MTV Uutiset selvitti: Turvaneulan turvamekanismia ei voi ohittaa vahingossa
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mtv-uutiset-selvitti-turvan…
Jääkö siis jäljelle vaihtoehto, että likaisia neuloja käytettiin tahallaan?
VAI
Onko syy neulojen valmistajassa, viallisen ja siten vaarallisen tuotteen myymisessä?
ELI
Korvaako HUS tapahtuneen vahingon?
VAI
Korvaako sen neulat toimittanut yritys?
Kommentit (96)
Olen seurannut tätä keskustelua huolestuneena ja nyt otan siihen ensimmäisen kerran osaa. Miksi ihmeessä HUS ei ole tehnyt neulaskandaalin pohjalta tutkintapyyntöä?
Kuulostaa melko mielivaltaiselta, ihan kuin jostain tiukan uskonnollisten yhteistöjen käytännöistä, joissa rikoksia ei saa viedä poliisille vaan ne ratkaistaan miten ratkaistaan omissa sisäisissä menettelyissä.
Mitä peiteltävää HUS:lla on tapauksessa?
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/neulaskandaalista-ei-ole-al…
Mulla ei ole mitään kokemusta hoitoalasta, mutta mietin, että voiko Suomessa muka valmistua sairaanhoitajaksi tietämättä, että se neula otetaan aina steriilipakkauksesta?
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut tätä keskustelua huolestuneena ja nyt otan siihen ensimmäisen kerran osaa. Miksi ihmeessä HUS ei ole tehnyt neulaskandaalin pohjalta tutkintapyyntöä?
Kuulostaa melko mielivaltaiselta, ihan kuin jostain tiukan uskonnollisten yhteistöjen käytännöistä, joissa rikoksia ei saa viedä poliisille vaan ne ratkaistaan miten ratkaistaan omissa sisäisissä menettelyissä.
Olen samaa mieltä. Jotain tässä nyt peitellään. Kätilöopiston ilokaasua impanneet kätilöt pistettiin välittömästi syrjään. Miksi tämä asia ei etene yhtä nopeasti?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään se ei ole HUS jonka tässä pitää tehdä rikosilmoitus. Sen tekee Valvira tai joku likaisen neulapiston saaneista.
HUS on selvästi ilmoittanut että kyseinen näytteenottaja ei tee enää heille töitä. VS nuo kätilöt.
Vierailija kirjoitti:
Oliko hoitaja siis mamu ja asia yritetään lakaista maton alle?
Ainiin, tästä ei varmaan saa puhua ääneen *HYSSSSSSsssss*
Tuskin hus ois muuten noin pahasti kilahtanut yhdestä kuvasta jos taustalla ei olis jotain tällaista. Kaikkea ne sielläkin ehtii seurata. Sekö ei ois rasismia jos siinä ois olly supisuomalaisen kuva. Itse en ainakaan ajatellut että just mamu ois syypää vaikka tummaihoisen kuva olikin jutussa. Se älähtää johon kalahtaa... Nähdään rasismia joka paikassa. Keskittyisivät nyt siihen olelliseen.
Mä en ihmettele yhtään tätä enkä mitään muitakaan juttuja hoitovirheistä ja epäselvyyksistä. Mun yks tuttu on psykiatrian sairaanhoitaja. Joutui vaihtamaan alaa kun sanoi ettei kestä enää katsoa tätä maailman menoa eikä halua olla osasyyllisenä jos joku vahinko käy. Osaavista ja kunnollisista hoitajista on kuulemma hirveä pula ja sijaisiksi palkataan mitä sakkia vain saadaan että saadaan täytetyksi ne kiintiöt x määrä hoitajia per x määrä potilaita.
Hänen kanssaan hulluja hoitamassa oli jos jonkinlaista kulkijaa. Väki vaihtui vähän väliä. Esim yövuorossa saattoi olla hänen lisäkseen toinen hoitaja joka löytyi liinavaatevarastosta nukkumasta kännissä ja toinen hoitaja joka yritti huumepäissään uhkailla häntä että saisi lääkekaapin avaimet. Hän oli monta kertaa joutunut hälyttää vartijat hakemaan jonkun sijaisen pois uhkaavan käytöksen takia tai jos potilasturvallisuus oli selvästi vaarantunut. Yritä siinä sitten yksin tehdä toistenkin työt parhaasi mukaan. Pienemmistä asioista hän ei edes viitsinyt tehdä ilmoituksia, esim jos joku haisi hirveästi vanhalle viinalle ja oli selvästi krapuloissaan. Tai vaikka haisi uudellekin viinalle.
Hän oli monta kertaa kertonut huolensa pomolleen, mutta pomo oli vain tiuskinut että koita itse hommata parempia sijaisia. Viimein hän katsoi parhaaksi vaihtaa alaa kokonaan.
Olen itse käynyt samassa sairaalassa, en tosin tuolla psykiatrian puolella vaan muilla osastoilla. Se pitää kyllä paikkansa että on siellä niin monen näköistä hoitajaa että voi voi. Kerran kun olin pienessä käsileikkauksessa, hoitajat sekoilivat ja kyselivät toisiltaan koko ajan että mitäs tässä vielä pitäis tehdä kun valmistelivat mun leikkausta. Leikkaus oli puudutuksella, että olin hereillä. Leikkauksen suoritti nuori mieslääkäri ja hoitajat tirskuivat ja kikattivat koko ajan ja kyselivät kaikenlaisia viikonloppusuunnitelmia yms lääkäriltä ja kertoivat miten oli ollut kivat bileet keskiviikkona ja kauhea krapula torstaina. Käytös oli kuin pahimmilla 11v pissiksillä. Lääkäri joutui moneen kertaan pyytämään uusiksi jotain instrumenttia kun hoitaja(t) antoivat vääriä. Samoin pyysi säätämään jotain laitteita ja välillä kuului "EI SITÄ kun se punainen ruuvi" tai muuta vastaavaa.
Toisen kerran olin toisessa puudutusleikkauksessa ja leikkausaika piti olla klo 10. Siinä odoteltiin ja odoteltiin ja lääkäriä ei kuulunut. Sitten hoitaja tuli sanomaan että lääkäri on syömässä että tulee kohta. Taas odoteltiin. Ajattelin että on tullut joku hätätapaus väliin. Sitten sinne ilmestyi vihellellen vanhempi mieshenkilö joka viipotti takki auki edestakas muutaman kerran. Hoitaja tuli sanomaan että nyt lääkäri tuli ja käski minun ottaa jotain lääkkeitä. Lääkäri näkyi seilaavan edelleen edestakas eksyneen näköisenä ja meni välillä johonkin huoneeseen ja taas toiseen. Käytös oli todella kummallisen oloista ja minulle tuli mieleen että aivan kuin se olisi ollut ympäripäissään eikä oikein tiennyt mitä piti tehdä. Mietin jo että kieltäydyn koko leikkauksesta kun alkoi hirvittää. Sitten lääkäri lähti osaston ulko-ovesta kokonaan pois. Taas odoteltiin ja huomasin että hoitaja oli jotenkin kummallisen hermostunut ja vilkuili kelloa. Odoteltiin vielä pari tuntia eikä lääkäriä kuulunut takaisin. Hoitaja kävi sanomassa että tässä on nyt tullut pieni yllättävä viivästys että joudun odottamaan ylimääräistä. Viimein tuli toinen lääkäri, joka leikkasi minut. Huokasin helpotuksesta.
Meidän esikoinen ja minun äitini on myös leikattu samassa sairaalassa. Esikoiselle sattui ihan ok hoitajat mutta äitillä oli meinannut mennä lonkkaleikkaus uusiksi kun joku hoitaja oli tullut melkein heti leikkausen jälkeen vaatimaan nousua sängystä. Äiti oli sanonut ettei kykene. Hoitaja oli haukkunut laiskaksi ja alkanut repimään väkisin ylös. Äiti oli sitten puoliksi pudonnut lattialle, hoitaja oli saanut vähän otettua vastaan ettei ihan päätään lyönyt. Toinen hoitaja oli tullut paikalle ja nostanut hirveän metelin ettei vielä olisi saanut nousta. Lääkäri paikalle ja tutkimaan lonkkaa, mutta ei onneksi pahempia vaurioita kuin helvetillinen kipu. Myöhemmin äiti ihmetteli miksi selkä kipeytyy koko ajan. Tutkimuksissa selvisi että tekonivel oli aivan liian lyhyt. Alunperin tarkoitettu nivel ei kuulemma ollut tullut, joten oli laitettu joku "melkein saman kokoinen". Eli uutta lonkkaleikkausta odotellessa....
Jos siis HUSLAB ole löytänyt omista käytännöistään syytä virhetoimintoon on neuloissa täytynyt olla vikaa. Tästä on syytä ilmoittaa esimerkiksi seuraavanlaiselle instanssille http://www.fda.gov
Saman valmistajan neuloja käytetään ympäri maailmaa joiden vuoksi 19 ihmistä oli vaarassa sairastua Suomessa. Esimerkiksi Amerikan terveysviranomaisia tulee varoittaa kyseisestä neulamallista. http://www.fda.gov
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se neulan steriilisyys siitä kärsi jos se paperikääreestä otetaan johonkin kaarimaljaan, onhan siinä se hylsy vielä sen itse neulaosan päällä. Tämä siis niille, jotka kauhistelevat sitä että neuloja olis tapana ottaa tällä tavalla etukäteen esille käyttöä varten.
Mutta tämä mahdollistaa juuri sen väärinkäytön. Kun joku dille idiootti on laittanut neulan alkup suojuksen takaisin turvakorkin/neulan irrottamisen sijaan (kuten olisi kuulunut) on soppa valmis!
Just tollaset idiootit saa aikaan tän että tuon luokan mokia tapahtuu!!! Se ei tarvi kun pari tuommosta huolimatonta 'hyvää' tarkottavaa hölmöä ja siinä sitä sit ollaan. Ostakaa aivot!
Siis jos steriili paperipakkaus olisi ollut vaatimuksena oltava paikallaan kuten kuuluisi, olisi tarvittu taikuri että olisi saanut likaiset neulat sinne avaamattoman pakkauksen sisään.
Ettekö te oikeasti tajua. Säännöt on olemassa syystä! Sit oiotaan sieltä täältä ja pikku unohdus ja hengenvaara on kohta ovella koputtamassa. Ääliöt!
Kuvassa oleva henkilö on Husilla töissä. Henkilön tiedot on kaivettu esiin vaikka kuvassa esiintyvällä henkilöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Nyt kuvan henkilö häiritään vajakkien toimesta.
Ilmeisesti henkilö ei ymmärtänyt suomea eikä englantia. Käyttöohjeet ovat selkeät.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/huslabin-toimitusjohtaja-er…
Onko muka mahdollista, että Huslabin verikokeissa käytetyt turvaneulat olisi ollut viallisia? Ainakin neulojen italialainen valmistaja Vacutest Kiman on sanonut, että turvaneuloja ei käytön jälkeen ole mahdollista avata uudelleen kuin erityisellä voimankäytöllä.
Ainoiksi jäljelle jääviksi vaihtoehdoiksi jää siis
TAHALLISUUS
tai
VIALLISET NEULAT
Up