaan ja jonkinlainen renesanssi on meneillään.