Onko etnisesti suomalaisen mahdollista näyttää tältä?
Kommentit (79)
172 cm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko saamelaiset tummempia ku joku perus vaalea tai vaaleanruskeahiuksinen suomalainen? Entä silmät, onko ne yleensä ruskeita saamelaisilla? Entä iho, yhtä vaalea?
Ei. Kyllä meissä saamelaisissakin on sekä vaaleita, tummia ja punatukkaisia.
Onko Saamessa muka jo Internet?
Miksei olisi? Sitä paitsi Suomessa melkeinpä suurin osa saamelaisista asuu Saamen maan ulkopuolella, esim. Tampereella tai Helsingissä. Terveiset vaan Utsjoelta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Pohjois-Suomessa monet näyttävät tytöltä, hiukset vain tummemmat monilla. Ei ne piirteet ole aasialaisia, paremminkin saamelaisia.
Onko saamelaiset siis tummempia? Itselläni on todella ei-suomalaisia piirteitä, tumman ruskea paksu tukka ja silmät ja iho vähän tummempi.
Olen aina miettinyt, että mistä nämä tulee, saamelaisilta vaiko joltain random tummaveriköltä 3-5 sukupolvea sitten. Isoisälläni oli tyyliin mustat hiukset.
Yleistäen voi sanoa, että saamelaiset ovat tummatukkaisia ja ruskeasilmäisiä (vinot silmät), mutta toki joukossa on toisen näköisiäkin. Puolisoni on pohjoisesta ja piirteistä näkee, että joku saamelainen on saanut geeninsä sukuun... Olen itse vaalea sinisilmäinen ns. rantaruotsalaisen näköinen ja kaikilla lapsillamme on ruskeat silmät, jossa hiven vinoutta, hiukset vaaleanruskeat. Näin nämä piirteet sekoittuvat ja putkahtavat esiin joskus vahvempanakin.
Vierailija kirjoitti:
172 cm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko saamelaiset tummempia ku joku perus vaalea tai vaaleanruskeahiuksinen suomalainen? Entä silmät, onko ne yleensä ruskeita saamelaisilla? Entä iho, yhtä vaalea?
Miksei olisi? Sitä paitsi Suomessa melkeinpä suurin osa saamelaisista asuu Saamen maan ulkopuolella, esim. Tampereella tai Helsingissä. Terveiset vaan Utsjoelta!
En tiennyt, että joku Saamenmaa on olemassa. Yritin vain olla nenäkäs, mutta se muuttui nyt minun tietämättömyydelleni nauramiseksi.
Ne geenit, jotka säätelevät vaikkapa ihonväriä, ovat ihmisen koko genomissa kuin hyttysen pissa järvessä. Pikimustalla ihmisellä voi olla paljon enemmän yhteisiä geenejä valkoisen ihmisen kanssa kuin toisen mustan. Nykytutkijat eivät uusimman tiedon valossa olekaan sitä mieltä, että ihmisrotuja olisi ylipäänsä olemassa.
Suomenniemi on asutettu pitkän ajan kuluessa. Täällä ovat iloisesti sekoittuneet saamelaiset, ugrilaiset, slaavilaiset ja germaaniset piirteet. Natsit pitivätkin meitä sekarotuisena kansana.
Kenen tahansa jälkeläiseen voi yhtäkkiä pulpahtaa jokin piirre suvun kaukaisesta menneisyydestä. Se ei tee jälkeläisestä yhtään vähemmän sukunsa ja kansansa edustajaa. Erimunaisista kaksosistakin toinen voi olla valkoinen ja toinen ruskea, vaikka ovat sentään sangen läheistä sukua. Olisiko kaksosista mielestäsi toinen jotenkin etnisempi ja kuuluisi heimoon enemmän kuin toinen?
On btw aika häiriintynyttä olla noin kiinnostunut siitä, mikä on kenenkin "etnisyys".
Tuo tyttö näytti hämmästyttävän paljon minulta, varsinkin poskista ja silmistä. Olen täysin suomalainen mutta varsinkin kun hymyilen niin näytän aasialaiselta. Minkäpä sitä ulkonäölleen voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
172 cm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että joku Saamenmaa on olemassa. Yritin vain olla nenäkäs, mutta se muuttui nyt minun tietämättömyydelleni nauramiseksi.
Ei ollut tarkoitus ivata tietämättömyyttäsi, anteeksi siitä. :) Saamenmaa yltää Norjasta Ruotsiin, Suomeen ja Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän suomalainen tuolta voi näyttää ja ollaanhan me sieltä Uralvuorilta. Mutta ei tuo nyt kovin aasialaiselta näytä.
Itse olen täysin suomalainen, mutta tummatukkainen ja kuulemma näytän inuiitilta haha. Hiuslaatu paksumpi kuim perussuomalainen ja iho tummempi, ei super vaalea ja ei pala tai punerru.
Ei olla. Suomalaiset ovat Euroopan sekoittunein kansa.
Höpöhöpö. Ei edes lähelläkään. Tässä euroopalaisten geneettinen kartta:
http://i.imgur.com/au0pAfl.jpg
Kuten huomataan, suomalaiset ei ole lähellekkään monimuotoisin kansa, päinvastoin, suomalaisilla on suurin osa vieläkin tuota vanhaa uralilaista perimää.
Suomalaisilla eniten samaa balttien kanssa... Ehkä olisi paras samantien erottaa suomi pohjoismaista ja liittyä balttiaan, genetiikan lisäksi meillähän on kohta talous ja yhteiskuntakin samassa tilassa. :D
Pohjois-Suomessa on yleiset tuollaiset vinot silmät. Esim. Antti Tuiskulla on. Ehkä jotain saamelaisia piirteitä?
Joopa... kirjoitti:
Länsi-Suomessa on paljon tummia ihmisiä. Mustat hiukset ja siniset silmät. Kollegallani on juuri tuollaiset silmät kuin kuvan tytöllä, vielä mustemmat vain ja hänen tyttärensä on kiinalaisemman näköinen kuin minun tyttäreni, joka on kiinalainen. Minun kiinalaisellani on pyöreät silmät ja ruskeat kiharat hiukset. Kas kun se kiinalaisuuskaan ei aina ole samannäköistä.
Minun kiinalaisellani :D
Vierailija kirjoitti:
Ne geenit, jotka säätelevät vaikkapa ihonväriä, ovat ihmisen koko genomissa kuin hyttysen pissa järvessä. Pikimustalla ihmisellä voi olla paljon enemmän yhteisiä geenejä valkoisen ihmisen kanssa kuin toisen mustan. Nykytutkijat eivät uusimman tiedon valossa olekaan sitä mieltä, että ihmisrotuja olisi ylipäänsä olemassa.
Suomenniemi on asutettu pitkän ajan kuluessa. Täällä ovat iloisesti sekoittuneet saamelaiset, ugrilaiset, slaavilaiset ja germaaniset piirteet. Natsit pitivätkin meitä sekarotuisena kansana.
Kenen tahansa jälkeläiseen voi yhtäkkiä pulpahtaa jokin piirre suvun kaukaisesta menneisyydestä. Se ei tee jälkeläisestä yhtään vähemmän sukunsa ja kansansa edustajaa. Erimunaisista kaksosistakin toinen voi olla valkoinen ja toinen ruskea, vaikka ovat sentään sangen läheistä sukua. Olisiko kaksosista mielestäsi toinen jotenkin etnisempi ja kuuluisi heimoon enemmän kuin toinen?
On btw aika häiriintynyttä olla noin kiinnostunut siitä, mikä on kenenkin "etnisyys".
Millä perusteella? Esimerkiksi Amerikassahan on ihan tavallista kysellä uusilta tuttavuuksilta, että millainen etninen tausta henkilöllä on. En minä mitään rotupuhdistusta ole suunnittelemassa ja tässä keskustelussa onkin ollut vähän liian spontaania reaktiota siihen suuntaan tämän neutraalin aloitukseni perusteella. Ne reaktiot tässä eniten häiriintynyttä on.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyttö näytti hämmästyttävän paljon minulta, varsinkin poskista ja silmistä. Olen täysin suomalainen mutta varsinkin kun hymyilen niin näytän aasialaiselta. Minkäpä sitä ulkonäölleen voi.
No sitten vaan puhelinnumeroa tähän käteen.
Tuon 'etnisyys'- käsitteen käytössä kannattaa olla aika varovainen. Kreikastahan tuo 'ethnos'-sana on peräisin ja tarkoitti alunalkaen 'kansaa'.
Kieleltään ja kansallisuudeltaan esim. mustaihoinen henkilö voi olla ja tietysti onkin täysin 'suomalainen',mutta toisaalta ei hänellä mitään syytä tarvitsisi olla siihenkään ,että hän häpeäisi esim. isänsä kenialaista sukua ja tullakseen ikäänkuin hyväksytyksi 'täytenä' suomalaisena (mitä hän tietystikin esim. täällä kasvaneena ja täällä ehkä syntyneenäkin ilman muuta on.)
Eli jos toinen vanhemmista on tullut jostain toisaalta niin on,jos se näkyy hänen piirteissään niin se näkyy.Kysymys on vain siitä miten täällä häneen suhtaudutaan ja siitä ovat vastuussa vain (...uskallanko nyt sanoakaan ):'me muut' tai 'me kokonaan täkäläistä' alkuperää olevat.
Jos mustaihoinen henkilö asettuisi esim. Japaniin asumaan ja menisi siellä japanilaisen kanssa naimisiin,niin pidettäisiinkö häntä siellä ja pitäisikö japanilaisesta kulttuurista ja sen perinteistä kiinnostuneen suomalaisen tutkijan (tai vaikka sitten harrastajankaan) pitää tuota mustaihoista (mahdollisesti) japanin kansalaista sen etnisenä edustajana ?
Olisiko se jotain 'poliittista korrektiutta'?
'Rasismi' tarkoittaa muuten 'rotusortoa,-syrjintää' tai -kiihkoilua' . Eikä siis minkään etnisen alkuperän kieltämistä siihen määritelähtöisesti sisälly.
Vierailija kirjoitti:
Joopa... kirjoitti:
Länsi-Suomessa on paljon tummia ihmisiä. Mustat hiukset ja siniset silmät. Kollegallani on juuri tuollaiset silmät kuin kuvan tytöllä, vielä mustemmat vain ja hänen tyttärensä on kiinalaisemman näköinen kuin minun tyttäreni, joka on kiinalainen. Minun kiinalaisellani on pyöreät silmät ja ruskeat kiharat hiukset. Kas kun se kiinalaisuuskaan ei aina ole samannäköistä.
Minun kiinalaisellani :D
Niin, minun kiinalasellani. Kiinassa syntynyt tyttäreni.
Ihan on suomalaisen näköinen tyttö ap:n kuvassa. Suomessa on paljon näitä "mongolisilmiä", esim. Rare Exports leffan pikkupoika Onni Tommila on ihan "tavallisen" suomalaisen näköinen, vaikka onkin tosi aasialaiset silmät. Renee Zellwegerilläkin on suomalaisjuuria.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän suomalainen tuolta voi näyttää ja ollaanhan me sieltä Uralvuorilta. Mutta ei tuo nyt kovin aasialaiselta näytä.
Itse olen täysin suomalainen, mutta tummatukkainen ja kuulemma näytän inuiitilta haha. Hiuslaatu paksumpi kuim perussuomalainen ja iho tummempi, ei super vaalea ja ei pala tai punerru.
Ehkä olet kiinalaisen rautatienrakentajan jälkeläinen. Heitähän oli täällä ja joskus näkee ihmisiä, jotka voisivat hyvin olla jonkun heikäläisen jälkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa... kirjoitti:
Voihan etnisesti suomalainen olla vaikka mustaihoinen. On myös etnisesti suomalaisia, joilla on vaaleat hiukset, se tosin on hyvin harvinaista,.
Kuitenkin vaaleahiuksisia on Suomessa enemmän kuin missään muussa maassa, en aivan ymmärtänyt.
Niin, ennustetaan, että maailman viimeiset blondit tulevat olemaan suomalaisia.