Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään keinoja pitää ärtyvä vatsa hiljaisena?

Vierailija
08.04.2016 |

Ongelmana on, että joudun useasti työpäivän aikana istumaan hiljaisessa huoneessa palaverissa. Vatsavaivojani on tutkittu lääkärissä eikä mitään ongelmaa löydetty, eli nimeksi on vaan annettu sitten tuo ärsytä suoli. Nämä vatsaongelmat vaivaavat suuresti elämääni. Töissä minun on hankala keskittyä, kun maha pitää nolosti ääntä ja punastelen. Päässäni mietin vain, milloin vatsa pitää seuraavan kerran ison mourahduksen ja yritän vatsaa supistelemalla yrittää pitää sen asennossa, jossa ääntä ei tulisi. Kun ajatukset keskittyvät mahan äännähdyksiin, niin vaikea on työhön keskittyä. Lisäksi vatsani kova ääntely on toki kiusallista myös muille samassa tilassa istuville. Onko tälle mitään keinoja? Yritän syödä mahdollisimman helposti sulavia ruokia aamuisin ja lounaalla, mutta ei se auta kuin vähän. Haluaisin vain kuolla pois, kun tämä koko elämä on jo nuoresta asti pyörinyt näiden mahaongelmien ympärillä :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin otsikon: ärtyvä vauva..

Vierailija
2/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut piparminttuöljykapseleita?  Niitä aion ite kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Fodmap-ruokavaliota? Sillä minun ärtyvä suoleni rauhottui ja nuo kiusalliset mörinätkin loppui. Ja tämä tapahtui ihan pari-kolme päivää ruokavalion aloittamisesta.

Vierailija
4/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin keskiviikkona 8h kestäneen järkyttävän oksennus-ja ripulitaudin joka alkoi aamulla aivan yhtäkkiä. Sen jälkeen vatsa on mourunnut kuin viimeistä päivää. Ilmaa pukkaa molemmista päistä.

Vierailija
5/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ap viljatonta ruokavaliota.

Vierailija
6/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa aika paljon kaiken happaman (esim. kahvi, tee, hiilihappo ja melkein kaikki hedelmät ja marjat) välttäminen, varsinkin aamulla ja sen työpäivän aikana. Lisäksi viljojen tai ainakin tuoreen hiivaleivän välttäminen.

Vierailija
7/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Fodmap-ruokavaliota? Sillä minun ärtyvä suoleni rauhottui ja nuo kiusalliset mörinätkin loppui. Ja tämä tapahtui ihan pari-kolme päivää ruokavalion aloittamisesta.

Teetkö aina itse ruoan töihin? Fodmap-ruokavalio rajoittaa aika paljon ettei oikein voi ravintoloissa syödä kun ainahan niissä annoksissa on sipulia yms. Itse ainakin koen tuon ruokavalion todella rajoittavaksi, koska syön suurimman osan lounaista ravintolassa yhdessä työkavereiden kanssa. Olisi ikävä jäädä porukan ulkopuolelle, jos toisi omat eväät ja söisi ne työpaikalla.

Vierailija
8/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö aina itse ruoan töihin? Fodmap-ruokavalio rajoittaa aika paljon ettei oikein voi ravintoloissa syödä kun ainahan niissä annoksissa on sipulia yms. Itse ainakin koen tuon ruokavalion todella rajoittavaksi, koska syön suurimman osan lounaista ravintolassa yhdessä työkavereiden kanssa. Olisi ikävä jäädä porukan ulkopuolelle, jos toisi omat eväät ja söisi ne työpaikalla.

Tässä nyt vaan on päätettävä, että kumpi on sulle tärkeämpää: kokonaisvaltainen hyvinvointi ja mahavaivojen lieveneminen ruokavaliota noudattamalla vai kavereiden kanssa ravintolalounaat? Ei siihen ärtyvään suoleen tosiaan mikään muu auta kuin se fodmap-ruokavalio eikä tuo nyt niin kovin vaikeaa ole ja sitäpaitsi siinähän nimenomaan on tarkoituksena aluksi jättää kaikki vaivoja yleisimmin aiheuttavat ruuat vaikka viikoksi pois ja sitten yksitellen kokeilla niiden lisäystä, että selviää, mitkä ainekset aiheuttaa juuri sinulle niitä oireita. Jotain voi pystyä pienissä määrin syömään ilman ongelmia, mutta jos paljon kaikkia oireita yleisimmin aiheuttavia aineksia niin eihän tietenkään vatsa kestä.

Vierailija
10/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiltä hyvä viesti. Nää suolistovaivaiset kärsivät, mutta haluavat syödä kaikkea ("kun muutkin saa")  He olisivat tyytyväisiä, jos olisi joku pilleri, joka poistaisi vaivat. Silloin ei tarvitsisi nähdä vaivaa oman terveytensä hoitamisessa.

Vierailija
11/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki apteekista lääkettä joka vähentää ilmaa suolistossa

Vierailija
12/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ruisleipä pois jos sitä syöt. 

Vierailija
13/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä noudatan karkeasti Fodmap ruokavaliota ja ihna hyvin pystyn työpaikkaruokalassa syömään. En ole pyytänyt mitään erityisannoksia. En tosin ole ihan pikkutarkka asian kanssa, tiedän, mitkä aineet mulla eniten ärsyttää ja jätän ne kokonaan pois, Muita välttelen, mutta saatan pikkuisen joskus syödä. Meillä on aina muutama lounasvaihtoehto, joista joku on sopiva ja salaattipöydästä kerään sitä, mitä voin syödä. Tällä ruokavaliolla todennäköisesti saisit ongelmasi kuriin. Kun jätät ensin suuren osan Fodmap ruoista pois ja jos pääset oireista eroon, voit alkaa kokeille, mitä suolesi kestää ja mitä ei. Tarkoituskaan ei ole sulkea kaikkea ehdottomasti pois vaan vain ne, jotka ärsyttää just sun suolta.

Vierailija
14/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaton ruokavalio auttaa oikeasti, vaikka itseä ärsyttää noudattaa sitä lähinnä koska se kuulostaa muille joltain trendihömpötykseltä... Ala siinä sitten arvostelijoille selittämään että muutoin olen kävelevä pierukone jolla vuoronperään ummettaa ja on vatsa löysällä... Jos vatsavaivoihisi liittyy kipua, niin lääkemitallinen yrttilikööriä, kuten jägermaisteria, auttaa myös, mutta sitä ei ehkä kannata työpäivänä napsia vaikka noin pienestä määrästä ei humallukkaan.

Vierailija
15/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mikään lääkäri ole joten en suosittele muuta kuin omalla vastuulla. Mulla siis samaa ongelmaa ollut vuosia, otan pari tuntia ennen tärkeää tapaamista 2 imodiumia. Minulla on auttanut. En tietenkään popsi niitä päivittäin vaan harvakseltaan kun on tärkeitä kokouksia. On siis ripulilääke joka lamaa suolen toimintaa.

Vierailija
16/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sokeriarvot katsottu?

Vierailija
17/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suolisto toimii muuten hyvin, välillä toki tulee löysempää, mutta varsinaisista ripuleista en kärsi. Mutta ruoansulatus on jotenkin todella nopea ja pitää kauheasti ääntä. Haittasi normielämää sen verran, että jouduin jättämään työni. Omassa kotona onneksi voi antaa mahan äännellä niin paljon kuin se haluaa eikä se häiritse.

Vierailija
18/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ruisleipä pois jos sitä syöt. 

Näkkileipää ja hapankorppuja voi syödä. Ne on hyviä vatsalle.

Vierailija
19/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi apu ärtyvään suoleen mielialalääkkeiden sivuvaikutuksena. Mulle määrättiin essitalopraamia rampauttavaan ahdistukseen, joka ei siis liittynyt pakkiini mitenkään, mutta bonuksena normaalin elämäni takaisin saamisen ohella noin 75 % vatsavaivoista on hävinnyt. Käy toki järkeen, sama hermosto se suoltakin heiluttaa.

Vierailija
20/23 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni opiskelut vastaavan vaivan takia penkin alle ja melkein koko elämäkin. Mutta lopulta olen löytänyt sopivan ruokavalion: kuten moni muukin on vinkannut niin viljat pois. Tuntuu käsittämättömältä että nyt maha on niin hiljaa ja rauhassa. Itsellä siis täysin gluteeniton ja laktoositon ruokavalio. Paljon kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, avokadoa, kananmunaa ym. Bonuksena flunssakierre on katkennut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän