Pankkien palvelumaksut - miksi niistä kitistään?
Ihmiset maksaa Spotifysta ja Netflixistä 9,90€/kk, kännykkäliittymistä 10-30€ /kk, 100 M nettiliittymästä 40€/kk. Kuntosalijäsenyydestä 40-90€/kk. Ruokatilaus kaupasta tai Woltin kautta, ihmiset ovat valmiita maksamaan 3-10€ / kerta.
Paljonko ihmiset ovat sitten valmiita maksamaan pankkipalvelusta, mobiilipalveluista. Siten että on koko euroalueen laajuinen maksuliikennepalvelu taskussa, sisältäen osakekaupan, lainat yms.
Jos pankit olisi pelanneet siirtymisen mobiiliaikakauteen paremmin, niin ihmiset ihan mieluusti maksaisi 10-30€/kk hyvästä pankki- ja mobiilipalvelusta (perusteluna koska maksavat sen saman nettiliittymästä mukisematta).
Miksi pankkien palvelumaksuista kuitenkin kitistään koko ajan? Kuka esim kitisee Netflixin maksuista, että pitäisi olla juuri minulle ilmainen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset maksaa Spotifysta ja Netflixistä 9,90€/kk, kännykkäliittymistä 10-30€ /kk, 100 M nettiliittymästä 40€/kk. Kuntosalijäsenyydestä 40-90€/kk. Ruokatilaus kaupasta tai Woltin kautta, ihmiset ovat valmiita maksamaan 3-10€ / kerta.
Paljonko ihmiset ovat sitten valmiita maksamaan pankkipalvelusta, mobiilipalveluista. Siten että on koko euroalueen laajuinen maksuliikennepalvelu taskussa, sisältäen osakekaupan, lainat yms.
Jos pankit olisi pelanneet siirtymisen mobiiliaikakauteen paremmin, niin ihmiset ihan mieluusti maksaisi 10-30€/kk hyvästä pankki- ja mobiilipalvelusta (perusteluna koska maksavat sen saman nettiliittymästä mukisematta).
Miksi pankkien palvelumaksuista kuitenkin kitistään koko ajan? Kuka esim kitisee Netflixin maksuista, että pitäisi olla juuri minulle ilmainen?
En käytä spotifytä, en netflixiä, en 100M nettiliittymää, en käy kuntosalilla ja haen itse ruokani kaupasta. Maksan asuntolainasta korkoa ja marginaalia ja jokaisesta pankin palvelusta erikseen. Pankkitili on kansalaisen perusoikeus eikä ilman sitä voi elää, sen pitää olla maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostin asuntolainan ja täti näpytteli tiedot koneelle: korko, korontarkistuspäivä, eräpäivä, summa ja tilinumerot. Automaattisesta maksusta euro per kerta palvelumaksuja.
Nyt tuo palvelumaksu on noussut jo 250% verrattuna alkuperäiseen ja kenenkään ei ole lainan eteen tarvinnut tehdä mitään, samalla summalla, automaattisilla korontarkistuksilla, samalta tililtä...Melkoinen inflaatio.
Ps. Viimeisimmän palvelumaksukorotuksen aikoihin pankki julkaisi edellisen vuoden tuloksensa: paras ikinä.Montako vuotta sitten nostit lainan? Onko mikään muuttunut pankin palveluissa sinä aikana? Onko tullut uusia nettipalveluja? E-laskua? Mobiilipankkia? Vai kaikki pysynyt ennallaan?
Miten uusien asiakasta helpottavien palvelujen kehitys pitäisi toteuttaa ja kenen siitä pitäisi maksaa?Ensinnäkin lainasta maksetaan ne perustamiskulut silloin kun se nostetaan. Niissä automaattisissa tilisiirroissa ei ole olkut mitään muuta muutosta koko laina-aikana, paitsi koron tarkistus vuosittain.
Samassa ajassa palkkani on noussut noin 5%, mikä lie löhellä yleistä inflaatiota tai jopa yli sen.
Tämän lisäksi pankin hinnastosta saa laittaa rastin ruutuihin: nettitunnukset, pankkikortti, visa, visan tapahtumat nettipankkiin, possun tyhjennys/talletus tilille....tulikohan kaikki.
Joten miten hitossa pystytte perustelemaan tuohon yhteen palvelumaksuun 250% korotuksen alle 10 vuodessa?
Tottahan pankki on tehnyt hyvää tulosta... mulle olisi riittänyt vähän pienempi tulos pankille ja enemmän euroja ihan siellä omalla tilillä. Minähän ne niiden tulokset maksan yvdessä muiden asiakkaiden kanssa.Rahastojen kuluista en viitsi edes aloittaa...mutta niiden kanssa kannattaakin mennä asioimaan muualle.[/quote
Niin SULLE olis riittänyt vähän pienempi tulos. Mutta entäpä pankkien osakkeenomistajille/asiakasomistajille? Niille ihan tavallisille ihmisille, kuten sinä ja minä? Joskus voi ajatella ihan pikkasen laajemmin näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä spotifytä, en netflixiä, en 100M nettiliittymää, en käy kuntosalilla ja haen itse ruokani kaupasta. Maksan asuntolainasta korkoa ja marginaalia ja jokaisesta pankin palvelusta erikseen. Pankkitili on kansalaisen perusoikeus eikä ilman sitä voi elää, sen pitää olla maksuton.
Jos valtio perustaa pankin, niin sitten. Yhdenkään yksityisen yrityksen ei tarvitse antaa ilmaisia palveluita. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostin asuntolainan ja täti näpytteli tiedot koneelle: korko, korontarkistuspäivä, eräpäivä, summa ja tilinumerot. Automaattisesta maksusta euro per kerta palvelumaksuja.
Nyt tuo palvelumaksu on noussut jo 250% verrattuna alkuperäiseen ja kenenkään ei ole lainan eteen tarvinnut tehdä mitään, samalla summalla, automaattisilla korontarkistuksilla, samalta tililtä...Melkoinen inflaatio.
Ps. Viimeisimmän palvelumaksukorotuksen aikoihin pankki julkaisi edellisen vuoden tuloksensa: paras ikinä.Montako vuotta sitten nostit lainan? Onko mikään muuttunut pankin palveluissa sinä aikana? Onko tullut uusia nettipalveluja? E-laskua? Mobiilipankkia? Vai kaikki pysynyt ennallaan?
Miten uusien asiakasta helpottavien palvelujen kehitys pitäisi toteuttaa ja kenen siitä pitäisi maksaa?Ensinnäkin lainasta maksetaan ne perustamiskulut silloin kun se nostetaan. Niissä automaattisissa tilisiirroissa ei ole olkut mitään muuta muutosta koko laina-aikana, paitsi koron tarkistus vuosittain.
Samassa ajassa palkkani on noussut noin 5%, mikä lie löhellä yleistä inflaatiota tai jopa yli sen.
Tämän lisäksi pankin hinnastosta saa laittaa rastin ruutuihin: nettitunnukset, pankkikortti, visa, visan tapahtumat nettipankkiin, possun tyhjennys/talletus tilille....tulikohan kaikki.
Joten miten hitossa pystytte perustelemaan tuohon yhteen palvelumaksuun 250% korotuksen alle 10 vuodessa?
Tottahan pankki on tehnyt hyvää tulosta... mulle olisi riittänyt vähän pienempi tulos pankille ja enemmän euroja ihan siellä omalla tilillä. Minähän ne niiden tulokset maksan yvdessä muiden asiakkaiden kanssa.Rahastojen kuluista en viitsi edes aloittaa...mutta niiden kanssa kannattaakin mennä asioimaan muualle.
Häh? 10 vuodessa pankkisi on tuonut kaikki palvelut sinulle kotisohvalla älypuhelimella käytettäväksi. Ja sinä oikeasti taivastelet kun 1€ kuukausimaksu on muuttunut 2.50€.
Prosentuaalisesti voi saada nousun isoksi, mutta absoluuttisesti kysymys on mitättömistä summista. Parturissa käynnistä maksat 25€/kk, mutta taskuusi / kotisohvalle tuoduista moderneista pankkiaplikaatioista (tilit, lainat, rahastot, osakekauppa) et maksaisi kahta euroa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen maksuton perusoikeus? Ruoka? Hammasharja? Suihkusaippua? Bensa? Silmälasit? Pankkitili?
Näistä monelle välttämättömistä asioista ainoastaan pankkitilin pitäisi olla maksuton. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan erään pienen yhdistyksen tilejä. Vaikka tilillä ei ole yhtään tilitapahtuu, niin silti pankki ottaa siitä 6 e/ kk. Ja jokaisesta tapahtumasta pitää maksaa erikseen lisää perusmaksun päälle.
Voittehan säilyttää yhdistyksen rahoja kassalippaassa kotonakin ja hoitaa kaiken itse.
Entä toisinpäin? Jos yhdistyksenne hoitaisi jonkun toisen yhdistyksen raha-asiat. Huolehtisi luotettavan rahojen talletuksen, järjestäisi kaiken sähköisen palvelun siihen ympärille, tekisi viranomaisilmoitukset esim verottajalle yms. Ottaisiko yhdistyksenne siitä mitään korvausta vai hoituisiko kaikki ihan vain sillä ilolla että saatte säilyttää sen toisen yhdistyksen muutamia satoja euroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sillä pankilla ole jo minun talletukseni tileillään. Ei olisi pankkia, jos sinne ei kukaan tallentaisi rahojaan. Kyllä niistä rahoista hyöty osataan ottaa.
Pankki taitaa lähinnä tehdä voittoa lainoista.
Niin, mutta mietipä, mistä se pankki saa ne rahat, joita lainaa? Olisiko juuri niistä talletutuksista? Ei kai pankki tyhjästä rahaa tee, mitä lainaa eteenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen väite on kaikesta vastuksesta päätellen oikeaan osunut. Pankit ovat epäonnistuneet myymään palvelua ja konvertoida se sinällään hyvä ja luotettava (sähköinen) palvelu sellaiseksi konseptiksi, josta ihmiset maksaisivat.
Sulla on varmaan sitten oravannahat sukanvarressa? :D Onnea ja menestystä
Et tainnut ymmärtää pointtia. Käytän mielelläni kaikkia sähköisiä pankkipalveluja ja olen valmis maksamaan pankkien luotettavasta toiminnasta.
Ihmettelen vain missä pankit ovat epäonnistuneet palvelujensa markkinoinnissa kun porukka luulee että se kaikki pankin palvelu pitäisi tapahtua ilmaiseksi vain siitä syystä että olen tallettanut rahani tilille. Ehkä täälläkin tarjottu (historiallinen) ansaintamalli otto- ja antolainauksen korkoerosta edelleen vaikuttaa.
Muista nettipalveluista monikin on valmis maksamaan kymmeniä euroja kuukaudessa. Mutta ei pankin nettipalveluista. Jos pankin nettipalvelun hinta nousee kolmesta eurosta neljään, niin asiakaspalvelulinja tukkeutuu.
Miksi siitä että jokaisella meistä on koko euroalueen kattava maksuliikennejärjestelmä taskussa ei haluta maksaa mitään?
Jossakin siis pankit ovat epäonnistuneet hienojen palvelujen lanseeraamisessa kun ihmiset haluavat niitä käyttää mutta eivät selvästikään maksaa. OP:lla taisi olla 400 miljoonaa mobiilitapahtumaa vuodessa esim.
pienyritykseni tilillä tällä hetkellä menee kuukaudessa 7-10 e kk pankin maksuja. Pelkkä pankkikortin olemassaolo maksaa 3e per kortti, vaikkei sitä käyttäisikään.
No korteista nyt menee se kuukausimaksu, "vaikka niitä ei käyttäisikään". Jos todella et käytä sitä korttia ikinä ollenkaan missään, niin senhän voi lopettaa.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sillä pankilla ole jo minun talletukseni tileillään. Ei olisi pankkia, jos sinne ei kukaan tallentaisi rahojaan. Kyllä niistä rahoista hyöty osataan ottaa.
Niin, mutta mietipä, mistä se pankki saa ne rahat, joita lainaa? Olisiko juuri niistä talletutuksista? Ei kai pankki tyhjästä rahaa tee, mitä lainaa eteenpäin...
Suomen pankit taitaa olla vähän jälkijunassa, mutta tyhjästä tekee.
Hassua, kun ihmiset luulevat pankkien nettoavan törkeät voitot vaim muutamien tuhansien eurojen talletuksista. Virheellisesti nallen sutkautukseksi väitetty lause, että useimmat asiakkaat tuovat pankkiin vain hiekkaa pitää todellakin paikkaansa. Vaikka yli 5 euron tilisiirtopalkkio konttorissa per lasku tuntuu ryöstöltä, tekevät monet pankit tappiota kassapalveluillansa. Pankit muun muassa ostavat kallista tahahuoltopalvelua arvokuljetusyhtiöiltä ja maksavat automatialle jokaisesta oman asiakkaan tekemästä nostosta ja talletuksesta vaikka vasta harva pankki on leiponut näitä maksuja asiakkailta perittäviksi. Pankilla on korkotulojen lisäksi monta asiakkailta "piilotettua" kustannusta. Ja kyllä, tästä huolimatta pankit tahkoavat suuria voittoja. Se on liiketoiminnan idea: jos pankki ei tekisi voittoa ei kenelläkään olisi motivaatiota pyörittää ko. bisnestä.
Mitä mitä.. Rahahan tulee ilmaiseksi seinästä. Mun omat rahat on talletettu pankkiautomaattiin ja mun pitää saada nostaa rahaa ilmaiseksi siitä taikaseinästä.
Miksi mun pitäisi maksaa kuukausimaksu tästä pankkikortista kun ne mun omat rahat on siinä taikaseinässä?
Vierailija kirjoitti:
pienyritykseni tilillä tällä hetkellä menee kuukaudessa 7-10 e kk pankin maksuja. Pelkkä pankkikortin olemassaolo maksaa 3e per kortti, vaikkei sitä käyttäisikään.
Ööh.. Jos et korttia käytä tai tarvitse, niin eikö se kannatta lopettaa. Jos taas käytät ja koet sen arkipäivää helpottavaksi, niin eikö sen käytöstä ole ok maksaa?
Niin miksi noista palvemaksuista kitistään oikein?
Nordeakin sanoo että on auttanut noissa Panaman veronkiertojärjestelyistä ihan täysin ilmaiseksi, ei ole siis perinyt noista järjestelyistä euroakaan!!!!! Miettikää kuinka ystävällistä ja hyvää palvelua Nordealta!
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä se pankki rahan nimenomaan nyhtäsee ja niistä lainoista syntyy talletukset. Ainut raha joka on olemassa siinä mielessä kuin sinä sen ymmärrät on käteinen (setelit ja kolikot). Se kuitenkin kattaa vain muutaman prosentin koko talletuskannasta.
Kun vastaanotat talletuksen tilillesi, niin siinä tapahtumassa ei synny yhtään mitään. Se raha on jo olemassa pankkijärjestelmän sisällä. Jos se ei olisi sinulla, niin silloin se olisi jollain muulla. Ainut tilanne jolloin se talletus oikeasti syntyy on kun Pera menee hakemaa pankista lainaa vaikka 10 tuhatta euroa. Silloin pankki vain kirjaa Peran tilille 10 tuhatta, jonka Pera voi sitten siirtää jollekin toiselle ihmiselle esimerkiksi ostaakseen auton.
Sulla on varmaan sitten oravannahat sukanvarressa? :D Onnea ja menestystä