Vierailija

Otin meille kissanpoikasen, joka olisi muuten mennyt lopetukseen. Nyt tajusin, että sehän syö miltei pelkkää toisen eläimen lihaa ruoakseen ja nyt teksi mieli heivata koko katti pois. Mutta kun otin ja sitouduin kissaan. Eettinen ongelma siis. Miten av-raati ratkaisisi ongelman?

• ylös 4
  • alas 34

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Syötät sille kissalle vaan lajinmukaista ravintoa, ja hoidat sen hyvin niin kauan kuin se elää. Sitten jatkossa et enää ota kissoja tai muita lihansyöjälemmikkejä, jos kerran lihantuotanto kaihertaa omaatuntoasi.

Itselläkin oli tuossa pitkään koiria kun olin vegaani. Lihaisia luita, sisäelimiä jne niille ostin koirien raakaruokintaan erikoistuneesta kaupasta. Koirat sitten kuoli ajallaan vanhuuteen (14,5 ja 15,5 -vuotiaina) ja nyt en aio enää ottaa lemmikeitä juuri tuosta syystä että en halua tukea eläinten tehotuotantoa myöskään lemmikkien omistamisen kautta.

Mutta missään nimessä en olisi myöskään esim. lopetuttanut koiria ennen aikojaan vain siksi että niiden lihankulutus loppuu. Uuden kodin etsiminenkään ei ole mikään ratkaisu, koska siellä uudessa kodissa edelleen ostettaisiin sitä liharuokaa, eikä lihankulutus vähenisi siis kodin vaihdosta mitenkään.

• ylös 32
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Otit kissan tajuamatta että kissa on lihansyöjä?? Eli et viitsinyt edes Googleen kirjoittaa sanaa kissa ennen kuin hankit sellaisen?

Luuletko tosiaan että joku uskoo tällaisen provon?

• ylös 30
  • alas 0
Vierailija

Minä tiedän tapauksen, joka jopa testasi, voiko muokata koirastaan (koirahan on lihapainotteinen sekasyöjä) lihansyönnin pois ja tajusi aika pian ettei voi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Otit kissan tajuamatta että kissa on lihansyöjä?? Eli et viitsinyt edes Googleen kirjoittaa sanaa kissa ennen kuin hankit sellaisen?

Luuletko tosiaan että joku uskoo tällaisen provon?

Vegaani vihervasemmistolainen feministi, ei siinä paljon järkee voi olla. LOL

• ylös 2
  • alas 14
Vierailija

Kyllähän minä periaatteessa tiesin, että kissa on lihansyöjä, en vain aktiivisesti ajatellut asiaa kun sain kissan syliini ja jouduin tekemään pikapäätöksen sen elämästä tai kuolemasta. Toden teolla kissan ruokavalio meni tajuntaan vasta, kun vanhasta tottumuksesta syynäsin kissanruokapurkin valmistusaineita. Siinähän on pelkästään sellaista, millä perusteella raakkaan itse ostoksen pois kärryistä. Mut joo, lemmikkien pitäminen ei ole kovinkaan ympäristöystävällistä tai edes eettistä nykyisin. Toisin oli, kun kissa saalisti ruokansa esim navetan hiiristä. Niin vieraantunt en sentään vegaanina ole.

ap

Vierailija

Pohdin tätä samaa ongelmaa aikoinani, kun omin vielä vegaani. Nykyään siis en ole, vaikka lihaa syönkin hyvin vähän (luomua tai riistaa lähinnä, myös kalaa).

Kissojen luontainen ruokavalio on lähes 100% lihapitoinen. Hieman kuitua tarvitsevat, sen saavat "luonnostaan" saaliseläimen vatsalaukun sisällöstä.

Jostain sai joskus (ehkä 10-vuotta sitten) sellaista vegaanista kissanruokajauhetta, josta pystyi itse valmistamaan kissanruokaa. Siinä oli synteettisessä muodossa kaikki kissan tarvitsevat ravintoaineet. Luonnollisuudesta kaukana.. kissani eivät siihen koskeneetkaan, joten jouduin luopumaan ajatuksesta.

Ei auta. Kissani syövät lihaa. Niin se vaan on. Jos olisin rikas, ostaisin niille varmaan pelkkää luomujauhelihaa. Koska on ole, ostan parasta (ja luonnonmukaisinta) mihin itselläni on varaa.

Kissoja mulla tulee aina olemaan, se on varma. Saa nähdä, jos joskus keksitään synteettinen liha. :) sitä odotellessa, sori possut (ja muut).

Entä jos alat kasvattamaan hiiriä? Se ois kissan kannalta ihan parasta. Ja eikö ne pikkuvikisijät sikiä aika nopeasti? ;)

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Aika provolta kuulostaa mutta vastataanpa silti. Joko annat kissan pois tai ruokit sitä lajinmukaisella ravinnolla.

Itse olen pääosin vegaanisesti syövä kasvissyöjä ja mulla on kaksi kissaa. Joo harmittaa kieltämättä kun pitää lihaa ostaa, mutta itseppä nämä kissat pidin vaikka lihansyönnin lopetin. Ruokin ja huolehdin siihen asti että niistä aika jättää, sitten en enää ota lihaa tarvitsevia lemmikkejä.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän tapauksen, joka jopa testasi, voiko muokata koirastaan (koirahan on lihapainotteinen sekasyöjä) lihansyönnin pois ja tajusi aika pian ettei voi. 

Itse asiassa voi kyllä. Eihän se toki luonnollista ole, mutta kyllä niitä kasvissyöjäkoiria on. Eläinlääkäri-sukulaiseni sanoi että aiemmin hän ennen ehdottomasti tuomitsi kokeilun, mutta nähtyään että usein kasvisruokakoirat elävät huomattavan pitkään ja terveinä, ei enää ole niin ehdoton. Hänen mukaansa se että koirat niinkin hyvin pärjäävät kasvisravinnolla johtuu siitä, että koska kasvisruokintaan ryhtyvät omistajat tietävät ruokkivansa luonnottomasti, he  yleensä huolellisesti selvittävät koiran eri ravintoaineiden tarpeet ja laskevat että koira saa kaikkea, lisäävät puuttuvat valmisteista. Ei elimistö siitä välitä, tuleeko ne välttämättömät aineet purkista ja kasviksista vai lihasta ja eläintuotteista, pääasia kunhan saa kaiken.

Kissan ruokintaa kasvissyöjänä ei kuitenkaan kannata senkään vertaa kokeilla kuin koiran, se kun on paljon puhtaampi lihansyöjä elimistöltään.

Vierailija

Etsi riistapohjainen ruoka (esim. Ziwi Peakilla on), niin et tue lihan tehotuotantoa niin pahasti.

Vierailija

Koiran elimistö kestäis vehaaniuden, mutta kissan ei.

Porvoosta tän täytyy olla, kukaan ei ole noin tyhmä.

Vierailija

Riista oli hyvä vinkki. Mökkipaikan metsästysseuralta voisi ehkä kysellä ostaa jauhelihaa tai ehkä jopa sisäelimiä kuten sydäntä.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän minä periaatteessa tiesin, että kissa on lihansyöjä, en vain aktiivisesti ajatellut asiaa kun sain kissan syliini ja jouduin tekemään pikapäätöksen sen elämästä tai kuolemasta. Toden teolla kissan ruokavalio meni tajuntaan vasta, kun vanhasta tottumuksesta syynäsin kissanruokapurkin valmistusaineita. Siinähän on pelkästään sellaista, millä perusteella raakkaan itse ostoksen pois kärryistä. Mut joo, lemmikkien pitäminen ei ole kovinkaan ympäristöystävällistä tai edes eettistä nykyisin. Toisin oli, kun kissa saalisti ruokansa esim navetan hiiristä. Niin vieraantunt en sentään vegaanina ole.

ap

Täh?

Ja piti oikein kissanruokapurkin tuoteselosteesta yllättyneenä todeta, että lihaahan siinä on? Mitäs ajattelit siinä olevan?

No, kyllä se saattaa syödä välillä kaurapuuroakin maidolla jos yhtään vegaanin olo helpottaa. Ja joskus syövät ruohoakin suolirassiksi.

Ihmeen sekaisin jotkut voivat olla.

pihvi

Meidän pupu ei halua syödä mun kanssa lehtipihviä vaikka maanittelen edes maistamaan, harmittaa.

Vierailija

Surkeaa trollausta. Ihminen joka asettaa eläimen millään tavalla viihteeksi, on paskiainen. Kissoilla muutenkin huono maine, vaikka ovat ihania eläimiä. Häpeä sitä, että annoit taas lisää pontta jonkun hullun ajatuksiin, joka kissoja vihaa. Ja sitäpaitsi sun tekopyhä lihasta kieltäytyminen ei korvaa sitä sun hiilijalanjälkeä mitä sun kaltaisesi tuottaa. Ole edes rehellisesti ihminen. Urpå.

Vierailija

Eiköhän ketjun aloittaja tuonut pikemminkin itsensä viihteeksi eikä kissaa :D

Minua nauratti tämä aloitus. Lähinnä se, että sekä ihmisillä yleisesti että kissoilla erityisesti on oikeus syödä lihaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.