Pankkien palvelumaksut - miksi niistä kitistään?
Ihmiset maksaa Spotifysta ja Netflixistä 9,90€/kk, kännykkäliittymistä 10-30€ /kk, 100 M nettiliittymästä 40€/kk. Kuntosalijäsenyydestä 40-90€/kk. Ruokatilaus kaupasta tai Woltin kautta, ihmiset ovat valmiita maksamaan 3-10€ / kerta.
Paljonko ihmiset ovat sitten valmiita maksamaan pankkipalvelusta, mobiilipalveluista. Siten että on koko euroalueen laajuinen maksuliikennepalvelu taskussa, sisältäen osakekaupan, lainat yms.
Jos pankit olisi pelanneet siirtymisen mobiiliaikakauteen paremmin, niin ihmiset ihan mieluusti maksaisi 10-30€/kk hyvästä pankki- ja mobiilipalvelusta (perusteluna koska maksavat sen saman nettiliittymästä mukisematta).
Miksi pankkien palvelumaksuista kuitenkin kitistään koko ajan? Kuka esim kitisee Netflixin maksuista, että pitäisi olla juuri minulle ilmainen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Voin olla tilaamatta Netflixiä, mutta ilman pankkitiliä en voi Suomessa elää. Ja minulta laskut menee automaattisesti tililtä elaskuina, joten palvelun määrä on pieni. Sitä vastaan pankilla on minun rahani, tuhansia euroja, jotka on osa sitä talletusmassaa jolla pankki tekee bisnestä lainaamalla sitä korkeammalla korolla muille.
Se e-lasku järjestelmä joka on tehnyt elämäsi helpommaksi ja samalla hoitaa satoja miljoonia maksutapahtumia.. Sen kehityksestä, ylläpidosta, yleensä siitä että voit sitä käyttää.. Mielestäsi sinun ei tarvitsisi siitä maksaa mitään..? Ja koet että tarvitset vain vähän palvelua..? Niinpä. Eikö sen voi myös ajatella miten huikean määrän huipputeknologian tuomaa palvelua saat nykyään pienellä rahalla omasta pankistasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin olla tilaamatta Netflixiä, mutta ilman pankkitiliä en voi Suomessa elää. Ja minulta laskut menee automaattisesti tililtä elaskuina, joten palvelun määrä on pieni. Sitä vastaan pankilla on minun rahani, tuhansia euroja, jotka on osa sitä talletusmassaa jolla pankki tekee bisnestä lainaamalla sitä korkeammalla korolla muille.
Se e-lasku järjestelmä joka on tehnyt elämäsi helpommaksi ja samalla hoitaa satoja miljoonia maksutapahtumia.. Sen kehityksestä, ylläpidosta, yleensä siitä että voit sitä käyttää.. Mielestäsi sinun ei tarvitsisi siitä maksaa mitään..? Ja koet että tarvitset vain vähän palvelua..? Niinpä. Eikö sen voi myös ajatella miten huikean määrän huipputeknologian tuomaa palvelua saat nykyään pienellä rahalla omasta pankistasi?
Minulla on pienehkö laina pankistani, josta maksan korkoja yli 400 e vuodessa. Lisäksi minulla on pankin rahastossa 18 000, tileillä n. 6000-8000 e keskimäärin. olen siis antanut nämä rahat pankille "lainaan", ja pankki käyttää niitä. Se mielestäni on tarpeeksi. Vai etkö ymmärrä pankkitoiminnan perusteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille joka maksaa e-laskulla: kuka sen e-laskusysteemin tarjoaa, hoitaa, ohjelmoi, ylläpitää? Sinä itsekö? Vai kuitenkin se pankki? Eikö se ole palvelu? Vai miellätkö palveluksi vain sen, että joku täti hymyilee sulle tiskin takaa? Ei ne järjestelmät pankillekaan ole ilmaisia luoda, kehittää ja ylläpitää ja voittoakin pitäis vähän tehdä että olis vakavarainen säädökset täyttävä pankki. Mikään ei sais maksaa mitään mut sit kun ne ei toimi niin huudetaan kuorossa että tehkää jotain!
Minä olen " lainannut" rahani pankille, joka voi käyttää niitä. Esim lainaamalla rahaa toiselle korkoa vastaan. Pankkini ei maksa talletuskorkoa, mutta itse maksan lainastani korkoa pankille. Anto- ja otŧolainauksen välinen korkoero on se, jolla pankki tienaa. Jos kellään ei olisi rahaa pankissa, ei pankki voisi toimia. Joten mielestäni mun rahojen pankille tuoma hyöty riittää korvaamaan pankin palvelut, it- kulut yms. Tai näin se ainakin aiemmin toimi. Sehän on pankiitoiminnan pääperiaate.
Höyrykoneiden aikaan näin menikin. Taisi korot tosin olla silloin eri kymmenluokkaa.
Nykyään pankkien tuotot tulevat paljon monimutkaisimpien mekanismien kautta. Toisaalta samalla esittämälläsi perusteella voisit vaatia vaikka Soneralta kaikki mahdolliset netti-, puhelin-, ja mobiilipalvelut mutta suostua maksamaan vain sen mistä 1970-luvullakin maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pienehkö laina pankistani, josta maksan korkoja yli 400 e vuodessa. Lisäksi minulla on pankin rahastossa 18 000, tileillä n. 6000-8000 e keskimäärin. olen siis antanut nämä rahat pankille "lainaan", ja pankki käyttää niitä. Se mielestäni on tarpeeksi. Vai etkö ymmärrä pankkitoiminnan perusteita?
Kukakohan ei nyt ymmärrä pankkitoiminnan perusteita ja nykyisiä vakavaraisuusvaatimuksia, joita pankeille on asetettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille joka maksaa e-laskulla: kuka sen e-laskusysteemin tarjoaa, hoitaa, ohjelmoi, ylläpitää? Sinä itsekö? Vai kuitenkin se pankki? Eikö se ole palvelu? Vai miellätkö palveluksi vain sen, että joku täti hymyilee sulle tiskin takaa? Ei ne järjestelmät pankillekaan ole ilmaisia luoda, kehittää ja ylläpitää ja voittoakin pitäis vähän tehdä että olis vakavarainen säädökset täyttävä pankki. Mikään ei sais maksaa mitään mut sit kun ne ei toimi niin huudetaan kuorossa että tehkää jotain!
Minä olen " lainannut" rahani pankille, joka voi käyttää niitä. Esim lainaamalla rahaa toiselle korkoa vastaan. Pankkini ei maksa talletuskorkoa, mutta itse maksan lainastani korkoa pankille. Anto- ja otŧolainauksen välinen korkoero on se, jolla pankki tienaa. Jos kellään ei olisi rahaa pankissa, ei pankki voisi toimia. Joten mielestäni mun rahojen pankille tuoma hyöty riittää korvaamaan pankin palvelut, it- kulut yms. Tai näin se ainakin aiemmin toimi. Sehän on pankiitoiminnan pääperiaate.
Höyrykoneiden aikaan näin menikin. Taisi korot tosin olla silloin eri kymmenluokkaa.
Nykyään pankkien tuotot tulevat paljon monimutkaisimpien mekanismien kautta. Toisaalta samalla esittämälläsi perusteella voisit vaatia vaikka Soneralta kaikki mahdolliset netti-, puhelin-, ja mobiilipalvelut mutta suostua maksamaan vain sen mistä 1970-luvullakin maksettiin.
Juuri näin!
Suostuisikohan pankki jos kertoisin sille, että talletustilillä pitämäni rahat maksavat nyt pankille kaksi kertaa enemmän kuin eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ymmärrän kyllä pankkitoiminnan perusteita, kiitos kysymästä.
Entäpä toisin päin ajateltuna. Jos sinä olisit pankki, paljonko velottaisit em. toiminnosta. Lainaisit saman summan rahaa, hoitaisit rahastoja, tilejä yms? Paljonko olisi kohtuullinen palkkio sinulle itsellesi noiden kaikkien asioiden järjestämisestä? Riittäisikö sinulle palkkioksi esim 0.4% asioinnin kokonaismäärästä?
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan erään pienen yhdistyksen tilejä. Vaikka tilillä ei ole yhtään tilitapahtuu, niin silti pankki ottaa siitä 6 e/ kk. Ja jokaisesta tapahtumasta pitää maksaa erikseen lisää perusmaksun päälle.
S-pankki, kulut 0 e
T yhdistyksen Kirjanpitäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ymmärrän kyllä pankkitoiminnan perusteita, kiitos kysymästä.
Entäpä toisin päin ajateltuna. Jos sinä olisit pankki, paljonko velottaisit em. toiminnosta. Lainaisit saman summan rahaa, hoitaisit rahastoja, tilejä yms? Paljonko olisi kohtuullinen palkkio sinulle itsellesi noiden kaikkien asioiden järjestämisestä? Riittäisikö sinulle palkkioksi esim 0.4% asioinnin kokonaismäärästä?
Ja sillä aamallasi 200€ vuosipalkkiolla maksaisit kaikki tietojärjestelmät, niiden ylläpidon, tekniikan, tiedon luotettavan varastoinnin. Ottaisit vastuun rahoista, niiden oikeanlaisesta hoidosta (rahastot). Hoitaisit kaiken viranomaisraportoinnin, valmiit ilmoitukset verottajalle rahastoista, lainoista. Niinkö?
Pankit tekee niin. Puolestasi.
Mutta se kuvittelemasi palvelu ei makseta sillä että olet "lainannut" rahojasi pankille.
Nostin asuntolainan ja täti näpytteli tiedot koneelle: korko, korontarkistuspäivä, eräpäivä, summa ja tilinumerot. Automaattisesta maksusta euro per kerta palvelumaksuja.
Nyt tuo palvelumaksu on noussut jo 250% verrattuna alkuperäiseen ja kenenkään ei ole lainan eteen tarvinnut tehdä mitään, samalla summalla, automaattisilla korontarkistuksilla, samalta tililtä...Melkoinen inflaatio.
Ps. Viimeisimmän palvelumaksukorotuksen aikoihin pankki julkaisi edellisen vuoden tuloksensa: paras ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pankki saa käyttää "sinun rahojasi"? Voiko se sijoittaa ne esimerkiksi kiinalaisiin ravihevosiin jos niistä luvataan 300% tuotto? Pankki toki toimii vastuullisesti ja voi käyttää rahojasi antolainaukseen, 0.5% korkomarginaalilla pankki saa rahoistasi noin 200€ vuodessa. Onko se paljon vai vähän? Siihen mitä palveluja sinä saat pankistasi?
Vierailija kirjoitti:
Nostin asuntolainan ja täti näpytteli tiedot koneelle: korko, korontarkistuspäivä, eräpäivä, summa ja tilinumerot. Automaattisesta maksusta euro per kerta palvelumaksuja.
Nyt tuo palvelumaksu on noussut jo 250% verrattuna alkuperäiseen ja kenenkään ei ole lainan eteen tarvinnut tehdä mitään, samalla summalla, automaattisilla korontarkistuksilla, samalta tililtä...Melkoinen inflaatio.
Ps. Viimeisimmän palvelumaksukorotuksen aikoihin pankki julkaisi edellisen vuoden tuloksensa: paras ikinä.
Siis onko susta oikeesti huono asia, että sun pankilla menee hyvin??? Melkein ihan vaan sunlaistesi takia toivoisin, että joka ikinen pankki menisi Suomessa nurin. Kyllä sitten itkettäisiin. Miten jonkun mielestä VOI olla huono asia, että oma pankki menestyy... Tsiisus ihmiset, jotain rajaa!
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko luulet, että se asuntolaina "tehdään" siinä parissa minuutissa sillä hetkellä, kun tulet sitä nostamaan? :D Eli ensin ei neuvotella eikä työstetä sitä lainaa mitenkään... Ei helvetti... Miksi jotkut esittää että tietää asioista joista ei tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Montako vuotta sitten nostit lainan? Onko mikään muuttunut pankin palveluissa sinä aikana? Onko tullut uusia nettipalveluja? E-laskua? Mobiilipankkia? Vai kaikki pysynyt ennallaan?
Miten uusien asiakasta helpottavien palvelujen kehitys pitäisi toteuttaa ja kenen siitä pitäisi maksaa?
Kitistään...ärsyttävä sana. Jos on jostakin asiasta eri mieltä, niin se on muka kitisemistä. Oma mielipide vain on fiksua keskustelua.
Alkuperäinen väite on kaikesta vastuksesta päätellen oikeaan osunut. Pankit ovat epäonnistuneet myymään palvelua ja konvertoida se sinällään hyvä ja luotettava (sähköinen) palvelu sellaiseksi konseptiksi, josta ihmiset maksaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun pankkitili tai kortin käyttö maksa mitään.
Päinvastoin saan maksutapaetua n.3e/kk siitä, että käytän sitä korttia. Toki maksutapaetu tulee vain s-ketjun kaupoista, mitta koska ne ovat täällä kuitenkin halvimpia niin miksiben niissä kävisi. Lisäksi tilille tulee 70-80e bonuksia joka kuukausi.
Ilmaisuus on näennäistä. S-ryhmä subventoi hinnoittelua saadakseen asiakkaita. Pidemmän päälle niidenkin on tehtävä siitä kannattavaa liiketoimintaa. Vai luuletko että ne hyvän hyvyyttään ilmaiseksi rakentaa pankkia? Kolehti kerätään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Viimeisimmän palvelumaksukorotuksen aikoihin pankki julkaisi edellisen vuoden tuloksensa: paras ikinä.Montako vuotta sitten nostit lainan? Onko mikään muuttunut pankin palveluissa sinä aikana? Onko tullut uusia nettipalveluja? E-laskua? Mobiilipankkia? Vai kaikki pysynyt ennallaan?
Miten uusien asiakasta helpottavien palvelujen kehitys pitäisi toteuttaa ja kenen siitä pitäisi maksaa?
Ensinnäkin lainasta maksetaan ne perustamiskulut silloin kun se nostetaan. Niissä automaattisissa tilisiirroissa ei ole olkut mitään muuta muutosta koko laina-aikana, paitsi koron tarkistus vuosittain.
Samassa ajassa palkkani on noussut noin 5%, mikä lie löhellä yleistä inflaatiota tai jopa yli sen.
Tämän lisäksi pankin hinnastosta saa laittaa rastin ruutuihin: nettitunnukset, pankkikortti, visa, visan tapahtumat nettipankkiin, possun tyhjennys/talletus tilille....tulikohan kaikki.
Joten miten hitossa pystytte perustelemaan tuohon yhteen palvelumaksuun 250% korotuksen alle 10 vuodessa?
Tottahan pankki on tehnyt hyvää tulosta... mulle olisi riittänyt vähän pienempi tulos pankille ja enemmän euroja ihan siellä omalla tilillä. Minähän ne niiden tulokset maksan yvdessä muiden asiakkaiden kanssa.
Rahastojen kuluista en viitsi edes aloittaa...mutta niiden kanssa kannattaakin mennä asioimaan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Kitistään...ärsyttävä sana. Jos on jostakin asiasta eri mieltä, niin se on muka kitisemistä. Oma mielipide vain on fiksua keskustelua.
Av:lla esiintyy vain fiksua keskustelua?
Sulla on nettiliittymä mutta käyt maksamassa laskusi pankkikonttorissa? Miksi ihmeessä? Eikö nimenomaan kannattaisi tehdä ainakin se netissä, kuten myös sähköiset tiliotteet?